Andra självkörande system

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Andra självkörande system

Inlägg av zyax »

Ny film som imponerar
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: Andra självkörande system

Inlägg av Foluke »

mati skrev:
Ja, från Teslas sida har det i princip inte hänt nånting på senare tid. AP2 är fortfarande inte ikapp AP1. Visst har de gjort framgångar, men det var mest i början. Nu är det bara småjusteringar som görs, det blir lite bättre här, och lite sämre där, lite småfix, men inget stort. AP2 har i princip stått stilla i flera månader nu. Det känns som att man har kommit upp till en viss nivå, men där tar det stopp. Förbättringarna kommer allt mer sällan och stegen blir allt mindre. Med tanke på allt som lova(de)s och vad AP2 skulle vara kapabel till är jag mycket tveksam om det kommer att hända. Vi vet visserligen inte vad som sker i bakgrunden, det berättas ju ingenting för oss kunder. Medan andra tillverkare i återkommande demonstrationer visar upp sina framgångar så är det knäpptyst från Teslas håll.
Det kan man ju tolka på två sätt.
Det första är att de inte vill visa hur långt de har kommit för att hålla myten levande. Men å andra sidan är det lite märkligt eftersom de har en massa kunder som har betalat en rejäl hög med pengar för nånting som de inte har sett röken av hittills. Det är extremt riskabelt i så fall, Tesla kan skjuta sig själv i foten med detta. Så fort en annan biltillverkare lanserar en självkörande bil före Tesla är det ganska kört. Då har de plötsligt en massa kunder som kommer ställa frågan varför de inte får valuta för pengarna när det bevisligen finns andra som får det att fungera.
Andra möjligheten varför Tesla inte visar nånting för oss är att de helt enkelt inte har nånting att visa upp. De har inte fått till det helt enkelt. Det faktum att nyckelpersoner kring autonomi och AI har slutat lite hastigt kan tyda på att detta är den troliga orsaken.
Jag har kört med AP1 nu i flera år. Jag vill faktiskt inte ha mer. AP1 gör ett kanonjobb (95-98%på landsväg) åt mig men jag vill ha kvar friheten att köra själv under besvärliga förhållanden. Jag väntar gärna länge, länge på autonomin.
Model S P85D,
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Andra självkörande system

Inlägg av zyax »

https://medium.com/waymo/waymo-one-the- ... 0c075b0e9b

Waymo har fegat ur lite och fortsätter utan förare men inte med vem som helst, utan bara "Early riders". Någon som åker till Phoenix kan alltså inte testa detta utan att ha skrivit på ett avtal tyvärr.

De skulle ha börjat för allmänheten före årskiftet, men det kommer alltså senare.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Andra självkörande system

Inlägg av zyax »

Nu har de (Waymo) sedan en tid tillbaka börjat köra utan förare:

Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Skriv svar