Mina solcellsanläggningar

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Pro-Z
Teslaägare
Inlägg: 383
Blev medlem: 20 jun 2016 09:47
Ort: Nyköping

Mina solcellsanläggningar

Inlägg av Pro-Z »

Jag har sedan drygt 3 år sedan haft en solcellsanläggning på mitt tak som har en toppeffekt på 7 kW och årsproduktion på 6400 kWh.
Jag har under en längre period gått och funderat över hur jag ska kunna bygga ut anläggningen på bästa sett och bestämde mig runt nyår för att montera solcellsstativ i en slänt som jag har i direkt söderläge. Efter detta blev det ganska snabba ryck. För 3 veckor sedan kom Sluta Gräv och monterade markskruvar. För 1,5 vecka sedan byggde jag stativet för solcellerna i tryckimpregnerat virke. I förrgår kom Nordic Solar med solceller, växelriktare och infästningar som vi tillsammans körde montaget av och igår eftermiddag blev anläggningen driftsatt och hann producera ca 4 kW (förutom taket) nån halvtimme innan solen gick ned.
Denna sammanlagda årsproduktion kommer ge ca lika mycket som jag förbrukar på ett Torp, Villa, uppvärmt garage till ca 10 grader och driften av min Tesla. Nöjd kille :)
EDIT: Toppeffekt på tillbyggnaden 9 kW, årsproduktion 8800 kWh.
20170207_141705.jpg
Senast redigerad av Pro-Z, redigerad totalt 1 gånger.
Egenföretagare med innehav av:
Model Y - RWD, Premium, Vit, EAP - Årsmodell 2022
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av Jerker »

Underbart!

Utgår ifrån att det nya bygget inte kräver bygglov?
PLixen
Inlägg: 6
Blev medlem: 08 jun 2016 11:02

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av PLixen »

Grattis till ett imponerande bygge!!! :D
Kör oljeeldat idag, reserverat M3, 15/4
Användarvisningsbild
Musikmannen66
Teslaägare
Inlägg: 85
Blev medlem: 05 mar 2014 13:38
Ort: Tjörn

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av Musikmannen66 »

Vackert jobbat. Jag har en 5 kw anläggning på taket som jag börjat expandera med ytterligare 6 st celler a´260w . Det blir naturligt att vilja täcka upp hela ens förbrukning . Dessutom har jag solvärme med ackumulatortankar på 1000 liter.
Solen är vår vän :D
/Magnus
Model S 75 . Svart med taklucka
Användarvisningsbild
Pro-Z
Teslaägare
Inlägg: 383
Blev medlem: 20 jun 2016 09:47
Ort: Nyköping

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av Pro-Z »

Jerker skrev:
Underbart!

Utgår ifrån att det nya bygget inte kräver bygglov?
Nej jag behövde varken bygglov eller speciellt tillstånd här ute på landet.
Egenföretagare med innehav av:
Model Y - RWD, Premium, Vit, EAP - Årsmodell 2022
Användarvisningsbild
Pro-Z
Teslaägare
Inlägg: 383
Blev medlem: 20 jun 2016 09:47
Ort: Nyköping

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av Pro-Z »

PLixen skrev:
Grattis till ett imponerande bygge!!! :D
Tack! nästa projekt blir nog ett mindre batterilager för att bli mera direktförsörjande på åtminstone sommarhalvåret men det är dåligt med ekonomi i det.
Egenföretagare med innehav av:
Model Y - RWD, Premium, Vit, EAP - Årsmodell 2022
Användarvisningsbild
Pro-Z
Teslaägare
Inlägg: 383
Blev medlem: 20 jun 2016 09:47
Ort: Nyköping

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av Pro-Z »

Musikmannen66 skrev:
Vackert jobbat. Jag har en 5 kw anläggning på taket som jag börjat expandera med ytterligare 6 st celler a´260w . Det blir naturligt att vilja täcka upp hela ens förbrukning . Dessutom har jag solvärme med ackumulatortankar på 1000 liter.
Solen är vår vän :D
/Magnus
Tack! Härligt! Solvärme är ju faktiskt effektivare för att värma vatten direkt än att gå via solel. För min del är det dock ganska ointressant då jag har ett så litet varmvattenbehov och att jag redan har en frånluftsvärmepump som förser varmvatten och en bergvärmepump för rumsvärme så det blev ett naturligt val för mig att satsa helt på el.
Egenföretagare med innehav av:
Model Y - RWD, Premium, Vit, EAP - Årsmodell 2022
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av mati »

Mycket snyggt.
Jag går också i solcellstankar. Takyta är minsta bekymret jag har. Bostadshuset har södertak på ca 50kvm användbar yta. Utöver detta har jag en stor ladugård på 350kvm som står i S-O-riktning. Sen har jag två mindre byggnader till som båda har södertak. Frågan är var nånstans man ska börja. Finansiering ska till och man måste få tummen ur också. :?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av Bjelke »

Imponerande! :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare
Inlägg: 1101
Blev medlem: 08 aug 2015 13:57
Ort: Uppsala

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av kangru »

Vilken effekt tror du att du kommer få ut av det nya systemet enskilt?
rmokvist
Inlägg: 115
Blev medlem: 05 okt 2016 11:22
Ort: Karlskrona

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av rmokvist »

Snyggt! Har själv problemet att mitt tak har sämsta möjliga lutning (brant sluttande tak med väst/öst lutning). Virket kan ja kolla själv men vad gick det på för "skruvarna" totalt med arbete+material? Är sugen på solceller men eftersom inte taket varit aktuellt och ja har utgått från att det kostar skjortan att få dom stående på mark så har jag gett upp de tankarna i princip. Kanske du kan bekräfta/dementera detta?
Användarvisningsbild
LarsB
Teslaägare
Inlägg: 183
Blev medlem: 31 mar 2015 23:11

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av LarsB »

Pro-Z skrev:
PLixen skrev:
Grattis till ett imponerande bygge!!! :D
Tack! nästa projekt blir nog ett mindre batterilager för att bli mera direktförsörjande på åtminstone sommarhalvåret men det är dåligt med ekonomi i det.
Om jag fattat rätt kan man få upp till 60% av kostnaden för batterilager i bidrag, dock max 50 000 kr.
Och om man inte har väldigt ont om plats skulle inte jag personligen lagra i Litiumbatterier. Dels onödigt dyrt och dels finns ju brandrisken med denna batterityp. Nej, jag skulle göra som Hans-Olof Nilsson (som några av er hälsade på i helgen tror jag) och köpa bly-accar från Kina. Den typen han har tål ju djupurladdning utan att ta skada. Kostar grovt sett 1000 kr/kWh. Sen tillkommer ju elektroniken förstås. Skulle detta vara intressant så hör av dig så skall jag kolla med Hans-Olof om kontaktuppgifter. Ev. kanske vi kan beställa gemensamt och dela på frakten (som inte var så dyr iofs. Tror H-O betalade några få tusen för sina 144 kWh).
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av mati »

Ja, vi hälsade på H-O i söndags. Det var jäkligt intressant och kul. Han var inte snål med strömmen och vi fick ladda våra bilar. Han hade några stycken 22kW Tesla-wallboxar att erbjuda. Riktigt mäktigt att få köra hem på garanterat ren solel.
H-O kör med gel-batterier. Som jag har förstått det så är de betydligt tåligare än vanliga blybatterier när det gäller djupurladdning. Men de väger nog en del.
IMG_20170205_134225.jpg
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Pro-Z
Teslaägare
Inlägg: 383
Blev medlem: 20 jun 2016 09:47
Ort: Nyköping

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av Pro-Z »

mati skrev:
Mycket snyggt.
Jag går också i solcellstankar. Takyta är minsta bekymret jag har. Bostadshuset har södertak på ca 50kvm användbar yta. Utöver detta har jag en stor ladugård på 350kvm som står i S-O-riktning. Sen har jag två mindre byggnader till som båda har södertak. Frågan är var nånstans man ska börja. Finansiering ska till och man måste få tummen ur också. :?
Hehe nej där var det inte ont om yta :shock:
Jag hade nog börjat med bostadshuset så att du får en känsla för hela processen. Sen bygga störra anläggning på ladugården om finansieringen löser sig.
Egenföretagare med innehav av:
Model Y - RWD, Premium, Vit, EAP - Årsmodell 2022
Användarvisningsbild
Pro-Z
Teslaägare
Inlägg: 383
Blev medlem: 20 jun 2016 09:47
Ort: Nyköping

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av Pro-Z »

kangru skrev:
Vilken effekt tror du att du kommer få ut av det nya systemet enskilt?
Oj glömde skriva det. Nya anläggningen har en toppeffekt på 9 kW och en beräknad årsproduktion på 8800 kWh.
Egenföretagare med innehav av:
Model Y - RWD, Premium, Vit, EAP - Årsmodell 2022
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av zyax »

Pro-Z skrev:
kangru skrev:
Vilken effekt tror du att du kommer få ut av det nya systemet enskilt?
Oj glömde skriva det. Nya anläggningen har en toppeffekt på 9 kW och en beräknad årsproduktion på 8800 kWh.
Köpte du och installerade mycket själv?
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
Pro-Z
Teslaägare
Inlägg: 383
Blev medlem: 20 jun 2016 09:47
Ort: Nyköping

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av Pro-Z »

rmokvist skrev:
Snyggt! Har själv problemet att mitt tak har sämsta möjliga lutning (brant sluttande tak med väst/öst lutning). Virket kan ja kolla själv men vad gick det på för "skruvarna" totalt med arbete+material? Är sugen på solceller men eftersom inte taket varit aktuellt och ja har utgått från att det kostar skjortan att få dom stående på mark så har jag gett upp de tankarna i princip. Kanske du kan bekräfta/dementera detta?
Markskruvarna = 12800 kr för 17st skruvar inkl montage.
Stativet = 6500 kr för materialet. Arbetet gjorde jag själv. Projektering av stativ gjorde jag också själv då jag är byggnadskonstruktör.
Tycker det var en ganska överkomlig kostnad för att få solcellerna på mark.
Egenföretagare med innehav av:
Model Y - RWD, Premium, Vit, EAP - Årsmodell 2022
Användarvisningsbild
Pro-Z
Teslaägare
Inlägg: 383
Blev medlem: 20 jun 2016 09:47
Ort: Nyköping

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av Pro-Z »

zeb skrev:
Pro-Z skrev:
PLixen skrev:
Grattis till ett imponerande bygge!!! :D
Tack! nästa projekt blir nog ett mindre batterilager för att bli mera direktförsörjande på åtminstone sommarhalvåret men det är dåligt med ekonomi i det.
Om jag fattat rätt kan man få upp till 60% av kostnaden för batterilager i bidrag, dock max 50 000 kr.
Och om man inte har väldigt ont om plats skulle inte jag personligen lagra i Litiumbatterier. Dels onödigt dyrt och dels finns ju brandrisken med denna batterityp. Nej, jag skulle göra som Hans-Olof Nilsson (som några av er hälsade på i helgen tror jag) och köpa bly-accar från Kina. Den typen han har tål ju djupurladdning utan att ta skada. Kostar grovt sett 1000 kr/kWh. Sen tillkommer ju elektroniken förstås. Skulle detta vara intressant så hör av dig så skall jag kolla med Hans-Olof om kontaktuppgifter. Ev. kanske vi kan beställa gemensamt och dela på frakten (som inte var så dyr iofs. Tror H-O betalade några få tusen för sina 144 kWh).
Dessvärre är det platsbrist och dessa planer blir tidigast nästa år. Men jag ska ha det i åtanken. Kanske man kan bygga nåt uthus för batterierna ;)
Egenföretagare med innehav av:
Model Y - RWD, Premium, Vit, EAP - Årsmodell 2022
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av mati »

Pro-Z skrev:
mati skrev:
Mycket snyggt.
Jag går också i solcellstankar. Takyta är minsta bekymret jag har. Bostadshuset har södertak på ca 50kvm användbar yta. Utöver detta har jag en stor ladugård på 350kvm som står i S-O-riktning. Sen har jag två mindre byggnader till som båda har södertak. Frågan är var nånstans man ska börja. Finansiering ska till och man måste få tummen ur också. :?
Hehe nej där var det inte ont om yta :shock:
Jag hade nog börjat med bostadshuset så att du får en känsla för hela processen. Sen bygga störra anläggning på ladugården om finansieringen löser sig.
Är också lite inne på bostadshuset först. Det borde ju ändå bli sisådär 6-7kW kanske. Dessutom är tegelpannorna från vikingatiden eller så och börjar smula sönder. Det kanske går att putta ner dem och lägga solcellerna direkt på läktarna. Det minskar vikten också. Ingen aning om det går att göra så.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Pro-Z
Teslaägare
Inlägg: 383
Blev medlem: 20 jun 2016 09:47
Ort: Nyköping

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av Pro-Z »

mati skrev:
Pro-Z skrev:
mati skrev:
Mycket snyggt.
Jag går också i solcellstankar. Takyta är minsta bekymret jag har. Bostadshuset har södertak på ca 50kvm användbar yta. Utöver detta har jag en stor ladugård på 350kvm som står i S-O-riktning. Sen har jag två mindre byggnader till som båda har södertak. Frågan är var nånstans man ska börja. Finansiering ska till och man måste få tummen ur också. :?
Hehe nej där var det inte ont om yta :shock:
Jag hade nog börjat med bostadshuset så att du får en känsla för hela processen. Sen bygga störra anläggning på ladugården om finansieringen löser sig.
Är också lite inne på bostadshuset först. Det borde ju ändå bli sisådär 6-7kW kanske. Dessutom är tegelpannorna från vikingatiden eller så och börjar smula sönder. Det kanske går att putta ner dem och lägga solcellerna direkt på läktarna. Det minskar vikten också. Ingen aning om det går att göra så.
Min på taket är på 46m² och 7kW så ditt antagaande stämmer nog rätt bra om det är söderläge och vettig taklutning.
Hehe du kanske skulle satsa på Teslas solarroof ;)
Att montera på läktorna funkar säkert bra om dom är fräscha. Men kanske inte snyggaste lösningen.
EDIT: du måste nog montera en ytpapp på underlagspappen (och/eller byta underlagspappen om den är dålig).
Egenföretagare med innehav av:
Model Y - RWD, Premium, Vit, EAP - Årsmodell 2022
Användarvisningsbild
Kirre
Teslaägare
Inlägg: 409
Blev medlem: 07 okt 2015 14:50

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av Kirre »

Spännande. Håller själv på att planera för en anläggning.

Några frågor om du orkar/har tid att svara med tanke på att det är din andra anläggning (mer kunskap):
Vilka paneler, inverter och effektoptimerare använde du och varför valde du just dessa?
Faceliftad 75D, Titanium, grå klädsel med svart tak, allt lullull utom ljud. Dock många kablar och adaptrar.
M3 LR AWD, Midnight Silver, AP3/FSD, dragkrok.
MY LR, Pearl White
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av bonath »

mati skrev:
Är också lite inne på bostadshuset först. Det borde ju ändå bli sisådär 6-7kW kanske. Dessutom är tegelpannorna från vikingatiden eller så och börjar smula sönder. Det kanske går att putta ner dem och lägga solcellerna direkt på läktarna. Det minskar vikten också. Ingen aning om det går att göra så.
Mitt tidigare inlägg om min grannes hus.
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 78#p123378
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av mati »

Pro-Z skrev:
Min på taket är på 46m² och 7kW så ditt antagaande stämmer nog rätt bra om det är söderläge och vettig taklutning.
Hehe du kanske skulle satsa på Teslas solarroof ;)
Att montera på läktorna funkar säkert bra om dom är fräscha. Men kanske inte snyggaste lösningen.
EDIT: du måste nog montera en ytpapp på underlagspappen (och/eller byta underlagspappen om den är dålig).
Solarroof var jag inne på, men när kommer det? Och hur effektivt blir det? Det är ju bara en cell per tegelpanna eller så. Det syns dessutom egentligen inte, det är på baksidan så att säga. Det spelar ingen större roll hur det ser ut. Älgarna bryr sig nog inte. ;)
Det är inget som är fräscht på det taket kan jag säga, i så fall måste jag ändå byta läkt. Papp måste jag lägga oavsett, just nu är det gammalt spåntak under tegelpannorna. Man får alltså blåsa taket rent, förutom spånet, lägga på papp, läkt, och sen solcellerna. Känns som ganska mycket jobb, dock inte omöjligt att fixa själv. Det är kanske enklare på ladugården, där kan jag smälla upp solcellerna direkt på plåten. Å andra sidan är det jobbigare att stå där uppe på ett lagårdstak 6-7 meter över marken.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
rmokvist
Inlägg: 115
Blev medlem: 05 okt 2016 11:22
Ort: Karlskrona

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av rmokvist »

Tack för snabbt svar Pro-Z! Inte alls farligt pris det där måste ja säga! Får ju trots allt plats en hel del solceller på den ytan! Ska definitivt överväga detta.

Sugen på solar roof från Tesla själv iom att vi ska ge oss på att renovera huset och då kan taket komma på tal med. Frågan är bara vad priset hamnar på i slutändan och framförallt när det kan bli tillgängligt för oss här i Sverige. Lite nyfiken också hur många som kommer utbilda sig för monteringen av dessa med. Intressant att det redan finns företag i Sverige som gör något liknande, om än inte med fokus på att se ut som ett tak som Tesla gjort.
Teslas solar roof är väl tänkt att släppas i sommar eller hur var det? Utgår från att det är USA som gäller dock..
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av Bjelke »

bonath skrev:
mati skrev:
Är också lite inne på bostadshuset först. Det borde ju ändå bli sisådär 6-7kW kanske. Dessutom är tegelpannorna från vikingatiden eller så och börjar smula sönder. Det kanske går att putta ner dem och lägga solcellerna direkt på läktarna. Det minskar vikten också. Ingen aning om det går att göra så.
Mitt tidigare inlägg om min grannes hus.
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 78#p123378
Minns att jag såg det där och kollade upp det oxo, jag har ju typ likadant tak så... ;)
Får se hur jag gör.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar