C vill ge 100 000 i miljöbilsbonus
Moderator: Redaktion
Re: C vill ge 100 000 i miljöbilsbonus
Jag tycker att man borde subventionera brukandet inte inköpet av elfordon. Det bästa vore ju om taxi och transporter helt gick över till el...
Man borde slopa trängselskatt för elbilar, slopa elskatter på den el man förbrukar, subventionera slitagedelar osv
Man borde slopa trängselskatt för elbilar, slopa elskatter på den el man förbrukar, subventionera slitagedelar osv
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: C vill ge 100 000 i miljöbilsbonus
Har sagt det förut,
Jag tycker att en variant av norges system vore bra (fungerar ju uppenbarligen).
exvis 0 moms på elbilar, och eventuellt 30% (nivån kan diskuteras, kanske 45-60% för att riktigt klämma till) moms på bilar som kan köras på bensin/diesel
då får dom som är i färd med att köpa nya bilar,tjänstebilar överväga vad dom ska satsa på.
samtidigt kunde bränsleskatten sänkas med exvis 50 öre temporärt (valfläsk för glesbygd etc).
På detta viset kan man tänka sig att andelen nya elbilar skulle öka kraftigt (jmf norge), samtidigt som dom som har begränsat med pengar får lättnader.
efter 2020 däremot, eller när det finns mycket begagnade elbilar på marknaden som fyller dom flestas behov, då är det dags att klämma till på bränslepriset.
Jag tycker att en variant av norges system vore bra (fungerar ju uppenbarligen).
exvis 0 moms på elbilar, och eventuellt 30% (nivån kan diskuteras, kanske 45-60% för att riktigt klämma till) moms på bilar som kan köras på bensin/diesel
då får dom som är i färd med att köpa nya bilar,tjänstebilar överväga vad dom ska satsa på.
samtidigt kunde bränsleskatten sänkas med exvis 50 öre temporärt (valfläsk för glesbygd etc).
På detta viset kan man tänka sig att andelen nya elbilar skulle öka kraftigt (jmf norge), samtidigt som dom som har begränsat med pengar får lättnader.
efter 2020 däremot, eller när det finns mycket begagnade elbilar på marknaden som fyller dom flestas behov, då är det dags att klämma till på bränslepriset.
Re: C vill ge 100 000 i miljöbilsbonus
Det får högst finnas tre momsnivåer i EU länder (http://ec.europa.eu/taxation_customs/bu ... t-rates_en), så så här kan man inte göra.mickeisol skrev:... och eventuellt 30% (nivån kan diskuteras, kanske 45-60% för att riktigt klämma till) moms ...
2021/03- Model 3 P AWD, Röd flerlagersfärg, S/V interiör
2019/03-2021/02 Model 3 LR AWD+, Svart, S/V interiör
2017/03-2019/03 Nissan Leaf Tekna 30kWh
2019/03-2021/02 Model 3 LR AWD+, Svart, S/V interiör
2017/03-2019/03 Nissan Leaf Tekna 30kWh
Re: C vill ge 100 000 i miljöbilsbonus
Schweiz har 8% moms eller lägre. (Direktdemokrati)wilfried skrev:Det får högst finnas tre momsnivåer i EU länder (http://ec.europa.eu/taxation_customs/bu ... t-rates_en), så så här kan man inte göra.mickeisol skrev:... och eventuellt 30% (nivån kan diskuteras, kanske 45-60% för att riktigt klämma till) moms ...
Lalla till det med subventioner istället av elbilar.
Re: C vill ge 100 000 i miljöbilsbonus
Helt rätt. Alla har inte råd att köpa en Leaf. Det finns många som pendlar med gamla kärror för att de inte kan lägga en massa pengar på en nyare bil. Det är tyvärr så. Vi kan inte tvinga folk att byta bil genom att göra ägandet mycket dyrare.Jerker skrev:Så nej, alla har inte råd att ens privatleasa en Leaf.
Jag tycker därför inte att man ska straffbeskatta redan existerande bilar. Det drabbar bara dem som inte har råd att byta bil.
Däremot så kan man straffa dem som väljer "fel" bil när de köper nytt. Den som står mellan valet att skaffa t.ex. en Model X eller en Porsche Cayenne Diesel kan för min del gärna betala häcken av sig om valet skulle falla på dieseln. Och det ska naturligtvis vara likadant för den som väljer en Renault Clio före en Zoe.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: C vill ge 100 000 i miljöbilsbonus
Om man har råd att betala 2-3000kr/månad i bränsle och service så har man råd att leasa en Leaf. Det krävs ju ingen kontant insats alls så det är ju bara att betala leasingen istället för soppan och reparationer/service.Jerker skrev:Nja, så enkelt är det inte heller. Jag erkänner att jag idag, när jag fått den största löneförhöjningen i mitt liv (barnen har flyttat hemifrån och behöver inte ekonomiskt stöd längre) plus att jag under de senaste 10 åren i princip fördubblat min reallön, också glömmer bort hur det var i en annan tid och ett annat liv. Ett liv när vi i familjen fick vända på vartenda korvöre för att få ekonomin att gå ihop. Då var det en uppoffring att betala den summan som engångskostnad för en gravt begagnad bil som en Leaf kostar per månad.LarsL skrev:Jag skulle påstå att alla som har råd att leasa en Leaf om de idag pendlar till jobbet 2-3 mil enkelväg. Så pass billig är den ju.Jerker skrev:Alla förslag om att kraftigt beskatta bränslet kommer att stöta på patrull från olika intressegrupper. Och jag tycker också att det är ett problem att de som valt att bo på landet eller bor i norr där det i genomsnitt är längre avstånd för ta sig till affärer, jobb och institutioner ska drabbas hårdare än dem i södra Sverige eller dem som bor i städer.
Det är ju inte så enkelt att man bara kan välja att byta bil till en miljövänlig från ena dagen till den andra:
* De flesta har inte råd att köpa en ny bil öht och särskilt inte en elbil.
* De som kanske skulle ha råd att köpa en begagnad elbil har inte mycket att välja på.
* Det finns inte många elbilar att köpa som kan ersätta de befintliga bilarna full ut.
...
Så nej, alla har inte råd att ens privatleasa en Leaf.
De som inte har råd är de som kör kortare sträckor... men de kan ju cykla?
Re: C vill ge 100 000 i miljöbilsbonus
Du glömmer bort en annan viktig detalj: Kreditvärdighet. Det är massor av människor som vare sig banker eller leasingbolag skulle ta i ens med tång.LarsL skrev:Om man har råd att betala 2-3000kr/månad i bränsle och service så har man råd att leasa en Leaf. Det krävs ju ingen kontant insats alls så det är ju bara att betala leasingen istället för soppan och reparationer/service.Jerker skrev:Nja, så enkelt är det inte heller. Jag erkänner att jag idag, när jag fått den största löneförhöjningen i mitt liv (barnen har flyttat hemifrån och behöver inte ekonomiskt stöd längre) plus att jag under de senaste 10 åren i princip fördubblat min reallön, också glömmer bort hur det var i en annan tid och ett annat liv. Ett liv när vi i familjen fick vända på vartenda korvöre för att få ekonomin att gå ihop. Då var det en uppoffring att betala den summan som engångskostnad för en gravt begagnad bil som en Leaf kostar per månad.LarsL skrev:Jag skulle påstå att alla som har råd att leasa en Leaf om de idag pendlar till jobbet 2-3 mil enkelväg. Så pass billig är den ju.Jerker skrev:Alla förslag om att kraftigt beskatta bränslet kommer att stöta på patrull från olika intressegrupper. Och jag tycker också att det är ett problem att de som valt att bo på landet eller bor i norr där det i genomsnitt är längre avstånd för ta sig till affärer, jobb och institutioner ska drabbas hårdare än dem i södra Sverige eller dem som bor i städer.
Det är ju inte så enkelt att man bara kan välja att byta bil till en miljövänlig från ena dagen till den andra:
* De flesta har inte råd att köpa en ny bil öht och särskilt inte en elbil.
* De som kanske skulle ha råd att köpa en begagnad elbil har inte mycket att välja på.
* Det finns inte många elbilar att köpa som kan ersätta de befintliga bilarna full ut.
...
Så nej, alla har inte råd att ens privatleasa en Leaf.
De som inte har råd är de som kör kortare sträckor... men de kan ju cykla?
Re: C vill ge 100 000 i miljöbilsbonus
De flesta kör inte mer än 100mil per månad. Även med en typ 10 år gammal bil kan man komma ner till runt 1000kr/månad i soppakostnad för den sträckan.
De få som kör 250-300mil per månad eller mer kan det finnas större möjlighet för att leasa en Leaf... Om bilen passar. Mig passar inte den storleken på bil plus att jag inte gillar vare sig utseendet eller förarmiljön.
De få som kör 250-300mil per månad eller mer kan det finnas större möjlighet för att leasa en Leaf... Om bilen passar. Mig passar inte den storleken på bil plus att jag inte gillar vare sig utseendet eller förarmiljön.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: C vill ge 100 000 i miljöbilsbonus
Fast de som kör lite är ju inget problem.joel80 skrev:De flesta kör inte mer än 100mil per månad. Även med en typ 10 år gammal bil kan man komma ner till runt 1000kr/månad i soppakostnad för den sträckan.
De få som kör 250-300mil per månad eller mer kan det finnas större möjlighet för att leasa en Leaf... Om bilen passar. Mig passar inte den storleken på bil plus att jag inte gillar vare sig utseendet eller förarmiljön.
Jag förstår att endel inte har pengar... det är ju jobbigt för dem. De får nog hoppas på självkörande taxibilar typ Tesla-Network.
- SolnaGnagarn
- Teslaägare
- Inlägg: 507
- Blev medlem: 28 dec 2016 05:10
- Ort: Solna
Re: C vill ge 100 000 i miljöbilsbonus
Ingen som förordar lägre förmånsvärde? Har hört att förmånsvärdet är 0:-/mån i England då dom baserar FMV på utsläpp. Det vore nåt.
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Re: C vill ge 100 000 i miljöbilsbonus
Firmabil har aldrig varit så billigt som nu,så det är nog intressantare att höja bidrag för inköp av miljöbilar
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: C vill ge 100 000 i miljöbilsbonus
Varför suventionera förmånsbilar? Det är en liten klick människor som har möjlighet att få förmånsbilar, varför ska bara de gynnas?SolnaGnagarn skrev:Ingen som förordar lägre förmånsvärde? Har hört att förmånsvärdet är 0:-/mån i England då dom baserar FMV på utsläpp. Det vore nåt.
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
- SolnaGnagarn
- Teslaägare
- Inlägg: 507
- Blev medlem: 28 dec 2016 05:10
- Ort: Solna
Re: C vill ge 100 000 i miljöbilsbonus
Hur menar du då? Avdraget för miljöbil sänktes ju till 10.000:- 2017.Smutt skrev:Firmabil har aldrig varit så billigt som nu,så det är nog intressantare att höja bidrag för inköp av miljöbilar
- SolnaGnagarn
- Teslaägare
- Inlägg: 507
- Blev medlem: 28 dec 2016 05:10
- Ort: Solna
Re: C vill ge 100 000 i miljöbilsbonus
Tyckte inte att jag skrev att det bara var fmv som kunde justeras?LarsL skrev:Varför suventionera förmånsbilar? Det är en liten klick människor som har möjlighet att få förmånsbilar, varför ska bara de gynnas?SolnaGnagarn skrev:Ingen som förordar lägre förmånsvärde? Har hört att förmånsvärdet är 0:-/mån i England då dom baserar FMV på utsläpp. Det vore nåt.
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Re: C vill ge 100 000 i miljöbilsbonus
Det enklaste är ju att de som använder bilen i tjänsten får ersättning från företaget. Om det då är samma ersättning för en elbil som för en bensinare så kommer elbilar gynnas.
Förmånsbilar är ju en bil som används privat men som ägs av ens arbetsgivare. Jag ser ingen som helst nytta med det arrangemanget, från samhällets sida.
Förmånsbilar är ju en bil som används privat men som ägs av ens arbetsgivare. Jag ser ingen som helst nytta med det arrangemanget, från samhällets sida.
Re: C vill ge 100 000 i miljöbilsbonus
Liten klick? De flesta bilar som säljs är väl förmånsbilar? O genom att styra över dessa mot elbilar ger det större utbud på beg marknaden om 2-3 år mm.LarsL skrev:Varför suventionera förmånsbilar? Det är en liten klick människor som har möjlighet att få förmånsbilar, varför ska bara de gynnas?SolnaGnagarn skrev:Ingen som förordar lägre förmånsvärde? Har hört att förmånsvärdet är 0:-/mån i England då dom baserar FMV på utsläpp. Det vore nåt.
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Sen ska det inte va bara fmv som subventioneras.
Re: C vill ge 100 000 i miljöbilsbonus
Att ha förmånsbil har aldrig varit så billigt som nu p.g.a ränteläget. Det finns en del i förmånsvärdet som beräknas genom att ta 75 procent av statslåneräntan, multiplicerat med nybilspriset.SolnaGnagarn skrev:Hur menar du då? Avdraget för miljöbil sänktes ju till 10.000:- 2017.Smutt skrev:Firmabil har aldrig varit så billigt som nu,så det är nog intressantare att höja bidrag för inköp av miljöbilar
Just nu blir den summan ofta bara några tusenlappar.. Statslåneräntan är historiskt låg och verkar stanna där ett tag.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: C vill ge 100 000 i miljöbilsbonus
Och varför tror du att det säljs så många förmånsbilar, tror du?!?bullen skrev:Liten klick? De flesta bilar som säljs är väl förmånsbilar? O genom att styra över dessa mot elbilar ger det större utbud på beg marknaden om 2-3 år mm.LarsL skrev:Varför suventionera förmånsbilar? Det är en liten klick människor som har möjlighet att få förmånsbilar, varför ska bara de gynnas?SolnaGnagarn skrev:Ingen som förordar lägre förmånsvärde? Har hört att förmånsvärdet är 0:-/mån i England då dom baserar FMV på utsläpp. Det vore nåt.
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Sen ska det inte va bara fmv som subventioneras.
Låt alla betala sin bil själva och sedan får företaget betala milersättning om man faktiskt kör i tjänsten. Det parti som föreslår det röstar jag på.
Re: C vill ge 100 000 i miljöbilsbonus
Förmånsvärdet är redan rejält rabatterat. Vore bra att ge incitament till privatköpare också. Även om Teslor har en extremt stor andel förmånsbilsförare tänker jag mig att bilar för 300 000 - 400 000 kr har en större andel privatköpare. Även privatköpare borde hjälpas att välja rätt, genom t ex slopad moms (eller kanske använda sig av 12 % eller 6 % moms på nollutsläppsbilar).
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: C vill ge 100 000 i miljöbilsbonus
Jag tycker inte heller att det är rättvist att subventionera just förmånselbilar, även om jag drar stor nytta av det själv. Det hade varit bättre att ge alla nybilskunder samma villkor så att det blir mer lönsamt för alla att skaffa elbil. I dagsläget köper privatkunder dieselbilar istället och det tycker jag inte är så lyckat.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: C vill ge 100 000 i miljöbilsbonus
Subvention är aldrig att föredra. Skapar bara en snedvriden marknad som inte kan stå på egna ben. Inför en klimatneutralt moms på 3-6% istället för subventioner som ändras hit och dit och som aldrig kan tas bort utan ett marknadshaveri.
Skattepolitiks ska man inte göra bra produkter billigare genom åtgärder utan man ska göra dåliga dyrare.
Skattepolitiks ska man inte göra bra produkter billigare genom åtgärder utan man ska göra dåliga dyrare.
Re: C vill ge 100 000 i miljöbilsbonus
Det funkar inte heller, för då har till sist ingen råd att köpa nånting. Det du föreslår skulle i praktiken innebära att alla fossilbilar skulle kosta mer än en Tesla. Visst, då är elbilar billigast, men det betyder inte att folk har råd att köpa dem då.Twoben skrev:Skattepolitiks ska man inte göra bra produkter billigare genom åtgärder utan man ska göra dåliga dyrare.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: C vill ge 100 000 i miljöbilsbonus
Fast momssatser kan ju precis lika gärna ändras hit och dit. Avdrag eller bidrag har liknande effekter, även om en del har principiella problem med att pengarna mellanlandar i statskassan.Twoben skrev:Subvention är aldrig att föredra. Skapar bara en snedvriden marknad som inte kan stå på egna ben. Inför en klimatneutralt moms på 3-6% istället för subventioner som ändras hit och dit och som aldrig kan tas bort utan ett marknadshaveri.
Skattepolitiks ska man inte göra bra produkter billigare genom åtgärder utan man ska göra dåliga dyrare.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: C vill ge 100 000 i miljöbilsbonus
Ränteavdragen är idioti då dom subventionerar något vi vill att folk skall göra mindre. Jag kan hålla med om att man kanske bör skippa alla subventioner, men om man skall ha dom bör dom rikta sig till ett mål, tex att bli av med fossila fordon. Om det råkar gynna rika eller fattiga borde vara egalt för det är en helt annan politisk fråga (klassisk höger vänster)Limbster skrev:Problemet med det är att de med mest pengar får mest subventioner, vi har redan detta med ränte avdragen, vilket jag tycker är ganska märkligt.Daoops skrev:Oj, då skulle vi ju vara uppe i USAs nivåer (ink delstatsbonus). Tycker nog fortfarande att en %-sats, typ halv eller ingen moms är bättre men absolut skillnad mot puttiga 40kkr
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: C vill ge 100 000 i miljöbilsbonus
Precis min åsikt. Det viktiga är att minska trafiken (alltså antalet körda mil/förbrukat antal liter bränsle) inte att påverka inköpspriset för de som ändå knappt använder sin bil. Om kostnaden för driften är kraftigt differentierad för olika energiformer så kommer det att sköta sig själv. Kör lite: spelar ingen roll, kör mycket: välj lågbeskattad energiform. Sen kommer alltid snacket om glesbygden. Jag bor själv där och kan bara konstatera att jag kör inte mer än storstadsbor... men självklart måste priserna på billiga eldrivna bilar ner.Daoops skrev:Ränteavdragen är idioti då dom subventionerar något vi vill att folk skall göra mindre. Jag kan hålla med om att man kanske bör skippa alla subventioner, men om man skall ha dom bör dom rikta sig till ett mål, tex att bli av med fossila fordon. Om det råkar gynna rika eller fattiga borde vara egalt för det är en helt annan politisk fråga (klassisk höger vänster)
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.