Mina solcellsanläggningar

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
bat
Teslaägare
Inlägg: 739
Blev medlem: 05 sep 2015 20:08

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av bat »

Låter betryggande att det är flera som kör med utomhusmonteringar. Googlade lite och i Australien är det en del som fått problem när de har varit monterade i direkt solsken. Men det kan man ju oftast lätt undvika och vi har ju heller (tyvärr ...) inte riktigt samma väder här i Sverige.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av chaffis75 »

Legato skrev:
chaffis75 skrev:
Walker skrev:
Jag väntar på mina 24 paneler nu. Skönt att vi slipper bygglov i Köping
Ja de känns superlöjligt med bygglov för detta, jag följer ju takets lutning och bor i ett nybyggt område, dvs inga kultur värden så de borde ha räckt till med ett bygg anmälan kan man tycka... Men troligen blir de väl så i augusti... känns surt för bygglovet lär väl kosta några tusen som inte går till något vettigt... Om de inte vore för bygglovet så hade arbetet säkert påbörjats om en vecka ungefär...
Jo du...

Jag har ett platt grått tak som lutar 3 grader bort från gatan, 20 meter över gatan... Dvs de enda som överhuvudtaget kan se taket är helikoptrar och flygplan typ. Dessutom är det ju inte fulare med svarta paneler än en grå gummimatta.

Tyvärr får ju kommunerna själva avgöra vad som "väsentligt påverkar en byggnads utseende", och på Tyresö har de bara rakt av bestämt att allt över 10 kvadratmeter gör det. Bråkade mycket med dem men utan framgång. Innebar att jag missade hela förra sommarens produktion och hade mitt klart i oktober :(

Är dock supernöjd att jag gjorde det och har nu också övertygat min mor att få upp paneler på deras BRF! Är ju riktigt bra ekonomi i det förutom att man gör något bra för miljön.

Är lite "beroende" faktiskt, kollar alldeles för ofta i appen hur mycket anläggningen producerar ;)

För mig tog det för övrigt över en månad att få elmätare uppsatt av Vattenfall. Enligt min entreprenör brukar Fortum fixa det inom 5 dagar medan Vattenfall kan ta upp till 2 månader på sig...
Du gör mig nervös för mitt bygglov... Jag hoppas de flyter på smidigare eller så får jag hoppas på lagförslaget kan hjälpa mig och sedan montera efter sommaren...

Ser alla kommentarer om placeringen av SolarEdge invertern, jag börjar bli nervös där också. Tanke är att vi ska ha den i Tvättstuga/ groventré /värmepump rum. Hur mycket låter den egentligen (de är en solaredge 10KW), ja kanske inte helt lätt att beskriva men låter den mycket mer än en värmepump? Vi har en Nibe 310P som jag tycker låter ganska mycket, framförallt så fortplantar sig ljudet i hela husets konstruktion tycker jag. Hur är de med växelriktaren, den borde väl inte fortplanta sig på de sättet som en värmepump kan göra?
Sedan är de ju såklart så att värmepumpen går mindre på sommaren men jämför med när den är igång såklart.

En annan fråga, genererar invertern mycket värme? De kan ju också vara en anledning till att man inte vill ha den inomhus.

De finns ju faktiskt en möjlighet för mig att placera den utomhus precis bredvid elskåpet ute men den sitter egentligen inte optimalt rent praktiskt med tanke på tomt och carport (dock svalt) och dessutom tycker jag de är lite fult att ha den där, tvättstugan har redan så mycket prylar så där stör den inte.
Ja vad säger ni, tror ni man kommer irritera sig på ljudet från den.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Kraftverksdoktorn
Teslaägare
Inlägg: 126
Blev medlem: 04 jun 2017 23:24
Ort: Häggenås

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av Kraftverksdoktorn »

Jag har en 17kW i tvättstugan. Den enda gången man hör den utanför tvättstugan är när den provkör fläkten innan uppstart. Hittills under 1 år har aldrig fläkten behövts för att kyla under produktion. Ja, den är lite överdimensionerad, jag har 9,6kW i paneler än så länge.
Jag har även vakuumrör för varmvattenproduktion och jag skulle säga att cirkpumpen för dom låter något mer än invertern när fläkten inte är igång.
MS85D 2015
... men nästa bil ska ha drag och 220VAC uttag. Sono Sion beställd.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av chaffis75 »

Kraftverksdoktorn skrev:
Jag har en 17kW i tvättstugan. Den enda gången man hör den utanför tvättstugan är när den provkör fläkten innan uppstart. Hittills under 1 år har aldrig fläkten behövts för att kyla under produktion. Ja, den är lite överdimensionerad, jag har 9,6kW i paneler än så länge.
Jag har även vakuumrör för varmvattenproduktion och jag skulle säga att cirkpumpen för dom låter något mer än invertern när fläkten inte är igång.
Stort tack för svaret, du lugnar mig lite även om flera kommentarer skriver som om den låter väldigt mycket...
Har du någon uppfattning om den skapar mycket värme, känner du att de blir mycket varmare i tvättstugan än vad de var innan du skaffade solpaneler. Vi har ju ingen AC i vårt hus och även om de är tvättstugan den sitter i så lär den värma upp hela huset till viss del (beroende på hur mycket värme den genererar) och säkert som mest när de är som varmast ute dvs solen strålar som mest...
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av Bjelke »

chaffis75 skrev:
Kraftverksdoktorn skrev:
Jag har en 17kW i tvättstugan. Den enda gången man hör den utanför tvättstugan är när den provkör fläkten innan uppstart. Hittills under 1 år har aldrig fläkten behövts för att kyla under produktion. Ja, den är lite överdimensionerad, jag har 9,6kW i paneler än så länge.
Jag har även vakuumrör för varmvattenproduktion och jag skulle säga att cirkpumpen för dom låter något mer än invertern när fläkten inte är igång.
Stort tack för svaret, du lugnar mig lite även om flera kommentarer skriver som om den låter väldigt mycket...
Har du någon uppfattning om den skapar mycket värme, känner du att de blir mycket varmare i tvättstugan än vad de var innan du skaffade solpaneler. Vi har ju ingen AC i vårt hus och även om de är tvättstugan den sitter i så lär den värma upp hela huset till viss del (beroende på hur mycket värme den genererar) och säkert som mest när de är som varmast ute dvs solen strålar som mest...
Den borde inte generera mycket mer än max några hundra Watt,
förlusterna är väl bara några enstaka procent (verkningsgrad på strax under 100% typ) och tex 3% av 10kW blir då 300Watt, så värma hela huset borde den inte göra på ett
märkbart sätt :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av Legato »

chaffis75 skrev:
Kraftverksdoktorn skrev:
Jag har en 17kW i tvättstugan. Den enda gången man hör den utanför tvättstugan är när den provkör fläkten innan uppstart. Hittills under 1 år har aldrig fläkten behövts för att kyla under produktion. Ja, den är lite överdimensionerad, jag har 9,6kW i paneler än så länge.
Jag har även vakuumrör för varmvattenproduktion och jag skulle säga att cirkpumpen för dom låter något mer än invertern när fläkten inte är igång.
Stort tack för svaret, du lugnar mig lite även om flera kommentarer skriver som om den låter väldigt mycket...
Har du någon uppfattning om den skapar mycket värme, känner du att de blir mycket varmare i tvättstugan än vad de var innan du skaffade solpaneler. Vi har ju ingen AC i vårt hus och även om de är tvättstugan den sitter i så lär den värma upp hela huset till viss del (beroende på hur mycket värme den genererar) och säkert som mest när de är som varmast ute dvs solen strålar som mest...
Som jag skrev tidigare så stör iaf inte ljudnivån mig med stängd dörr till tvättstugan.

Som Kraftverksdoktorn skrev så är det under uppstart på morgonen den låter mycket (under kanske en halvtimma?) då fläktarna går för fult. Låter väl som en riktigt överansträngd PC typ ;) Jag räknade med att den skulle dra igång fläktarna då och då sommartid också, men låter ju betryggande som Kraftverksdoktorn skriver att den klarar sig utan dem då också.

Min är definitivt inte överdimensionerad ;) Maxeffekt på växelriktaren är 12,15 kW, min anläggning är på 11,97kWp.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av chaffis75 »

ok.. tack för alla svaren... Låter som jag ska hålla mig till planen att ha den i tvättstugan och möjligen får man bli bättre på att stänga dörren där om fläktarna blir lite högljudda vid starten på morgonen eller så lämnar man dörren öppna och vaknar så man kommer ut i de fina vädret i tid, regniga dagar startar den inte så då sover man :D

Tänkte inte på de där med överskottsvärmen, de går ju som du säger att råka ut såklart eftersom jag vet verkningsgraden.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Kraftverksdoktorn
Teslaägare
Inlägg: 126
Blev medlem: 04 jun 2017 23:24
Ort: Häggenås

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av Kraftverksdoktorn »

Den startar alla dagar om inte taket är totalt översnöat. Regniga dagar tar det längre tid från lite ljus tills solinstrålningen är nog för att produktionen ska starta. Då går fläktarna längre tid. Jag har stört mig på detta eftersom det är helt onödigt men men.... man kan inte ändra på allt.
Jag antar att en som är mer lagom dimensionerad kan behöva kylning när den går på max.
Senast redigerad av Kraftverksdoktorn, redigerad totalt 1 gånger.
MS85D 2015
... men nästa bil ska ha drag och 220VAC uttag. Sono Sion beställd.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av mati »

Jag har en SolarEdge 17kW inverter. Fläktarna väsnas en del när de är igång, ungefär som en luftvärmepump skulle jag vilja påstå. Men de går i princip bara på sommarn. Det som verkligen låter är ett högfrekvent ljud som invertern ger ifrån sig. Jag hade inte stått ut med att ha den inomhus. Det är visserligen inte alla som kan höra så pass högfrekventa ljud, de flesta fattar nog inte vad jag pratar om, men jag hör det extremt tydligt, och det skulle driva mig till vansinne om jag hade varit utsatt för det hela tiden.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Kraftverksdoktorn
Teslaägare
Inlägg: 126
Blev medlem: 04 jun 2017 23:24
Ort: Häggenås

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av Kraftverksdoktorn »

Det högfrekventa ljudet har inte min inverter men jag vet hur det låter från tex vissa motorstyrningar. Det kanske finns olika versioner med olika drossel eller så är det nåt fel på din mati.
MS85D 2015
... men nästa bil ska ha drag och 220VAC uttag. Sono Sion beställd.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av mati »

Kraftverksdoktorn skrev:
Det högfrekventa ljudet har inte min inverter men jag vet hur det låter från tex vissa motorstyrningar. Det kanske finns olika versioner med olika drossel eller så är det nåt fel på din mati.
Det tror jag inte att det är nåt fel. Det är ingen som har reagerat på det, och när jag nämnde att den låter väldigt mycket var det ingen som hörde nåt. Det är nog helt enkelt så att jag är känslig för högfrekvent ljud, eller så är alla andra stendöva. :lol: Det är långt ifrån första gången att jag hör sånt som andra inte hör. Switchade nätadaptrar är också en sån grej som jag ofta upplever som högljudda, jag rycker alltid ut den elektriska tandborsten för att jag tycker att den piper. Samma med strömkabeln till den fasta telefonen. Jag har gömt den bakom soffan för att slippa höra den hela tiden.
I Tyskland brukar folk sätta in s k mårdskrämmor i sina bilar, eftersom det är vanligt med mårdar som kryper in i motorn där de biter sönder en massa slangar. Dessa manicker ska utsöndra ultraljud, problemet är bara att jag kan höra dem. Ganska tydligt till och med. Det är alltså knappast ultraljud, men jag har å andra sidan aldrig träffat någon som kunde höra det på samma sätt som jag gör.
Om nu invertern väsnas som den gör så skrämmer den kanske alla möss som annars skulle bo i ladugården där invertern sitter. ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av chaffis75 »

mati skrev:
Kraftverksdoktorn skrev:
Det högfrekventa ljudet har inte min inverter men jag vet hur det låter från tex vissa motorstyrningar. Det kanske finns olika versioner med olika drossel eller så är det nåt fel på din mati.
Det tror jag inte att det är nåt fel. Det är ingen som har reagerat på det, och när jag nämnde att den låter väldigt mycket var det ingen som hörde nåt. Det är nog helt enkelt så att jag är känslig för högfrekvent ljud, eller så är alla andra stendöva. :lol: Det är långt ifrån första gången att jag hör sånt som andra inte hör. Switchade nätadaptrar är också en sån grej som jag ofta upplever som högljudda, jag rycker alltid ut den elektriska tandborsten för att jag tycker att den piper. Samma med strömkabeln till den fasta telefonen. Jag har gömt den bakom soffan för att slippa höra den hela tiden.
I Tyskland brukar folk sätta in s k mårdskrämmor i sina bilar, eftersom det är vanligt med mårdar som kryper in i motorn där de biter sönder en massa slangar. Dessa manicker ska utsöndra ultraljud, problemet är bara att jag kan höra dem. Ganska tydligt till och med. Det är alltså knappast ultraljud, men jag har å andra sidan aldrig träffat någon som kunde höra det på samma sätt som jag gör.
Om nu invertern väsnas som den gör så skrämmer den kanske alla möss som annars skulle bo i ladugården där invertern sitter. ;)
Inte riktigt bra för jag tillhör också den kategori som också hör de där högfrekventa ljuden, typ gamla CRT apparater eller katt skrämmare som kör med ultraljud och även ibland AC adaptrar med dålig design... Jo jag vet precis vad du talar om...
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare
Inlägg: 649
Blev medlem: 29 apr 2015 09:52

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av HerrNilsson »

Är på väg att skaffa solceller. Funderade på detta med elbolag i samma veva. Har någon koll på vilket/vilka elbolag som betalar bäst för överbliven el man säljer tillbaka till elbolaget?
Vad jag förstår betalar alla minst spotpriset + en ytterligare del som varierar?
Är det nå större skillnader, om det ens är värt att byta elbolag för den sakens skull menar jag?
Mvh
Nilsson

Model Y LR
Användarvisningsbild
Pro-Z
Teslaägare
Inlägg: 383
Blev medlem: 20 jun 2016 09:47
Ort: Nyköping

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av Pro-Z »

Egenföretagare med innehav av:
Model Y - RWD, Premium, Vit, EAP - Årsmodell 2022
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av Legato »

Pro-Z skrev:
Är inte riktigt med på hur du jämfört. Om man tar 7H som exempel med 60 öre per kWh, är det inklusive ersättning för EC och UG? Om det tillkommer verkar det ju väldigt bra.

Om du vill komplettera din tabell så hade jag följande på GodEl för Q1 2018:

Volymvägt Spot = 0,36
EC = 0,15
UG = 0,20
Skattered = 0,60

Totalt 1,31:- / kWh
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av Teslaspolen »

En snabb fråga; om man har två eller fler hastigheter som samma person äger som ska installera solceller; hur fungerar bidraget? Är det per en gång person eller per installation?
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av chaffis75 »

Jag ska börja installera solceller nästa vecka troligen, väntar bara på att bygglovet ska vinna laga kraft och att min leverantör har tid.
Har såklart titta på de där med vad jag får betalt... Vattenfall har sagt att de erbjuder spotpriset plus 40 öre... Jag tror jag kommer åtminstone börja med dem. Man kan dock inte skriva avtal förrän solcellerna är på plats och mätaren är bytt.

Försten är de någon som vet hur de där med bygglov fungera, de står att de tar en vecka för bygglovet att vinna laga krav och då kan någon kan överklaga, vem är de som kan överklaga och på vilka grunder? Är de typ om kommunen bedömt detaljplanen fel eller kan de vara att någon bara "tycker" att de stör?
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Pro-Z
Teslaägare
Inlägg: 383
Blev medlem: 20 jun 2016 09:47
Ort: Nyköping

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av Pro-Z »

Legato skrev:
Pro-Z skrev:
Är inte riktigt med på hur du jämfört. Om man tar 7H som exempel med 60 öre per kWh, är det inklusive ersättning för EC och UG? Om det tillkommer verkar det ju väldigt bra.

Om du vill komplettera din tabell så hade jag följande på GodEl för Q1 2018:

Volymvägt Spot = 0,36
EC = 0,15
UG = 0,20
Skattered = 0,60

Totalt 1,31:- / kWh
Det är inte min lista och jag har glömt bort vem det är som uppdaterar den.
Under fliken "Pris elcertifikat (EC) och ursprungsgarantier (UG)" står det 0 för företaget 7H så det är ju eklusive då.
Teslaspolen skrev:
En snabb fråga; om man har två eller fler hastigheter som samma person äger som ska installera solceller; hur fungerar bidraget? Är det per en gång person eller per installation?
Som jag har förstått det så gäller bidraget vid ett tillfälle per fastighet (med fastighet menar jag fastighetsbeteckning).
Har du t.ex två byggnader på fastighet "Kalle Anka 3:156" så gäller bidraget en gång. Planerar du byggnationen på båda byggnaderna samtidigt så gäller bidraget för båda byggnaderna.
Men söker du bidrag för byggnad 1 på Kalle Anka 3:156 först för att senare i tiden söka bidrag igen för byggnad 2 på Kalle Anka 3:156 så beviljas du ej bidrag för den andra byggnationen.
Men söker du bidrag vid en senare tillfälle på Kajsa Anka 3:211 så beviljas du bidrag.
Egenföretagare med innehav av:
Model Y - RWD, Premium, Vit, EAP - Årsmodell 2022
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av jonas »

Jag skaffade precis från vattenfall och fick spotpris plus 40 öre och så förstås de 60 ören från staten.
Blir ca 1,40/kWh
Erbjudandet gäller 1 år och man måste ringa igen för att få detta igen vilket hon i luren sa skulle vara OK.

Min levererar nu sen 6 dagar en peak på 25kW kommer att komplettera med fler paneler till jag uppnår 63A.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av mati »

chaffis75 skrev:
Försten är de någon som vet hur de där med bygglov fungera, de står att de tar en vecka för bygglovet att vinna laga krav och då kan någon kan överklaga, vem är de som kan överklaga och på vilka grunder? Är de typ om kommunen bedömt detaljplanen fel eller kan de vara att någon bara "tycker" att de stör?
Ja du. Jag har en granne som älskar att bråka och han kom för nåt år sedan på idén att stämma en av de andra grannarna eftersom han (alltså bråkstaken) anser att den andra grannen har byggt för nära tomtgränsen. Det är en skogstomt får jag tillägga. De kan inte se varandras hus ens. Det nya huset har dessutom byggts på exakt samma ställe som ett hus som brann ner några år tidigare. Det hela gick så långt att kommunen till sist var tvungen att riva upp och ogiltigförklara ett 10 år gammalt bygglov. Grannen har alltså retroaktivt byggt sitt hus utan bygglov och riskerar böter eller så får han riva. Jag visste inte ens att det är möjligt, men så blev det. Lite vilda västern, kanske är det ett Götene-specifikt problem som har sin orsak i att våra tjänstemän inte begriper bättre (hört talas om Medeltidens värld?), men i alla fall så kan man uppenbarligen inte vara säker på att ett bygglov har bestånd.
I vanliga fall gäller 4 veckor efter att du har fått beskedet att ett bygglov vinner laga kraft.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av chaffis75 »

mati skrev:
chaffis75 skrev:
Försten är de någon som vet hur de där med bygglov fungera, de står att de tar en vecka för bygglovet att vinna laga krav och då kan någon kan överklaga, vem är de som kan överklaga och på vilka grunder? Är de typ om kommunen bedömt detaljplanen fel eller kan de vara att någon bara "tycker" att de stör?
Ja du. Jag har en granne som älskar att bråka och han kom för nåt år sedan på idén att stämma en av de andra grannarna eftersom han (alltså bråkstaken) anser att den andra grannen har byggt för nära tomtgränsen. Det är en skogstomt får jag tillägga. De kan inte se varandras hus ens. Det nya huset har dessutom byggts på exakt samma ställe som ett hus som brann ner några år tidigare. Det hela gick så långt att kommunen till sist var tvungen att riva upp och ogiltigförklara ett 10 år gammalt bygglov. Grannen har alltså retroaktivt byggt sitt hus utan bygglov och riskerar böter eller så får han riva. Jag visste inte ens att det är möjligt, men så blev det. Lite vilda västern, kanske är det ett Götene-specifikt problem som har sin orsak i att våra tjänstemän inte begriper bättre (hört talas om Medeltidens värld?), men i alla fall så kan man uppenbarligen inte vara säker på att ett bygglov har bestånd.
I vanliga fall gäller 4 veckor efter att du har fått beskedet att ett bygglov vinner laga kraft.
Oj detta låter ju helt galet. Ja så illa hoppas jag de inte kan bli. Mitt bygglov sa 1 vecka för laga kraft, kanske för att de är ett mindre ingrepp med solceller.
Oavsett så blev de tyvärr så att de som installerar blev tvungna att flytta de några veckor istället så då är de verkligen laga kraft. Jag vågade inte börja innan, känns som en onödig risk med tanke på att detta är ju långsiktigt även om man såklart vill ha de direkt när man väl bestämt sig.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av frippe »

chaffis75 skrev:
Försten är de någon som vet hur de där med bygglov fungera, de står att de tar en vecka för bygglovet att vinna laga krav och då kan någon kan överklaga, vem är de som kan överklaga och på vilka grunder? Är de typ om kommunen bedömt detaljplanen fel eller kan de vara att någon bara "tycker" att de stör?
Måste du ha bygglov?
I min kommun behövs inget bygglov för solceller på taket om cellerna har samma färg som taket och monteras utmed taket, liggande på och inte sticker ut eller vinklas på något sätt.
Men antar att det är olika från kommun till kommun.
Model Y LR.
Model S70D
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av chaffis75 »

frippe skrev:
chaffis75 skrev:
Försten är de någon som vet hur de där med bygglov fungera, de står att de tar en vecka för bygglovet att vinna laga krav och då kan någon kan överklaga, vem är de som kan överklaga och på vilka grunder? Är de typ om kommunen bedömt detaljplanen fel eller kan de vara att någon bara "tycker" att de stör?
Måste du ha bygglov?
I min kommun behövs inget bygglov för solceller på taket om cellerna har samma färg som taket och monteras utmed taket, liggande på och inte sticker ut eller vinklas på något sätt.
Men antar att det är olika från kommun till kommun.
Ja ingen tvekan, I min kommun krävs de bygglov när man täcker mer än 1/3 av ett tak fall. Väldigt tråkigt då de har kostat både tid och pengar.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
perwis
Teslaägare
Inlägg: 110
Blev medlem: 01 mar 2015 22:13

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av perwis »

Ni vet att regeringen lagt en proposition att bygglov för solceller inte ska behövas. Klubbas förhoppningsvis i riksdagen i juni och börjar gälla 1 aug 2018. http://www.regeringen.se/rattsdokument/ ... 201718197/
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av chaffis75 »

perwis skrev:
Ni vet att regeringen lagt en proposition att bygglov för solceller inte ska behövas. Klubbas förhoppningsvis i riksdagen i juni och börjar gälla 1 aug 2018. http://www.regeringen.se/rattsdokument/ ... 201718197/
Japp känner till denna men ville komma igång tidigare så de är bara att bita i de sura... Dock är väl kostnaden för bygglovet marginal i jämförelse med anläggningen.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Skriv svar