Bästa laddboxen hemma

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MSO
Teslaägare
Inlägg: 653
Blev medlem: 13 apr 2015 10:47

Re: Bästa laddboxen hemma

Inlägg av MSO »

Sån här borde funka va? (Utan Wifi osv, men rent tekniskt)
https://www.kjell.com/se/sortiment/el-v ... AlAp8P8HAQ


Hur kass blir det med en typ Efergy E2? (trådlös "klämma" på sladden)
  1. 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare
Inlägg: 844
Blev medlem: 15 dec 2014 14:02
Ort: Stockholm

Re: Bästa laddboxen hemma

Inlägg av _TonyV »

fnystrom skrev:
_TonyV skrev:
Laddboxarnas 'Iphone'
:D Nu blev det lätt att välja. Ju dyrare desto bättre.
haha.. i detta fallet så är INTE 'Ipjönen' dyrast faktiskt.
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Bästa laddboxen hemma

Inlägg av Teslaspolen »

Det jag önskat var en laddbox med BÅDE en Typ-2 sladd för enkelheten att plugga in bilar och ett Typ-2 uttag för bilmärken som envisas med Typ-1 så kan man ha en Typ-2 till Typ-1 sladd.
Användarvisningsbild
Fredriksv
Teslaägare
Inlägg: 342
Blev medlem: 10 okt 2014 18:04
Ort: Sigtuna

Re: Bästa laddboxen hemma

Inlägg av Fredriksv »

MSO skrev:
Sån här borde funka va? (Utan Wifi osv, men rent tekniskt)
https://www.kjell.com/se/sortiment/el-v ... AlAp8P8HAQ


Hur kass blir det med en typ Efergy E2? (trådlös "klämma" på sladden)
Det är lite problem med noggrannheten. Kan bli runt 10% fel då den inte tar hänsyn till spänning och fasvridning.
Användarvisningsbild
andersd
Teslaägare
Inlägg: 78
Blev medlem: 28 jan 2017 14:53
Ort: Linghem

Re: Bästa laddboxen hemma

Inlägg av andersd »

Mysman skrev:
Fick nu en insikt att den bästa laddboxen ännu inte är uppfunnen.

Jag vill ha en laddbox med TVÅ balanserade typ-2 uttag som ihop kan dra max 22kW tillsammans.
Gärna med förinställd på begränsning 3x10,13,16,20,24,32A.

Energiberäkning WiFi & RFID.

Vem blir först?
Ovanstående ska gå att få med tex ChargeStorms EVA.

Sent from my F8331 using Tapatalk
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Bästa laddboxen hemma

Inlägg av Svenssons »

andersd skrev:
Mysman skrev:
Fick nu en insikt att den bästa laddboxen ännu inte är uppfunnen.

Jag vill ha en laddbox med TVÅ balanserade typ-2 uttag som ihop kan dra max 22kW tillsammans.
Gärna med förinställd på begränsning 3x10,13,16,20,24,32A.

Energiberäkning WiFi & RFID.

Vem blir först?
Ovanstående ska gå att få med tex ChargeStorms EVA.
Hittar ingen med två Typ-2 uttag. Närmaste jag hittar är 1 Typ 2/fast kabel och 1 Schuko vilket inte riktigt är samma sak.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Bästa laddboxen hemma

Inlägg av Jerker »

Det man undrar är ju varför Haloboxarna inte tillverkades med stöd för 3-fas från början? Det lär ju inte ha kommit som nån överraskning för dem att vi har ett 3-fassystem här i landet, att det finns elbilar som kan ta emot 3-fasladdning (Tesla och Zoe, har funnits i flera år innan Halo kom på marknaden) och att hushåll har stor nytta av lastbalansering även om bara en bil laddas eftersom man inte vill höja mätarsäkringen i onödan.

Blir så trött på halvfärdiga produkter.
Användarvisningsbild
pinussen
Teslaägare
Inlägg: 320
Blev medlem: 03 aug 2016 22:37
Ort: Brottby
Kontakt:

Re: Bästa laddboxen hemma

Inlägg av pinussen »

Går det få tag på wallbox om man inte har en Tesla? Får en leaf på leasing inom en vecka samtidigt som jag bygger hus så att köpa en framtidssäker box till garaget vore nice. Står väldigt långt bak i m3 kön så leaf i två år blir bra.

Skickat från min S40 via Tapatalk
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Bästa laddboxen hemma

Inlägg av bylund »

Det kan vara värt att tänka på att Teslaboxen har fast typ-2-kabel, så den passar inte direkt i en Leaf. Men det går att lösa med rätt typ av adapter.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Bästa laddboxen hemma

Inlägg av bonath »

bylund skrev:
Det kan vara värt att tänka på att Teslaboxen har fast typ-2-kabel, så den passar inte direkt i en Leaf. Men det går att lösa med rätt typ av adapter.
Jag är i samma sits, é de nån som hittar en så meddela gärna!!!
Såg en adapter, minns inte var, där det stod att den inte passade till Tesla WallCharger.
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Bästa laddboxen hemma

Inlägg av bylund »

bonath skrev:
bylund skrev:
Det kan vara värt att tänka på att Teslaboxen har fast typ-2-kabel, så den passar inte direkt i en Leaf. Men det går att lösa med rätt typ av adapter.
Jag är i samma sits, é de nån som hittar en så meddela gärna!!!
Såg en adapter, minns inte var, där det stod att den inte passade till Tesla WallCharger.
Rätt typ av adapter kanske inte finns på öppna marknaden dock. Men cnyb och Monark1954 har ju fått ihop det:
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 10#p135764
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Bästa laddboxen hemma

Inlägg av Monark1954 »

bonath skrev:
bylund skrev:
Det kan vara värt att tänka på att Teslaboxen har fast typ-2-kabel, så den passar inte direkt i en Leaf. Men det går att lösa med rätt typ av adapter.
Jag är i samma sits, é de nån som hittar en så meddela gärna!!!
Såg en adapter, minns inte var, där det stod att den inte passade till Tesla WallCharger.
Tesla Wall box och bilar med typ 1 el intag verkar sakna färdig produkt på marknaden för att koppla ihop.
Man behöver en skarv Typ2 /Typ1. det som finns att köpa er en adapter som utan ombyggnad inte passar fungerar ihop med Tesla Wall boxens sladd och kontakt.

Vi är två som byggt om en EVconnect adapter. Det går men följer bara den standard som gäller men det kräver ett stort intresse och inläsningsförmåga.

http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... af#p135764

https://evconnect.se/collections/tillbe ... p-1-16-32a , har försökt övertala dem att leverera en skar som passar men kan inte läsa på hemsidan att de ändrat sin lösning.

Vi har två Tesla Wall box som är ihopkopplade för att max förbruka 16 A tillsammans. En Tesla och en Leaf med ombyggd övergång Typ2/Typ1.
DSC_0970.JPG
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
andersd
Teslaägare
Inlägg: 78
Blev medlem: 28 jan 2017 14:53
Ort: Linghem

Re: Bästa laddboxen hemma

Inlägg av andersd »

Svenssons skrev:
andersd skrev:
Mysman skrev:
Fick nu en insikt att den bästa laddboxen ännu inte är uppfunnen.

Jag vill ha en laddbox med TVÅ balanserade typ-2 uttag som ihop kan dra max 22kW tillsammans.
Gärna med förinställd på begränsning 3x10,13,16,20,24,32A.

Energiberäkning WiFi & RFID.

Vem blir först?
Ovanstående ska gå att få med tex ChargeStorms EVA.
Hittar ingen med två Typ-2 uttag. Närmaste jag hittar är 1 Typ 2/fast kabel och 1 Schuko vilket inte riktigt är samma sak.
Hm, ring och prata med dem. EVA finns med dubbla Typ 2-uttag, det står även på hemsidan. Osäker på om den varianten finns i webshopen.

https://chargestorm.se/produkter/laddbox-eva/
Skriv svar