Tesla service

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Tesla service

Inlägg av Pontus »

Jag fick idag en referens till Teslas service när nyckeln till Golfen slutade fungera. Först var jag i helgen inne på en verkstad bredvid SC i Infra City men dom kunde inte hjälpa till då det var ett garanti ärende. Detta kan bara en tekniker titta på och då blir det att ta sig till Kista eller Täby och bara mellan 8-16 på vardagar och inte under lunchen. Puh
Hemma sjuk idag tänkte jag att ett litet ärende till Kista kan jag väl orka med.
Kundmottagningen, du måste upp för trappan och in till service mottagningen sa dom när jag sa att jag hade en nyckel som inte fungera.
Vänta på min tur, efter ett tag fick jag prata med någon som sa att om jag inte beställt tid så kunde hon inte hjälpa mig utan då fick jag gå ner ut och in i en annan ingång till Express servicen.
Bara en man före mig och teknikern tittar upp och säger jag hjälper dig efter denna kunden (kändes som han menade typ 5 min), efter 20 min går jag ut i verkstaden och frågar om det tar lång tid. Ja en timme tar det säkert, kändes väl oviktigt för honom att tala om det för kunden?
Sedan blir det min tur och efter att provat nyckeln mot bilen säger han att det säkert är bara kodningen som behöver återställas MEN det täcker inte garantin eftersom nyckeln av säkerhetsskäl tappar koden om man trycker på knappen flera gånger (hur många visste han inte) utan att vara i närheten av bilen. Om det är något trasigt i nyckeln så går det på garantin MEN det kunde han inte veta utan att göra en felsökning som kan kosta mig upptill 1900kr. Koda om nyckeln kostar 600kr.
Fly förbannad ringer jag till Täby där vi köpte bilen och ber dom fixa det men det kunde dom inte göra på rak arm utan ska återkomma (när vet jag inte men uppenbarligen inte idag) :twisted: :twisted: :twisted:
Det känns som man vill nästan bara att något ska krångla på Teslan så man får anledning att prata med trevliga och vettiga servicepersonal. :roll:
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Tesla service

Inlägg av mati »

VuskWagen-värkstäder är ju inte direkt kända för sin servicemindness. Det är en anledning varför jag aldrig skulle köpa en VW. Jag har hört de vildaste historierna från kollegor och vänner. Sönderrostade nya bilar som inte lagades på garanti eftersom rosten kom inifrån (äh va?), trasiga växellådor på nästan nya bilar som inte gick på garanti av okänd anledning osv.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Tesla service

Inlägg av Pontus »

Om det för kunden kostar 600 kr att få nyckeln omkodad varför bryr dom sig ens då? Att hålla på och undersöka om det går att få på garantin eller inte kostar dom ju flera gånger mer än att bara fixa det OCH dom får en väldigt grinig och sur kund (före detta kund).
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tesla service

Inlägg av Bjelke »

Sanslöst! :(
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Tesla service

Inlägg av danni »

Pontus skrev:
Om det för kunden kostar 600 kr att få nyckeln omkodad varför bryr dom sig ens då? Att hålla på och undersöka om det går att få på garantin eller inte kostar dom ju flera gånger mer än att bara fixa det OCH dom får en väldigt grinig och sur kund (före detta kund).
Jag tror såna här grejer uppstår eftersom det är helt olika företag som hanterar de bägge fallen - verkstaden/återförsäljaren, eller generalagenten/tillverkaren. Det är inte alltid de drar åt samma håll, och det går ut över dig som kund. Med Tesla finns inte den uppdelningen.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Mats
Teslaägare
Inlägg: 388
Blev medlem: 09 maj 2015 07:40
Ort: Sollentuna

Re: Tesla service

Inlägg av Mats »

mati skrev:
VuskWagen-värkstäder är ju inte direkt kända för sin servicemindness. Det är en anledning varför jag aldrig skulle köpa en VW. Jag har hört de vildaste historierna från kollegor och vänner. Sönderrostade nya bilar som inte lagades på garanti eftersom rosten kom inifrån (äh va?), trasiga växellådor på nästan nya bilar som inte gick på garanti av okänd anledning osv.
Bytte ifrån VW pga service-ovilja. Köpte till exempel en ny bil som vid leverans drog 1 liter olja per 200 mil. Alltså en flaska olja var annan tank.
Helt normalt tyckte VW.
Bytte snabbt in bilen när DSG-lådan efter två år började kännas konstig.
Model 75 S grå 2016 (såld)
Model S LR raven 2019
Användarvisningsbild
SveffeU
Teslaägare
Inlägg: 83
Blev medlem: 29 sep 2014 07:18
Ort: Trosa

Re: Tesla service

Inlägg av SveffeU »

I en tråd förra veckan beskrev jag ett oljud (stenrassel) i min S85D. Fick inga svar direkt. Problemet försvann tillfälligt. Igår blev jag uppringd av Andrew på Tesla service. De hade läst mitt inlägg och ville kontrollera vad som var fel!!!! I morse kom Andrew t mitt arbete och hämtade min bil och lämnade en S70D!! Jag fick rapporter under dagen (liknande sjukrapport) och vid dagens slut hade man bytt ena fläktenheten och bilen tillbaka.
Man tror inte att det kan fungera så här. VÄRLDSKLASS!! Tack Andrew et al!
Användarvisningsbild
SolnaGnagarn
Teslaägare
Inlägg: 507
Blev medlem: 28 dec 2016 05:10
Ort: Solna

Re: Tesla service

Inlägg av SolnaGnagarn »

Hade min bil inlämnad på Well Kept i Solna förra veckan för lackskydd, toning av framrutor samt stenskottsfoliering som utfördes av Wrapzone. I söndags fick jag problem med högra framrutan. Den gick inte ner när jag öppnade dörren. Blev då lite bökigt att stänga dörren. Ringde till SC Infracity i måndags och fick lite tips på kalibrering av rutan. Testade men inget funkade. Idag ringde jag vid 12 tiden igen för att få hjälp. Jag fick en tid vid kl 14 och 15min efter det var bilen fixad!
Jag hade dessutom bilen inlämnad förra veckan pga strul med min vänstra FWD. Samtidigt som dom fixade den vänstra så uppdaterade dom även högra sidan med ny motor och ny latch i förebyggande syfte. Samt att dom fixade några grejer som kvarstod sen leverans. Trots att dom egentligen inte hade avsatt tid för detta.
Jag tycker att SC har skött sig föredömligt hela tiden. Och Jacob där är ju bara för grym! Även dansken David är en glad och trevlig prick!


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Inlägg: 746
Blev medlem: 04 feb 2015 16:28
Ort: Skövde
Referralkod: ts.la/bjrn381

Re: Tesla service

Inlägg av Bjorn »

Har haft både Volvo och Citroen. Då var man var glad om de inte hade haft sönder nåt vid service. Har faktiskt hänt två gånger och de skyllde i från sig. Det enda med Tesla är att det långt att åka för mig. Annars är jag nöjd med det de har åtgärdat och hur de hanterat det
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Tesla service

Inlägg av mati »

SveffeU skrev:
I en tråd förra veckan beskrev jag ett oljud (stenrassel) i min S85D. Fick inga svar direkt. Problemet försvann tillfälligt. Igår blev jag uppringd av Andrew på Tesla service. De hade läst mitt inlägg och ville kontrollera vad som var fel!!!! I morse kom Andrew t mitt arbete och hämtade min bil och lämnade en S70D!! Jag fick rapporter under dagen (liknande sjukrapport) och vid dagens slut hade man bytt ena fläktenheten och bilen tillbaka.
Man tror inte att det kan fungera så här. VÄRLDSKLASS!! Tack Andrew et al!
Härligt, så vill man att det ska vara. När sånt händer förlåter man plötsligt alla småproblem man haft med bilen. ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Tesla service

Inlägg av Pontus »

Nu ett par veckor senare så har VW fortfarande inte hört av sig, bryr dom sig inte alls???
Men lite less så tänkte jag åka till butiken och fråga vad som var på gång. Men innan dess läste jag manualen (vilket jag borde gjort för länge sedan) och där står det mycket riktigt att om man trycker upprepade gånger på nyckeln utanför bilens räckvidd så kan den sluta fungera. Men det står också att lösningen är att stå bredvid bilen och trycka på nyckel och sedan inom 1 minut låsa upp bilen med låscylindern. Tog max 1 minut och nu funkar nyckeln.
Det som förbryllar mig är att serviceteknikern i Kista spenderade 3-5 minuter på att prova om nyckeln fungerade och bilen gick att starta mm. Han kunde löst det på 1 minut men gjorde det inte för att jag vägrade betala. Hur tänker dom? Uppenbarligen inte på kundens bästa i varje fall :twisted:
Så nu har jag fått avreagera mig :)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tesla service

Inlägg av Bjelke »

Så deras första gissning (att du kanske tryckt på nyckeln osv) kunde dom inte ens testa att lösa (vilket alltså
tar nån minut) utan väljer hellre att tjafsa utan att försöka den enkla varianten först.... Logiskt... :evil:

Där är ju iaf Tesla superbra om man tex ringer in med ett problem så försöker dom iaf hjälpa till riktigt mkt innan
dom ger upp sas :)
Ok jag har kritiserat Tesla en hel del, men på just den här punkten så är dom ofta helt fenomenala :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Tesla service

Inlägg av lator »

Pontus skrev:
Nu ett par veckor senare så har VW fortfarande inte hört av sig, bryr dom sig inte alls???
Men lite less så tänkte jag åka till butiken och fråga vad som var på gång. Men innan dess läste jag manualen (vilket jag borde gjort för länge sedan) och där står det mycket riktigt att om man trycker upprepade gånger på nyckeln utanför bilens räckvidd så kan den sluta fungera. Men det står också att lösningen är att stå bredvid bilen och trycka på nyckel och sedan inom 1 minut låsa upp bilen med låscylindern. Tog max 1 minut och nu funkar nyckeln.
Det som förbryllar mig är att serviceteknikern i Kista spenderade 3-5 minuter på att prova om nyckeln fungerade och bilen gick att starta mm. Han kunde löst det på 1 minut men gjorde det inte för att jag vägrade betala. Hur tänker dom? Uppenbarligen inte på kundens bästa i varje fall :twisted:
Så nu har jag fått avreagera mig :)
Skicka ett mail till verkstaden med en bild ur instruktionsboken så kanske de klarar av att hjälpa nästa kund med detta problem. ;)
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Skriv svar