Bästa vägen till kontinenten?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Bästa vägen till kontinenten?

Inlägg av lator »

Hur brukar ni åka för att ta er till Tyskland? Åker man ofta så kan man ju få en hyfsad rabatt på broarna men för den som bara åker någon gång då och då... :roll: Påskhelgen kommer att spenderas i BeNeLux och vi har suttit och tittat på alternativen. Hem blir det färja Grenå - Varberg men på nerresan tänkte vi ta broarna men det är faktiskt förb......at dyrt när man bara åker en gång.

Tips och trix mottages tacksamt!
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Heiko
Teslaägare
Inlägg: 425
Blev medlem: 10 aug 2016 21:02
Ort: Trelleborg

Re: Bästa vägen till kontinenten?

Inlägg av Heiko »

Du hade kunnat få låna min Brobizz men det är tyvärr inte längre tillåtet sedan våren 2016.

Årsavgiften är 380Kr och du tjänar in det direkt om du skaffar en sådan när du kör över bägge broarna.
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare
Inlägg: 739
Blev medlem: 05 sep 2015 20:08

Re: Bästa vägen till kontinenten?

Inlägg av bat »

Finns lite olika kampanjer för att slippa första årsavgiften på BroBizz. (https://www.motormannen.se/rabatter/spe ... sundsbron/)

Brobizz är rätt smidigt - funkar till en bunt broar, färjor, parkering vid Kastrup etc.
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Bästa vägen till kontinenten?

Inlägg av vigge50 »

Det kostar mer än en hotellnatt i Danmark men vi brukar ta nattfärjan mellan Trelleborg och Travemünde så slipper man köra genom Danmark och kommer ner utvilad i norra Tyskland.
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare
Inlägg: 819
Blev medlem: 07 okt 2014 18:56

Re: Bästa vägen till kontinenten?

Inlägg av Jojo »

Färjan Gbg-Kiel. Går över natten, man slipper köra hela vägen och kommer fram utvilad. Inte helt billigt, men kan vara ganska skönt att vila under resan
Annars brukar jag ta färjorna Helsingborg-Helsingör och Rödby-Puttgarden, då slipper jag broarna som innebär en omväg, samt jag kan ta en paus.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Bästa vägen till kontinenten?

Inlägg av danni »

Vi funderade en hel del över det här när vi skulle boka sommarens resa ner till södra Europa. Först var tanken att ta färja åtminstone nåt stycke av vägen, för att få lite naturlig rast medan man ändå kommer närmare målet. Men det var attans dyrt, och vill man vara säker på att inte behöva vänta länge på att få plats bör man förboka färjan, och vips har man en tid att passa vilket kan vara besvärligt med småbarn. Vi insåg att vi inte skulle spara så mycket tid på att åka båt ändå, så vi kör landvägen genom hela Danmark ändå.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Heiko
Teslaägare
Inlägg: 425
Blev medlem: 10 aug 2016 21:02
Ort: Trelleborg

Re: Bästa vägen till kontinenten?

Inlägg av Heiko »

Vi brukar själv ta färjan över till Puttgarden men nu till sommaren blir det att vi köra över via Jylland.
Tycker det är för dyrt med färjan och kollar man GPS:en så tar det ca 1 timme längre att köra via Jylland.

Sedan tycker jag det är väldigt trångt tack vare att Teslan är ganska mycket bredare än min tidigare bil och man vill ju inte ha några bucklor på pärlan.
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Bästa vägen till kontinenten?

Inlägg av lator »

Heiko skrev:
Du hade kunnat få låna min Brobizz men det är tyvärr inte längre tillåtet sedan våren 2016.

Årsavgiften är 380Kr och du tjänar in det direkt om du skaffar en sådan när du kör över bägge broarna.
Är Brobizzen låst till en bil numera? Lite snålt om man har flera bilar inom familjen och växlar. Ger merintäkter såklart... :roll:
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Bästa vägen till kontinenten?

Inlägg av lator »

bat skrev:
Finns lite olika kampanjer för att slippa första årsavgiften på BroBizz. (https://www.motormannen.se/rabatter/spe ... sundsbron/)

Brobizz är rätt smidigt - funkar till en bunt broar, färjor, parkering vid Kastrup etc.
Tyvärr en gammal kampanj. Gick ut april 2016... :(
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Bästa vägen till kontinenten?

Inlägg av lator »

Färjan Grenå - Varberg passade perfekt på hemvägen. Åker natt måndag - tisdag för 599 kr! Hoppas Teslan får plats på bredden bara... :mrgreen:

Nerresan blir nog kontant via broarna trots allt. En gång spelar inte några hundringar så stor roll... 8-)
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare
Inlägg: 739
Blev medlem: 05 sep 2015 20:08

Re: Bästa vägen till kontinenten?

Inlägg av bat »

lator skrev:
bat skrev:
Finns lite olika kampanjer för att slippa första årsavgiften på BroBizz. (https://www.motormannen.se/rabatter/spe ... sundsbron/)

Brobizz är rätt smidigt - funkar till en bunt broar, färjor, parkering vid Kastrup etc.
Tyvärr en gammal kampanj. Gick ut april 2016... :(
Hmm.. Jag har använt den senare än så. Sett 30 april 2017 som deadline någonstans. Funkade inte koden nu?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Bästa vägen till kontinenten?

Inlägg av mati »

Förr i tiden när jag åkte ganska ofta Tyskland t o r hade jag en brobizz vilket fungerade för Öresundsbron och färjorna. Abonnemanget gick ut för ett tag sedan och jag förnyade inte eftersom det inte lönade sig för mig längre. Numera åker jag inte så ofta och betalar därför för varje passage. Jag brukar ta ö-bron och sedan färja Rødby-Puttgarden.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Bästa vägen till kontinenten?

Inlägg av lator »

bat skrev:
lator skrev:
bat skrev:
Finns lite olika kampanjer för att slippa första årsavgiften på BroBizz. (https://www.motormannen.se/rabatter/spe ... sundsbron/)

Brobizz är rätt smidigt - funkar till en bunt broar, färjor, parkering vid Kastrup etc.
Tyvärr en gammal kampanj. Gick ut april 2016... :(
Hmm.. Jag har använt den senare än så. Sett 30 april 2017 som deadline någonstans. Funkade inte koden nu?
Provade inte efter att ha läst i länken:
Regler: teckna BroPass-avtal senast 30 april 2016. Gratis årsavgift gäller ett år från teckningsdagen. Efter ett år förlängs avtalet automatiskt och ordinarie årsavgift debiteras. Avtalet kan sägas upp när som helst av kunden. Erbjudandet gäller hushåll som inte haft BroPass de senaste sex månaderna. - See more at: https://www.motormannen.se/rabatter/spe ... n4iex.dpuf
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Bästa vägen till kontinenten?

Inlägg av lator »

lator skrev:
bat skrev:
lator skrev:
bat skrev:
Finns lite olika kampanjer för att slippa första årsavgiften på BroBizz. (https://www.motormannen.se/rabatter/spe ... sundsbron/)

Brobizz är rätt smidigt - funkar till en bunt broar, färjor, parkering vid Kastrup etc.
Tyvärr en gammal kampanj. Gick ut april 2016... :(
Hmm.. Jag har använt den senare än så. Sett 30 april 2017 som deadline någonstans. Funkade inte koden nu?
Provade inte efter att ha läst i länken:
Regler: teckna BroPass-avtal senast 30 april 2016. Gratis årsavgift gäller ett år från teckningsdagen. Efter ett år förlängs avtalet automatiskt och ordinarie årsavgift debiteras. Avtalet kan sägas upp när som helst av kunden. Erbjudandet gäller hushåll som inte haft BroPass de senaste sex månaderna. - See more at: https://www.motormannen.se/rabatter/spe ... n4iex.dpuf
Testade nu att gå vidare och det verkar fortfarande fungera... Måste man inte vara medlem i Motormännen???
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Re: Bästa vägen till kontinenten?

Inlägg av Jocce »

När jag åkte Stockholm-Antibes-Stockholm under påskhelgen förra året (Finns separat tråd om hela resan) så åkte jag Trelleborg-Travemünde på nerresan, för jag tyckte tidsmässigt att det passade med kvällsfärjan, dvs jag transporterade mig söderut medans jag sov), på vägen hem åkte jag Rödby-Puttgarden och sedan Öresundsbron.

Båda vägarna kändes ungefär lika smidiga, men på olika sätt.


Vill man åka klimatsmart bör man dock undvika Trelleborg-Travemünde tror jag ;)
(Rödby-Puttgarden tror jag de kör mer miljövänligt eller om det var på gång ;) )


/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare
Inlägg: 739
Blev medlem: 05 sep 2015 20:08

Re: Bästa vägen till kontinenten?

Inlägg av bat »

lator skrev:
lator skrev:
bat skrev:
lator skrev:
bat skrev:
Finns lite olika kampanjer för att slippa första årsavgiften på BroBizz. (https://www.motormannen.se/rabatter/spe ... sundsbron/)

Brobizz är rätt smidigt - funkar till en bunt broar, färjor, parkering vid Kastrup etc.
Tyvärr en gammal kampanj. Gick ut april 2016... :(
Hmm.. Jag har använt den senare än så. Sett 30 april 2017 som deadline någonstans. Funkade inte koden nu?
Provade inte efter att ha läst i länken:
Regler: teckna BroPass-avtal senast 30 april 2016. Gratis årsavgift gäller ett år från teckningsdagen. Efter ett år förlängs avtalet automatiskt och ordinarie årsavgift debiteras. Avtalet kan sägas upp när som helst av kunden. Erbjudandet gäller hushåll som inte haft BroPass de senaste sex månaderna. - See more at: https://www.motormannen.se/rabatter/spe ... n4iex.dpuf
Testade nu att gå vidare och det verkar fortfarande fungera... Måste man inte vara medlem i Motormännen???
Öresundsbron vill kränga Brobizzar så de har ingen hård kontroll av dessa introduktionserbjudanden. Lalandia, Legoland mfl har samma grej men med annan kod.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Bästa vägen till kontinenten?

Inlägg av lator »

Det gick! Har nu ett gratis Brobizz i ett år. Tack för tipset! :)
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Bästa vägen till kontinenten?

Inlägg av danni »

Typiskt. Jag som beställde en BroBizz alldeles nyss. Fick den igår. Jaja.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Bästa vägen till kontinenten?

Inlägg av mati »

Jocce skrev:
Vill man åka klimatsmart bör man dock undvika Trelleborg-Travemünde tror jag ;)
(Rödby-Puttgarden tror jag de kör mer miljövänligt eller om det var på gång ;) )
Ja, R-P kör med hybrid-färjor. Typ som en Prius, fast på vattnet. ;-) Det låter som om det är det klimatsmartare alternativet jämfört för TT. Det går ju fortare också såklart. När man ändå måste övernatta nånstans (som du gjorde på väg till Antibes) så är TT eventuellt ett vettigare val, för man transporteras ju en bit medan man sover.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5516
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Bästa vägen till kontinenten?

Inlägg av Gustafsson »

Nån som provat om norska autopass transpondrar funkar på danska broar å färjor ?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Bästa vägen till kontinenten?

Inlägg av danni »

Gustafsson skrev:
Nån som provat om norska autopass transpondrar funkar på danska broar å färjor ?
http://www.fjellinjen.no/Om-Fjellinjen/ ... S--Easygo/
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5516
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Bästa vägen till kontinenten?

Inlägg av Gustafsson »

Tackar för länk. Ska gå att registrera bropass på den också, men hittar inte var på nätet, skriver till kundtjänst ....
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19565
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Bästa vägen till kontinenten?

Inlägg av Bjelke »

Så jag kan alltså med en sån där Norsk transponder som jag har vid backspegeln (som tydligen inte helt säkert behöver sitta där btw) även
nyttja den för resor "neröver"? :)
Det var mer än jag visste hittills, det är ju sketabra ju! :)
Tänkte ta en tur (eller flera) till cykelbackarna där nere till sommaren (alperna kallas dom ibland oxo har jag hört)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9339
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Bästa vägen till kontinenten?

Inlägg av bylund »

Den fungerar, men man betalar som med enkelresor om man inte registrerat den med Öresundsbron och betalar abonnemang där. Vinsten är alltså att slippa ha flera dosor.

Jag har AutoPass och registrerade det med Öresundsbron och betalar alltså direkt till dem när jag passerar. Bältbron har jag inte registrerat mig för och får då en faktura från Fjellinjen efter ett halvår eller så för passagerna där.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5516
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Bästa vägen till kontinenten?

Inlägg av Gustafsson »

bylund skrev:
Den fungerar, men man betalar som med enkelresor om man inte registrerat den med Öresundsbron och betalar abonnemang där. Vinsten är alltså att slippa ha flera dosor.

Jag har AutoPass och registrerade det med Öresundsbron och betalar alltså direkt till dem när jag passerar. Bältbron har jag inte registrerat mig för och får då en faktura från Fjellinjen efter ett halvår eller så för passagerna där.
Hur gjorde du för att registrera den med Öresundsbron ?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Skriv svar