SGF energy (Northvolt) hade pressrelease idag

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Laddvin
Inlägg: 198
Blev medlem: 04 feb 2015 11:27

Re: SGF energy (Northvolt) hade pressrelease idag

Inlägg av Laddvin »

apkungen skrev:
De pratade om att Sverige var bra just pga den rena elen. Koldioxidneutral kom upp flera gånger. Brytningen i sydamerika sa han är inte hållbar men de vill göra brytning hållbar i sverige alltså map socialt, ekonomi och miljö. Och de pratade mycket om att kunna återvinna batterierna också, cirkulärt tänkande. de vill få med allt :)

Sen får man så klart se vad det blir i praktiken!
Det låter bra! Det finns ju andra företag som kör med strategin att producera underbara produkter men att skita fullständigt i hur produktionen går till...
Edvin - Kör NIO ET5 under SECC 2023
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: SGF energy (Northvolt) hade pressrelease idag

Inlägg av mati »

OldschoolWarfare skrev:
Det låter bra! Det finns ju andra företag som kör med strategin att producera underbara produkter men att skita fullständigt i hur produktionen går till...
Jag tänker spontant på Volkswagen som driver hela sin huvudfabrik i Wolfsburg med ett eget gigantiskt kolkraftverk. De säger att de ska så småningom gå över till olja och gas. Känns ju modernt och miljövänligt. Oavsett hur miljövänliga deras bilar kanske blir så får man alltid komma ihåg hur de har producerats.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
widell
Inlägg: 56
Blev medlem: 18 aug 2016 15:54

Re: SGF energy (Northvolt) hade pressrelease idag

Inlägg av widell »

"Europas största batterifabrik ska byggas i Sverige. Östhammars kommun kan bli aktuell för placering av den nya jätteanläggningen."

http://unt.se/nyheter/osthammar/ny-fabr ... 73846.aspx

Känns som att det är ett 20-tal kommuner runt om i landet som alla anser att just de har de mest gynnsamma förutsättningarna för fabriken :)
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: SGF energy (Northvolt) hade pressrelease idag

Inlägg av TiborBlomhall »

widell skrev:
"Europas största batterifabrik ska byggas i Sverige.
Störst iaf tills Tesla bygger sin europeiska Gigafabrik ;)
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: SGF energy (Northvolt) hade pressrelease idag

Inlägg av Gustafsson »

TiborBlomhall skrev:
widell skrev:
"Europas största batterifabrik ska byggas i Sverige.
Störst iaf tills Tesla bygger sin europeiska Gigafabrik ;)
Det kanske är samma fabrik ?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Vasp
Inlägg: 584
Blev medlem: 27 jan 2015 14:40
Ort: Skellefteå

Re: SGF energy (Northvolt) hade pressrelease idag

Inlägg av Vasp »

Min kommun är med i slutstriden om fabriken.

http://norran.se/affarsliv/sveriges-sto ... obb-806948
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: SGF energy (Northvolt) hade pressrelease idag

Inlägg av bylund »

Men att man lyckas skriva en artikel utan att lista alla kandidater... Bara två lyckas de nämna.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: SGF energy (Northvolt) hade pressrelease idag

Inlägg av bylund »

Luleå, Skellefteå, Gävle, Västerås, Norrköping, Mariestad-Skövde, Göteborg, Malmö, Vasa och Kotka-Hamina är de aktuella orterna.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: SGF energy (Northvolt) hade pressrelease idag

Inlägg av zyax »

Gustafsson skrev:
TiborBlomhall skrev:
widell skrev:
"Europas största batterifabrik ska byggas i Sverige.
Störst iaf tills Tesla bygger sin europeiska Gigafabrik ;)
Det kanske är samma fabrik ?
Tänkte jag också på när de skulle tillverkar 2170-cellerna.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2347
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: SGF energy (Northvolt) hade pressrelease idag

Inlägg av AGCF »

bylund skrev:
Luleå, Skellefteå, Gävle, Västerås, Norrköping, Mariestad-Skövde, Göteborg, Malmö, Vasa och Kotka-Hamina är de aktuella orterna.
Vilken tror ni på?! Någon som har koll på alla orter?
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: SGF energy (Northvolt) hade pressrelease idag

Inlägg av bylund »

Luleå och Skellefteå ligger väl bra till rent energimässigt. Göteborg och Malmö känns väl lite svåra med tanke på kostnaderna där, men det är kanske lättare att få tag på folk som bor där eller vill flytta dit.

Västerås har ju ABB, och det kan kanske vara en fördel om man vill locka över ingenjörer därifrån.

Jag undrar lite hur det ser ut med etableringsbidrag i Finland jämfört med Sverige.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: SGF energy (Northvolt) hade pressrelease idag

Inlägg av mati »

Mariestad-Skövde är nog rädda att Volvos ice-motorfabrik i Skövde inte kommer att behövas så länge till. Dags att satsa på nåt framtidssäkert kanske.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2347
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: SGF energy (Northvolt) hade pressrelease idag

Inlägg av AGCF »

När man kollar på spotpriser brukar Finland alltid ha dyrare el. Känns lättare att hitta 2500 kvalificerade personer i södra Sverige än norra. Eller personer beredda att flytta dit.

Svårt. Personligen hoppas jag på Norrköping. 2500 personer med bra jobb är också vad som kanske krävs för att få borgerligt styre i en evig S-kommun. Undrar om Stjärnkvist tänkt på det, hehe
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare
Inlägg: 1038
Blev medlem: 31 maj 2016 10:11
Ort: Kungsbacka

Re: SGF energy (Northvolt) hade pressrelease idag

Inlägg av Anders77 »

Luleå ligger bra till energimässigt och logiskt tänker jag. Nära mineraler samt bra hamn.

Göteborg har en bra hamn, stor stad men kanske andra logistiska problem gällande trafiken mm.

Mariestad-Skövde är nära Göteborg det är väl deras ända fördel.

Norrköping har med en bra hamn, trevlig tillväxt i regionen.

Vi får se, men jag tror ändå mest på Luleå.
Svart X90D, bokat en M3.
benke_berguv
Inlägg: 138
Blev medlem: 04 jan 2017 18:54

Re: SGF energy (Northvolt) hade pressrelease idag

Inlägg av benke_berguv »

En fördel som var med och avgjorde att Facebook placerade sina hallar här var en stabila elförsörjningen. Var tydligen 20-40 år sen senaste större elavbrott vilket låg tungt i fördelsskålen.

//Benke i just luleå


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19530
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: SGF energy (Northvolt) hade pressrelease idag

Inlägg av Bjelke »

Inget bra med Gävle då? :(
Inte för att jag kan komma på nåt själv förutom en skaplig hamn samt en å annan himla trevlig ingenjör i området ;)
Billig arbetskraft kanske...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: SGF energy (Northvolt) hade pressrelease idag

Inlägg av LarsL »

mati skrev:
Mariestad-Skövde är nog rädda att Volvos ice-motorfabrik i Skövde inte kommer att behövas så länge till. Dags att satsa på nåt framtidssäkert kanske.
Har inte Zinkgruvan i Askersund endel av de mineraler de behöver till batterierna också? Tror att jag läste något sånt i en artikel.

Lokaliseringen i Mariestad är ju inte helt fel heller. Det är nära Göteborg och inte så farligt långt från Stockholm heller. Får bara politikerna tummen ur och bygger bra väg av E20 så.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: SGF energy (Northvolt) hade pressrelease idag

Inlägg av mati »

LarsL skrev:
mati skrev:
Mariestad-Skövde är nog rädda att Volvos ice-motorfabrik i Skövde inte kommer att behövas så länge till. Dags att satsa på nåt framtidssäkert kanske.
Har inte Zinkgruvan i Askersund endel av de mineraler de behöver till batterierna också? Tror att jag läste något sånt i en artikel.

Lokaliseringen i Mariestad är ju inte helt fel heller. Det är nära Göteborg och inte så farligt långt från Stockholm heller. Får bara politikerna tummen ur och bygger bra väg av E20 så.
Hur är det med Vänern egentligen nu? Skulle de lägga ner all trafik med stora fartyg eller var det bara ett förslag? I så fall finns ju transportmöjligheter, även utan E20.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare
Inlägg: 1038
Blev medlem: 31 maj 2016 10:11
Ort: Kungsbacka

Re: SGF energy (Northvolt) hade pressrelease idag

Inlägg av Anders77 »

LarsL skrev:
mati skrev:
Mariestad-Skövde är nog rädda att Volvos ice-motorfabrik i Skövde inte kommer att behövas så länge till. Dags att satsa på nåt framtidssäkert kanske.
Har inte Zinkgruvan i Askersund endel av de mineraler de behöver till batterierna också? Tror att jag läste något sånt i en artikel.

Lokaliseringen i Mariestad är ju inte helt fel heller. Det är nära Göteborg och inte så farligt långt från Stockholm heller. Får bara politikerna tummen ur och bygger bra väg av E20 så.
E20 är trafikverketsväg och deras ekonomi är tajt. Om de inte vill bygga ut vägarnaa till Ullared med alla sina anställda och besökare så är nog inte en fabrik med 2500 anställda deras prioritering heller.
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
Kevork
Teslaägare
Inlägg: 281
Blev medlem: 01 nov 2015 20:11

Re: SGF energy (Northvolt) hade pressrelease idag

Inlägg av Kevork »

Norrköping känns trevligt tycker jag, kanske är lite färgad som bor i Östergötland ;-)

Några saker som talar för enligt mig:

* Hamn
* 3st flygplatser i närheten (Skavsta, Norrköping och Linköping)
* Närhet till järnväg. Nya tågspår kommer även byggas till Stockholm (Ostlänken)
* Universitet i Linköping
* Tillgång till kvalificerad arbetskraft i regionen, idag finns bl.a. Saab, Siemens, Ruag, Ericsson, Toyota m.fl.
* Platt landskap = enklare att etablera en stor fabrik
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: SGF energy (Northvolt) hade pressrelease idag

Inlägg av bylund »

Bjelke skrev:
Inget bra med Gävle då? :(
Bocken kan bli batteridriven istället för att eldas med biobränslen?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: SGF energy (Northvolt) hade pressrelease idag

Inlägg av gellerstam »

bylund skrev:
Bjelke skrev:
Inget bra med Gävle då? :(
Bocken kan bli batteridriven istället för att eldas med biobränslen?
:lol:

Litiumbatterier brinner ju bra och snabbt så de lär sätta fyr på bocken rätt enkelt ....

Eller var det inte så du menade? Du kanske tänkte på att driva LED belysning i/på bocken? :?

:)
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare
Inlägg: 1038
Blev medlem: 31 maj 2016 10:11
Ort: Kungsbacka

Re: SGF energy (Northvolt) hade pressrelease idag

Inlägg av Anders77 »

Kevork skrev:
Norrköping känns trevligt tycker jag, kanske är lite färgad som bor i Östergötland ;-)

Några saker som talar för enligt mig:

* Hamn
* 3st flygplatser i närheten (Skavsta, Norrköping och Linköping)
* Närhet till järnväg. Nya tågspår kommer även byggas till Stockholm (Ostlänken)
* Universitet i Linköping
* Tillgång till kvalificerad arbetskraft i regionen, idag finns bl.a. Saab, Siemens, Ruag, Ericsson, Toyota m.fl.
* Platt landskap = enklare att etablera en stor fabrik
Gällande flygplatserna så kommer säkert några försvinna inom de närnsta åren. Eu försöker ur säkerhetssynpunkt minska antalet flygplatser. Målet är färre men större.

Plattlandskap är sant, men det påverkar inte så mycket tror jag. Att bygga på berg är billigare än att bygga på gammal sjöbotten, så som vi har det här i Kungsbacka. Men om ni har det platt och hållbart kan de spara några miljoner iofs. I sammanhanget ganska lite pengar dock.
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19530
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: SGF energy (Northvolt) hade pressrelease idag

Inlägg av Bjelke »

bylund skrev:
Bjelke skrev:
Inget bra med Gävle då? :(
Bocken kan bli batteridriven istället för att eldas med biobränslen?
:lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
benke_berguv
Inlägg: 138
Blev medlem: 04 jan 2017 18:54

Re: SGF energy (Northvolt) hade pressrelease idag

Inlägg av benke_berguv »

I luleå finns en färdig tomt kvar sen dunderfiaskot "stålverk 80". Kallas "playa Plannja" och är perfekt för en sådan här verksamhet. Har egen kaj i hamnen dessutom så det är ju en fördel för luleå.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skriv svar