Clever laddbox, nu med 1 MWh gratis

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Clever laddbox, nu med 1 MWh gratis

Inlägg av Gustafsson »

Fick mail om Clevers laddbox, nu med 1 MWh energi på köpet för 10000:-. Inte så dåligt kan tyckas. Inte hunnit läsa det finstilta dock, men det vet jag ju att det finns många på forumet som gör :-)

Jag passade på att skicka ett mail till kundtjänst och klagade på deras hutlösa priser på elen.


/70D
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10285
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Clever laddbox, nu med 1 MWh gratis

Inlägg av Legato »

Är dåligt påläst, är det någon fördel med Clevers box vs Teslas egen? Även med ca 800:- rabatt så är den ju avsevärt dyrare.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Clever laddbox, nu med 1 MWh gratis

Inlägg av StefL »

Det är ju enkelt att räkna ut hur mycket det handlar om i ekonomiska termer. 1 MWh är 1000 kWh, så med ett elpris på 1 kr/kWh motsvarar det en "rabatt" på 1000 kr - inte så mycket alltså om priset för laddaren är 10000. Och med tanke på att många vad jag förstår har avtal som ger ett pris under 1 kr /kWh faller värdet på erbjudandet ytterligare.
Men som alltid gäller ju principen "bättre till än från", så om det i övrigt är en bra laddare till rimligt pris (har inte koll på det själv) är det ju en liten bonus i sammanhanget om den kommer med lite fri "soppa i tanken" :)
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7319
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Clever laddbox, nu med 1 MWh gratis

Inlägg av TiborBlomhall »

Laddpotten på 1 MWh gäller på CLEVER laddstationer, alltså inte när du laddar hemma. Laddpotten gäller i 12 månader.

Åker du mycket elbil och laddar ofta på CLEVER är det en bra deal. Laddar du oftast hemma kommer du inte ha särskilt mycket nytta av erbjudandet.
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Clever laddbox, nu med 1 MWh gratis

Inlägg av Swede1 »

TiborBlomhall skrev:
Laddpotten på 1 MWh gäller på CLEVER laddstationer, alltså inte när du laddar hemma. Laddpotten gäller i 12 månader.

Åker du mycket elbil och laddar ofta på CLEVER är det en bra deal. Laddar du oftast hemma kommer du inte ha särskilt mycket nytta av erbjudandet.
Mm, tycker det visar att clever kan ta bra mycket mindre än 5 kr/kwh och göra vinst. Elbilen blir dyrare på långresor än med en snål diesel eller tom snål bensinbil. Inte bra för ekonomiskt sinnade bilister.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Clever laddbox, nu med 1 MWh gratis

Inlägg av Svenssons »

Swede1 skrev:
TiborBlomhall skrev:
Laddpotten på 1 MWh gäller på CLEVER laddstationer, alltså inte när du laddar hemma. Laddpotten gäller i 12 månader.

Åker du mycket elbil och laddar ofta på CLEVER är det en bra deal. Laddar du oftast hemma kommer du inte ha särskilt mycket nytta av erbjudandet.
Mm, tycker det visar att clever kan ta bra mycket mindre än 5 kr/kwh och göra vinst. Elbilen blir dyrare på långresor än med en snål diesel eller tom snål bensinbil. Inte bra för ekonomiskt sinnade bilister.
Pekar väl snarare på motsatsen, att det även i detta fall kostar ca 5:- per kWh? Köp en laddbox för 10 000:-, få 1 000 kWh el vid publika laddare eller köp en laddbox kring 5 000:- utan att få ett laddkort. Nu är just 5:-/kWh det dyraste alternativet från Clever om du tänker dig ladda för mer än 20 kWh per månad, varje månad. Du kan betala 2,5 per kWh eller till och med få fri tillgång till el om du vill det. 5:- per kWh är ju inget alternativ för daglig eller ens återkommande laddning varje månad.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Clever laddbox, nu med 1 MWh gratis

Inlägg av Jerker »

Det finns fortfarande inga lönsamma alternativ för oss normalkonsumenter till att betala lite extra för de gånger man behöver ladda ute.

Hemma har jag en vanlig röd 3-fashandske och en variabel laddsladd. Ute laddar jag så ofta det går på gratisladdare och väljer endast Clever när det är absolut nödvändigt.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Clever laddbox, nu med 1 MWh gratis

Inlägg av Svenssons »

Jerker skrev:
Det finns fortfarande inga lönsamma alternativ för oss normalkonsumenter till att betala lite extra för de gånger man behöver ladda ute.
Hemma har jag en vanlig röd 3-fashandske och en variabel laddsladd. Ute laddar jag så ofta det går på gratisladdare och väljer endast Clever när det är absolut nödvändigt.
Tror aldrig att det kommer att bli lönsamt att enbart ladda elbil... ;)

Själv har jag enbart laddat vid Clever 1 gång och då fanns det inga andra alternativ. Clever kan ju ta 5:-/kWh just för att det inte finns några andra alternativ. Jag ser hellre att det finns någon som satsar och bygger ut laddnätverk men tar betalt för detta än att laddstolparna aldrig skulle ha byggts. Det är ju upp till var och en att använda laddplatserna om de finns. Har de inte satts upp kan du inte använda dem även ifall du hade varit beredd att betala 50:- per kWh.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10285
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Clever laddbox, nu med 1 MWh gratis

Inlägg av Legato »

Jag upprepar min egen fråga... 8-) Finns det någon fördel med Clevers box vs Teslas Wall Connector? Hur man än räknar gällande rabatten så är ju Cleverboxen dyrare.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Clever laddbox, nu med 1 MWh gratis

Inlägg av Svenssons »

Legato skrev:
Jag upprepar min egen fråga... 8-) Finns det någon fördel med Clevers box vs Teslas Wall Connector? Hur man än räknar gällande rabatten så är ju Cleverboxen dyrare.
Tror inte det. Den är dyrare och den har inte fast kabel så detta måste köpas in extra och gör det mer omständligt. Den har troligen inte lastbalansering (finns olika modeller av den) som Tesla WallConenctor. Eventuella fördelar är väl att den kanske kan styras med RFID-tag och att det kanske går att få statistik.

http://www.keba.com/en/emobility/produc ... t_overview
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Clever laddbox, nu med 1 MWh gratis

Inlägg av Limbster »

Legato skrev:
Jag upprepar min egen fråga... 8-) Finns det någon fördel med Clevers box vs Teslas Wall Connector? Hur man än räknar gällande rabatten så är ju Cleverboxen dyrare.
Teslan har fast typ 2 kontakt, Keba boxen som Clever erbjuder saknar sladd, vilket gör det möjligt att ladda med både typ1 och typ2 kontakter, Sen erbjuder de Clever komplett abonnemanget när du har deras laddbox, för vissa kan detta vara jättebra. Men som vanligt världen är lite lagom grå i många nyanser.
nöjd med min Ampera tillsvidare
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10285
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Clever laddbox, nu med 1 MWh gratis

Inlägg av Legato »

Limbster skrev:
Legato skrev:
Jag upprepar min egen fråga... 8-) Finns det någon fördel med Clevers box vs Teslas Wall Connector? Hur man än räknar gällande rabatten så är ju Cleverboxen dyrare.
Teslan har fast typ 2 kontakt, Keba boxen som Clever erbjuder saknar sladd, vilket gör det möjligt att ladda med både typ1 och typ2 kontakter, Sen erbjuder de Clever komplett abonnemanget när du har deras laddbox, för vissa kan detta vara jättebra. Men som vanligt världen är lite lagom grå i många nyanser.
OK, tack för infon. Vilka bilar säljs i Sverige med typ 1? Förstår att Clevers box kan vara bra för tex en bostadsrättsförening, men fattar inte grejen för en privatperson?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Clever laddbox, nu med 1 MWh gratis

Inlägg av Jerker »

Legato skrev:
Limbster skrev:
Legato skrev:
Jag upprepar min egen fråga... 8-) Finns det någon fördel med Clevers box vs Teslas Wall Connector? Hur man än räknar gällande rabatten så är ju Cleverboxen dyrare.
Teslan har fast typ 2 kontakt, Keba boxen som Clever erbjuder saknar sladd, vilket gör det möjligt att ladda med både typ1 och typ2 kontakter, Sen erbjuder de Clever komplett abonnemanget när du har deras laddbox, för vissa kan detta vara jättebra. Men som vanligt världen är lite lagom grå i många nyanser.
OK, tack för infon. Vilka bilar säljs i Sverige med typ 1? Förstår att Clevers box kan vara bra för tex en bostadsrättsförening, men fattar inte grejen för en privatperson?
För laddhybrider är det väl ganska vanligt, eller?
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10285
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Clever laddbox, nu med 1 MWh gratis

Inlägg av Legato »

Jerker skrev:
Legato skrev:
Limbster skrev:
Legato skrev:
Jag upprepar min egen fråga... 8-) Finns det någon fördel med Clevers box vs Teslas Wall Connector? Hur man än räknar gällande rabatten så är ju Cleverboxen dyrare.
Teslan har fast typ 2 kontakt, Keba boxen som Clever erbjuder saknar sladd, vilket gör det möjligt att ladda med både typ1 och typ2 kontakter, Sen erbjuder de Clever komplett abonnemanget när du har deras laddbox, för vissa kan detta vara jättebra. Men som vanligt världen är lite lagom grå i många nyanser.
OK, tack för infon. Vilka bilar säljs i Sverige med typ 1? Förstår att Clevers box kan vara bra för tex en bostadsrättsförening, men fattar inte grejen för en privatperson?
För laddhybrider är det väl ganska vanligt, eller?
Är det? Min 330e är typ 2 och har för mig att samma gäller för både Passat GTE och V60 TE?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Clever laddbox, nu med 1 MWh gratis

Inlägg av e5m1r »

Legato skrev:
Jerker skrev:
Legato skrev:
Limbster skrev:
Legato skrev:
Jag upprepar min egen fråga... 8-) Finns det någon fördel med Clevers box vs Teslas Wall Connector? Hur man än räknar gällande rabatten så är ju Cleverboxen dyrare.
Teslan har fast typ 2 kontakt, Keba boxen som Clever erbjuder saknar sladd, vilket gör det möjligt att ladda med både typ1 och typ2 kontakter, Sen erbjuder de Clever komplett abonnemanget när du har deras laddbox, för vissa kan detta vara jättebra. Men som vanligt världen är lite lagom grå i många nyanser.
OK, tack för infon. Vilka bilar säljs i Sverige med typ 1? Förstår att Clevers box kan vara bra för tex en bostadsrättsförening, men fattar inte grejen för en privatperson?
För laddhybrider är det väl ganska vanligt, eller?
Är det? Min 330e är typ 2 och har för mig att samma gäller för både Passat GTE och V60 TE?
Leaf och PHEV har type 1
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Clever laddbox, nu med 1 MWh gratis

Inlägg av bylund »

Mitsubishi Outlander PHEV om man ska vara noga. PHEV är ju mest en förkortning för laddhybrid.
Typ 1 är vanlig i Japan och USA, och det är mest bilar därifrån som har denna. Tesla undantaget.
Vad det verkar har till och med Opel Ampera typ 1 då den mest är om Cheva med Opelmärke. (Eller Vauxhall Ampera som jag hittade kablar för...)
Även Kia Soul EV har typ 1, även om den är koreansk.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Skriv svar