Sommar 2017 till italien

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Mats
Teslaägare
Inlägg: 388
Blev medlem: 09 maj 2015 07:40
Ort: Sollentuna

Sommar 2017 till italien

Inlägg av Mats »

Hej. Sitter och skannar all möjlig info om destinationsladdning, laddnätverk i Europa och hotell som erbjuder laddning.
Tittar också på sidorna om adaptrar jag kan behöva i Europa.
Planen är en roadtrip ner genom Europa.
Tänkte stanna i moseldalen några dagar, sen ner mot Italien dock med flera övernattningar på vägen ner, gärna på ställen med möjlighet till destinationsladdning. Slutdestination norra Umbrien eller södra Toscana. Letar trevlig rutt, gärna genom alperna och även restaurangtips.

Alla tips är välkomna! Speciellt prisvärda hotell som erbjuder parkering med laddning och vilka nätverk man ska signa upp sig för, för att kunna ladda på andra publika laddare.

Jag har hittat en massa bra info i gamla trådar men tänkte få lite uppdaterad info om nån har.
Model 75 S grå 2016 (såld)
Model S LR raven 2019
Användarvisningsbild
Haglund
Teslaägare
Inlägg: 474
Blev medlem: 10 sep 2015 12:33
Ort: Brämhult

Re: Sommar 2017 till italien

Inlägg av Haglund »

Gjorde något liknande förra sommaren, men inte ända ner till Italien. Gissar att det inte ändrar så mycket dock.

Gällande adaptrar så är Typ 2-kabel och ChaDeMo-adapter bra att ha. Det finns gott om Typ 2-stolpar runt om i hela Tyskland vid turistattraktioner, shoppingcentrum och andra liknande saker, och antagligen är det likadant även i Österrike och helt säkert i Schweiz. ChaDeMo-stationer finns det också gott om så de kan vara bra att använda om man råkar snubbla över en. Skaffa dig ett kort från The New Motion så har du tillgång till de flesta stolpar. Det är en tjänst som har avtal med flera olika laddstolpeleverantörer, så det funkar som ett wildcard. De har sedan en app du kan använda för att hitta dem. I övrigt finns även en app som heter LEMnet som listar ännu fler stolpar. Men annars är Superchargernätverket så utbyggt att du inte behöver tänka dig för.

Något vi märkte var att om man bor på klassiska bed and breakfast-ställen (med Zimmer Frei-skyltar) så finns det väldigt ofta ett trefasuttag som man kan bruka över natten om man frågar snällt. Fråga inte efter laddmöjlighet till elbil bara utan fråga om de har ett trefasuttag, annars förstår de inte. De tror inte att man kan ladda elbilar i vanliga trefasuttag. Hittade bara denna på Booking utav de vi använde, men de lånade gladeligen ut sitt trefasuttag över natten. Dessutom var det ett mycket trevligt ställe och trevliga ägare. Perfekt för barnen eftersom det fanns en liten damm med ädelfiskar i och dessutom en stor utomhusbur med en massa undulater. Bra läge mitt i bokskogarna utanför Hamburg men ändå nära till A1:an.

Just Moseldalen som du nämner är lite torr på laddmöjligheter, men avstånden är inte så stora och hastigheterna är låga så du klarar dig bra ändå. Supercharger finns en liten bit från Koblenz och sedan utmed A1:an, vilken aldrig är särskilt långt bort oavsett var i Moseldalen du är.
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Sommar 2017 till italien

Inlägg av danni »

Kul! Vi har planerat och bokat en resa till Garda-sjön i sommar, faktiskt. På hemvägen tar vi en avstickare i de österrikiska alperna också. Vårt fokus är väldigt mycket på barn- och familjevänliga hotell av en lite lyxigare sort. Jag är inte egentligen mycket av en planeringsmänniska, men vi var så specifika med hotell etc så den här gången är allt planerat i förväg. Utom, faktiskt, laddningen än så länge. Vi får se om jag orkar försöka planera laddstoppen eller om vi bara kommer ta det som det kommer. Med tanke på dagsetapper på upp till 70 mil med två små barn kanske det inte är dumt att ha en plan i förväg för var vi ska äta och inte så vi inte gör onödigt långa stopp.

Här är hotellen vi bokat:

Bild

Rutten blir nog längs större vägar utan några större avstickare, känner inte att vi har tid för alldeles för mycket utsvävningar:

Bild

Skillnaden på vägen hem är att vi tar avstickaren i Österrike till Almhof, sen fortsätter vi med en hemrutt lite längre österut genom Tyskland.

Bägge hotellen vi bor på nere i Italien har destination charger(s). Det ena hotellet ligger dessutom ett stenkast ifrån en supercharger. De två hotellen i Tyskland är innerstadshotell som inte har egna laddplatser. Eventuellt löser vi det ändå, men troligen hoppar vi laddning på dessa destinationer (lite synd eftersom de ligger mitt i de största etapperna och det hade sparat mycket tid). Hotellet i Wurzburg ligger nära en laddplats med typ 2 men det skulle kosta typ 400 kr att stå och ladda där över natten, helt galet. Jag tror vi kommer klara oss jättebra på superchargers egentligen, eftersom vi håller oss till större vägar.

Jag har skaffat ett laddkort från New Motion för ifall jag behöver ladda i Tyskland, de verkar ha väldigt bra täckning i just Tyskland och BeNeLux: https://newmotion.com
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
nicklasandersson
Teslaägare
Inlägg: 425
Blev medlem: 08 jul 2016 13:50
Ort: Linköping

Re: Sommar 2017 till italien

Inlägg av nicklasandersson »

Toppenbra tråd, följer :)
Vi planerar Schweiz och en tur ner till kusten utmed franska och italienska rivieran. ;)
MY Performance 2023 | Midnight Cherry Red | 21" Überturbine | Vit inredning
MY LR AWD 2021 | Djupblå metallic | 20" Induction | Svart inredning
S75D | Midnight silver | Panoramatak | Svarta NextGen-säten | AP1 | Luftfjädring | Premiumpaket
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Sommar 2017 till italien

Inlägg av Kalle »

Kul! Det fins ett riktigt coolt hotel med laddning uppe på grimselpasset i schweiz, rätt dyrt dock. Men vägar med fantastisk utsickt! Rekomenderar att ta någon dag extra i alperna om ni har tid :)
IMG_1281.JPG
IMG_1280.JPG
IMG_1282.JPG
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Sommar 2017 till italien

Inlägg av HelectriC »

Vi planerar att köra ner till Mayrhofen och spendera en vecka i alperna med klättring, sommarskidåkning mm. Blir liknande rutt som Danni satt upp. Har beställt en PlugSurfing RFID för att vara på den säkra sidan med laddstolpar som inte kan startas via app.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
HBrosenius
Teslaägare
Inlägg: 82
Blev medlem: 05 sep 2016 11:08
Ort: Nybro

Re: Sommar 2017 till italien

Inlägg av HBrosenius »

Lysande tråd, fortsätt med fler tips på sevärdigheter, hotell med laddare och andra tips och tricks som man kan ha med sig på en resa i Europa.

Vi planerar själva en 2-3 veckors rundresa i Europa i sommar. Den är dock inte planerad i detalj än eftersom vi tänkte prova på lite först genom att köra ner till Österrike redan i påsk för lite skidåkning (återkommer med en rapport ifrån den resan, men där tänker vi oss två stopp på vägen ner. Scandic Kolding Danmark och ett stopp till på Mövenpick Hotel Nürnberg (som har DC). Efter det hoppas vi ha en bättre känsla för avstånd, laddningar och lämpliga dagsetapper.

Jag har redan skaffat appen Plugsurfing, men borde nog skaffa en tagg också för säkerhetsskull, och efter tips här i tråden beställde jag idag ett kort ifrån NewMotion. Alltid bra som reserv, tror mig egentligen klara mig med SC och möjligen DC.
Senast redigerad av HBrosenius, redigerad totalt 1 gånger.
Vit MS Long Range Pluss, Ultra White klädsen, 21"
Vit X90D, 6-Sits, Svart klädsen, 19", Premiumpaket, Ultra Hifi
Vit X90D, 6-sits, Ultra White klädsel, 22", Premiumpaket, köldpaket, Ultra Hifi, dragpaket
Model S P85D -15 Midnight Silver
Användarvisningsbild
Dansken
Teslaägare
Inlägg: 477
Blev medlem: 12 dec 2016 14:53

Re: Sommar 2017 till italien

Inlägg av Dansken »

Vi ska också ner genom Europa till Gardasjln och Venedig under Juli/Augusti. Jag ska ta fram våra detaljer, och i övrigt suga in så mycket info som möjligt här :!:
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Sommar 2017 till italien

Inlägg av danni »

Dansken skrev:
Vi ska också ner genom Europa till Gardasjln och Venedig under Juli/Augusti. Jag ska ta fram våra detaljer, och i övrigt suga in så mycket info som möjligt här :!:
Kul! Vi åker i juli också - kanske kommer vi slåss om destination chargers på plats? ;) Åker du med barn så verkade det här stället helt fantastiskt: http://dulacetduparc.com

De har Tesla destinationsladdare också.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Sommar 2017 till italien

Inlägg av Bjelke »

Ser ni en cyklist med Tesla-dress i Alperna eller andra berg i sommar så kan det absolut vara jag! ;) :mrgreen: 8-)
Följer oxo denna och liknande trådar ;)


Edit: under "vissa" veckor kan det krylla av andra cyklister där, fullsmockade med reklam och ett följe på några hundra tusen åskådare :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2151
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Sommar 2017 till italien

Inlägg av jpetters »

För de som tänkt passera Schweiz kan jag rekommendera Engadin dalen. Det finns en SuC i St Moritz och ett flertal hotell med Destination Charger.
Området är fantastiskt vackert, med mycket alternativ för vandring och cykel.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Sommar 2017 till italien

Inlägg av danni »

Tack förresten för tipset om PlugSurfing, har beställt en nyckel från dem. Aldrig fel att ha sånt liggandes i handskfacket.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Sommar 2017 till italien

Inlägg av Svenssons »

danni skrev:
Tack förresten för tipset om PlugSurfing, har beställt en nyckel från dem. Aldrig fel att ha sånt liggandes i handskfacket.
Beställde en sådan innan jag fick bilen. Fick problem att starta laddaren i Jönköping. Trodde det var RFID för Clever nämligen och kom på detta först under samtal med Clever Support... Många RFID blir det...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2347
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Sommar 2017 till italien

Inlägg av AGCF »

Grand Hotel Imperiale i Moltrasio vid Comosjön har trefas-uttag som jag fick låna gratis för ett par år sen. Betalade vanlig parkeringsavgift bara. Väldigt trevligt ställe
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Sommar 2017 till italien

Inlägg av Kalle »

Användarvisningsbild
Mats
Teslaägare
Inlägg: 388
Blev medlem: 09 maj 2015 07:40
Ort: Sollentuna

Re: Sommar 2017 till italien

Inlägg av Mats »

HelectriC skrev:
Vi planerar att köra ner till Mayrhofen och spendera en vecka i alperna med klättring, sommarskidåkning mm. Blir liknande rutt som Danni satt upp. Har beställt en PlugSurfing RFID för att vara på den säkra sidan med laddstolpar som inte kan startas via app.
Satt precis och diskuterade Mayerhofen :)
Model 75 S grå 2016 (såld)
Model S LR raven 2019
Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 17 okt 2015 19:56
Ort: Skarpö, Vaxholm

Re: Sommar 2017 till italien

Inlägg av Johnalm »

danni skrev:
Är hotellpriserna per natt eller totalt? 8-)

Här är hotellen vi bokat:

Bild

Rutten blir nog längs större vägar utan några större avstickare, känner inte att vi har tid för alldeles för mycket utsvävningar:

Bild
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Sommar 2017 till italien

Inlägg av HelectriC »

Måste onekligen vara ett flott hotell för nästan 2000€ per natt :o
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Sommar 2017 till italien

Inlägg av danni »

Haha, de är såklart totalt :) Fast Du Lac Et Du Parc hade en svit för runt tio tusen per natt som lockade något fruktansvärt...

Bild

Bild

Bild

Ser ju helt fantastiskt ut... Tänk att sitta där i bubbelpoolen med en flaska champagne efter att barnen somnat... Men det var lite för mycket pengar till slut ändå.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Oddball
Teslaägare
Inlägg: 258
Blev medlem: 14 sep 2015 23:19
Ort: Åsa

Re: Sommar 2017 till italien

Inlägg av Oddball »

Dansken skrev:
Vi ska också ner genom Europa till Gardasjln och Venedig under Juli/Augusti. Jag ska ta fram våra detaljer, och i övrigt suga in så mycket info som möjligt här :!:
Har åkt till Franska rivieran och Italien två år på raken.
Första året skulle vi ta det lugnt med många övernattningar för att njuta av själva turen. Det slutade med att vi tillbringade en faslig massa tid i köer och vi kom alltid in sent till hotellet. Riktigt trist faktiskt...

Andra året bytte vi taktik och körde in i Tyskland på tidig kväll och sträckkörde sen hela vägen till Gardasjön (förutom ett fantastiskt lyxigt frukoststopp på Cafe Dinzler am Irschenberg (kräver egentligen bordsbokning)). Det var grymt skönt och kul att kunna blåsa på rejält på en tom autobahn under natten. Jag skulle definitivt välja denna variant igen vid nästa resa söderut.
70D 2015 Svart Côte d'Azur trotter
Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare
Inlägg: 649
Blev medlem: 29 apr 2015 09:52

Re: Sommar 2017 till italien

Inlägg av HerrNilsson »

Mkt intressant tråd.

Om man tänker sig södra Schweiz/norra Italien som resmål, och gör som Oddball tipsade att man försöker blåsa på lite under dygnets mörkare timmar. Vad är rimlig
tid för att komma dit ner från nedra halvan av Sverige?
Mvh
Nilsson

Model Y LR
Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 17 okt 2015 19:56
Ort: Skarpö, Vaxholm

Re: Sommar 2017 till italien

Inlägg av Johnalm »

Oddball skrev:
Dansken skrev:
Vi ska också ner genom Europa till Gardasjln och Venedig under Juli/Augusti. Jag ska ta fram våra detaljer, och i övrigt suga in så mycket info som möjligt här :!:
Har åkt till Franska rivieran och Italien två år på raken.
Första året skulle vi ta det lugnt med många övernattningar för att njuta av själva turen. Det slutade med att vi tillbringade en faslig massa tid i köer och vi kom alltid in sent till hotellet. Riktigt trist faktiskt...

Andra året bytte vi taktik och körde in i Tyskland på tidig kväll och sträckkörde sen hela vägen till Gardasjön (förutom ett fantastiskt lyxigt frukoststopp på Cafe Dinzler am Irschenberg (kräver egentligen bordsbokning)). Det var grymt skönt och kul att kunna blåsa på rejält på en tom autobahn under natten. Jag skulle definitivt välja denna variant igen vid nästa resa söderut.
Hur lång tid tog det till / när var ni framme vid Gardasjön? Gissar att ni växlade förare på vägen söderut? 8-)
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Sommar 2017 till italien

Inlägg av danni »

Oddball skrev:
Dansken skrev:
Vi ska också ner genom Europa till Gardasjln och Venedig under Juli/Augusti. Jag ska ta fram våra detaljer, och i övrigt suga in så mycket info som möjligt här :!:
Har åkt till Franska rivieran och Italien två år på raken.
Första året skulle vi ta det lugnt med många övernattningar för att njuta av själva turen. Det slutade med att vi tillbringade en faslig massa tid i köer och vi kom alltid in sent till hotellet. Riktigt trist faktiskt...

Andra året bytte vi taktik och körde in i Tyskland på tidig kväll och sträckkörde sen hela vägen till Gardasjön (förutom ett fantastiskt lyxigt frukoststopp på Cafe Dinzler am Irschenberg (kräver egentligen bordsbokning)). Det var grymt skönt och kul att kunna blåsa på rejält på en tom autobahn under natten. Jag skulle definitivt välja denna variant igen vid nästa resa söderut.
Usch då. Det här är ju skräcken. Vi räknar med att tillbringa 9-10 timmar per dag på vägarna utan köer. Om det blir köer så går hela vårt schema totalt åt skogen... Är det stor risk att det står stilla på de största lederna genom Tyskland under juli?
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 17 okt 2015 19:56
Ort: Skarpö, Vaxholm

Re: Sommar 2017 till italien

Inlägg av Johnalm »

danni skrev:
Oddball skrev:
Dansken skrev:
Vi ska också ner genom Europa till Gardasjln och Venedig under Juli/Augusti. Jag ska ta fram våra detaljer, och i övrigt suga in så mycket info som möjligt här :!:
Har åkt till Franska rivieran och Italien två år på raken.
Första året skulle vi ta det lugnt med många övernattningar för att njuta av själva turen. Det slutade med att vi tillbringade en faslig massa tid i köer och vi kom alltid in sent till hotellet. Riktigt trist faktiskt...

Andra året bytte vi taktik och körde in i Tyskland på tidig kväll och sträckkörde sen hela vägen till Gardasjön (förutom ett fantastiskt lyxigt frukoststopp på Cafe Dinzler am Irschenberg (kräver egentligen bordsbokning)). Det var grymt skönt och kul att kunna blåsa på rejält på en tom autobahn under natten. Jag skulle definitivt välja denna variant igen vid nästa resa söderut.
Usch då. Det här är ju skräcken. Vi räknar med att tillbringa 9-10 timmar per dag på vägarna utan köer. Om det blir köer så går hela vårt schema totalt åt skogen... Är det stor risk att det står stilla på de största lederna genom Tyskland under juli?
Risken finns ju alltid - och blir det stopp så blir det STOPP. Men är det inte så att de flesta har semester i Europa i augusti? Bra eller dåligt med tanke på trafiken?
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Sommar 2017 till italien

Inlägg av danni »

Jag försökte googla ämnet men det var inte helt lätt att hitta info. Jag hittade att framförallt fredagar och helger sent i juli och hela augusti kan vara problematiska, särskilt när man kör söderut. Vi åker ner under veckodagar tidigt i juli. Men vi åker faktiskt hem fredag-söndag lite senare i juli. Nåja, fastnar vi på hemresan är det inte lika katastrofalt som att fastna på resan ner. Då går det alltid arrangera om hotellen och lösa det vartefter.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Skriv svar