Andra självkörande system

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Andra självkörande system

Inlägg av zyax »

Waymo har presenterat sitt system ytligt. Elon har hittills avfärdat lidar som system, det återstår att se om han får ändra sig. Kostnaden här är fortfarande hög, men mindre än 10% av den tidigare och med en bättre anpassning för ändamålet, i videon säger han att deras lidarsystem kan urskilja en amerikansk fotbollshjälm på två fotbollsplaners avstånd (bör väl vara 200m då).

Kan det vara så att Teslas hårdvarusvit uppgraderas med lidar inom något år eller har man slagit fast att man klarar sig utan det för all framtid?

Intressant är det i alla fall, spännande att följa detta
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Andra självkörande system

Inlägg av Bjelke »

Ja det återstår väl att se hur utvecklingen fortsätter, men inte tror jag att Tesla är fullständigt främmande för alla alternativ som dyker upp även om man just nu
(officiellt iaf) satsar på kameror + radar + ultraljudssensorer...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
STEFLI
Inlägg: 25
Blev medlem: 23 jun 2016 10:20

Re: Andra självkörande system

Inlägg av STEFLI »

Är det inte så att LIDAR (idag) fungerar dåligt vid t.ex regn, snö, dimma m.m. System som bygger på LIDAR borde då blir handikappade vid dessa situationer. Priset för tekniken är dessutom relativt högt.
Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare
Inlägg: 844
Blev medlem: 15 dec 2014 14:02
Ort: Stockholm

Re: Andra självkörande system

Inlägg av _TonyV »

Urklipp från Wiki:
Light detection and ranging, LIDAR, är ett optiskt mätinstrument som mäter egenskaper hos reflekterat ljus för att finna avståndet och/eller andra egenskaper av ett avlägset föremål.
Fördelar med att använda ljus istället för radiovågor är bland annat att strålen har en mycket smalare spridningsvinkel. Bland nackdelarna kan nämnas att lidar har betydligt sämre förmåga att se genom moln, regn och snö än en vanlig radar
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3634
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: Andra självkörande system

Inlägg av Martinen »

STEFLI skrev:
Är det inte så att LIDAR (idag) fungerar dåligt vid t.ex regn, snö, dimma m.m. System som bygger på LIDAR borde då blir handikappade vid dessa situationer. Priset för tekniken är dessutom relativt högt.
Samma problem har man ju med andra optiska system inkl kameror. Nått som jag reagerat på när jag kollat min bil är att alla kamerorna snabbt blir mycket smutsiga. De enda som skulle kunna rengöras automatisk är kamerorna som sitter bakom vindrutan.
Till viss del kan man säker mjuvarumässigt filtrera bort regn och smuts, men jag har svårt att se att många av systemen skulle klara av att köra längre sträckor en skånsk vinterdag eftersom kameror / givare mm blir för smutsiga.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Andra självkörande system

Inlägg av zyax »

STEFLI skrev:
Är det inte så att LIDAR (idag) fungerar dåligt vid t.ex regn, snö, dimma m.m. System som bygger på LIDAR borde då blir handikappade vid dessa situationer. Priset för tekniken är dessutom relativt högt.
Ett tips, se youtubeklippet. ;)

Ja, Lidar är sämre i andra förhållanden, då tar främst radar över plus att man säkerligen tar andra försiktighetsåtgärder såsom att sänka hastigheten. Lidar är bäst lämpat för att upptäcka människor och andra faror i områden där dessa kan finnas, övriga områden täcks nog behovet mer än väl av en radar varför jag tänker mig att hastighetssänkning vid dåligt väder endast sker i "jobbiga områden" såsom städer och motorvägsbyggen etc, men på stora vägar så räcker de olika radarsystemen. Så i kasst väder kan man nog stanna autonoma bilar med en stor älgskylt vid sidan av vägen som ett radarsystem inte kan skilja från en riktig älg medan detta inte händer i bra väder och Lidar.

Vad gäller priset så har alltså Waymo svar på det i klippet också, deras första system kostade 75000 dollar något de nu sänkt till mindre än 10% av priset och att de då inte startat någon massproduktion av detta. Sänker de med 50% till så lär det bli standard med lidar i alla fall i autonomtaxibilar, Waymo tror på att det blir standard över större delen på marknaden något man får ta med en nypa salt.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Andra självkörande system

Inlägg av zyax »

Martinen skrev:
STEFLI skrev:
Är det inte så att LIDAR (idag) fungerar dåligt vid t.ex regn, snö, dimma m.m. System som bygger på LIDAR borde då blir handikappade vid dessa situationer. Priset för tekniken är dessutom relativt högt.
Samma problem har man ju med andra optiska system inkl kameror. Nått som jag reagerat på när jag kollat min bil är att alla kamerorna snabbt blir mycket smutsiga. De enda som skulle kunna rengöras automatisk är kamerorna som sitter bakom vindrutan.
Till viss del kan man säker mjuvarumässigt filtrera bort regn och smuts, men jag har svårt att se att många av systemen skulle klara av att köra längre sträckor en skånsk vinterdag eftersom kameror / givare mm blir för smutsiga.
Känns som om takkonstruktion är enklare att hålla ren. Återstår väl att se vem som kommer med bästa lösningen här. Nanoteknik och självrengöring med traditionell spolarteknik plus uppvärmning för vinter etc etc lär väl inte vara långt borta heller, känns inte som ett omöjligt problem.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Re: Andra självkörande system

Inlägg av Alfred »

Intressant, tack för delning.

Waymos approach ger onekligen intryck av att vara både hängslen och livrem.

Alla tre sensorsystemen (radar, lidar, kameror) har ju sina svagheter och riskerar att bli utslagna i olika situationer. Radar har problem med objekt som reflekterar vågorna oproportionerligt/inte alls, lidar har svårt att se genom regn/snö, kameror blir bländade/smutsiga.

Medan Teslas approach alltså är att chansa på att det räcker med kameror åt alla håll samt radar som komplement, väljer Waymo istället att satsa på tre redundanta system som alla har 360 graders täckning.

Waymos approach blir ju onekligen onödigt dyr om det visar sig att Teslas svit räcker. Det är först när sensorerna är så billiga att kostnaden är försumbar i sammanhanget som deras approach kan bli kostnadseffektiv. VD:n säger att de skurit kostnaderna till 10% på ett par år, men jag kunde inte höra honom prata om priset på hela sviten, bara på en enskild lidar som gick på $75K innan kostnadsminskningen. Även om vi räknar lågt väger sviten förmodligen alltså in på minst $10K i hårdvara. Därmed en bra bit kvar till försumbar kostnad.

Så varför väljer de så olika strategi? Varken Tesla eller Waymo har ju dumbommar i ledningen.

Jag tror att svaret ligger i att Tesla bygger sina egna bilar medan Waymo försöker ta fram en sensorsvit som ska kunna integreras av andra tillverkare. Waymo måste helt enkelt vara så bergsäker på sin referensdesign att deras partners kan integrera designen i sin utveckling. Andra ingenjörsteam ska ägna utvecklingstid åt att integrera Waymos produkter i sina bilar (förhoppningsvis snyggare än bilen i filmen). Om designen behöver ändras på något avgörande sätt halvvägs kommer det orsaka enorma merkostnader och försena de färdiga produkterna med flera år. Det är lättare att senare ta bort än vad det är att lägga till nytt.

Tesla å sin sida behöver "bara" bry sig om sina egna bilar, kan jämförelsevis snabbt iterera den färdiga designen av hårdvaran i bilarna. Och de har en direktrelation med kunderna som låter dem hantera konsekvenserna av ett eventuellt misslyckande. De kan kalibrera om kamerorna, lägga till något, eller i värsta fall kompensera slutkunden ekonomiskt.

Vi ser med andra ord alla symptom på fördelarna/nackdelarna med helintegrerad approach vs fragmenterad approach.

Google/Waymo är Google/Android. Tesla är Apple.

Det innebär såklart att Tesla kommer hinna först till marknaden, men att Waymo på sikt kommer göra fler miles totalt genom integration i otal olika bilar. Ska bli intressant att se hur de traditionella tillverkarna som nu satsar på egen stack (hårdvara/mjukvara) för självkörning kommer stå sig i konkurrensen.

Tänk om Volvo blir Nokia som tappade allt för att de klamrade sig fast vid Symbian och missade Android-tåget när det gick?

Det blir också intressant att se vad som händer med vinstmarginalerna. Apple har ju långt ifrån störst marknadsandel på globala telefonmarknaden, men står för i princip hela lönsamheten.

På sikt kommer Tesla och Waymo antagligen harmoniera kring en uppsättning sensorer som med viss marginal visar sig tillräcklig. Det är nog inte osannolikt att den ligger närmare Teslas nuvarande svit än Waymos "extra allt". Men jag skulle inte bli överraskad om även Tesla så småningom kommer komplettera med fler sensorer än idag.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Andra självkörande system

Inlägg av TiborBlomhall »

Både lidar och radar är "fusk" egentligen.

Människan klarar framföra bil med endast två "kameror", ögonen. Eller vissa med endast ett öga. Vi skickar ut varken laserstrålar eller radarsignaler från våra pannor.

Rent tekniskt räcker det alltså med en vridbar kamera för autonoma fordon.

Alla andra sensorer är egentligen onödiga men behövs än så länge för att hjälpa bilen uppfatta sin omgivning.

Anledningen för att bilarna har flera fast monterade kameror som ser runt om bilen istället för en enda vridbar är att det är billigare så än att fixa blixtsnabb vridning av en enda kamera.

Både lidar och radar levererar 3D data om bilens omgiving som är lättare för en dator att förstå än att analysera kamerabilder. Kräver mindre processorkapacitet.

Man kan alltså välja om man lägger pengarna på fler sensorer eller högre processorkapacitet. Det gäller att hitta billigaste möjliga lösning som kan ge full autonomi. Vissa satsar på fler sensorer, vissa på högre processorkraft. När alla priser fluktuerar runt är det svårt att säga än vad som blir billigast och bäst i slutändan.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Andra självkörande system

Inlägg av zyax »

Alfred skrev:
Intressant, tack för delning.

Waymos approach ger onekligen intryck av att vara både hängslen och livrem.

Alla tre sensorsystemen (radar, lidar, kameror) har ju sina svagheter och riskerar att bli utslagna i olika situationer. Radar har problem med objekt som reflekterar vågorna oproportionerligt/inte alls, lidar har svårt att se genom regn/snö, kameror blir bländade/smutsiga.

Medan Teslas approach alltså är att chansa på att det räcker med kameror åt alla håll samt radar som komplement, väljer Waymo istället att satsa på tre redundanta system som alla har 360 graders täckning.

Waymos approach blir ju onekligen onödigt dyr om det visar sig att Teslas svit räcker. Det är först när sensorerna är så billiga att kostnaden är försumbar i sammanhanget som deras approach kan bli kostnadseffektiv. VD:n säger att de skurit kostnaderna till 10% på ett par år, men jag kunde inte höra honom prata om priset på hela sviten, bara på en enskild lidar som gick på $75K innan kostnadsminskningen. Även om vi räknar lågt väger sviten förmodligen alltså in på minst $10K i hårdvara. Därmed en bra bit kvar till försumbar kostnad.

Så varför väljer de så olika strategi? Varken Tesla eller Waymo har ju dumbommar i ledningen.

Jag tror att svaret ligger i att Tesla bygger sina egna bilar medan Waymo försöker ta fram en sensorsvit som ska kunna integreras av andra tillverkare. Waymo måste helt enkelt vara så bergsäker på sin referensdesign att deras partners kan integrera designen i sin utveckling. Andra ingenjörsteam ska ägna utvecklingstid åt att integrera Waymos produkter i sina bilar (förhoppningsvis snyggare än bilen i filmen). Om designen behöver ändras på något avgörande sätt halvvägs kommer det orsaka enorma merkostnader och försena de färdiga produkterna med flera år. Det är lättare att senare ta bort än vad det är att lägga till nytt.

Tesla å sin sida behöver "bara" bry sig om sina egna bilar, kan jämförelsevis snabbt iterera den färdiga designen av hårdvaran i bilarna. Och de har en direktrelation med kunderna som låter dem hantera konsekvenserna av ett eventuellt misslyckande. De kan kalibrera om kamerorna, lägga till något, eller i värsta fall kompensera slutkunden ekonomiskt.

Vi ser med andra ord alla symptom på fördelarna/nackdelarna med helintegrerad approach vs fragmenterad approach.

Google/Waymo är Google/Android. Tesla är Apple.

Det innebär såklart att Tesla kommer hinna först till marknaden, men att Waymo på sikt kommer göra fler miles totalt genom integration i otal olika bilar. Ska bli intressant att se hur de traditionella tillverkarna som nu satsar på egen stack (hårdvara/mjukvara) för självkörning kommer stå sig i konkurrensen.

Tänk om Volvo blir Nokia som tappade allt för att de klamrade sig fast vid Symbian och missade Android-tåget när det gick?

Det blir också intressant att se vad som händer med vinstmarginalerna. Apple har ju långt ifrån störst marknadsandel på globala telefonmarknaden, men står för i princip hela lönsamheten.

På sikt kommer Tesla och Waymo antagligen harmoniera kring en uppsättning sensorer som med viss marginal visar sig tillräcklig. Det är nog inte osannolikt att den ligger närmare Teslas nuvarande svit än Waymos "extra allt". Men jag skulle inte bli överraskad om även Tesla så småningom kommer komplettera med fler sensorer än idag.
Att säga att Tesla chansar var väl att ta i kanske.

Tycker att du har en väldigt bra analys av läget här. Om jag ska vara ärlig så tror jag i nuläget att Waymos approach passar bättre för åkande (taxi) och Teslas för ägande. Elon har sagt att han vill att bilarna ska användas även när ägaren inte använder dessa, vilket innebär att de kör taxi åt någon annan. Men för "rena" taxibilar så är inköpskostnaden inte det största, det är tillförlitlighet och komfort.

Man kan också tänka sig att Waymos approach hjälper grundsystemet (Google Maps) att kartlägga den faktiska omgivningen bättre och mer exakt, eller bara hjälper den självlärande bilen att just lära sig bättre och snabbare. Fler sensorer ger ju mer input vid olika händelser något man kan tolka och lära sig av. Med det sagt så kan man tänka sig att flertalet sensorer endast behövs initialt. Jag tror som du är inne på att Tesla vill gå med vinst, Waymo ska bara ta utvecklingen framåt även om Elon sagt detsamma om Tesla flertalet gånger. Teslas system kostar lite mindre än halva (?) av det Waymos system kostar idag och den skillnaden kommer ju säkert minska framöver, båda är dock väldigt dyra i nuläget något som ändras efter massproduktion.

Vad det gäller hängslen och livrem så har jag tidigare i andra trådar sagt att jag initialt helst ser ett system helt utan olyckor, för minsta lilla sådan kan stanna utvecklingen för lång tid framöver!
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Andra självkörande system

Inlägg av zyax »

TiborBlomhall skrev:
Både lidar och radar är "fusk" egentligen.

Människan klarar framföra bil med endast två "kameror", ögonen. Eller vissa med endast ett öga. Vi skickar ut varken laserstrålar eller radarsignaler från våra pannor.

Rent tekniskt räcker det alltså med en vridbar kamera för autonoma fordon.

Alla andra sensorer är egentligen onödiga men behövs än så länge för att hjälpa bilen uppfatta sin omgivning.

Anledningen för att bilarna har flera fast monterade kameror som ser runt om bilen istället för en enda vridbar är att det är billigare så än att fixa blixtsnabb vridning av en enda kamera.

Både lidar och radar levererar 3D data om bilens omgiving som är lättare för en dator att förstå än att analysera kamerabilder. Kräver mindre processorkapacitet.

Man kan alltså välja om man lägger pengarna på fler sensorer eller högre processorkapacitet. Det gäller att hitta billigaste möjliga lösning som kan ge full autonomi. Vissa satsar på fler sensorer, vissa på högre processorkraft. När alla priser fluktuerar runt är det svårt att säga än vad som blir billigast och bäst i slutändan.
Skulle inte datorn köra bättre än människan så tror jag inte att den autonoma tekniken hade vunnit någon mark alls. Vad som är billigast och bäst i framtiden är ju det roliga att följa, spännande likaså. Volvo, GM, Waymo,Tesla och de andra, matchen/matcherna är igång och vi njuter av att få spekulera.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Re: Andra självkörande system

Inlägg av Alfred »

TiborBlomhall skrev:
Både lidar och radar är "fusk" egentligen.

Människan klarar framföra bil med endast två "kameror", ögonen. Eller vissa med endast ett öga. Vi skickar ut varken laserstrålar eller radarsignaler från våra pannor.

Rent tekniskt räcker det alltså med en vridbar kamera för autonoma fordon.

Alla andra sensorer är egentligen onödiga men behövs än så länge för att hjälpa bilen uppfatta sin omgivning.

Anledningen för att bilarna har flera fast monterade kameror som ser runt om bilen istället för en enda vridbar är att det är billigare så än att fixa blixtsnabb vridning av en enda kamera.

Både lidar och radar levererar 3D data om bilens omgiving som är lättare för en dator att förstå än att analysera kamerabilder. Kräver mindre processorkapacitet.

Man kan alltså välja om man lägger pengarna på fler sensorer eller högre processorkapacitet. Det gäller att hitta billigaste möjliga lösning som kan ge full autonomi. Vissa satsar på fler sensorer, vissa på högre processorkraft. När alla priser fluktuerar runt är det svårt att säga än vad som blir billigast och bäst i slutändan.
Att vi människor uppenbart klarar av att framföra bilar med två ögon innebär, vilket du ju själv är inne på, inte nödvändigtvis att det är den ideala kompromissen mellan hårdvara/mjukvara.

En bra parallell är att kolla på automatisk stillbildsanalys. Googles bildsök börjar exempelvis bli väldigt duktig på att lära sig förstå vad som kännetecknar en katt. Genom att träna ett neuralt nät kan man sedan få AI:t att korrekt identifiera katter på andra bilder.

Men om man jämför detta (och andra liknande) AI med människan så behöver alla AI än så länge flera magnituder mer träningsdata. Ett AI behöver ≈100000 bilder för att bli lika bra på att känna igen katter i olika situationer som en människa är efter ≈10 bilder.

Eftersom AI är väldigt tidseffektivt att träna (fleet learning anyone?) kan man dock jobba runt sådana tillkortakommanden i mjukvaran. Man slänger tid och träningsdata på problemet att datorn än så länge är betydligt sämre än människan på att snabbt dra relevanta slutsatser och förenkla en effektiv mental modell.

Att ha fler sensorer än människan är alltså ett sätt minska utmaningen för mjukvaran vad gäller inlärning. Fler sensorer ger tydligare skillnader för de neurala näten att reagera på, så att de snabbare kan lära sig att dra rätt/relevanta slutsatser och därmed nå ett säkert beteende. Det är dock inte lika säkert att fler sensorer innebär mindre belastning på CPU. Snarare torde kapacitetskraven vad gäller beräkningsprestanda öka linjärt med antalet sensorer. Så fler sensorer ≠ billigare dator.

Sensorns typ borde dock ha den inverkan du är ute efter. Visuell analys är ju tyngre and dotmaps från en lidar, så mindre beroende av kameror och mer stöd av lidar = billigare dator.

Men precis som det är en prismässig avvägning att bestämma sig för hur många sensorer man ska ha, och av vilken sort, är det med andra ord också en tidsmässig priofråga. Fler kameror = mer träningsdata/tydligare signal för inlärningen = möjligt att klara uppgiften med "sämre" AI = snabbare väg till lansering.

Skulle man välja att bara ha två kameror skulle man, även om bortser från eventuell inverkan på pris, behöva längre tid att få ett AI att nå övermänsklig förmåga på att framföra fordonet säkert.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Andra självkörande system

Inlägg av zyax »

Men precis som det är en prismässig avvägning att bestämma sig för hur många sensorer man ska ha, och av vilken sort, är det med andra ord också en tidsmässig priofråga. Fler kameror = mer träningsdata/tydligare signal för inlärningen = möjligt att klara uppgiften med "sämre" AI = snabbare väg till lansering.
Ger man ett neuralt nätverk all tillgänglig data kommer man efter ett tag veta vilken data som är värd att använda och kan strippa bort överflödigt system efter det. De där fula bullarna på taket och sidorna kommer med all säkerhet att försvinna från majoriteten av bilarna när man har data samt vet vilka system som täcker det behov som behövs.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1767
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Andra självkörande system

Inlägg av leiflodde »

Kanske inte ett självkörande system men ganska coolt :)

Användarvisningsbild
Daniel R
Teslaägare
Inlägg: 111
Blev medlem: 18 dec 2016 19:07
Ort: Stockholm

Re: Andra självkörande system

Inlägg av Daniel R »

Intressant jämförelse mellan lidar, radar, ultraljud och kamera:

https://cleantechnica.com/2016/07/29/te ... dar-right/

Verkar som lidar inte tillför så mycket, om man har de andra tre.

Daniel
Tesla Model Y LR 2022 (EAP)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Andra självkörande system

Inlägg av mati »

Daniel R skrev:
Intressant jämförelse mellan lidar, radar, ultraljud och kamera:

https://cleantechnica.com/2016/07/29/te ... dar-right/

Verkar som lidar inte tillför så mycket, om man har de andra tre.
Jag tror att det är inte helt korrekt. Om man t.ex. vill upptäcka en älg eller varför inte en vanlig människa i mörkret så kan en vanlig kamera inte se så mycket mer än det mänskliga ögat. Står objektet i mörkret så syns det inte. Infraröda kameror borde lösa detta men de nämns inte som alternativ i artikeln ovan.
Radar ser inte älgen överhuvudtaget eftersom den är luddig och mjuk och består av material som släpper igenom radar nästan som glas. Den kanske lämnar en svag signatur, men det blir svårt att reda ut vad det är för nånting. Människor syns antagligen lika dåligt som stora djur, däremot så kan de ha saker på sig som förstärker radar-signaturen.
Ultraljud har för lite räckvidd för att upptäcka hinder på stora avstånd.
Lidar kan upptäcka människor och djur. Systemet är visserligen optiskt, men det är inte beroende av dagsljus eller strålkastarljus eftersom det är en laser som studsar tillbaka från hindret. Lasern fungerar lika bra (kanske t o m bättre?) i mörkret.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Andra självkörande system

Inlägg av HelectriC »

zyax skrev:
Waymo har presenterat sitt system ytligt. Elon har hittills avfärdat lidar som system, det återstår att se om han får ändra sig. Kostnaden här är fortfarande hög, men mindre än 10% av den tidigare och med en bättre anpassning för ändamålet, i videon säger han att deras lidarsystem kan urskilja en amerikansk fotbollshjälm på två fotbollsplaners avstånd (bör väl vara 200m då).

Kan det vara så att Teslas hårdvarusvit uppgraderas med lidar inom något år eller har man slagit fast att man klarar sig utan det för all framtid?

Intressant är det i alla fall, spännande att följa detta
Snygg och slim integrering av utrustning iaf. Man ser ju nästan inget jämfört med en standardbil :lol:
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Andra självkörande system

Inlägg av zyax »

Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Jerka
Inlägg: 933
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Andra självkörande system

Inlägg av Jerka »

IR vore perfekt. En bil med IR-kamera skulle aldrig behöva köra på varken människor, djur eller andra bilar. Ser igenom rök, damm, solljus och mörker bättre än optiska kameror. Håller med om att det är konstigt att ingen verkar jobba med det.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Andra självkörande system

Inlägg av zyax »

Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Andra självkörande system

Inlägg av zyax »

Läste vår diskussion här igen. Det har hänt rätt mycket för Waymo senaste året och för Tesla har det mest gått bakåt så tar vi upp jämförelsen mellan olika system igen så är det rätt uppenbart att Waymo kommit mycket långt.

https://electrek.co/2018/01/30/waymo-pa ... ving-fleet

Uppenbarligen börjar teamet tro att systemet är klart för expansion när man beställt många många fler bilar från Chrysler. Vd de vill med detta vet man ju inte, de behöver ju fortfarande inte ens flytta detta utanför Phoenix egentligen, bara i en stad som den lär det behövas långt många fler bilar när man släpper handbromsen. Det har tagit tid att skapa detta, men man har också siktat högt från början, t ex börjar man i Phoenix som har problemfyllt väder emellanåt och jag tror att de förväntar sig briljera den dagen när det kommer en storm och all skit den drar med sig.

Om man ser till Tesla har man halkat efter inte bara Waymo utan även andra tillverkare som är före mot level-3-system. Detta trots att Tesla har mycket mer data och bättre system för att samla in den än någon annan. jag börjar bli lite smått orolig över vilken nivå Teslas system kommer ha den dagen man får beställa sin model 3, som det såg ut för ett år sedan så kändes det betydligt bättre än det gör nu.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Andra självkörande system

Inlägg av mati »

Ja, från Teslas sida har det i princip inte hänt nånting på senare tid. AP2 är fortfarande inte ikapp AP1. Visst har de gjort framgångar, men det var mest i början. Nu är det bara småjusteringar som görs, det blir lite bättre här, och lite sämre där, lite småfix, men inget stort. AP2 har i princip stått stilla i flera månader nu. Det känns som att man har kommit upp till en viss nivå, men där tar det stopp. Förbättringarna kommer allt mer sällan och stegen blir allt mindre. Med tanke på allt som lova(de)s och vad AP2 skulle vara kapabel till är jag mycket tveksam om det kommer att hända. Vi vet visserligen inte vad som sker i bakgrunden, det berättas ju ingenting för oss kunder. Medan andra tillverkare i återkommande demonstrationer visar upp sina framgångar så är det knäpptyst från Teslas håll.
Det kan man ju tolka på två sätt.
Det första är att de inte vill visa hur långt de har kommit för att hålla myten levande. Men å andra sidan är det lite märkligt eftersom de har en massa kunder som har betalat en rejäl hög med pengar för nånting som de inte har sett röken av hittills. Det är extremt riskabelt i så fall, Tesla kan skjuta sig själv i foten med detta. Så fort en annan biltillverkare lanserar en självkörande bil före Tesla är det ganska kört. Då har de plötsligt en massa kunder som kommer ställa frågan varför de inte får valuta för pengarna när det bevisligen finns andra som får det att fungera.
Andra möjligheten varför Tesla inte visar nånting för oss är att de helt enkelt inte har nånting att visa upp. De har inte fått till det helt enkelt. Det faktum att nyckelpersoner kring autonomi och AI har slutat lite hastigt kan tyda på att detta är den troliga orsaken.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Andra självkörande system

Inlägg av zyax »

mati skrev:
Ja, från Teslas sida har det i princip inte hänt nånting på senare tid. AP2 är fortfarande inte ikapp AP1. Visst har de gjort framgångar, men det var mest i början. Nu är det bara småjusteringar som görs, det blir lite bättre här, och lite sämre där, lite småfix, men inget stort. AP2 har i princip stått stilla i flera månader nu. Det känns som att man har kommit upp till en viss nivå, men där tar det stopp. Förbättringarna kommer allt mer sällan och stegen blir allt mindre. Med tanke på allt som lova(de)s och vad AP2 skulle vara kapabel till är jag mycket tveksam om det kommer att hända. Vi vet visserligen inte vad som sker i bakgrunden, det berättas ju ingenting för oss kunder. Medan andra tillverkare i återkommande demonstrationer visar upp sina framgångar så är det knäpptyst från Teslas håll.
Det kan man ju tolka på två sätt.
Det första är att de inte vill visa hur långt de har kommit för att hålla myten levande. Men å andra sidan är det lite märkligt eftersom de har en massa kunder som har betalat en rejäl hög med pengar för nånting som de inte har sett röken av hittills. Det är extremt riskabelt i så fall, Tesla kan skjuta sig själv i foten med detta. Så fort en annan biltillverkare lanserar en självkörande bil före Tesla är det ganska kört. Då har de plötsligt en massa kunder som kommer ställa frågan varför de inte får valuta för pengarna när det bevisligen finns andra som får det att fungera.
Andra möjligheten varför Tesla inte visar nånting för oss är att de helt enkelt inte har nånting att visa upp. De har inte fått till det helt enkelt. Det faktum att nyckelpersoner kring autonomi och AI har slutat lite hastigt kan tyda på att detta är den troliga orsaken.
Man får ju hoppas att de inte visar något för att de "tränar" sin dator att köra. Men jag är lite skeptisk ändå, och anar att de ligger ganska långt bakom där de vill vara. Waymo har startat med att försöka lösa de svåra puckarna som stadstrafik, ökenstormar och djur och annat som måste klaras för att nivå 5 ska klaras, medan Tesla siktat på den enklare motorvägskörningen. Det kan vara så att Tesla jobbar hårt på att försöka lösa de mycket svårare sakerna nu så när det väl kommer något nytt så är det på en helt ny nivå.
Personligen så lämnar jag nog Teslaspåret om någon annan löser autonomin på ett bättre sätt samtidigt som man har eldrift förstås.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Andra självkörande system

Inlägg av zyax »

Ny video igen, känns inte som något nytt, nu vill man se riktiga färder från de riktiga familjerna i Phoenix

Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Andra självkörande system

Inlägg av zyax »

https://www.theverge.com/2018/8/21/1776 ... management

Väntar fortfarande på att vanligt folk kan få åka med. Prognosen säger i slutet av detta år.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Skriv svar