Varning för Telinet Energi Sverige

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Varning för Telinet Energi Sverige

Inlägg av Foluke »

Jag blev grundlurad! Jag tecknade ett 3 månaders avtal med lågt, fast elpris. Jag tog för givet att det skulle upphöra efter avtalstiden. Telinet Energi Sverige kräver uppsägning en månad före avtalstiden slut annars förlängs avtalet 12 månader, ETT ÅR, med andra villkor som jag inte kontrollerar! När detta väl slutar kommer jag inte vilja ha med detta bolag, Telinet Energi, att göra, någonsin, och jag vill med detta varna alla för bolag med dessa villkor.
Model S P85D,
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Varning för Telinet Energi Sverige

Inlägg av Gustafsson »

Hästhandlarfasoner !
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
joel80
elbilist
Inlägg: 3062
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Varning för Telinet Energi Sverige

Inlägg av joel80 »

Fast allt det där står rätt så tydligt när man tecknar avtalet..
Jag har också haft Telinet men väldigt låg kostnad i 3 månader och sett till att byta/säga upp innan avtalet förlängs.

Visst är det lite rävspel, men dom gör det inte utan att man egentligen gått med på det, och dom är inte ensamma om man kollar på de billigaste 3-månadersavtalen. Dom säljer ju dom avtalen många gånger under marknadspris bara för att man ska "fastna".
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
MSO
Teslaägare
Inlägg: 653
Blev medlem: 13 apr 2015 10:47

Re: Varning för Telinet Energi Sverige

Inlägg av MSO »

Liten fuling är det ju, men till deras försvar så skickar de ju också ut ett tydligt mail i rätt god tid som berättar hur det ligger till:
elavtal.PNG
  1. 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: Varning för Telinet Energi Sverige

Inlägg av Foluke »

joel80 skrev:
Fast allt det där står rätt så tydligt när man tecknar avtalet..
Jag har också haft Telinet men väldigt låg kostnad i 3 månader och sett till att byta/säga upp innan avtalet förlängs.

Visst är det lite rävspel, men dom gör det inte utan att man egentligen gått med på det, och dom är inte ensamma om man kollar på de billigaste 3-månadersavtalen. Dom säljer ju dom avtalen många gånger under marknadspris bara för att man ska "fastna".
Det gör ju inte saken bättre. Grundlurad är jag för jag trodde att ett tremånaders avtal var tre månader. Jag vill påstå att Telinet Energi är skurkar. Gå inte nära dem.
Model S P85D,
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Varning för Telinet Energi Sverige

Inlägg av Bjelke »

Foluke skrev:
joel80 skrev:
Fast allt det där står rätt så tydligt när man tecknar avtalet..
Jag har också haft Telinet men väldigt låg kostnad i 3 månader och sett till att byta/säga upp innan avtalet förlängs.

Visst är det lite rävspel, men dom gör det inte utan att man egentligen gått med på det, och dom är inte ensamma om man kollar på de billigaste 3-månadersavtalen. Dom säljer ju dom avtalen många gånger under marknadspris bara för att man ska "fastna".
Det gör ju inte saken bättre. Grundlurad är jag för jag trodde att ett tremånaders avtal var tre månader. Jag vill påstå att Telinet Energi är skurkar. Gå inte nära dem.
Håller med! Gillar inte den typen av affärsmodeller alls :twisted:
Senast redigerad av Bjelke, redigerad totalt 1 gånger.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
eric
Teslaägare
Inlägg: 246
Blev medlem: 01 jun 2015 09:24
Ort: Gråbo

Re: Varning för Telinet Energi Sverige

Inlägg av eric »

Det var riktigt fult, tackar för tipset! Jag har precis skrivit på för 12 månader med bra villkor men nu vet jag att jag måste säga upp i god tid innan.
Röd Model S 60 75 facelift - 19" fälgar, AP2, soltak, skinnsäten och köldpaket.
kallekula
Inlägg: 747
Blev medlem: 27 apr 2016 09:10

Re: Varning för Telinet Energi Sverige

Inlägg av kallekula »

Kan man inte tjäna pengar med schyssta metoder så ska man ge fan i att driva affärsverksamhet.

Tack för tipset! Kommer aldrig ta i detta bolag ens med tång.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Varning för Telinet Energi Sverige

Inlägg av bylund »

Missnöjda kunder får hjälp av myndighet (2015)
Vitesföreläggande 2014 från Energimarknadsinspektionen då de fick för sig att ändra villkoren på ett otillåtet sätt
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10272
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Varning för Telinet Energi Sverige

Inlägg av Legato »

Jag passar på att slå ett slag för GodEl. Prisgaranti, grön el, all vinst till välgörenhet och alltid bra att ha att göra med!

Jag kör timdebiterad el, och är väl "halvbra" på att optimera det, laddar oftast Teslan när elen är billig men har inte anpassat värmepump etc. För februari betalade jag i snitt 35 öre per kWh (exklusive skatt och moms, inklusive allt 81 öre per kWh).
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Varning för Telinet Energi Sverige

Inlägg av Smutt »

Undrar var brytpunkten ligger för Tesla avtalet, alltså hur lite man ska förbruka per år för att det ska löna sig?
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Skriv svar