Sommar 2017 till italien

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Oddball
Teslaägare
Inlägg: 258
Blev medlem: 14 sep 2015 23:19
Ort: Åsa

Re: Sommar 2017 till italien

Inlägg av Oddball »

jonas skrev:
Vi har kört flera ggr till kroatien. Först två övernattningar sen 1 och nu menar vi att man kan nog skippa övernattning helt om man är två förare. Bara köra och sova i bilen för den som inte kör. Man blir mycket mer utvilad med de många korta stoppen man får med elbil. Att då köra 200 + mil är inga problem jmf med fossilbil.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk
Håller med!
Grymt smidigt att sträcka ut på Autobahn under natten.
Helst på helgen när inte lastbilarna får köra.
70D 2015 Svart Côte d'Azur trotter
Användarvisningsbild
Mats
Teslaägare
Inlägg: 388
Blev medlem: 09 maj 2015 07:40
Ort: Sollentuna

Re: Sommar 2017 till italien

Inlägg av Mats »

IMG_1179.JPG
Hamnen vid Varazze supercharger påväg från Asti till Pisa/Florens. Väldigt trevlig fika nere i hamnen.
Model 75 S grå 2016 (såld)
Model S LR raven 2019
Användarvisningsbild
Mats
Teslaägare
Inlägg: 388
Blev medlem: 09 maj 2015 07:40
Ort: Sollentuna

Re: Sommar 2017 till italien

Inlägg av Mats »

IMG_1496.JPG
Tillbakavägen i Schweiz. The alpina mountain resort and spa.
3-fas 16a destinationsladdning.
IMG_1545.JPG
Model 75 S grå 2016 (såld)
Model S LR raven 2019
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Sommar 2017 till italien

Inlägg av Monark1954 »

Fantastiskt vad många destinationsladdare det finns.
Är det vanligt att de går reservera med rummet eller är det först till kvarn?
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
Mats
Teslaägare
Inlägg: 388
Blev medlem: 09 maj 2015 07:40
Ort: Sollentuna

Re: Sommar 2017 till italien

Inlägg av Mats »

Destinationsladdning behövs verkligen inte om man bara stanna lite kort nån dag eller så. Superchargers finns i mängder nere i Europa.

Men ska man stanna ett par dagar och vill göra utflykter vill man gärna ladda på natten.

Jag mailade hotellen och alla jag frågade sa att dom hade eller att dom skulle lösa det så det var inga problem. 2 hotell hade ingen egen men vid ena fanns det en typ två gratis bredvid. Det andra struntade vi att ladda över natten. Som sagt, man klarar sig utmärkt på Superchargers för det mesta.

I Italien finns laddstolpar lite här och var men vi missade att fixa ett abonnemang/kort och vi behövde aldrig ladda mer än på Superchargers och lite destination.

I Tyskland finns stora CCS stationer också. Såg dock bara såna bredvid Superchargers. Men det var typ 4 st CCS laddare bredvid varandra.
Model 75 S grå 2016 (såld)
Model S LR raven 2019
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Sommar 2017 till italien

Inlägg av Monark1954 »

Mats skrev:
IMG_0331.JPG
Här är vår rutt.
Målet är Italien via Österrike och Brännerpasset.

Men vad är en bra resa genom Tyskland?

Får förslag från via Hamburg i Väster och tangera Berlin i öster och lederna då rutter via Frankfurt, Munchen eller något där emellan.
Klart vill man ha varit i Berlin är rutten given men är det slump och trafiksituation som avgör?
Åker om några dagar.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
Mats
Teslaägare
Inlägg: 388
Blev medlem: 09 maj 2015 07:40
Ort: Sollentuna

Re: Sommar 2017 till italien

Inlägg av Mats »

Den västra vägen vi tog ner upplevde jag som mer trafikerad av tung trafik än uppvägen (östra).

Det var otroliga mängder långtradare på vägen ner. Som ett pärlband. Bra att det är trefiliga motorvägar på många ställen.

Över München har jag inte kört. Allmänt är vägarna mycket fina.
Senast redigerad av Mats, redigerad totalt 1 gånger.
Model 75 S grå 2016 (såld)
Model S LR raven 2019
Användarvisningsbild
Mats
Teslaägare
Inlägg: 388
Blev medlem: 09 maj 2015 07:40
Ort: Sollentuna

Re: Sommar 2017 till italien

Inlägg av Mats »

Vi behövde aldrig köa för supercharger men det var nära på Monte Ceneri/Rivera, Switzerland. Det fanns en plats när vi kom och strax efter oss kom flera bilar som fick vänta. Laddningen startade långsamt med 30kw en lång stund innan den ökade :o
Model 75 S grå 2016 (såld)
Model S LR raven 2019
Användarvisningsbild
Mats
Teslaägare
Inlägg: 388
Blev medlem: 09 maj 2015 07:40
Ort: Sollentuna

Re: Sommar 2017 till italien

Inlägg av Mats »

I Schweiz och Österrike behövs märke i rutan för att köra motorväg. Köpes lätt på mack.

Vägarbeten i Tyskland skyltas med bredden på vänsterfil. Vi höll högerfilen tillsammans med lastbilar då teslan är bred. Vissa var skyltade med 2 meters bredd.
Model 75 S grå 2016 (såld)
Model S LR raven 2019
Användarvisningsbild
Mats
Teslaägare
Inlägg: 388
Blev medlem: 09 maj 2015 07:40
Ort: Sollentuna

Re: Sommar 2017 till italien

Inlägg av Mats »

Våra första fyra dagar bodde vi i Piemonte(Asti) med barbera-vinodlingar runt oss. Kan rekommenderas om ni gillar vin. Hela området är som ett lite mindre Toscana. Mycket trevligt då vi tidigare endast besökt Umbrien och Toscana.
Model 75 S grå 2016 (såld)
Model S LR raven 2019
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9339
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Sommar 2017 till italien

Inlägg av bylund »

Mats skrev:
I Schweiz och Österrike behövs märke i rutan för att köra motorväg. Köpes lätt på mack.

Vägarbeten i Tyskland skyltas med bredden på vänsterfil. Vi höll högerfilen tillsammans med lastbilar då teslan är bred. Vissa var skyltade med 2 meters bredd.
Ska man vara noga så är det max tillåten fordonsbredd 2,0 m som skyltas. Själva filen är något (men inte väldigt mycket) bredare än så.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Sommar 2017 till italien

Inlägg av danni »

bylund skrev:
Mats skrev:
I Schweiz och Österrike behövs märke i rutan för att köra motorväg. Köpes lätt på mack.

Vägarbeten i Tyskland skyltas med bredden på vänsterfil. Vi höll högerfilen tillsammans med lastbilar då teslan är bred. Vissa var skyltade med 2 meters bredd.
Ska man vara noga så är det max tillåten fordonsbredd 2,0 m som skyltas. Själva filen är något (men inte väldigt mycket) bredare än så.
Vi fick också hålla oss i högerfil för det mesta vid vägarbetena. Ibland gick det hålla vänster men oftast inte.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Mats
Teslaägare
Inlägg: 388
Blev medlem: 09 maj 2015 07:40
Ort: Sollentuna

Re: Sommar 2017 till italien

Inlägg av Mats »

I Italien ville hotellen ta betalt för elen vid Destinationsladdning (gällde inte de med tesla dest.) Ett par hotell var lite ovana med vad kostnaden för laddningen blir. Ett hotell fick sitta och leta upp kW priset och sedan tittade vi vad jag hade laddat. Landade på 7-8 euro vilket var i paritet med vad ungarna laddade sina iPad och telefoner för under samma tid.

Men betalt för bilen skulle dom ha. Även om det tog 15-20 minuter att räkna ut. Landade på vad en öl kostade eller motsvarande ca 7 promille av totalfakturan.
Model 75 S grå 2016 (såld)
Model S LR raven 2019
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11844
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Sommar 2017 till italien

Inlägg av HelectriC »

Mats skrev:
I Italien ville hotellen ta betalt för elen vid Destinationsladdning (gällde inte de med tesla dest.) Ett par hotell var lite ovana med vad kostnaden för laddningen blir. Ett hotell fick sitta och leta upp kW priset och sedan tittade vi vad jag hade laddat. Landade på 7-8 euro vilket var i paritet med vad ungarna laddade sina iPad och telefoner för under samma tid.

Men betalt för bilen skulle dom ha. Även om det tog 15-20 minuter att räkna ut. Landade på vad en öl kostade eller motsvarande ca 7 promille av totalfakturan.
Om dom är så ovana vid vad dom ska ta betalt undrar man ju om det nånsin är någon som laddar där i vanliga fall :shock:
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Mats
Teslaägare
Inlägg: 388
Blev medlem: 09 maj 2015 07:40
Ort: Sollentuna

Re: Sommar 2017 till italien

Inlägg av Mats »

Gissar att det inte var väldigt vanligt men att det hände då och då. Detta gällde bara ett par hotel. Tror det handlade om personberoende. Alla i personalen var inte helt insatta i vad som gällde. Som kontrast hade ett hotel i Tyskland Allt klart för sig och fast pris. Laddplatser kostade 5 euro extra per dygn. 3 fas.
Model 75 S grå 2016 (såld)
Model S LR raven 2019
Användarvisningsbild
Dansken
Teslaägare
Inlägg: 477
Blev medlem: 12 dec 2016 14:53

Sommar 2017 till italien

Inlägg av Dansken »

nicklasandersson skrev:
Härlig läsning med bra tips! Planerar ni alla med två övernattningar på vägen? Min plan är det, möjligen två ner och en hem beroende på vad barnen vill på hemvägen. Alternativt en avstickare på hemvägen och se något mer Bild Tack för alla tips!
Niclas, vi har planerat 3 stopp på vägen mellan Stockholm och Garda:
Dag 1: Rødby, 84 mil
Dag 2: Knüllwald, 52 mil + båten
Dag 3: Schwangau, 49 mil
Dag 4: Gardasjön, 40 mil

Vi kanske skulle klara oss med 2 övernattningar, men jag skulle aldrig ge mig på att enbart ha en övernattning med 3 mindre barn i bilen.
Åt andra sidan är det vår första riktiga bilsemester, så jag kanske ser annorlunda på det om en månad när vi är hemma igen Bild

Edit: insåg precis att det var ett jättegammalt inlägg jag svarade på ...
Användarvisningsbild
Mats
Teslaägare
Inlägg: 388
Blev medlem: 09 maj 2015 07:40
Ort: Sollentuna

Re: Sommar 2017 till italien

Inlägg av Mats »

Vi körde också tre stopp

1. Göteborg-Kiel-färja första natten
2. Kassel natt två
3. Basel natt tre
Sen nere i Italien
Hem
1. Schweitz natt ett (Chur)
2. Fulda natt två
3. Färjan travemunde - Trelleborg.

Lagom långa dagsetapper runt 50 mil.
Model 75 S grå 2016 (såld)
Model S LR raven 2019
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Sommar 2017 till italien

Inlägg av danni »

Vi hade planerat tre stopp på vägen ner - Kolding, norra Tyskland, södra Tyskland. Men pga miss i planeringen (jag hade bokat hotellet fel månad :o) så plöjde vi istället 92 mil på tredje dagen och kom ner på tredje dagen. Med facit i hand skulle vi ärligt talat planerat in bara två stopp från början, och nu har vi bokat om hemresan och tagit bort ett av stoppen i Tyskland. Det blev liksom inget kul att stanna som hastigast på hotell längs vägen, vi hann inte hitta på mycket kul ändå, så bättre att köra på kvällen också så kan barnen sova i bilen en stund då. Om vi kör ner nästa år också (vilket det faktiskt lutar åt just nu) så kommer vi planera mycket längre körsträckor. Kanske till och med nöja oss med en enda övernattning. Att köra 92 mil på en dag var inga problem alls när vi tog halva sträckan var.

Kan för övrigt mycket varmt rekommendera Du Lac Et Du Parc Grand Resort i Riva Del Garda. Galet trevligt. Och så vackert här. Och har destination charger.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Mats
Teslaägare
Inlägg: 388
Blev medlem: 09 maj 2015 07:40
Ort: Sollentuna

Re: Sommar 2017 till italien

Inlägg av Mats »

Du Lac Et Du Parc Grand Resort ser grymt ut men jag tyckte det låg lite högt i pris när vi skulle boka. Nu ser jag att det går att få ett familjerum till ett rätt humant pris. Får prova det nästa år! Vi blev i alla fall väldigt nöjda med villa Maria au Lac som levererade kvalitet på mat, rum och läge.

Garda är så fint! Första besöket för oss och jag tror vi fått mersmak.
Model 75 S grå 2016 (såld)
Model S LR raven 2019
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Sommar 2017 till italien

Inlägg av Monark1954 »

Vi provar en ej beskriven väg mot Italien.
Efter att vi innan Arboga var nere på 0% justerade vi Abetter en andra gång till 300 och 120%. Cykelställ på kroken drar mer än man kan tro. Ligger annars på 250.
Köge i Danmark, här slipper man backa och regn.
Nedskrivna Norre Aslev fungerar bra dagtid så solen skiner och restaurangen är öppen.
Danska landsbygden till Gedser för färja till Rostock.
Ingen ruttplanerare räknade rätt med färja från Aslev till Tyska Hersprung men det gick galant. Bra väg och lite trafik.
Nu till vår variant, ett stopp i Berlin där vi nu övernattar innan vi drar söderut.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Sommar 2017 till italien

Inlägg av danni »

Mats skrev:
Du Lac Et Du Parc Grand Resort ser grymt ut men jag tyckte det låg lite högt i pris när vi skulle boka. Nu ser jag att det går att få ett familjerum till ett rätt humant pris. Får prova det nästa år! Vi blev i alla fall väldigt nöjda med villa Maria au Lac som levererade kvalitet på mat, rum och läge.

Garda är så fint! Första besöket för oss och jag tror vi fått mersmak.
Ja, helt gratis är det inte. Vi bor i en “Murialdo Suite” och den går på ca 4000 per natt inkl frukost. Men det finns billigare rum och bungalows. Ett plus är att vårt rum har kitchenette och det ligger ett Coop rakt över gatan så vi kan spara pengar genom att äta en del måltider (främst lunch) på rummet. Stället är iaf helt fantastiskt med barn. Fin park och väldigt ambitiös miniklubb för barnen. Det är inte alls omöjligt att vi kommer tillbaks hit nästa är, bokade alldeles för få dagar här den här gången!
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Skriv svar