Mina solcellsanläggningar

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1769
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av leiflodde »

Köpte mina vanliga paneler från Nydala Solenergi i Halmstad och de säljer och har redan monterat ett tak av modell takpanna.

http://www.nyedalsolenergi.se/solpannan/
Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare
Inlägg: 650
Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
Ort: Höllviken

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av ellerstrom »

leiflodde skrev:
Köpte mina vanliga paneler från Nydala Solenergi i Halmstad och de säljer och har redan monterat ett tak av modell takpanna.

http://www.nyedalsolenergi.se/solpannan/
Hur är dina erfarenheter av Nyedal Solenergi? Är de bra att ha att göra med? Och är du nöjd? Funderar på att installera deras solpanna som du länkar till ovan när vi bygger om/ut.
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1769
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av leiflodde »

ellerstrom skrev:
leiflodde skrev:
Köpte mina vanliga paneler från Nydala Solenergi i Halmstad och de säljer och har redan monterat ett tak av modell takpanna.

http://www.nyedalsolenergi.se/solpannan/
Hur är dina erfarenheter av Nyedal Solenergi? Är de bra att ha att göra med? Och är du nöjd? Funderar på att installera deras solpanna som du länkar till ovan när vi bygger om/ut.
Har haft lite kontakt med dom efter köpet (monterade själva) och någon del som var restad mm men bra kvalité på det paketet jag köpte. Så absolut kontakta dom jag tycker att dom ligger i framkant om jag får tycka.
Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare
Inlägg: 650
Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
Ort: Höllviken

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av ellerstrom »

leiflodde skrev:
ellerstrom skrev:
leiflodde skrev:
Köpte mina vanliga paneler från Nydala Solenergi i Halmstad och de säljer och har redan monterat ett tak av modell takpanna.

http://www.nyedalsolenergi.se/solpannan/
Hur är dina erfarenheter av Nyedal Solenergi? Är de bra att ha att göra med? Och är du nöjd? Funderar på att installera deras solpanna som du länkar till ovan när vi bygger om/ut.
Har haft lite kontakt med dom efter köpet (monterade själva) och någon del som var restad mm men bra kvalité på det paketet jag köpte. Så absolut kontakta dom jag tycker att dom ligger i framkant om jag får tycka.
Tack för svar! Ska absolut kontakta dem igen (har gjort det en gång, men då var det inte lika aktuellt som nu).
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6516
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av Tars »

leiflodde skrev:
ellerstrom skrev:
leiflodde skrev:
Köpte mina vanliga paneler från Nydala Solenergi i Halmstad och de säljer och har redan monterat ett tak av modell takpanna.

http://www.nyedalsolenergi.se/solpannan/
Hur är dina erfarenheter av Nyedal Solenergi? Är de bra att ha att göra med? Och är du nöjd? Funderar på att installera deras solpanna som du länkar till ovan när vi bygger om/ut.
Har haft lite kontakt med dom efter köpet (monterade själva) och någon del som var restad mm men bra kvalité på det paketet jag köpte. Så absolut kontakta dom jag tycker att dom ligger i framkant om jag får tycka.
Har kontaktat dem.Bild
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
joel80
elbilist
Inlägg: 3062
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av joel80 »

mati skrev:
Jag hade ju redan växelriktare sedan tidigare. Den är på 17kW. Det är ett SolarEdge system så ja, optimerare. För 20 paneler får jag betala 83tkr inklusive allt, innan solcellsbidrag på 30%. Jag hade hoppats att det skulle bli billigare, men det beror väl på att resekostnader, installation osv är samma pris oavsett anläggningens storlek.
I och med att jag har panelerna uppdelade på två taksidor (öst-väst) så är det ok med en växelriktare som är lite mindre än anläggningens peakeffekt på 19kW. Jag når ändå aldrig upp dit. Samtidigt är min huvudsäkring ännu mindre, vi får väl se om den håller. Det är ganska riskfritt att strypa växelriktaren ännu mer, för de dagar på året när man når maxeffekt är ytterst få.
Tack

Får du 30% blir det rätt okej ändå.. Då är du ju nere på 58k.

Hur ser dina gråa dagar ut nu? Jag gissar att min inverter är lite för överdimensionerad för att jag ska få bra fart nu när det är som sämst ljus.

Kollar jag detaljerna från invertern så ger den typ bara effekt på en fas! Upp till runt 200-250w ligger den ena fasen och ger bra mkt mer i allafall.
Gissar att det kommer bli rätt annorlunda sen när det inte ligger så mkt snö på panelerna och solen kommer lite högre. (mina paneler ligger nästa platt också..)
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
joel80
elbilist
Inlägg: 3062
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av joel80 »

mati skrev:
Väst och öst är samma i teorin. Det syns inte på bilden, men så ska de vara. Solens bana är ju symmetrisk.
Jag har däremot funderat på det och kommit på nåt jätteklurigt som jag tror är önsketänk kanske: På sommarn är ju produktionen som bäst såklart. Men de dagarna det är varmt och soligt är det oftast soligare på förmiddagen än på eftermiddagen, eftersom det bildas stackmoln som gör livet besvärligt för elproduktionen. Dessutom är det alltid lite varmare på eftermiddagen, och solceller trivs bäst när det är svalt. Därför borde öst-sidan ha en liten fördel mot väst-sidan.
Vad jag läst är det inte temperatur som gör öst till den bättre riktningen utan hur molnbildningen sommartid ofta ser ut.

Vi har oftare moln som byggs på under eftermiddagen (när marken värmts upp av solen och vattenkondens stiger) än på förmiddagen.
Så paneler i öster har något fler soltimmar i snitt och ger därför lite bättre än de i väster.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av mati »

joel80 skrev:

Hur ser dina gråa dagar ut nu?
Nja, några underverk kan man ju inte förvänta sig just nu. Som sämst blir det i princip ingenting, nån halv kWh hit och dit. I snitt har jag hittills fått 1, 5kWh per dag i januari. Igår (11 Jan) fick jag knappt 4kwh. Det var lite blandat gråmulet och enstaka solstrålar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av Kulingen »

Lite rolig läsning som tycker om solceller / vindkraft. EON har en liten testby som nästan är självförsörjande på el. Förutom kalla mörka dagar som idag förstås.

https://www.eon.se/samhaelle---utveckli ... imris.html
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
lobbin
Teslaägare
Inlägg: 385
Blev medlem: 29 sep 2017 12:13
Ort: Trelleborg

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av lobbin »

Sitter och börjar gå igenom broschyrer och förslag som ramlat in. Vad bör man tänka på när det gäller paneler?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av mati »

Kulingen skrev:
Lite rolig läsning som tycker om solceller / vindkraft. EON har en liten testby som nästan är självförsörjande på el. Förutom kalla mörka dagar som idag förstås.

https://www.eon.se/samhaelle---utveckli ... imris.html
Coolt! Fan vad häftigt. Jag ääälskar sånt där. :D
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av mati »

Maxat så det förslår. 72 paneler totalt med dem som ligger på andra sidan. Nu får det räcka. :)
IMG_20180404_182735.jpg
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av Bjelke »

Hej igen!! :)
Snygg anläggning :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4179
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av nek0 »

mati skrev:
Maxat så det förslår. 72 paneler totalt med dem som ligger på andra sidan. Nu får det räcka. :)
IMG_20180404_182735.jpg
Välkommen tillbaka!
Glad att se dig :)
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1769
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av leiflodde »

Noterar ändringar i nedre fältet... e-golf 2018... ingen ...

Men gillar anläggningen, hur ser det ut i skillnad i effekt mellan panelernas olika väderstreck?

Har "bara" en liten anläggning 6,5 kW men fick idag i Lödde ca 30 kWh och på året än så länge 1100 kWh :)
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av Smutt »

Välkommen tillbaka! Ser sjukt bra ut önskar jag hade en lada OBS inte bilen :lol:
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av mati »

leiflodde skrev:
Men gillar anläggningen, hur ser det ut i skillnad i effekt mellan panelernas olika väderstreck?
Det var det jag ville se först, innan jag bestämde mig för vilken sida som skulle utökas.
Över hela året (från juli till idag) har varje individuell panel på V-N-V-sidan producerat ungefär 20% mindre än de mot Ö-S-Ö. Tittar man däremot bara på vintermånaderna så har de i princip inte producerat nånting i jämförelse, och även nu i april producerar de bara drygt hälften så mycket som de på "stora" sidan. I mars fick jag otroliga 930kWh, tack vare kylan, men allt detta producerades mer eller mindre enbart på ena sidan. De andra ligger mest i skugga när solen står för lågt. Dessutom var det enklare att få bort snön på stora sidan gpa brantare taklutning.
Så nu ligger det 15,5kW på fina sidan och 4kW på fulsidan. Växelriktaren klarar inte mer än 17kW, vilket jag antar kommer att nås vissa sommardagar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4863
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av chaffis75 »

Jag måste ju också bara berätta att jag har beställt en 8.9kW anläggning för ca 1 vecka sedan... Ska bli väldigt spännande men är lite orolig över att bygglovet ska dra ut på tiden, vår kära kommun sa 10 veckor men de lät visserligen hoppfullt om att de skulle gå snabbare men de vägrade tala om något annat än 10 veckor...

Ja vi får väl se, kanske klart lagom till semestrarna i värsta fall.. :roll: :(
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av Walker »

Jag väntar på mina 24 paneler nu. Skönt att vi slipper bygglov i Köping
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av Teslaspolen »

Avis! Ser bra ut; mer solceller åt folket!

Själv försöker jag fortfarande lista ut hur vi ska lyckas med det utan lämplig takyta... :?
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare
Inlägg: 1729
Blev medlem: 26 mar 2014 10:42
Ort: Täby

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av Bod »

Had du något problem att får det bolag som står för näte kring dig att koppla in anläggningen?
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4863
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av chaffis75 »

Walker skrev:
Jag väntar på mina 24 paneler nu. Skönt att vi slipper bygglov i Köping
Ja de känns superlöjligt med bygglov för detta, jag följer ju takets lutning och bor i ett nybyggt område, dvs inga kultur värden så de borde ha räckt till med ett bygg anmälan kan man tycka... Men troligen blir de väl så i augusti... känns surt för bygglovet lär väl kosta några tusen som inte går till något vettigt... Om de inte vore för bygglovet så hade arbetet säkert påbörjats om en vecka ungefär...
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av mati »

Bod skrev:
Had du något problem att får det bolag som står för näte kring dig att koppla in anläggningen?
Nej, inga bekymmer. De kom och bytte elmätare mer eller mindre omgående, inkopplingen gjorde en vanlig elektriker. Det var redan i somras när jag installerade de första 52 panelerna. Nu med de nya panelerna behövde jag tyvärr en starkare huvudsäkring (20A), och den byttes samma dag som jag beställde den. Tyvärr kostar det så vansinnigt mycket mer att gå från 16A till 20A att de extra 5kW solceller egentligen inte ger någon ekonomisk vinst. Den äts upp av den väsentligt högre nätavgiften som jag får betala nu. Helt sjukt. Men jag installerade dem ändå, trots att det inte lönar sig. Det är en principsak. Och kanske stiger elpriset i framtiden, då blir det mer lönsamt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10238
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av Legato »

chaffis75 skrev:
Walker skrev:
Jag väntar på mina 24 paneler nu. Skönt att vi slipper bygglov i Köping
Ja de känns superlöjligt med bygglov för detta, jag följer ju takets lutning och bor i ett nybyggt område, dvs inga kultur värden så de borde ha räckt till med ett bygg anmälan kan man tycka... Men troligen blir de väl så i augusti... känns surt för bygglovet lär väl kosta några tusen som inte går till något vettigt... Om de inte vore för bygglovet så hade arbetet säkert påbörjats om en vecka ungefär...
Jo du...

Jag har ett platt grått tak som lutar 3 grader bort från gatan, 20 meter över gatan... Dvs de enda som överhuvudtaget kan se taket är helikoptrar och flygplan typ. Dessutom är det ju inte fulare med svarta paneler än en grå gummimatta.

Tyvärr får ju kommunerna själva avgöra vad som "väsentligt påverkar en byggnads utseende", och på Tyresö har de bara rakt av bestämt att allt över 10 kvadratmeter gör det. Bråkade mycket med dem men utan framgång. Innebar att jag missade hela förra sommarens produktion och hade mitt klart i oktober :(

Är dock supernöjd att jag gjorde det och har nu också övertygat min mor att få upp paneler på deras BRF! Är ju riktigt bra ekonomi i det förutom att man gör något bra för miljön.

Är lite "beroende" faktiskt, kollar alldeles för ofta i appen hur mycket anläggningen producerar ;)

För mig tog det för övrigt över en månad att få elmätare uppsatt av Vattenfall. Enligt min entreprenör brukar Fortum fixa det inom 5 dagar medan Vattenfall kan ta upp till 2 månader på sig...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Yxel
Teslaägare
Inlägg: 549
Blev medlem: 02 apr 2017 17:29

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av Yxel »

Går också och väntar på mina 46 paneler som Solarfarm ska montera upp åt mig!
Kommer att ha både på ladan och på boningshuset med en nergrävd kabel emellan.

Växelriktaren i huset, nackdelar med det? Ger den ifrån sig något ljud?
Multicoat Red Model X P100D
Skriv svar