Beräkna förmånsvärde på skatteverket fungerar ej?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Beräkna förmånsvärde på skatteverket fungerar ej?

Inlägg av danni »

mati skrev:
danni skrev:
Jag använder min kalkyl, vems kalkyl du använder vet jag inte och tar inget ansvar för :P Men vadå, 10k / månad är väl fortfarande mycket, mycket mindre än 16-18k per månad?
Ja, det är det. Det sa jag ju i mitt inlägg i morse att det är drygt hälften mot vad jag jag eldar upp idag. Det är jättemycket billigare med en S60. Visst. Men frågan är om man inte blir notoriskt missnöjd med en S60 när man tidigare har blåst omkring i en P85 som har gratis SuC och 5-10 mil mer i räckvidd?
Men återigen, det blir ju mycket billigare för dig även med en välutrustad 100D - då får du samma prestanda och bättre räckvidd. Frågan är såklart hur mycket fri supercharging och riktig dubbelladdare är värda för dig. Jag tror de flesta kommer lägga väldigt lite på supercharging, men om du superladdar extremt mycket kanske det kan påverka kalkylen.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Beräkna förmånsvärde på skatteverket fungerar ej?

Inlägg av mati »

danni skrev:
Men återigen, det blir ju mycket billigare för dig även med en välutrustad 100D - då får du samma prestanda och bättre räckvidd. Frågan är såklart hur mycket fri supercharging och riktig dubbelladdare är värda för dig. Jag tror de flesta kommer lägga väldigt lite på supercharging, men om du superladdar extremt mycket kanske det kan påverka kalkylen.
Nä, alltså det är mer en känslomässig grej, det där med fri SuC och så. Även prestandan behöver jag ju såklart inte. Men det man har haft en gång vill man ju liksom inte gärna bli av med, om du förstår vad jag menar. Räckvidden i en 60 är inte heller nåt fel på, men det är samma sak där.
Angående kostnaderna får man inte göra misstaget att stirra sig blint på siffrorna, det blir ändå lite äpplen och päron. Låt mig förklara varför. Jag köpte P85:an till allra största del med sparade och ärvda pengar, som jag hade "över". Det låter lite konstigt kanske men jag tror du förstår vad jag menar. Den kostnaden ser jag ju inte varje månad. Jag lägger naturligtvis inte undan 18000kr varje månad för att spara till en ny Tesla. Det var aldrig meningen heller. Kalkylen har alltså redan från början inte gått ihop trots att bilen i stort sett är betald. Att leasa en bil blir en annan femma för då måste jag ju betala den med de pengarna som kommer in varje månad. Det blir alltså mer kännbart. Men naturligtvis skulle jag ha råd med 9 eller 10'kr. Jag får väl se vad jag kan få för gamla kärran. Nåt borde den ju vara värd tycker man. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Verdi

Re: Beräkna förmånsvärde på skatteverket fungerar ej?

Inlägg av Verdi »

mati skrev:
mati skrev:
Ja, nånstans runt 14.000 kostar den privat. Jag tror inte ens att det räcker ärligt talat..
Jag har gjort en lite noggrannare kalkyl nu angående verklig privat månadskostnad, denna gång utan en massa yolo och självbedrägeri. Jag skulle kanske inte ha gjort det för nu har jag ont i magen och mår illa. :cry:
Jag kom fram till att min P85 kostar mig mellan 16 och 18000kr i månaden, beroende på vad man sätter för värdeminskning, säg mellan 150 och 200000/år. Urgggh. Det där var inte bra. En företsgsleasad S 60 skulle hamna runt 10000kr/månad. Typ hälften alltså. Känns som man har börjat elda upp pengar i samband med att man har slutat elda upp olja.
Ska man sälja P85:an och leasa en bil istället? Illamåendet kanske går över ändå?
Stämmer hyfsat mot mina siffror. En S 60 med vinterpaket och vinterhjul kostar runt 9 tkr/mån som jag räknar. En företagsleasad BMW i3 fungerar fint som andrabil och kostar ungefär hälften. Runt 4-5 tusen.

Sen i höstas har vi haft en företagsleasad Volvo XC70 för runt 7500:-/mån och en privatägd BMW M550d (4 år gammal) till en kostnad av 9500:-/mån. Nu ryker M550:n mot en lättare begagnad BMW i3 för 4100:-/mån. Det är 5400:- i "besparing" bara där. Kan ju lätt lägga 1500:- av de för att gå från XC70 till Tesla. Ska bara försäkra sig om att jag sitter lika bra i en Tesla som i en XC70 med mina ryggproblem. Det är en riktig dealbreaker för mig om det inte funkar komfortmässigt.
Senast redigerad av Verdi, redigerad totalt 1 gånger.
Verdi

Re: Beräkna förmånsvärde på skatteverket fungerar ej?

Inlägg av Verdi »

mati skrev:
Smutt skrev:
En ny 60 till dig och en ny 60 till sambon sälj den momssmitade :D
Jaha du menar så (fanns inte i min fantasi ens). ;)
Upplägget känns inte direkt som en jättebra deal om man vill sänka månadskostnaderna. Men även om vi byter den momssmittade Teslan mot en ny(are) Tesla så blir detta bara ekonomiskt intressant om man tar en ganska snik 60, alltså självklart inget D, ingen AP osv. Men även luftfjädring, elektrisk baklucka, snabbare laddare osv kan man nog glömma. Annars blir det så trots allt billigare att behålla den gamla. Man är alltså tvungen att byta ner sig från en visserligen gammal men fullspecad P85 till en mycket slöare och betydligt sämre utrustad bil med sämre räckvidd. För mig känns det som en dålig affär trots allt. Eller är det dumt att känna så kanske?
Ett annat alternativ är att hitta en icke-momssmittad gammal S/P85, men det känns ärligt talat ännu mer korkat att byta en ganska gammal bil mot en lika gammal som troligen har gått fler mil än min. Ja, det där var inte lätt.... jag borde aldrig ha börjat räkna på riktigt. Det kändes bättre så länge jag använde glädjekalkylen... :?
Varför räknar du inte på det? Jag tror du får en ny S90 D billigare än 16-18 tusen. Jag tror jag räknade en gång och fick det till typ 13 tusen. En S60 D kan du ju lätt ta. En familjebil behöver inte göra 0-100 snabbare än 5,4 sek.
Verdi

Re: Beräkna förmånsvärde på skatteverket fungerar ej?

Inlägg av Verdi »

mati skrev:
danni skrev:
Men återigen, det blir ju mycket billigare för dig även med en välutrustad 100D - då får du samma prestanda och bättre räckvidd. Frågan är såklart hur mycket fri supercharging och riktig dubbelladdare är värda för dig. Jag tror de flesta kommer lägga väldigt lite på supercharging, men om du superladdar extremt mycket kanske det kan påverka kalkylen.
Nä, alltså det är mer en känslomässig grej, det där med fri SuC och så. Även prestandan behöver jag ju såklart inte. Men det man har haft en gång vill man ju liksom inte gärna bli av med, om du förstår vad jag menar. Räckvidden i en 60 är inte heller nåt fel på, men det är samma sak där.
Angående kostnaderna får man inte göra misstaget att stirra sig blint på siffrorna, det blir ändå lite äpplen och päron. Låt mig förklara varför. Jag köpte P85:an till allra största del med sparade och ärvda pengar, som jag hade "över". Det låter lite konstigt kanske men jag tror du förstår vad jag menar. Den kostnaden ser jag ju inte varje månad. Jag lägger naturligtvis inte undan 18000kr varje månad för att spara till en ny Tesla. Det var aldrig meningen heller. Kalkylen har alltså redan från början inte gått ihop trots att bilen i stort sett är betald. Att leasa en bil blir en annan femma för då måste jag ju betala den med de pengarna som kommer in varje månad. Det blir alltså mer kännbart. Men naturligtvis skulle jag ha råd med 9 eller 10'kr. Jag får väl se vad jag kan få för gamla kärran. Nåt borde den ju vara värd tycker man. :)

Du får ju jävligt bra betalt för din P85 just nu. Sälj!!! Sen lägger du de pengarna på bra hedgefonder med lite lägre risk än aktiemarknaden. Antagligen kommer intäkterna från dina sparpengar göra att bilen blir mer eller mindre "gratis". Och om du inte går runt varje månad får du väl knapra av sparpengarna. Det är ju så du gör nu, fast i större skala.

Det där med "känslomässig grej" kan jag relatera till. Men är det inte känslomässigt jobbigt att känna att du bränner arvet och alla dina besparingar i "onödan" också? Som jag förstått det får du nästan tillbaka pengarna på din P85 om du säljer nu. Leasa en begagnad P85 istället då? Finns ju en här på forumet som vill bli av med sin. Är själv lite småsugen på den. Men för min del blir det nog en ny snik-S60 ändå. jag är ju inte bortskämd på samma sätt och jag gillar känslan av nytt.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Beräkna förmånsvärde på skatteverket fungerar ej?

Inlägg av mati »

Verdi skrev:
Du får ju jävligt bra betalt för din P85 just nu. Sälj!!! Sen lägger du de pengarna på bra hedgefonder med lite lägre risk än aktiemarknaden. Antagligen kommer intäkterna från dina sparpengar göra att bilen blir mer eller mindre "gratis". Och om du inte går runt varje månad får du väl knapra av sparpengarna. Det är ju så du gör nu, fast i större skala.

Det där med "känslomässig grej" kan jag relatera till. Men är det inte känslomässigt jobbigt att känna att du bränner arvet och alla dina besparingar i "onödan" också? Som jag förstått det får du nästan tillbaka pengarna på din P85 om du säljer nu. Leasa en begagnad P85 istället då? Finns ju en här på forumet som vill bli av med sin. Är själv lite småsugen på den. Men för min del blir det nog en ny snik-S60 ändå. jag är ju inte bortskämd på samma sätt och jag gillar känslan av nytt.
Hehe, jo, det är klart att det är lite jobbigt att bränna sparpengarna. Det är ju därför jag har börjat räkna på det på allvar, just för att det inte känns bra längre. Det gjorde mig inget i början när förälskelsen var som störst, men nu efter ett år är det jobbigt. Samtidigt som det har dykt upp ett alternativ i form av företagsleasing, ett alternativ som jag inte hade när jag köpte bilen.
Frågan är hur mycket som är kvar av pengarna när man säljer bilen nu. Jag ska kolla vad jag får för den, antagligen är inte Tesla de som betalar bäst, men man får iaf en viss uppfattning vad det handlar om. Den har bara gått 4500mil, det är ju ganska lite egentligen.
Känslan av nytt håller jag med om. Ska det bli en Tesla igen då blir det en ny eller en demobil. Begagnad innebär för stora risker, framförallt när man köper den hos nån handlare som inte kan nånting. Den risken vill jag inte ta en gång till.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Beräkna förmånsvärde på skatteverket fungerar ej?

Inlägg av MangeT »

Jag kan förstå ditt dilemma. Jag har en S60D uttagen december 2016. När vi åkte till Branäs och Sälen från Stockholm blev det två stopp. Hade kanske gått med ett stopp men vågade inte chansa. Speciellt till Sälen hade vi kunnat köra mer rakt på med större batteri och bara tagit ett stopp men merkostnaden och det fåtal gånger det kommer till nytta gjorde att vi nöjde oss med en 60 batteriet. Fördrlen med den är att det går riktigt fort att ladda på SuC till 100%. Behöver du ofta räckvidden i en P85 eller är det bara fåtal gånger per år? Jag har förutsatt att det dessutom kommer fler SuC. Får väl se om det blir så.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Beräkna förmånsvärde på skatteverket fungerar ej?

Inlägg av mati »

MangeT skrev:
Jag kan förstå ditt dilemma. Jag har en S60D uttagen december 2016. När vi åkte till Branäs och Sälen från Stockholm blev det två stopp. Hade kanske gått med ett stopp men vågade inte chansa. Speciellt till Sälen hade vi kunnat köra mer rakt på med större batteri och bara tagit ett stopp men merkostnaden och det fåtal gånger det kommer till nytta gjorde att vi nöjde oss med en 60 batteriet. Fördrlen med den är att det går riktigt fort att ladda på SuC till 100%. Behöver du ofta räckvidden i en P85 eller är det bara fåtal gånger per år? Jag har förutsatt att det dessutom kommer fler SuC. Får väl se om det blir så.
Nej, jag behöver inte räckvidden mer än några enstaka gånger, men då vill jag verkligen ha den. Jag har en morfar som bor i Tyskland lite drygt 10 mil från närmaste SuC. Ingen möjlighet att ladda hos honom eller nån annanstans i närheten. Det finns några typ-2-stolpar 3 mil därifrån, men åt fel håll dvs 13 mil från SuC. En ligger lite närmare, men den laddar bara med 2,3kW. Ett skämt alltså. Det finns en Chademo 3 mil bort, men den är inte alltid tillgänglig. De har massor med CCS-laddare, men alla utan Chademo. Där känns det som att en 60 är lite på gränsen för vad som känns bekvämt. 85:an klarar sig från SuC fram och tillbaka, om man kör lite snålt. Man vill ju kanske ha lite marginal för att köra omkring lite.
Så ja, det är ett dilemma. Till vardags klarar jag mig jättebra med en S 60.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Verdi

Re: Beräkna förmånsvärde på skatteverket fungerar ej?

Inlägg av Verdi »

mati skrev:
MangeT skrev:
Jag kan förstå ditt dilemma. Jag har en S60D uttagen december 2016. När vi åkte till Branäs och Sälen från Stockholm blev det två stopp. Hade kanske gått med ett stopp men vågade inte chansa. Speciellt till Sälen hade vi kunnat köra mer rakt på med större batteri och bara tagit ett stopp men merkostnaden och det fåtal gånger det kommer till nytta gjorde att vi nöjde oss med en 60 batteriet. Fördrlen med den är att det går riktigt fort att ladda på SuC till 100%. Behöver du ofta räckvidden i en P85 eller är det bara fåtal gånger per år? Jag har förutsatt att det dessutom kommer fler SuC. Får väl se om det blir så.
Nej, jag behöver inte räckvidden mer än några enstaka gånger, men då vill jag verkligen ha den. Jag har en morfar som bor i Tyskland lite drygt 10 mil från närmaste SuC. Ingen möjlighet att ladda hos honom eller nån annanstans i närheten. Det finns några typ-2-stolpar 3 mil därifrån, men åt fel håll dvs 13 mil från SuC. En ligger lite närmare, men den laddar bara med 2,3kW. Ett skämt alltså. Det finns en Chademo 3 mil bort, men den är inte alltid tillgänglig. De har massor med CCS-laddare, men alla utan Chademo. Där känns det som att en 60 är lite på gränsen för vad som känns bekvämt. 85:an klarar sig från SuC fram och tillbaka, om man kör lite snålt. Man vill ju kanske ha lite marginal för att köra omkring lite.
Så ja, det är ett dilemma. Till vardags klarar jag mig jättebra med en S 60.

När du laddar på en SuC så laddar man oftast upp till 80% va? Förutom nya 60kWh-batteriet som faktiskt laddas till 100% då det egentligen är ett 75 kWh-batteri rent fysiskt.

0,8 * 85 = 68 kWh.
1,0 * 60 = 60 kWh.

8 kWh skillnad = 3-4 mil? Eller är det nåt jag missar?
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Beräkna förmånsvärde på skatteverket fungerar ej?

Inlägg av Smutt »

S60 är den bästa Teslan någonsin :mrgreen:
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Beräkna förmånsvärde på skatteverket fungerar ej?

Inlägg av mati »

Verdi skrev:

När du laddar på en SuC så laddar man oftast upp till 80% va? Förutom nya 60kWh-batteriet som faktiskt laddas till 100% då det egentligen är ett 75 kWh-batteri rent fysiskt.

0,8 * 85 = 68 kWh.
1,0 * 60 = 60 kWh.

8 kWh skillnad = 3-4 mil? Eller är det nåt jag missar?
Ja, det gör du, för det finns inte 85 kWh i batteriet. Jag har också försökt mig på en sån beräkning, och jag kom fram till ungefär 5 mils skillnad mellan min fulladdat P85 och en "fulladdad" S60. Men det är en okvalificerad gissning. Jag tror att mitt batteri har nånstans runt 72 kWh användbart, kanske lite mer. En 60 har väl lite drygt 60kWh eller? Det går alltså totalt säg 12kWh mer att få ur mitt batteri. Det är 6 mil. Samtidigt får man räkna med en lägre förbrukning i en S60. Så skillnaden är kanske bara 5 mil. Och då räknar jag ändå fulladdat. Det är fullt möjligt att en S60 i praktiken kommer längre än min P85. Men jag vet inte.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8573
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Beräkna förmånsvärde på skatteverket fungerar ej?

Inlägg av Pontus »

Verdi skrev:
mati skrev:
Smutt skrev:
En ny 60 till dig och en ny 60 till sambon sälj den momssmitade :D
Jaha du menar så (fanns inte i min fantasi ens). ;)
Upplägget känns inte direkt som en jättebra deal om man vill sänka månadskostnaderna. Men även om vi byter den momssmittade Teslan mot en ny(are) Tesla så blir detta bara ekonomiskt intressant om man tar en ganska snik 60, alltså självklart inget D, ingen AP osv. Men även luftfjädring, elektrisk baklucka, snabbare laddare osv kan man nog glömma. Annars blir det så trots allt billigare att behålla den gamla. Man är alltså tvungen att byta ner sig från en visserligen gammal men fullspecad P85 till en mycket slöare och betydligt sämre utrustad bil med sämre räckvidd. För mig känns det som en dålig affär trots allt. Eller är det dumt att känna så kanske?
Ett annat alternativ är att hitta en icke-momssmittad gammal S/P85, men det känns ärligt talat ännu mer korkat att byta en ganska gammal bil mot en lika gammal som troligen har gått fler mil än min. Ja, det där var inte lätt.... jag borde aldrig ha börjat räkna på riktigt. Det kändes bättre så länge jag använde glädjekalkylen... :?
Varför räknar du inte på det? Jag tror du får en ny S90 D billigare än 16-18 tusen. Jag tror jag räknade en gång och fick det till typ 13 tusen. En S60 D kan du ju lätt ta. En familjebil behöver inte göra 0-100 snabbare än 5,4 sek.
Då måste du ju haft över 50% restvärde efter 3 år eller hur kom du ner så lågt?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Verdi

Re: Beräkna förmånsvärde på skatteverket fungerar ej?

Inlägg av Verdi »

Pontus skrev:
Då måste du ju haft över 50% restvärde efter 3 år eller hur kom du ner så lågt?
Sant. Räknade med de 55% som Tesla använder på sin sajt. Huruvida det stämmer eller inte har jag ingen aning om. Och det är väl den frågan som gör att jag inte köper en Tesla redan nu. Just beroendet av dollarkursen tillsammans med ökad konkurrens i framtiden gör risken lite för hög för min smak. Är MYCKET pengar det handlar om.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Beräkna förmånsvärde på skatteverket fungerar ej?

Inlägg av mati »

Verdi skrev:
Pontus skrev:
Då måste du ju haft över 50% restvärde efter 3 år eller hur kom du ner så lågt?
Sant. Räknade med de 55% som Tesla använder på sin sajt. Huruvida det stämmer eller inte har jag ingen aning om. Och det är väl den frågan som gör att jag inte köper en Tesla redan nu. Just beroendet av dollarkursen tillsammans med ökad konkurrens i framtiden gör risken lite för hög för min smak. Är MYCKET pengar det handlar om.
Nä 55% är nog lite väl optimistiskt. Sixt kör väl med 50% tror jag, eller? Det känns lite mer rimligt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
+46
Teslaägare
Inlägg: 1785
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Beräkna förmånsvärde på skatteverket fungerar ej?

Inlägg av +46 »

mati skrev:
Verdi skrev:
Du får ju jävligt bra betalt för din P85 just nu. Sälj!!! Sen lägger du de pengarna på bra hedgefonder med lite lägre risk än aktiemarknaden. Antagligen kommer intäkterna från dina sparpengar göra att bilen blir mer eller mindre "gratis". Och om du inte går runt varje månad får du väl knapra av sparpengarna. Det är ju så du gör nu, fast i större skala.

Det där med "känslomässig grej" kan jag relatera till. Men är det inte känslomässigt jobbigt att känna att du bränner arvet och alla dina besparingar i "onödan" också? Som jag förstått det får du nästan tillbaka pengarna på din P85 om du säljer nu. Leasa en begagnad P85 istället då? Finns ju en här på forumet som vill bli av med sin. Är själv lite småsugen på den. Men för min del blir det nog en ny snik-S60 ändå. jag är ju inte bortskämd på samma sätt och jag gillar känslan av nytt.
Hehe, jo, det är klart att det är lite jobbigt att bränna sparpengarna. Det är ju därför jag har börjat räkna på det på allvar, just för att det inte känns bra längre. Det gjorde mig inget i början när förälskelsen var som störst, men nu efter ett år är det jobbigt. Samtidigt som det har dykt upp ett alternativ i form av företagsleasing, ett alternativ som jag inte hade när jag köpte bilen.
Frågan är hur mycket som är kvar av pengarna när man säljer bilen nu. Jag ska kolla vad jag får för den, antagligen är inte Tesla de som betalar bäst, men man får iaf en viss uppfattning vad det handlar om. Den har bara gått 4500mil, det är ju ganska lite egentligen.
Känslan av nytt håller jag med om. Ska det bli en Tesla igen då blir det en ny eller en demobil. Begagnad innebär för stora risker, framförallt när man köper den hos nån handlare som inte kan nånting. Den risken vill jag inte ta en gång till.
Förälskelser är alltid förrädiska och kan stå en dyrt all den stund som de inte övergår i äkta kärlek (som aldrig rostar) ;)
När du nu har möjligheter att leasa en ny bil på firman så gör du klokt i att sälja nu när beg priserna är höga. Alternativet är behålla bilen privat i många år är ingen bra idé om du redan ångrar att du köpte bilen med sparade medel.
Själv betalade jag 925 000:- (inkl miljöbilspremien) för min mer eller mindre fullutrustade S 85D (uthämtad, juni 2015). Behåller jag den under de åtta år som bilen har obegränsad batteri- och drivlinegaranti så kommer den ha gått cirka 12 000 mil. Om jag mentalt skriver av den med 10 000:- i månaden plus löpande driftkostnader så är den avskriven till 0 kronor innan den dagen som jag måste bestämma mig för om jag ska fortsätta behålla bilen eller köpa en ny. Det ger mig lite andrum :lol:
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Beräkna förmånsvärde på skatteverket fungerar ej?

Inlägg av mati »

+46 skrev:
Förälskelser är alltid förrädiska och kan stå en dyrt all den stund som de inte övergår i äkta kärlek (som aldrig rostar) ;)
När du nu har möjligheter att leasa en ny bil på firman så gör du klokt i att sälja nu när beg priserna är höga. Alternativet är behålla bilen privat i många år är ingen bra idé om du redan ångrar att du köpte bilen med sparade medel.
Själv betalade jag 925 000:- (inkl miljöbilspremien) för min mer eller mindre fullutrustade S 85D (uthämtad, juni 2015). Behåller jag den under de åtta år som bilen har obegränsad batteri- och drivlinegaranti så kommer den ha gått cirka 12 000 mil. Om jag mentalt skriver av den med 10 000:- i månaden plus löpande driftkostnader så är den avskriven till 0 kronor innan den dagen som jag måste bestämma mig för om jag ska fortsätta behålla bilen eller köpa en ny. Det ger mig lite andrum :lol:
Ja, så resonerade jag också lite grann när jag köpte bilen. Och det fungerar ju på sätt och vis. Jag ångrar inte att jag köpte den, ifall det intrycket skulle ha uppstått. Det var tänkt och planerat att ha bilen i många år och jag har alltid varit medveten om att den kostar mer än vad jag egentligen har råd med. Det var ett aktivt val jag har gjort. Men i samband med att jag startade eget blev den gamla kalkylen plötsligt lite fel, iom att det dök upp en möjlighet att komma undan billigare. Då känns det plötsligt ganska korkat att ha en privatägd Tesla. Men vi får se vad bilen är värd idag. Har den tappat mer än 200' på ett år så får jag nog behålla den som det var tänkt från början, annars var det ett jäkligt dyrt nöjesår.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Beräkna förmånsvärde på skatteverket fungerar ej?

Inlägg av mati »

KVD uppskattar bilens värde till 600 000kr. Är den verkligen inte värd mer?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar