Mina solcellsanläggningar

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av vigge50 »

leiflodde skrev:
Är det inte så med solpanelerna om en skuggas sänks effekten på alla?

Och isåfall borde man kunna koppla skuggade paneler på en egen slinga så man slipper effektförlusten på alla, eller har jag fått fel uppfattning?

Har en 6 kW anläggning som nu i dagarna ger 30-45 kWh :)
45/6=7,5 kWh/kW
86/19=4,5 kWh/kW :(
Användarvisningsbild
Pro-Z
Teslaägare
Inlägg: 383
Blev medlem: 20 jun 2016 09:47
Ort: Nyköping

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av Pro-Z »

105/16 = 6,6 kW igår här. Söderläge med skog mot öster som skymmer morgonsolen, i övrigt skuggfritt.
Egenföretagare med innehav av:
Model Y - RWD, Premium, Vit, EAP - Årsmodell 2022
Användarvisningsbild
Crappy
Teslaägare
Inlägg: 648
Blev medlem: 02 jun 2016 23:38
Ort: Sjömarken, Borås

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av Crappy »

Jag har precis accepterat en offert från en sektmedlem här, där det sitter en effekt-optimerare på varje panel.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av mati »

SolarEdge? Jag håller också på och tar in offerter och just detta systemet verkar intressant.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Stefan T
Teslaägare
Inlägg: 634
Blev medlem: 22 jan 2015 21:21
Ort: Ullared (Köinge)

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av Stefan T »

Jag skall sätta upp lite paneler med solaredge då dom kommer ligga lite olika håll på garaget
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021 :)
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6503
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av Tars »

Någon som har hört om teslataket? Skulle lanseras i april. Det är väl maj nu?
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Crappy
Teslaägare
Inlägg: 648
Blev medlem: 02 jun 2016 23:38
Ort: Sjömarken, Borås

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av Crappy »

Ja Mati, det är solaredge
Även om de låg lie över min lokala leverantör fick jag ett bättre intryck av både dem och av deras produkter.
Snabba raka svar, klart och tydligt.
Dessutom nyckelfärdigt, det uppskattar jag, de erbjuder hjälp från början till slut.
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av vigge50 »

Hur nära topeffekten kommer ni på era anläggningar mitt på dagen så här års? Vi köpte som sagt 19,14 kW men när allt skulle installeras hade installatören endast med kablar för att koppla in 15,6 kW och han kom tillbaka någon vecka senare för att koppla in resten. Det jag undrar då är om det är rimligt att så här års ligga på strax under 13 kW på en läggning på 19 kW när alla paneler inte ligger åt samma håll eller om vi borde ha legat högre? På sunnyportal står det fortfarande att vi endast har 15,6 kW installerat vilket är 82% av anläggningen. Det ska även tilläggas att vi endast har 11° taklutningen så de paneler som inte är vinklat mot söder borde kunna producera en del energi ändå.
Användarvisningsbild
Pro-Z
Teslaägare
Inlägg: 383
Blev medlem: 20 jun 2016 09:47
Ort: Nyköping

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av Pro-Z »

Min toppeffekt är 16,5kW och ligger som oftast på 15-15,5 mitt på dagen en solig dag i Maj. Men jag har ju söderläge utan skuggning.
Har sett att dom vart uppe och nafsat på dryga 16 kW vid enstaka tillfällen.

I och med att du har olika väderstreck så tycker jag att det låter rimligt. Du har aldrig toppeffekt åt alla riktningar samtidigt. Som kompensation får du en längre och jämnare produktionskurva.
Det viktiga är dagsproduktionen ligger där det ska.

Optimal lutning är 35-40 grader så även här tappar du en del toppeffekt med 11 grader.
Egenföretagare med innehav av:
Model Y - RWD, Premium, Vit, EAP - Årsmodell 2022
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av vigge50 »

Pro-Z skrev:
Min toppeffekt är 16,5kW och ligger som oftast på 15-15,5 mitt på dagen en solig dag i Maj. Men jag har ju söderläge utan skuggning.
Har sett att dom vart uppe och nafsat på dryga 16 kW vid enstaka tillfällen.

I och med att du har olika väderstreck så tycker jag att det låter rimligt. Du har aldrig toppeffekt åt alla riktningar samtidigt. Som kompensation får du en längre och jämnare produktionskurva.
Det viktiga är dagsproduktionen ligger där det ska.

Optimal lutning är 35-40 grader så även här tappar du en del toppeffekt med 11 grader.
Jag vet att vi inte har optimal lutning för vår breddgrad men samtidigt så borde den låga lutningen göra att skillnaden mellan att de ligger mot söder eller ej vara mindre. De dagar som de är sol hela dagen så kommer vi som sagt som högst upp i runt 13 kW men om de är en mulen dag och vi har tillfället uppehåll så kan den sticka upp i över 15 kW, är det värmen som gör att vi inte kommer upp i 15 kW de soliga dagarna eller kan de vara växelriktaren som får ett fnatt när effekten snabbt ökar?
IMG_0846.PNG
IMG_0849.PNG
Här visar de förvisso endast strax över 14 kW men de är för att den tar medel en gång i kvarten, en kort stund tror jag vi var uppe i 15,2 kW vilket vi är en bra bit ifrån en solig dag.
Användarvisningsbild
Pro-Z
Teslaägare
Inlägg: 383
Blev medlem: 20 jun 2016 09:47
Ort: Nyköping

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av Pro-Z »

Tror du kommer få svårt att nå toppeffekt med din takvinkel samt med olika väderstreck. Kanske att du närmar dig toppen någon gång på mitt på dagen på sommaren när solen står väldigt högt.

Jag har själv märkt att vid snabba väderförändringar så kan man lättare nå en högre effekttopp om solen tittar fram en snabbis än om det är kontinuerligt sol. Kanske kan det vara värmen som gör att motståndet ökar men jag vet inte.
När du har kollat efter toppeffekten har det då vart helt skuggfritt på samtliga moduler?
Egenföretagare med innehav av:
Model Y - RWD, Premium, Vit, EAP - Årsmodell 2022
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av mati »

Nu har jag tagit mig i kragen och beställt 52 solcellspaneler från SolarEdge med en totaleffekt på 14 kWp. Mitt gamla ladugårdstak blir tankställe för Teslan. Fasiken vad coolt. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Pro-Z
Teslaägare
Inlägg: 383
Blev medlem: 20 jun 2016 09:47
Ort: Nyköping

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av Pro-Z »

mati skrev:
Nu har jag tagit mig i kragen och beställt 52 solcellspaneler från SolarEdge med en totaleffekt på 14 kWp. Mitt gamla ladugårdstak blir tankställe för Teslan. Fasiken vad coolt. :)
:) 8-)
Egenföretagare med innehav av:
Model Y - RWD, Premium, Vit, EAP - Årsmodell 2022
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1767
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av leiflodde »

mati skrev:
Nu har jag tagit mig i kragen och beställt 52 solcellspaneler från SolarEdge med en totaleffekt på 14 kWp. Mitt gamla ladugårdstak blir tankställe för Teslan. Fasiken vad coolt. :)
Äntligen :) och en rejäl anläggning.

Jag har bara 6,0 kW och ger nu med solen snett in ca 3000W och ca kl 12 på dagen 5000-6000W man blir glad när solen skiner :) och arg med moln :evil:
20170512_090526_resized.jpg
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Nu har jag tagit mig i kragen och beställt 52 solcellspaneler från SolarEdge med en totaleffekt på 14 kWp. Mitt gamla ladugårdstak blir tankställe för Teslan. Fasiken vad coolt. :)
Whoop whoop! lixom :)

Vad fick du ge för dom per styck? (själva panelerna alltså, men du kanske "bara" har ett paketpris?)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av vigge50 »

mati skrev:
Nu har jag tagit mig i kragen och beställt 52 solcellspaneler från SolarEdge med en totaleffekt på 14 kWp. Mitt gamla ladugårdstak blir tankställe för Teslan. Fasiken vad coolt. :)
Grymt, bra beslut :D
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av jonas »

Om man bygger själv får man ta del av solstödet då? Jag har blivit beviljad stöd nu som räcker för drygt 50kW. Eller så mycket 63A säkringarna håller.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
Vad fick du ge för dom per styck? (själva panelerna alltså, men du kanske "bara" har ett paketpris?)
Paketpris 205 000 med rubbet innan rot eller solcellsbidrag.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av mati »

leiflodde skrev:
Äntligen :) och en rejäl anläggning.
Ja, det är lite ditt fel, eller din förtjänst får jag väl säga. ;) När jag såg din anläggning i fjol började fröet gro i mitt huvud. Och nu var det alltså dags.
Det finns ju gott om plats på taket. De 87 kvm som solcellerna upptar är ju bara en bråkdel av takytan. Jag hade först tänkt mig en mindre anläggning på 7-10kW, men jag kom på att det är smartare att ta skalfördelarna som en större anläggning medför. Man vill ju ändå producera så mycket som möjligt och ytan finns ju. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av mickeisol »

jonas skrev:
Om man bygger själv får man ta del av solstödet då? Jag har blivit beviljad stöd nu som räcker för drygt 50kW. Eller så mycket 63A säkringarna håller.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk
Ja du får stöd grundat på dom fakturor du har på hårdvaror (inte på ditt eget arbete).
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av mati »

Sådär, nu har de kommit upp. 52 paneler, 10kW mot öster 4kW mot väster. Man ser redan nu att jag inte kommer nöja mig med det. Det finns plats för fler.
Det är lite finputs kvar och elektrikern måste koppla in kalaset. Sen är det gjort. Känns riktigt bra.
IMG_20170621_173317.jpg
IMG_20170621_165040.jpg
IMG_20170621_173600.jpg
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av Bjelke »

Najs! :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av Monark1954 »

mickeisol skrev:
jonas skrev:
Om man bygger själv får man ta del av solstödet då? Jag har blivit beviljad stöd nu som räcker för drygt 50kW. Eller så mycket 63A säkringarna håller.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk
Ja du får stöd grundat på dom fakturor du har på hårdvaror (inte på ditt eget arbete).
Sök stöd så snart ni har bestämt er. Jämtland. t.ex. har en kö från 2014 på de som söker. Ett miljöupplyst län.
Bedöm hur stor effekt ni får plats med fysiskt eller vad er huvudsäkring tål. Använd grova nyckeltal på kr/ effekt eller paketpriser som leverantörer ger.
Som ovan är det sen betalda fakturor som den verkliga ersättningen baseras på.
Sök via er Länsstyrelse om ni kan söka digitalt via Boverket eller om de vill ha pappersblanketter.

Köplatsen baseras på när er ansökan registreras.
Även om det har tillförts mer pengar fram till 2019 tror jag så kan ketchup effekt på antal sökande kan göra att ni inte får något stöd.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av Monark1954 »

mati skrev:
Bjelke skrev:
Vad fick du ge för dom per styck? (själva panelerna alltså, men du kanske "bara" har ett paketpris?)
Paketpris 205 000 med rubbet innan rot eller solcellsbidrag.
Ca 14,5 KSEK/kW, vi har offert med Solar Edge på ca 16,5 KSEK/kW för ca 10 kW. Vi har dock behov av en högre ställning.

Tänkte fråga varför Solar Edge som blir lite dyrare men då du har två vädersträck så inser jag valet.

Hoppas vi motiverar fler elbilsägare det kola att ladda bilen och ersätta annan förbrukning med solel.

Pro-Z med flera har inspirerat oss.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av Bjelke »

Jag fick aldrig svar på min fråga i en annan tråd, men vart kan man köpa en lös panel till en vettig peng?
Tänkte testa lite med egen konstruktion för motorstyrning av paneler (extremt mkt billigare än andra jag tittat på som är onödigt avancerade osv),
är man konstruktör så är man ju lixom ;) 8-) :mrgreen:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar