Mina solcellsanläggningar

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av chaffis75 »

zyax skrev:

När anläggningen kyls ner av ett moln under dagen så når den en temperatur som är lägre än de 25 grader som kWp är räknat mot (toppeffekten sjunker med ökad värme). Men detta gäller under väldigt kort tid som du säkert redan noterat.
Jo jag är såklart fullt medveten om de... Visste dock inte att de var just 25 grader som KWp är beräknat på...
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare
Inlägg: 649
Blev medlem: 29 apr 2015 09:52

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av HerrNilsson »

Tack alla. Jo appen kikar man ju i rätt ofta inser jag....
IMG_5624.jpg
chaffis75 skrev:
Grattis... Ja jag känner igen den där känslan fick igång min anläggning i slutet på Maj och jag tittar fortfarande för mycket på hur mycket jag producerar hela tiden.
Gillar ditt val av växelriktare för jag kör ju också den dock fock jag en 17kW trots att jag bara har en 8.9 KWp anläggning, vet inte varför leverantören var på bra humör eller så hade de igen på 10 hemma :)
Kan säga att min 230 volts kabel är ganska mycket fetare då man förberedde för 17KW även om man bara satte 16amp säkring just nu men de känns bra då jag redan nu känner mig sugen på att sätta paneler på andra sidan taket också (öst)...
Min växelriktare är också på 17kW max. Var ett medvetet beslut ifall man om 2-3 år vill bygga ut med fler paneler. Men sen kanske man inte tagit höjd för det kablagemässigt som du säger.
Mvh
Nilsson

Model Y LR
Skriv svar