C vill ge 100 000 i miljöbilsbonus
Moderator: Redaktion
Re: C vill ge 100 000 i miljöbilsbonus
Alla tycker olika, låt oss göra som Schweizarna och ha beslutande folkomröstningar i olika frågor. ( och slippa "politikernas" utspel och felaktiga och odemokratiska beslut)
Tex ja eller nej till:
100' i miljöbil rabatt och borttagen moms och 20' i lägre förmånsvärde. Minskade skatteintäkter på 5 miljarder?
Sparka 2000-3000 utredare på riksdag/regering, 10 miljarder mindre kostnader?
Ja eller nej ?
Tex ja eller nej till:
100' i miljöbil rabatt och borttagen moms och 20' i lägre förmånsvärde. Minskade skatteintäkter på 5 miljarder?
Sparka 2000-3000 utredare på riksdag/regering, 10 miljarder mindre kostnader?
Ja eller nej ?
Re: C vill ge 100 000 i miljöbilsbonus
Du tjatar ofta om Schweiz system.. Kollar man lite närmre på det verkar det inte så väl fungerande som du kanske ger sken av.
Bara en sån sak som att det blir rätt urvattnat när färre än hälften av de röstberättigade deltar i omröstningarna. Av vad jag hittar så är det ibland nere på ca 30% eller mindre, och är väldigt sällan över 40%. Inte ens i parlamentsval.
Folk orkar inte sätta dig in i den mängd omröstningar som sker.. så de flesta kör troligen på känsla och har ingen aning om hur de olika valen påverkar.
Finns många som menar att medborgarna har ingen chans att på kort tiden grepp om så svåra frågor och fatta genomtänkta beslut.
Men man kanske skulle hitta en medelväg.. Där det inte blir så många omröstningar att folk tröttnar eller inte har möjlighet/tid att hämta den kunskap som behövs.
Bara en sån sak som att det blir rätt urvattnat när färre än hälften av de röstberättigade deltar i omröstningarna. Av vad jag hittar så är det ibland nere på ca 30% eller mindre, och är väldigt sällan över 40%. Inte ens i parlamentsval.
Folk orkar inte sätta dig in i den mängd omröstningar som sker.. så de flesta kör troligen på känsla och har ingen aning om hur de olika valen påverkar.
Finns många som menar att medborgarna har ingen chans att på kort tiden grepp om så svåra frågor och fatta genomtänkta beslut.
Men man kanske skulle hitta en medelväg.. Där det inte blir så många omröstningar att folk tröttnar eller inte har möjlighet/tid att hämta den kunskap som behövs.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: C vill ge 100 000 i miljöbilsbonus
Eftersom politikerna är folkvalda i en demokrati kan deras beslut per definition inte vara odemokratiska.Swede1 skrev:Alla tycker olika, låt oss göra som Schweizarna och ha beslutande folkomröstningar i olika frågor. ( och slippa "politikernas" utspel och felaktiga och odemokratiska beslut)
Tex ja eller nej till:
100' i miljöbil rabatt och borttagen moms och 20' i lägre förmånsvärde. Minskade skatteintäkter på 5 miljarder?
Sparka 2000-3000 utredare på riksdag/regering, 10 miljarder mindre kostnader?
Ja eller nej ?
Jag röstar nej till Schweiz.
On-Topic istället:
1-200.000 är väl i runda slängar prisskillnaden mellan fossil- och elvarianten av vissa bilar? Isf är subventionen ok, eventuellt något i underkant, men ett stort steg framåt.
Jag hade egentligen hellre sett att man subventionerade elbilar genom förmånliga eller räntefria lån på mellanskillnaden till jämförbar fossilbil. Det hade stimulerat försäljningen än mer utan att kosta mer på sikt. Det hade också uppmuntrat folk att tänka mer på totala ägandekostnader istället för inköpspris. Lånen hade kunnat gälla begagnade bilar också.
Sen vet jag inte varför man ska ha teknikneutrala subventioner?Säg rakt ut istället att man satsar på elbilar för att man tror på den lösningen.
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: C vill ge 100 000 i miljöbilsbonus
Jag har ett motförslag: Ta pengarna från bidragen och lägg dessa på utbyggnaden av ett statligt laddsystem med både snabb och semisnabb laddning utan avgifter. Slopa vägskatten och lägg på en kraftig skatt på bränsle beroende på hur skadligt bränslet är. Att köpa en bil kommer fortfarande att kosta en hel del men användandet av en elbil kommer att vara kostnadsfritt medan te.x en diesel kommer att kosta mycket att köra längre sträckor med. En stillastående gammal Mercedesdiesel som körs 300 mil per år ger inte så stora skador och bör inte skattas till döds medan man får de som kör långa sträckor att prioritera el eller andra rena bilar. Man förenklar mycket med en liknande lösning där det sköter sig själv istället för att en massa tjänstemän ska sitta och bolla siffror fram och tillbaka.
(ja, jag vet att uttrycket "semisnabb" inte är vedertaget men jag använder det ändå då jag tycker att det passar på 3-fas 32A)
(ja, jag vet att uttrycket "semisnabb" inte är vedertaget men jag använder det ändå då jag tycker att det passar på 3-fas 32A)
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: C vill ge 100 000 i miljöbilsbonus
Vad är tanken med att ge 70% av bonusen vid köp och resten 4 år senare? Vem får resten om bilen hunnit byta ägare?
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Re: C vill ge 100 000 i miljöbilsbonus
Alla förslag om att kraftigt beskatta bränslet kommer att stöta på patrull från olika intressegrupper. Och jag tycker också att det är ett problem att de som valt att bo på landet eller bor i norr där det i genomsnitt är längre avstånd för ta sig till affärer, jobb och institutioner ska drabbas hårdare än dem i södra Sverige eller dem som bor i städer.
Det är ju inte så enkelt att man bara kan välja att byta bil till en miljövänlig från ena dagen till den andra:
* De flesta har inte råd att köpa en ny bil öht och särskilt inte en elbil.
* De som kanske skulle ha råd att köpa en begagnad elbil har inte mycket att välja på.
* Det finns inte många elbilar att köpa som kan ersätta de befintliga bilarna full ut.
Nej, det ursprungliga förslaget från regeringen som vi fortfarande väntar på är en bättre väg att gå: Bonus-Malus med höjda bidrag till nya elbilar och högre skatter på nya fossiler. På så sätt är centerns förslag bra eftersom det höjer dessa belopp och blir kännbarare. Men jag håller med om att det skulle vara ännu högre belopp så att skillnaden mellan elbilar och fossilbilar raderas ut helt.
Edit: Att chockhöja bränsleskatten vore ett politiskt självmord. Centern skulle aldrig föreslå det eftersom de nu försöker återta landsbygdsväljarna.
Det är ju inte så enkelt att man bara kan välja att byta bil till en miljövänlig från ena dagen till den andra:
* De flesta har inte råd att köpa en ny bil öht och särskilt inte en elbil.
* De som kanske skulle ha råd att köpa en begagnad elbil har inte mycket att välja på.
* Det finns inte många elbilar att köpa som kan ersätta de befintliga bilarna full ut.
Nej, det ursprungliga förslaget från regeringen som vi fortfarande väntar på är en bättre väg att gå: Bonus-Malus med höjda bidrag till nya elbilar och högre skatter på nya fossiler. På så sätt är centerns förslag bra eftersom det höjer dessa belopp och blir kännbarare. Men jag håller med om att det skulle vara ännu högre belopp så att skillnaden mellan elbilar och fossilbilar raderas ut helt.
Edit: Att chockhöja bränsleskatten vore ett politiskt självmord. Centern skulle aldrig föreslå det eftersom de nu försöker återta landsbygdsväljarna.
Senast redigerad av Jerker, redigerad totalt 1 gånger.
Re: C vill ge 100 000 i miljöbilsbonus
Kanske bra för andrahandsvärdet?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: C vill ge 100 000 i miljöbilsbonus
Ägaren efter 4år antar jag. Det är väl ett sätt att skydda staten från att bilar exporteras direkt efter att leasingen gått ut tex.Surfaren skrev:Vad är tanken med att ge 70% av bonusen vid köp och resten 4 år senare? Vem får resten om bilen hunnit byta ägare?
Re: C vill ge 100 000 i miljöbilsbonus
Jag skulle påstå att alla som har råd att leasa en Leaf om de idag pendlar till jobbet 2-3 mil enkelväg. Så pass billig är den ju.Jerker skrev:Alla förslag om att kraftigt beskatta bränslet kommer att stöta på patrull från olika intressegrupper. Och jag tycker också att det är ett problem att de som valt att bo på landet eller bor i norr där det i genomsnitt är längre avstånd för ta sig till affärer, jobb och institutioner ska drabbas hårdare än dem i södra Sverige eller dem som bor i städer.
Det är ju inte så enkelt att man bara kan välja att byta bil till en miljövänlig från ena dagen till den andra:
* De flesta har inte råd att köpa en ny bil öht och särskilt inte en elbil.
* De som kanske skulle ha råd att köpa en begagnad elbil har inte mycket att välja på.
* Det finns inte många elbilar att köpa som kan ersätta de befintliga bilarna full ut.
...
Re: C vill ge 100 000 i miljöbilsbonus
Nja, så enkelt är det inte heller. Jag erkänner att jag idag, när jag fått den största löneförhöjningen i mitt liv (barnen har flyttat hemifrån och behöver inte ekonomiskt stöd längre) plus att jag under de senaste 10 åren i princip fördubblat min reallön, också glömmer bort hur det var i en annan tid och ett annat liv. Ett liv när vi i familjen fick vända på vartenda korvöre för att få ekonomin att gå ihop. Då var det en uppoffring att betala den summan som engångskostnad för en gravt begagnad bil som en Leaf kostar per månad.LarsL skrev:Jag skulle påstå att alla som har råd att leasa en Leaf om de idag pendlar till jobbet 2-3 mil enkelväg. Så pass billig är den ju.Jerker skrev:Alla förslag om att kraftigt beskatta bränslet kommer att stöta på patrull från olika intressegrupper. Och jag tycker också att det är ett problem att de som valt att bo på landet eller bor i norr där det i genomsnitt är längre avstånd för ta sig till affärer, jobb och institutioner ska drabbas hårdare än dem i södra Sverige eller dem som bor i städer.
Det är ju inte så enkelt att man bara kan välja att byta bil till en miljövänlig från ena dagen till den andra:
* De flesta har inte råd att köpa en ny bil öht och särskilt inte en elbil.
* De som kanske skulle ha råd att köpa en begagnad elbil har inte mycket att välja på.
* Det finns inte många elbilar att köpa som kan ersätta de befintliga bilarna full ut.
...
Så nej, alla har inte råd att ens privatleasa en Leaf.
Re: C vill ge 100 000 i miljöbilsbonus
Jag tycker att man borde subventionera brukandet inte inköpet av elfordon. Det bästa vore ju om taxi och transporter helt gick över till el...
Man borde slopa trängselskatt för elbilar, slopa elskatter på den el man förbrukar, subventionera slitagedelar osv
Man borde slopa trängselskatt för elbilar, slopa elskatter på den el man förbrukar, subventionera slitagedelar osv
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: C vill ge 100 000 i miljöbilsbonus
Har sagt det förut,
Jag tycker att en variant av norges system vore bra (fungerar ju uppenbarligen).
exvis 0 moms på elbilar, och eventuellt 30% (nivån kan diskuteras, kanske 45-60% för att riktigt klämma till) moms på bilar som kan köras på bensin/diesel
då får dom som är i färd med att köpa nya bilar,tjänstebilar överväga vad dom ska satsa på.
samtidigt kunde bränsleskatten sänkas med exvis 50 öre temporärt (valfläsk för glesbygd etc).
På detta viset kan man tänka sig att andelen nya elbilar skulle öka kraftigt (jmf norge), samtidigt som dom som har begränsat med pengar får lättnader.
efter 2020 däremot, eller när det finns mycket begagnade elbilar på marknaden som fyller dom flestas behov, då är det dags att klämma till på bränslepriset.
Jag tycker att en variant av norges system vore bra (fungerar ju uppenbarligen).
exvis 0 moms på elbilar, och eventuellt 30% (nivån kan diskuteras, kanske 45-60% för att riktigt klämma till) moms på bilar som kan köras på bensin/diesel
då får dom som är i färd med att köpa nya bilar,tjänstebilar överväga vad dom ska satsa på.
samtidigt kunde bränsleskatten sänkas med exvis 50 öre temporärt (valfläsk för glesbygd etc).
På detta viset kan man tänka sig att andelen nya elbilar skulle öka kraftigt (jmf norge), samtidigt som dom som har begränsat med pengar får lättnader.
efter 2020 däremot, eller när det finns mycket begagnade elbilar på marknaden som fyller dom flestas behov, då är det dags att klämma till på bränslepriset.
Re: C vill ge 100 000 i miljöbilsbonus
Det får högst finnas tre momsnivåer i EU länder (http://ec.europa.eu/taxation_customs/bu ... t-rates_en), så så här kan man inte göra.mickeisol skrev:... och eventuellt 30% (nivån kan diskuteras, kanske 45-60% för att riktigt klämma till) moms ...
2021/03- Model 3 P AWD, Röd flerlagersfärg, S/V interiör
2019/03-2021/02 Model 3 LR AWD+, Svart, S/V interiör
2017/03-2019/03 Nissan Leaf Tekna 30kWh
2019/03-2021/02 Model 3 LR AWD+, Svart, S/V interiör
2017/03-2019/03 Nissan Leaf Tekna 30kWh
Re: C vill ge 100 000 i miljöbilsbonus
Schweiz har 8% moms eller lägre. (Direktdemokrati)wilfried skrev:Det får högst finnas tre momsnivåer i EU länder (http://ec.europa.eu/taxation_customs/bu ... t-rates_en), så så här kan man inte göra.mickeisol skrev:... och eventuellt 30% (nivån kan diskuteras, kanske 45-60% för att riktigt klämma till) moms ...
Lalla till det med subventioner istället av elbilar.
Re: C vill ge 100 000 i miljöbilsbonus
Helt rätt. Alla har inte råd att köpa en Leaf. Det finns många som pendlar med gamla kärror för att de inte kan lägga en massa pengar på en nyare bil. Det är tyvärr så. Vi kan inte tvinga folk att byta bil genom att göra ägandet mycket dyrare.Jerker skrev:Så nej, alla har inte råd att ens privatleasa en Leaf.
Jag tycker därför inte att man ska straffbeskatta redan existerande bilar. Det drabbar bara dem som inte har råd att byta bil.
Däremot så kan man straffa dem som väljer "fel" bil när de köper nytt. Den som står mellan valet att skaffa t.ex. en Model X eller en Porsche Cayenne Diesel kan för min del gärna betala häcken av sig om valet skulle falla på dieseln. Och det ska naturligtvis vara likadant för den som väljer en Renault Clio före en Zoe.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: C vill ge 100 000 i miljöbilsbonus
Om man har råd att betala 2-3000kr/månad i bränsle och service så har man råd att leasa en Leaf. Det krävs ju ingen kontant insats alls så det är ju bara att betala leasingen istället för soppan och reparationer/service.Jerker skrev:Nja, så enkelt är det inte heller. Jag erkänner att jag idag, när jag fått den största löneförhöjningen i mitt liv (barnen har flyttat hemifrån och behöver inte ekonomiskt stöd längre) plus att jag under de senaste 10 åren i princip fördubblat min reallön, också glömmer bort hur det var i en annan tid och ett annat liv. Ett liv när vi i familjen fick vända på vartenda korvöre för att få ekonomin att gå ihop. Då var det en uppoffring att betala den summan som engångskostnad för en gravt begagnad bil som en Leaf kostar per månad.LarsL skrev:Jag skulle påstå att alla som har råd att leasa en Leaf om de idag pendlar till jobbet 2-3 mil enkelväg. Så pass billig är den ju.Jerker skrev:Alla förslag om att kraftigt beskatta bränslet kommer att stöta på patrull från olika intressegrupper. Och jag tycker också att det är ett problem att de som valt att bo på landet eller bor i norr där det i genomsnitt är längre avstånd för ta sig till affärer, jobb och institutioner ska drabbas hårdare än dem i södra Sverige eller dem som bor i städer.
Det är ju inte så enkelt att man bara kan välja att byta bil till en miljövänlig från ena dagen till den andra:
* De flesta har inte råd att köpa en ny bil öht och särskilt inte en elbil.
* De som kanske skulle ha råd att köpa en begagnad elbil har inte mycket att välja på.
* Det finns inte många elbilar att köpa som kan ersätta de befintliga bilarna full ut.
...
Så nej, alla har inte råd att ens privatleasa en Leaf.
De som inte har råd är de som kör kortare sträckor... men de kan ju cykla?
Re: C vill ge 100 000 i miljöbilsbonus
Du glömmer bort en annan viktig detalj: Kreditvärdighet. Det är massor av människor som vare sig banker eller leasingbolag skulle ta i ens med tång.LarsL skrev:Om man har råd att betala 2-3000kr/månad i bränsle och service så har man råd att leasa en Leaf. Det krävs ju ingen kontant insats alls så det är ju bara att betala leasingen istället för soppan och reparationer/service.Jerker skrev:Nja, så enkelt är det inte heller. Jag erkänner att jag idag, när jag fått den största löneförhöjningen i mitt liv (barnen har flyttat hemifrån och behöver inte ekonomiskt stöd längre) plus att jag under de senaste 10 åren i princip fördubblat min reallön, också glömmer bort hur det var i en annan tid och ett annat liv. Ett liv när vi i familjen fick vända på vartenda korvöre för att få ekonomin att gå ihop. Då var det en uppoffring att betala den summan som engångskostnad för en gravt begagnad bil som en Leaf kostar per månad.LarsL skrev:Jag skulle påstå att alla som har råd att leasa en Leaf om de idag pendlar till jobbet 2-3 mil enkelväg. Så pass billig är den ju.Jerker skrev:Alla förslag om att kraftigt beskatta bränslet kommer att stöta på patrull från olika intressegrupper. Och jag tycker också att det är ett problem att de som valt att bo på landet eller bor i norr där det i genomsnitt är längre avstånd för ta sig till affärer, jobb och institutioner ska drabbas hårdare än dem i södra Sverige eller dem som bor i städer.
Det är ju inte så enkelt att man bara kan välja att byta bil till en miljövänlig från ena dagen till den andra:
* De flesta har inte råd att köpa en ny bil öht och särskilt inte en elbil.
* De som kanske skulle ha råd att köpa en begagnad elbil har inte mycket att välja på.
* Det finns inte många elbilar att köpa som kan ersätta de befintliga bilarna full ut.
...
Så nej, alla har inte råd att ens privatleasa en Leaf.
De som inte har råd är de som kör kortare sträckor... men de kan ju cykla?
Re: C vill ge 100 000 i miljöbilsbonus
De flesta kör inte mer än 100mil per månad. Även med en typ 10 år gammal bil kan man komma ner till runt 1000kr/månad i soppakostnad för den sträckan.
De få som kör 250-300mil per månad eller mer kan det finnas större möjlighet för att leasa en Leaf... Om bilen passar. Mig passar inte den storleken på bil plus att jag inte gillar vare sig utseendet eller förarmiljön.
De få som kör 250-300mil per månad eller mer kan det finnas större möjlighet för att leasa en Leaf... Om bilen passar. Mig passar inte den storleken på bil plus att jag inte gillar vare sig utseendet eller förarmiljön.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: C vill ge 100 000 i miljöbilsbonus
Fast de som kör lite är ju inget problem.joel80 skrev:De flesta kör inte mer än 100mil per månad. Även med en typ 10 år gammal bil kan man komma ner till runt 1000kr/månad i soppakostnad för den sträckan.
De få som kör 250-300mil per månad eller mer kan det finnas större möjlighet för att leasa en Leaf... Om bilen passar. Mig passar inte den storleken på bil plus att jag inte gillar vare sig utseendet eller förarmiljön.
Jag förstår att endel inte har pengar... det är ju jobbigt för dem. De får nog hoppas på självkörande taxibilar typ Tesla-Network.
- SolnaGnagarn
- Teslaägare
- Inlägg: 507
- Blev medlem: 28 dec 2016 05:10
- Ort: Solna
Re: C vill ge 100 000 i miljöbilsbonus
Ingen som förordar lägre förmånsvärde? Har hört att förmånsvärdet är 0:-/mån i England då dom baserar FMV på utsläpp. Det vore nåt.
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Re: C vill ge 100 000 i miljöbilsbonus
Firmabil har aldrig varit så billigt som nu,så det är nog intressantare att höja bidrag för inköp av miljöbilar
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: C vill ge 100 000 i miljöbilsbonus
Varför suventionera förmånsbilar? Det är en liten klick människor som har möjlighet att få förmånsbilar, varför ska bara de gynnas?SolnaGnagarn skrev:Ingen som förordar lägre förmånsvärde? Har hört att förmånsvärdet är 0:-/mån i England då dom baserar FMV på utsläpp. Det vore nåt.
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
- SolnaGnagarn
- Teslaägare
- Inlägg: 507
- Blev medlem: 28 dec 2016 05:10
- Ort: Solna
Re: C vill ge 100 000 i miljöbilsbonus
Hur menar du då? Avdraget för miljöbil sänktes ju till 10.000:- 2017.Smutt skrev:Firmabil har aldrig varit så billigt som nu,så det är nog intressantare att höja bidrag för inköp av miljöbilar
- SolnaGnagarn
- Teslaägare
- Inlägg: 507
- Blev medlem: 28 dec 2016 05:10
- Ort: Solna
Re: C vill ge 100 000 i miljöbilsbonus
Tyckte inte att jag skrev att det bara var fmv som kunde justeras?LarsL skrev:Varför suventionera förmånsbilar? Det är en liten klick människor som har möjlighet att få förmånsbilar, varför ska bara de gynnas?SolnaGnagarn skrev:Ingen som förordar lägre förmånsvärde? Har hört att förmånsvärdet är 0:-/mån i England då dom baserar FMV på utsläpp. Det vore nåt.
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Re: C vill ge 100 000 i miljöbilsbonus
Det enklaste är ju att de som använder bilen i tjänsten får ersättning från företaget. Om det då är samma ersättning för en elbil som för en bensinare så kommer elbilar gynnas.
Förmånsbilar är ju en bil som används privat men som ägs av ens arbetsgivare. Jag ser ingen som helst nytta med det arrangemanget, från samhällets sida.
Förmånsbilar är ju en bil som används privat men som ägs av ens arbetsgivare. Jag ser ingen som helst nytta med det arrangemanget, från samhällets sida.