12 volt uttag + laptop = problem...

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

12 volt uttag + laptop = problem...

Inlägg av Teslaspolen »

Kanske någon kan förklara begränsningarna i 12 voltsuttagen som finns i nästan alla bilar? Det är nämligen så att jag har lite udda problem med dessa i kombination med två olika 220v inverterare.

Det jag försöker åstakomma är att ladda min laptop genom inverteraren. (Har inte hittat lämplig DC/DC omvandlare än så länge...). Men så fort jag kopplar in den så klagar inverteraren och ger ingen ström. Samtidigt har jag provat med en flera år äldre laptop som fungerar felfritt i samma situation.

Inverteraren är speccad till 150 watt, och laptoppen kan dra 150 watt när den belastas max (normaltung belastning ligger på cirka 120 watt). Jag har också gjort en mätning att den drar cirka 20-30 watt när man sitter på skrivbordet. Trots det så är det omöjligt att dra ström i samtliga lägen via inverteraren. Vad beror detta på? :?
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: 12 volt uttag + laptop = problem...

Inlägg av gellerstam »

Är det en inverter med sinusvåg eller fyrkantsvåg?

Datorer m.m. vill väldigt gärna ha sinusvåg.
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: 12 volt uttag + laptop = problem...

Inlägg av Teslaspolen »

gellerstam skrev:
Är det en inverter med sinusvåg eller fyrkantsvåg?

Datorer m.m. vill väldigt gärna ha sinusvåg.
Detta går tyvärr över huduet på mig. Vad är dessa, och hur tar jag reda på vilken typ det är? (Om det inte står på, i så fall får jag titta på det ikväll.)
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4866
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: 12 volt uttag + laptop = problem...

Inlägg av chaffis75 »

Teslaspolen skrev:
gellerstam skrev:
Är det en inverter med sinusvåg eller fyrkantsvåg?

Datorer m.m. vill väldigt gärna ha sinusvåg.
Detta går tyvärr över huduet på mig. Vad är dessa, och hur tar jag reda på vilken typ det är? (Om det inte står på, i så fall får jag titta på det ikväll.)
Om den var billig är de nog fykantsvåg men kostade den lite mer så kanske de är sinus...

Kan ju också vara att den är så nära gränsen.. kanske den har toppar högre än 150w och då kanske inte din inverter klara det.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: 12 volt uttag + laptop = problem...

Inlägg av Svenssons »

Det är rätt ineffektivt att gå via 12V DC -> 220V AC -> X V DC. Bästa lösning är att hitta en DC-DC-laddare som passar din dator. Vad är det för dator?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: 12 volt uttag + laptop = problem...

Inlägg av Teslaspolen »

chaffis75 skrev:
Teslaspolen skrev:
gellerstam skrev:
Är det en inverter med sinusvåg eller fyrkantsvåg?

Datorer m.m. vill väldigt gärna ha sinusvåg.
Detta går tyvärr över huduet på mig. Vad är dessa, och hur tar jag reda på vilken typ det är? (Om det inte står på, i så fall får jag titta på det ikväll.)
Om den var billig är de nog fykantsvåg men kostade den lite mer så kanske de är sinus...

Kan ju också vara att den är så nära gränsen.. kanske den har toppar högre än 150w och då kanske inte din inverter klara det.
Det är troligen en billigare variant. Men om det är som du säger, hur tror du det kommer sig att den strömger en laptop men inte en annan?

Det var min första tanke. Men jag har kört med en https://www.kjell.com/se/sortiment/el-v ... are-p50003 och mätt strömförbrukningen under olika belastningar. Den toppar aldrig högre än 120 W, och då var det när jag drog igång en 3D applikation. Och utanför användes aldrig mer än 30 W. Testerna urfördes då med datorn i husets vanliga vägguttag.
Svenssons skrev:
Det är rätt ineffektivt att gå via 12V DC -> 220V AC -> X V DC. Bästa lösning är att hitta en DC-DC-laddare som passar din dator. Vad är det för dator?
Jo, jag vet. Nu hade jag dock redan två 220V invertrar som jag provade med. Problemet med DC-DC är att för det första hittar jag ingen alls som kan ge tillräckligt med watt. Samt så blir man väl låst inför framtiden, dvs den lär endast fungera till en specifik DC spänning...
Användarvisningsbild
DSV
Teslaägare
Inlägg: 412
Blev medlem: 06 sep 2016 13:54
Ort: Helsingborg

Re: 12 volt uttag + laptop = problem...

Inlägg av DSV »

Har också upplevt att invertrar fungerar väldigt olika med olika nätaggregat. Modifierad sinus eller ren fyrkantvåg borde isig inte vara ett problem för switchade nätaggregat eftersom dessa ändå likriktar innan de switchar.
Tror problemet är att de flesta invertrar ger mycket störningar i form av överslängingar och övertoner som stör nätaggregatet.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8562
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: 12 volt uttag + laptop = problem...

Inlägg av Pontus »

Fick tips på ett knep som du kan prova. Sätt en fördelningsdosa efter invertern och sätt i en 25W glödlampa i ena uttaget innan du sätter i laddaren. Bara för att få igång invertern ordentligt innan du provar med laddaren.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: 12 volt uttag + laptop = problem...

Inlägg av Teslaspolen »

Pontus skrev:
Fick tips på ett knep som du kan prova. Sätt en fördelningsdosa efter invertern och sätt i en 25W glödlampa i ena uttaget innan du sätter i laddaren. Bara för att få igång invertern ordentligt innan du provar med laddaren.
Hah! Verkligen? :lol: Ska prova vid tillfälle.
Skriv svar