"Reservdunk"
Moderator: Redaktion
"Reservdunk"
Finns det något motsvarande till elbilar. Som skulle kunna fungera som reservdunk? En bärbar batteripack på 2-3 Kw/h kanske. Skulle det kunna fungera tro?
Re: "Reservdunk"
Jepp förutsatt att du har omvandlare till AC
Men det väger och att släpa på ett batteripack ut i fall är så där
Men det väger och att släpa på ett batteripack ut i fall är så där
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: "Reservdunk"
Ett reservbatteri på 2-3 kWh (antar jag att du menar) skulle ge en räckviddsförlängning på ungefär 1 mil. Det skulle motsvara en reservdunk på kanske en halvliter diesel eller bensin. Det är uppenbart att det är ganska meningslöst eftersom det ligger inom marginalen för vad man lätt kan åstadkomma genom att lätta lite på högerfoten.Elputte skrev:Finns det något motsvarande till elbilar. Som skulle kunna fungera som reservdunk? En bärbar batteripack på 2-3 Kw/h kanske. Skulle det kunna fungera tro?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: "Reservdunk"
Iaf X:en har djup trunk så kanske kan göra som Top Gear och slänga ner en generator där =)
Re: "Reservdunk"
Detta motsvarar 3-4 bilbatterier. Det skulle ju funka men det skulle ta flera timmar o få över energin i bilens batteri. Om du har en rejäl Inverter alltså
Re: "Reservdunk"
Samtidigt så är det ju en av de vanligaste invändningarna från fossilbilister - att om man får soppatorsk så finns det inga alternativ förutom bärgning. Och även om det finns oändligt många fler eluttag än bensinmackar så är det ju ändå en realitet att man kan råka ut för elektrontorsk eftersom batteriet trots allt rymmer betydligt mindre energi (och range) än en bensintank.
Så, egentligen borde elbilar kanske vara designade så att de kan "tanka över" lite el till en annan bil med elektrontorsk? Tekniskt kan det ju inte vara några problem och en fulltankad Tesla borde ju kunna fylla 10-20% i en tom Tesla rätt fort även utan någon dyr inverter.
Det hade fått slut på den diskussionen i alla fall.
Så, egentligen borde elbilar kanske vara designade så att de kan "tanka över" lite el till en annan bil med elektrontorsk? Tekniskt kan det ju inte vara några problem och en fulltankad Tesla borde ju kunna fylla 10-20% i en tom Tesla rätt fort även utan någon dyr inverter.
Det hade fått slut på den diskussionen i alla fall.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2267
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: "Reservdunk"
Nissan säljer elektrisk reservdunk! Fast egentligen för att tömma ur batteriet till bostaden, men det borde väl gå att vända den åt andra hållet?
Annars får det väl bli denna med akrylatbensin i tanken:
Annars får det väl bli denna med akrylatbensin i tanken:
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7319
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: "Reservdunk"
Med den logiken har man även oftare bensintorsk i bilar med mindre bensintank än i de med större?!blincoln skrev:Samtidigt så är det ju en av de vanligaste invändningarna från fossilbilister - att om man får soppatorsk så finns det inga alternativ förutom bärgning. Och även om det finns oändligt många fler eluttag än bensinmackar så är det ju ändå en realitet att man kan råka ut för elektrontorsk eftersom batteriet trots allt rymmer betydligt mindre energi (och range) än en bensintank.
Men man får ju aldrig soppatorsk - för man tankar innan bensinen tar slut. På samma sätt får man heller aldrig elektrontorsk - för man laddar innan batteriet tar slut.
(Och när har någon senast egentligen använt en reservdunk egentligen ens i en fossilbil? Vem kör runt med sånt?)
Men OK, vill du ha reservdunk så varsågod, din Tesla har faktiskt en - inbyggd! När datorn påstår att du har nått 0% laddning och du har 0 km kvar så kan du faktiskt köra ca en mil till. Samma effekt som extrabatteriet skulle gett. Tesla har en liten säkerhetsmarginal i räckviddsberäkningen som kan uppfattas som en inbyggd reservdunk.
Re: "Reservdunk"
du har ju tre sätt att nöd tanka "soppa" i en elbil.
1: knacka på i ett hus och be att få låna ett eluttag (mer eller mindre lång tid beroenda vad huset kan erbjuda).
2: ta med ett litet elverk på 2000watt (honda, kipor etc) ta en liten tupplur i bilen (utan värme) och få en mil i timmen.
3: få nån att bogsera dig och ladda med regenereringen.
1: knacka på i ett hus och be att få låna ett eluttag (mer eller mindre lång tid beroenda vad huset kan erbjuda).
2: ta med ett litet elverk på 2000watt (honda, kipor etc) ta en liten tupplur i bilen (utan värme) och få en mil i timmen.
3: få nån att bogsera dig och ladda med regenereringen.
Re: "Reservdunk"
Jag håller helt med Tibor. Hur vanligt förekommande är det egentligen att man får soppatorsk? Man får väl skärpa sig lite. Jag skulle nästan vilja påstå att risken att bli stående med en bensinbil är avsevärt större än att få slut på batteriet. Elbilar (åtminstone Teslan) är ju duktiga på att beräkna återstående räckvidd och/eller batteriets laddnivå. Det är alltså förhållandevis enkelt att avgöra om man klarar sig eller inte. I avgasbilar är ju räckviddsberäkningen och tankmätaren nästan alltid en mer eller mindre dålig gissning. Men vet inte hur mycket soppa som finns kvar i tanken.
Det som får folk att tro att det inte är ett problem i en bensinbil är att alla tror att man kan tanka överallt. Men i praktiken är det ju inte så. Hur många bensinmackar finns det på landsbygden t.ex.? Jag och sambon har många gånger kommit hem med nästan tom tank utan att veta om man klarar sig till närmsta bensinmack. Då fick man använda reservdunken som egentligen var avsedd för gräsklipparen. "Hemmatankning" alltså. Detta problem är ett minne blott när man har elbil.
Det som får folk att tro att det inte är ett problem i en bensinbil är att alla tror att man kan tanka överallt. Men i praktiken är det ju inte så. Hur många bensinmackar finns det på landsbygden t.ex.? Jag och sambon har många gånger kommit hem med nästan tom tank utan att veta om man klarar sig till närmsta bensinmack. Då fick man använda reservdunken som egentligen var avsedd för gräsklipparen. "Hemmatankning" alltså. Detta problem är ett minne blott när man har elbil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: "Reservdunk"
Jag tror jag startande en liknande tråd som denna för ett antal månades sedan.
Där var väl min slutsats att många tycker att man kör inte helt slut utan man laddar innan, mmm där håller jag nog inte helt med, det kommer hända för vissa någon gång. Lösningen om de händer är att bogsera, visst finns de andra lösningen men de känns inte så praktiska.
Anledningar till att de kan hända, du hamnar i en kö som står stilla precis innan de är dags att ladda och du har ingen marginal.
Frun snackar lite mycket och du glömmer köra av på avfarten där laddaren är
Jag kan berätta att när jag en fick min fossil bogserad av assistans service så frågade jag lite vad assistans servicen gäller för och de visade sig att även soppatorsk ingick (dvs utan kostnad för mig). Jag antog då att han helt enkelt fixar ett reservduk till mig men nej så var det inte, de blev tydligen för omständligt med kostnaden för soppan dessutom behöver han köra och hämta soppa först och sedan lämna. Lösningen var helt enkelt att bogsera bilen till närmaste bensin mack.
Ja så funkade den assistans service jag hade till min Volvo.
Jag antar det finns assistans avtal även för Teslor så detta bör inte vara ett jätteproblem bara de inte bogserar en till en mack utan till närmaste snabbladdare istället (man bör väl vara ganska nära om man inte planerat sin körning totalt fel)
Där var väl min slutsats att många tycker att man kör inte helt slut utan man laddar innan, mmm där håller jag nog inte helt med, det kommer hända för vissa någon gång. Lösningen om de händer är att bogsera, visst finns de andra lösningen men de känns inte så praktiska.
Anledningar till att de kan hända, du hamnar i en kö som står stilla precis innan de är dags att ladda och du har ingen marginal.
Frun snackar lite mycket och du glömmer köra av på avfarten där laddaren är
Jag kan berätta att när jag en fick min fossil bogserad av assistans service så frågade jag lite vad assistans servicen gäller för och de visade sig att även soppatorsk ingick (dvs utan kostnad för mig). Jag antog då att han helt enkelt fixar ett reservduk till mig men nej så var det inte, de blev tydligen för omständligt med kostnaden för soppan dessutom behöver han köra och hämta soppa först och sedan lämna. Lösningen var helt enkelt att bogsera bilen till närmaste bensin mack.
Ja så funkade den assistans service jag hade till min Volvo.
Jag antar det finns assistans avtal även för Teslor så detta bör inte vara ett jätteproblem bara de inte bogserar en till en mack utan till närmaste snabbladdare istället (man bör väl vara ganska nära om man inte planerat sin körning totalt fel)
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: "Reservdunk"
BMW har löst problemet med sin Rex, bensingenerator. 125 kg extra att släpa på men aldrig räckviddsångest, behöver aldrig vänta på att få ladda eller vara orolig att laddar en inte fungerar, dessutom kan de inte ta hutlöst betalt för snabb laddning då det blir billigare att köra på bensin. Och man kan köra i 100-110 km/h, generatorn ger ca 20 kWh. Här ligger faktiskt BMW före på ett område.
Re: "Reservdunk"
Det beror på hur man ser på det. Jag tycker att de ligger efter. Hade i3 haft ett vettigt batteri så hade den aldrig behövt den där fossila reservmotorn. Jag skulle t.ex. aldrig komma på idén att köpa en i3 REX med lilla batteriet. Däremot en ren el-i3 med stora batteriet är ett alternativ jag skulle kunna tänka mig. Men det är såklart individuellt.Swede1 skrev:Här ligger faktiskt BMW före på ett område.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: "Reservdunk"
Behovet av reservdunk är nog en fråga om personlighet. När jag köpte mina första bil gjorde jag den avvägda bedömningen att dunk var onödig och bara att tanka i god tid. Samtidigt drabbas jag av räckviddsstress ganska fort, vid runt 3mil förväntat kvar vid destination på elbil (och drygt dubbla på bensinbil som är mer svårbedömd) just för risken att tex missa en avfart. Så jag kör nog i allmänhet med onödig marginal.mati skrev:Det beror på hur man ser på det. Jag tycker att de ligger efter. Hade i3 haft ett vettigt batteri så hade den aldrig behövt den där fossila reservmotorn. Jag skulle t.ex. aldrig komma på idén att köpa en i3 REX med lilla batteriet. Däremot en ren el-i3 med stora batteriet är ett alternativ jag skulle kunna tänka mig. Men det är såklart individuellt.Swede1 skrev:Här ligger faktiskt BMW före på ett område.
I3 för mig är dubbel räckviddsångest eftersom bensintanken är så liten. Även när man har en hybrid så infinner sig räckviddsångesten eftersom det är ett så uppenbart nederlag att låta fosilbrännaren dra igång. Tyckte själv det var sjukt pinsamt när det hördes att det fanns bensinmotor i min elbil. Och på en i3 är man ju nere på låglarm på bensin så fort den startar såvida man inte precis tankat.
Fast kör man dagligen under 10mil och aldrig över 20 så passar den perfekt.
Re: "Reservdunk"
Eh, den passar bra även vid 20-30 mils daglig körning om man äter och snabbladdar. Har man bråttom kör man på rex, kan man ta lite paus så blir det bara el. Du kan åka på långresa med viss tidsförlust om du vill vara duktig och köra på el. Och aldrig behöver du vara nervös för laddningen! Perfekt för bilar med litet batteri, kanske under 50-60 kWh, och 20-30 mils räckvidd, och tills det finns snabbladdare överallt.DSV skrev:Behovet av reservdunk är nog en fråga om personlighet. När jag köpte mina första bil gjorde jag den avvägda bedömningen att dunk var onödig och bara att tanka i god tid. Samtidigt drabbas jag av räckviddsstress ganska fort, vid runt 3mil förväntat kvar vid destination på elbil (och drygt dubbla på bensinbil som är mer svårbedömd) just för risken att tex missa en avfart. Så jag kör nog i allmänhet med onödig marginal.mati skrev:Det beror på hur man ser på det. Jag tycker att de ligger efter. Hade i3 haft ett vettigt batteri så hade den aldrig behövt den där fossila reservmotorn. Jag skulle t.ex. aldrig komma på idén att köpa en i3 REX med lilla batteriet. Däremot en ren el-i3 med stora batteriet är ett alternativ jag skulle kunna tänka mig. Men det är såklart individuellt.Swede1 skrev:Här ligger faktiskt BMW före på ett område.
I3 för mig är dubbel räckviddsångest eftersom bensintanken är så liten. Även när man har en hybrid så infinner sig räckviddsångesten eftersom det är ett så uppenbart nederlag att låta fosilbrännaren dra igång. Tyckte själv det var sjukt pinsamt när det hördes att det fanns bensinmotor i min elbil. Och på en i3 är man ju nere på låglarm på bensin så fort den startar såvida man inte precis tankat.
Fast kör man dagligen under 10mil och aldrig över 20 så passar den perfekt.
Re: "Reservdunk"
Om batteriet är så litet att man inte klarar den dagliga körningen utan att stanna för att ladda eller slå igång en räckviddsförlängare påstår jag tvärtom att den inte passar.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: "Reservdunk"
man kan ju skaffa sig ett litet portabelt vindkraftverk att ha med i bilen.
Har själv tänkt skaffa mig ett den dagen jag köper elbil.
Nånting sånt här alltså.
http://www.janulus.com/?route=product/p ... duct_id=66
Har själv tänkt skaffa mig ett den dagen jag köper elbil.
Nånting sånt här alltså.
http://www.janulus.com/?route=product/p ... duct_id=66