Mina solcellsanläggningar

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Kirre
Teslaägare
Inlägg: 409
Blev medlem: 07 okt 2015 14:50

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av Kirre »

Spännande. Håller själv på att planera för en anläggning.

Några frågor om du orkar/har tid att svara med tanke på att det är din andra anläggning (mer kunskap):
Vilka paneler, inverter och effektoptimerare använde du och varför valde du just dessa?
Faceliftad 75D, Titanium, grå klädsel med svart tak, allt lullull utom ljud. Dock många kablar och adaptrar.
M3 LR AWD, Midnight Silver, AP3/FSD, dragkrok.
MY LR, Pearl White
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av bonath »

mati skrev:
Är också lite inne på bostadshuset först. Det borde ju ändå bli sisådär 6-7kW kanske. Dessutom är tegelpannorna från vikingatiden eller så och börjar smula sönder. Det kanske går att putta ner dem och lägga solcellerna direkt på läktarna. Det minskar vikten också. Ingen aning om det går att göra så.
Mitt tidigare inlägg om min grannes hus.
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 78#p123378
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av mati »

Pro-Z skrev:
Min på taket är på 46m² och 7kW så ditt antagaande stämmer nog rätt bra om det är söderläge och vettig taklutning.
Hehe du kanske skulle satsa på Teslas solarroof ;)
Att montera på läktorna funkar säkert bra om dom är fräscha. Men kanske inte snyggaste lösningen.
EDIT: du måste nog montera en ytpapp på underlagspappen (och/eller byta underlagspappen om den är dålig).
Solarroof var jag inne på, men när kommer det? Och hur effektivt blir det? Det är ju bara en cell per tegelpanna eller så. Det syns dessutom egentligen inte, det är på baksidan så att säga. Det spelar ingen större roll hur det ser ut. Älgarna bryr sig nog inte. ;)
Det är inget som är fräscht på det taket kan jag säga, i så fall måste jag ändå byta läkt. Papp måste jag lägga oavsett, just nu är det gammalt spåntak under tegelpannorna. Man får alltså blåsa taket rent, förutom spånet, lägga på papp, läkt, och sen solcellerna. Känns som ganska mycket jobb, dock inte omöjligt att fixa själv. Det är kanske enklare på ladugården, där kan jag smälla upp solcellerna direkt på plåten. Å andra sidan är det jobbigare att stå där uppe på ett lagårdstak 6-7 meter över marken.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
rmokvist
Inlägg: 115
Blev medlem: 05 okt 2016 11:22
Ort: Karlskrona

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av rmokvist »

Tack för snabbt svar Pro-Z! Inte alls farligt pris det där måste ja säga! Får ju trots allt plats en hel del solceller på den ytan! Ska definitivt överväga detta.

Sugen på solar roof från Tesla själv iom att vi ska ge oss på att renovera huset och då kan taket komma på tal med. Frågan är bara vad priset hamnar på i slutändan och framförallt när det kan bli tillgängligt för oss här i Sverige. Lite nyfiken också hur många som kommer utbilda sig för monteringen av dessa med. Intressant att det redan finns företag i Sverige som gör något liknande, om än inte med fokus på att se ut som ett tak som Tesla gjort.
Teslas solar roof är väl tänkt att släppas i sommar eller hur var det? Utgår från att det är USA som gäller dock..
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av Bjelke »

bonath skrev:
mati skrev:
Är också lite inne på bostadshuset först. Det borde ju ändå bli sisådär 6-7kW kanske. Dessutom är tegelpannorna från vikingatiden eller så och börjar smula sönder. Det kanske går att putta ner dem och lägga solcellerna direkt på läktarna. Det minskar vikten också. Ingen aning om det går att göra så.
Mitt tidigare inlägg om min grannes hus.
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 78#p123378
Minns att jag såg det där och kollade upp det oxo, jag har ju typ likadant tak så... ;)
Får se hur jag gör.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Pro-Z
Teslaägare
Inlägg: 383
Blev medlem: 20 jun 2016 09:47
Ort: Nyköping

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av Pro-Z »

Kirre skrev:
Spännande. Håller själv på att planera för en anläggning.

Några frågor om du orkar/har tid att svara med tanke på att det är din andra anläggning (mer kunskap):
Vilka paneler, inverter och effektoptimerare använde du och varför valde du just dessa?
Kul!
Jag har valt växelriktare av märket SMA Stp tripower. Anledningen till detta är för att dom verkar ha ett gott ryckte och att det är den Nordic Solar rekommenderar.
Jag har inga effektoptimerare utan har valt att dela upp varje anläggningen i två strängar. Eventuellt kommer nya anläggningen mot skogen mot öster få optimerare på ett antal moduler. Jag ska utvärdera årsproduktionen först och skuggningen.
Paneler ville jag ha bäst pris per kW och då rekommenderade Nordic Solar mig paneler tillverkade av ET-Solar. När jag byggde på taket så var 255 Wp polykristallin mest prisvärda men på utbyggnaden blev det 270Wp monokristallin då dom droppat mycket i pris på sistone.
Nordic Solar har hela tiden vart mitt bollplank.
Egenföretagare med innehav av:
Model Y - RWD, Premium, Vit, EAP - Årsmodell 2022
Användarvisningsbild
SolnaGnagarn
Teslaägare
Inlägg: 507
Blev medlem: 28 dec 2016 05:10
Ort: Solna

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av SolnaGnagarn »

Jaha, och där blev man avis. Har bara en röd powerwall än så länge
Snyggt jobbat! Får man fråga vad din anläggning kostade?


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Användarvisningsbild
Pro-Z
Teslaägare
Inlägg: 383
Blev medlem: 20 jun 2016 09:47
Ort: Nyköping

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av Pro-Z »

SolnaGnagarn skrev:
Jaha, och där blev man avis. Har bara en röd powerwall än så länge Bild
Snyggt jobbat! Får man fråga vad din anläggning kostade?


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
;)
Javisst. Kostnad är inkl moms före investeringsstödet.
Hela kalaset gick på ~150.000 kr och då har jag själv lagt ner ca 50-60 timmars arbete. Vill man anlita någon att göra allting så får man ju värdera den här tiden också.
Egenföretagare med innehav av:
Model Y - RWD, Premium, Vit, EAP - Årsmodell 2022
Användarvisningsbild
Kirre
Teslaägare
Inlägg: 409
Blev medlem: 07 okt 2015 14:50

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av Kirre »

Pro-Z skrev:
Kirre skrev:
Spännande. Håller själv på att planera för en anläggning.

Några frågor om du orkar/har tid att svara med tanke på att det är din andra anläggning (mer kunskap):
Vilka paneler, inverter och effektoptimerare använde du och varför valde du just dessa?
Kul!
Jag har valt växelriktare av märket SMA Stp tripower. Anledningen till detta är för att dom verkar ha ett gott ryckte och att det är den Nordic Solar rekommenderar.
Jag har inga effektoptimerare utan har valt att dela upp varje anläggningen i två strängar. Eventuellt kommer nya anläggningen mot skogen mot öster få optimerare på ett antal moduler. Jag ska utvärdera årsproduktionen först och skuggningen.
Paneler ville jag ha bäst pris per kW och då rekommenderade Nordic Solar mig paneler tillverkade av ET-Solar. När jag byggde på taket så var 255 Wp polykristallin mest prisvärda men på utbyggnaden blev det 270Wp monokristallin då dom droppat mycket i pris på sistone.
Nordic Solar har hela tiden vart mitt bollplank.

Tack, ska kontakta dem också.
Har annars tänkt att köpa största delen av hårdvaran från Alma Solar och sedan hitta en elektriker som hjälper mig med anslutningar etc.
Faceliftad 75D, Titanium, grå klädsel med svart tak, allt lullull utom ljud. Dock många kablar och adaptrar.
M3 LR AWD, Midnight Silver, AP3/FSD, dragkrok.
MY LR, Pearl White
Användarvisningsbild
aalto
Teslaägare
Inlägg: 24
Blev medlem: 28 maj 2015 20:43

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av aalto »

Så fort man inte halkar ner från taket börjar jag sätta 48st LG-paneler på totalt 14,7kw och Solaredge vxlriktare.
nästa steg blir fler paneler på marken.
X90D och S100D
Tidigare P85D
Användarvisningsbild
Pro-Z
Teslaägare
Inlägg: 383
Blev medlem: 20 jun 2016 09:47
Ort: Nyköping

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av Pro-Z »

:) !
Egenföretagare med innehav av:
Model Y - RWD, Premium, Vit, EAP - Årsmodell 2022
Användarvisningsbild
Pro-Z
Teslaägare
Inlägg: 383
Blev medlem: 20 jun 2016 09:47
Ort: Nyköping

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av Pro-Z »

Trevligt en vinterdag som denna :)
Skärmklipp.JPG
Egenföretagare med innehav av:
Model Y - RWD, Premium, Vit, EAP - Årsmodell 2022
Användarvisningsbild
nicklasandersson
Teslaägare
Inlägg: 426
Blev medlem: 08 jul 2016 13:50
Ort: Linköping

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av nicklasandersson »

Häftigt!
MY Performance 2023 | Midnight Cherry Red | 21" Überturbine | Vit inredning
MY LR AWD 2021 | Djupblå metallic | 20" Induction | Svart inredning
S75D | Midnight silver | Panoramatak | Svarta NextGen-säten | AP1 | Luftfjädring | Premiumpaket
Användarvisningsbild
thomas76
Teslaägare
Inlägg: 321
Blev medlem: 25 jun 2016 19:05
Ort: Lund

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av thomas76 »

Pro-Z skrev:
Trevligt en vinterdag som denna :)
Skärmklipp.JPG

Coolt! så vill jag också ha det! En fin inforuta att titta på =)
Dock med endast 3,15kWp på garagetaket.
Model S 75 2017 (corked) AP3 FSD
Användarvisningsbild
Pro-Z
Teslaägare
Inlägg: 383
Blev medlem: 20 jun 2016 09:47
Ort: Nyköping

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av Pro-Z »

thomas76 skrev:
Pro-Z skrev:
Trevligt en vinterdag som denna :)
Skärmklipp.JPG

Coolt! så vill jag också ha det! En fin inforuta att titta på =)
Dock med endast 3,15kWp på garagetaket.
Skärmklippt från https://www.sunnyportal.com/ som ingår i köpet av växelriktare från SMA :)
Egenföretagare med innehav av:
Model Y - RWD, Premium, Vit, EAP - Årsmodell 2022
Användarvisningsbild
thomas76
Teslaägare
Inlägg: 321
Blev medlem: 25 jun 2016 19:05
Ort: Lund

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av thomas76 »

Pro-Z skrev:
thomas76 skrev:
Pro-Z skrev:
Trevligt en vinterdag som denna :)
Skärmklipp.JPG

Coolt! så vill jag också ha det! En fin inforuta att titta på =)
Dock med endast 3,15kWp på garagetaket.
Skärmklippt från "Sunny Portal" från webben som ingår i köpet av växelriktare från SMA :)

Gött tack för den infon! Nu kan jag drömma vidare =)
Model S 75 2017 (corked) AP3 FSD
Användarvisningsbild
Pro-Z
Teslaägare
Inlägg: 383
Blev medlem: 20 jun 2016 09:47
Ort: Nyköping

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av Pro-Z »

Drömmar kan snabbt bli verklighet :)

Trodde t.ex aldrig att jag skulle ha råd med att åka en Model S men med det förmånliga läget på S60 i somras och lite meck med företagsleasing så gick det.
Egenföretagare med innehav av:
Model Y - RWD, Premium, Vit, EAP - Årsmodell 2022
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av vigge50 »

Nu har mina föräldrar beställt en anläggning på 17,16 kW, är nog inte helt oskyldigt till det beslutet... ;)
Användarvisningsbild
Pro-Z
Teslaägare
Inlägg: 383
Blev medlem: 20 jun 2016 09:47
Ort: Nyköping

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av Pro-Z »

Hurra!
Egenföretagare med innehav av:
Model Y - RWD, Premium, Vit, EAP - Årsmodell 2022
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av Bjelke »

vigge50 skrev:
Nu har mina föräldrar beställt en anläggning på 17,16 kW, är nog inte helt oskyldigt till det beslutet... ;)
+1! :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2402
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av NiklasTesla »

Skall själv driftsätta anläggningen som jag byggt på ungefär samma sätt (fast som plank) med lite hjälp från sluta gräv, farsan och elektrikern på landet om ca en vecka.

2,8kw bör täcka elbehovet i stort på årsbasis (litet moderniserat passivhus) och lite laddning till min nuvarande plugin hybrid (2018 förhoppingsvis blir det reserverade model 3an som får ladda där istället).

Blev inte så farligt dyrt när man gjorde mycket själv (priser innan 20% solcellsbidraget vi väntar på):

Markskruv slut gräv ca5tkr
Tryckimpregnerat virka & vinkelbeslag ca4tkr
Solcellerna 21tkr
Mikroväxelriktare + kablar12tkr
Övriga kablar & installation ca 5tkr

Under 50tkr totalt alltså.

1,75kr per såld kwh från vårt elbolag och ca 1000soltimmar per år.

Betalar av sig på några år med dagens elpris (ej medräknat värdeökningen på fastigheten samt skattesänkning med 60öre Per såld kwh

Känsla av att ha sin egen "ej ändliga oljekälla", "borr plattform" och bensinpump på tomten kan inte underskattas ;D
Användarvisningsbild
Pro-Z
Teslaägare
Inlägg: 383
Blev medlem: 20 jun 2016 09:47
Ort: Nyköping

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av Pro-Z »

Roligt läsning!
Spännande nu att få det driftsatt!

Trevligt med passivhus, drar ju inte så mycket :)
50 tkr var inte farligt men hur stor är anläggningen? antar att den är på 2,8 kW iom att du skriver att ditt elbehov är på det...
I så fall blir det ca 18 tkr / kWp kontra min tillbyggnad som slutade på knappt 17 tkr / kWp.
Egenföretagare med innehav av:
Model Y - RWD, Premium, Vit, EAP - Årsmodell 2022
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av vigge50 »

Efter hårda förhandlingar från min pappa så fick vi ner priset till strax över 16500 kr/kWp för en komplett anläggning nyckelfärdig och då fäller de även två träd.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2402
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av NiklasTesla »

vigge50 skrev:
Efter hårda förhandlingar från min pappa så fick vi ner priset till strax över 16500 kr/kWp för en komplett anläggning nyckelfärdig och då fäller de även två träd.
Snyggt jobbat. Det brukar ju oftast vara så att om man har mycket yta att bygga på så kan man köpa flera paneler med lägre wattstyrka per panel vilket blir billigare än färre paneler med högre wattstyrka per panel.

Hade själv lite problem med yta varför jag var tvungen att köpa 10paneler med ca 280watt per panel.

Kul att höra om fler som insett att kombon elbil och egen elproduktion är grym :) lycka till ni också samt tack för att ni också bidrar till en bättre framtid.

Många bäckar små/Niklas
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av vigge50 »

NiklasTesla skrev:
vigge50 skrev:
Efter hårda förhandlingar från min pappa så fick vi ner priset till strax över 16500 kr/kWp för en komplett anläggning nyckelfärdig och då fäller de även två träd.
Snyggt jobbat. Det brukar ju oftast vara så att om man har mycket yta att bygga på så kan man köpa flera paneler med lägre wattstyrka per panel vilket blir billigare än färre paneler med högre wattstyrka per panel.

Hade själv lite problem med yta varför jag var tvungen att köpa 10paneler med ca 280watt per panel.

Kul att höra om fler som insett att kombon elbil och egen elproduktion är grym :) lycka till ni också samt tack för att ni också bidrar till en bättre framtid.

Många bäckar små/Niklas
De panelerna vi köper är ganska stora men har en effekt på 330W, verkningsgraden ligger på 17,2% vilket jag tycker är helt okej jämfört med andra. De är monokristallina vilket brukar vara dyrare så priset vi har fått verkar vara bra.

Nu fattas dock elbilen men förhoppningsvis så kommer den snart.
Skriv svar