Får förslag från via Hamburg i Väster och tangera Berlin i öster och lederna då rutter via Frankfurt, Munchen eller något där emellan.
Klart vill man ha varit i Berlin är rutten given men är det slump och trafiksituation som avgör?
Åker om några dagar.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Vi behövde aldrig köa för supercharger men det var nära på Monte Ceneri/Rivera, Switzerland. Det fanns en plats när vi kom och strax efter oss kom flera bilar som fick vänta. Laddningen startade långsamt med 30kw en lång stund innan den ökade
I Schweiz och Österrike behövs märke i rutan för att köra motorväg. Köpes lätt på mack.
Vägarbeten i Tyskland skyltas med bredden på vänsterfil. Vi höll högerfilen tillsammans med lastbilar då teslan är bred. Vissa var skyltade med 2 meters bredd.
Våra första fyra dagar bodde vi i Piemonte(Asti) med barbera-vinodlingar runt oss. Kan rekommenderas om ni gillar vin. Hela området är som ett lite mindre Toscana. Mycket trevligt då vi tidigare endast besökt Umbrien och Toscana.
I Schweiz och Österrike behövs märke i rutan för att köra motorväg. Köpes lätt på mack.
Vägarbeten i Tyskland skyltas med bredden på vänsterfil. Vi höll högerfilen tillsammans med lastbilar då teslan är bred. Vissa var skyltade med 2 meters bredd.
Ska man vara noga så är det max tillåten fordonsbredd 2,0 m som skyltas. Själva filen är något (men inte väldigt mycket) bredare än så.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
I Schweiz och Österrike behövs märke i rutan för att köra motorväg. Köpes lätt på mack.
Vägarbeten i Tyskland skyltas med bredden på vänsterfil. Vi höll högerfilen tillsammans med lastbilar då teslan är bred. Vissa var skyltade med 2 meters bredd.
Ska man vara noga så är det max tillåten fordonsbredd 2,0 m som skyltas. Själva filen är något (men inte väldigt mycket) bredare än så.
Vi fick också hålla oss i högerfil för det mesta vid vägarbetena. Ibland gick det hålla vänster men oftast inte.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
I Italien ville hotellen ta betalt för elen vid Destinationsladdning (gällde inte de med tesla dest.) Ett par hotell var lite ovana med vad kostnaden för laddningen blir. Ett hotell fick sitta och leta upp kW priset och sedan tittade vi vad jag hade laddat. Landade på 7-8 euro vilket var i paritet med vad ungarna laddade sina iPad och telefoner för under samma tid.
Men betalt för bilen skulle dom ha. Även om det tog 15-20 minuter att räkna ut. Landade på vad en öl kostade eller motsvarande ca 7 promille av totalfakturan.
I Italien ville hotellen ta betalt för elen vid Destinationsladdning (gällde inte de med tesla dest.) Ett par hotell var lite ovana med vad kostnaden för laddningen blir. Ett hotell fick sitta och leta upp kW priset och sedan tittade vi vad jag hade laddat. Landade på 7-8 euro vilket var i paritet med vad ungarna laddade sina iPad och telefoner för under samma tid.
Men betalt för bilen skulle dom ha. Även om det tog 15-20 minuter att räkna ut. Landade på vad en öl kostade eller motsvarande ca 7 promille av totalfakturan.
Om dom är så ovana vid vad dom ska ta betalt undrar man ju om det nånsin är någon som laddar där i vanliga fall
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Gissar att det inte var väldigt vanligt men att det hände då och då. Detta gällde bara ett par hotel. Tror det handlade om personberoende. Alla i personalen var inte helt insatta i vad som gällde. Som kontrast hade ett hotel i Tyskland Allt klart för sig och fast pris. Laddplatser kostade 5 euro extra per dygn. 3 fas.
Härlig läsning med bra tips! Planerar ni alla med två övernattningar på vägen? Min plan är det, möjligen två ner och en hem beroende på vad barnen vill på hemvägen. Alternativt en avstickare på hemvägen och se något mer Tack för alla tips!
Niclas, vi har planerat 3 stopp på vägen mellan Stockholm och Garda:
Dag 1: Rødby, 84 mil
Dag 2: Knüllwald, 52 mil + båten
Dag 3: Schwangau, 49 mil
Dag 4: Gardasjön, 40 mil
Vi kanske skulle klara oss med 2 övernattningar, men jag skulle aldrig ge mig på att enbart ha en övernattning med 3 mindre barn i bilen.
Åt andra sidan är det vår första riktiga bilsemester, så jag kanske ser annorlunda på det om en månad när vi är hemma igen
Edit: insåg precis att det var ett jättegammalt inlägg jag svarade på ...
1. Göteborg-Kiel-färja första natten
2. Kassel natt två
3. Basel natt tre
Sen nere i Italien
Hem
1. Schweitz natt ett (Chur)
2. Fulda natt två
3. Färjan travemunde - Trelleborg.
Vi hade planerat tre stopp på vägen ner - Kolding, norra Tyskland, södra Tyskland. Men pga miss i planeringen (jag hade bokat hotellet fel månad ) så plöjde vi istället 92 mil på tredje dagen och kom ner på tredje dagen. Med facit i hand skulle vi ärligt talat planerat in bara två stopp från början, och nu har vi bokat om hemresan och tagit bort ett av stoppen i Tyskland. Det blev liksom inget kul att stanna som hastigast på hotell längs vägen, vi hann inte hitta på mycket kul ändå, så bättre att köra på kvällen också så kan barnen sova i bilen en stund då. Om vi kör ner nästa år också (vilket det faktiskt lutar åt just nu) så kommer vi planera mycket längre körsträckor. Kanske till och med nöja oss med en enda övernattning. Att köra 92 mil på en dag var inga problem alls när vi tog halva sträckan var.
Kan för övrigt mycket varmt rekommendera Du Lac Et Du Parc Grand Resort i Riva Del Garda. Galet trevligt. Och så vackert här. Och har destination charger.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Du Lac Et Du Parc Grand Resort ser grymt ut men jag tyckte det låg lite högt i pris när vi skulle boka. Nu ser jag att det går att få ett familjerum till ett rätt humant pris. Får prova det nästa år! Vi blev i alla fall väldigt nöjda med villa Maria au Lac som levererade kvalitet på mat, rum och läge.
Garda är så fint! Första besöket för oss och jag tror vi fått mersmak.
Vi provar en ej beskriven väg mot Italien.
Efter att vi innan Arboga var nere på 0% justerade vi Abetter en andra gång till 300 och 120%. Cykelställ på kroken drar mer än man kan tro. Ligger annars på 250.
Köge i Danmark, här slipper man backa och regn.
Nedskrivna Norre Aslev fungerar bra dagtid så solen skiner och restaurangen är öppen.
Danska landsbygden till Gedser för färja till Rostock.
Ingen ruttplanerare räknade rätt med färja från Aslev till Tyska Hersprung men det gick galant. Bra väg och lite trafik.
Nu till vår variant, ett stopp i Berlin där vi nu övernattar innan vi drar söderut.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Du Lac Et Du Parc Grand Resort ser grymt ut men jag tyckte det låg lite högt i pris när vi skulle boka. Nu ser jag att det går att få ett familjerum till ett rätt humant pris. Får prova det nästa år! Vi blev i alla fall väldigt nöjda med villa Maria au Lac som levererade kvalitet på mat, rum och läge.
Garda är så fint! Första besöket för oss och jag tror vi fått mersmak.
Ja, helt gratis är det inte. Vi bor i en “Murialdo Suite” och den går på ca 4000 per natt inkl frukost. Men det finns billigare rum och bungalows. Ett plus är att vårt rum har kitchenette och det ligger ett Coop rakt över gatan så vi kan spara pengar genom att äta en del måltider (främst lunch) på rummet. Stället är iaf helt fantastiskt med barn. Fin park och väldigt ambitiös miniklubb för barnen. Det är inte alls omöjligt att vi kommer tillbaks hit nästa är, bokade alldeles för få dagar här den här gången!
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com