SMF Småbjörkens installation av laddboxar

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Re: SMF Småbjörkens installation av laddboxar

Inläggav Teslaägare bylund » 11 apr 2017 22:38

mati skrev:@themax
Du är väl medveten om att du har nu ännu ett argument mindre att inte skaffa elbil? Nu är det dags. ;) :)

themax, det verkar som du missade att svara på matis fråga ;)
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | Referrallänk: http://ts.la/olga1734
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inläggav themax » 11 apr 2017 23:12

bylund skrev:
mati skrev:@themax
Du är väl medveten om att du har nu ännu ett argument mindre att inte skaffa elbil? Nu är det dags. ;) :)

themax, det verkar som du missade att svara på matis fråga ;)

"Glömde"... ;-)
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 fram till en nu omprogrammerad Audi.
Har provkört Model S ett flertal gånger men har hittills lyckat undvika klicka på "beställ" på alla versioner jag byggt och räknat på ...
Användarvisningsbild
themax

Inläggav Teslaägare Jocce » 12 apr 2017 08:14

themax skrev:
Eftersom vi var tidiga så låg Klimatklivet på mig för att hjälpa till att komplettera ansökan. Vi är något av ett referensprojekt även för dem men miljöbeskrivningen behöver man som förening inte lägga mycket tid på. Som företag som söker är det dock viktigare.

Vi har fått halva stödet utbetalt och får andra halvan när vi redovisar projektet (måste ske före sista december). Hela projektet går på 1.100.000 varav hälften bekostas av Klimatklivet. Som Tibor skriver i artikeln skulle det bli dyrare (någonstans runt 50.000 räknade vi ut) att byta till nya motorvärmaruttag.

Vi återanvänder all kabel som går att återanvända, men i offerten finns det "luft" att byta där det behövs.

Som anekdot kan sägas att jag påtade ihop ansökan en fredagskväll över ett glas vin, baserat på ett projekt jag läst om på nätet. Jag bara översatte det till våra förutsättningar och lade på 10 %. Det visade sig stämma rätt bra med den offert vi fick från NewEL.

Alla beviljade ansökningar finns i kalkylarket https://www.naturvardsverket.se/upload/start/klimatklivet/klimatklivet-beviljade-ansokningar-2017-04-11.xlsx.

Låter som du fick bättre kontakt med Klimatklivet-kontaktpersoner än vad jag fick. Fick i princip ingen hjälp och fick googla mig fram till allt. Vi fick dock godkänt för de 4 stolparna vi satte upp (Totalt ca 60.000 kr varav 30.000 betalas av klimatklivet, hälften skall ha betalats ut nu och vi är i princip klara nu, smådetaljer klart, så skall slutrapportera snart).
Det där med Fredagskväll och ett glas vin känner jag igen, även om jag tror det var en Onsdag för min del ;)

Som sagt, inte meningen att låta neggo i min kommentar i artikeln, ser detta bara som ett positivt och spännande projekt :)

/Jocce
Köpa en ny Tesla Model S eller X? Gratis Supercharging samt 9000 kr i rabatt:
http://ts.la/joacim2204

85D Midnight Silver , panoramatak, nextgen, helsvart interiör, matt abachiträ autopilot, luftfjädring, köldpaket.
- LEVERERAD 2016-03-05 :D
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Svenssons » 12 apr 2017 12:18

Roligt att höra om detta projekt! Kom att tänka på att schuko-uttaget även kan användas på sommaren för de med parkeringsplats och elcykel. Med en sådan här lösning så blir det ju win-win för alla (förutom möjligtvis för alla skattebetalare som får betala för bidraget men vi vinner å andra sidan på att omställningen till el går framåt och att därmed beroendet av import av olja minskar plus renare luft för alla).

Jag tror att just möjlighet att ladda bilen över natten där man bor kommer vara bland de största hindren för elbilar i framtiden. Här löser ni detta på ett galant sätt!
Tesla Model X Signature #588 VIN S01051 Signature Red med drag och kyla samt ljust koskinn och svart på övrig interiör och fälgar. Started to move away from ICE-age!
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inläggav eldaria » 12 apr 2017 12:27

Mycket intressant, vi har precis skickat in vår ansökan för några veckor sedan.

Jag är nyfiken på hur er lösning för lastbalansering ser ut?

Vi vill exempelvis ha att lastbalanseringen ska ta hänsyn till andra laster då exempelvis vi har Ventilation, KabelTV, Undercentraler, Fiber, och existerande motorvärmaruttag som inte byts ut, m.m. till samma huvudsäkring som vår motorvärmaruttag idag är.
Sen verkar de flesta lösningar för lastbalansering vara att man väntar till en bil är klar sen börjar nästa, osv.
Vi sökte en lösning som kan fördela tillgänglig effekt på alla så att även om man inte kanske hinner få full effekt, så får man något under tiden man är inkopplad ifall det är många som laddar samtidigt.

Det vi fått är att det är svårt att få till det så som vi önskar, att tekniken inte är där o.s.v.
eldaria

Inläggav themax » 12 apr 2017 15:49

eldaria skrev:Mycket intressant, vi har precis skickat in vår ansökan för några veckor sedan.

Jag är nyfiken på hur er lösning för lastbalansering ser ut?

Vi vill exempelvis ha att lastbalanseringen ska ta hänsyn till andra laster då exempelvis vi har Ventilation, KabelTV, Undercentraler, Fiber, och existerande motorvärmaruttag som inte byts ut, m.m. till samma huvudsäkring som vår motorvärmaruttag idag är.
Sen verkar de flesta lösningar för lastbalansering vara att man väntar till en bil är klar sen börjar nästa, osv.
Vi sökte en lösning som kan fördela tillgänglig effekt på alla så att även om man inte kanske hinner få full effekt, så får man något under tiden man är inkopplad ifall det är många som laddar samtidigt.

Det vi fått är att det är svårt att få till det så som vi önskar, att tekniken inte är där o.s.v.

Vi har inte bestämt helt hur lastbalanseringen kommer se ut. Vi har en servis på 63A till varje garagegård (totalt 4 st) och de är i sin tur avsäkrade med lägre effekt trefas beroende på antal platser, 16A & 25A. Det betyder att det kan bli lite olika beroende på vad som funkar just där.

Servisen vi har dit gäller bara laddboxarna, garagebelysning, gårdsbelysning och garageöppnare. Bör räcka och bli över.

Troligtvis blir det dock "lite till alla" istället för "först till kvarn".
--------
Har provkört Model S ett flertal gånger men har hittills lyckat undvika klicka på "beställ" på alla versioner jag byggt och räknat på ...
Användarvisningsbild
themax

Inläggav Vasp » 12 apr 2017 16:40

Björn Nyland la upp nån video om nått system som delar på samma 63a säkring. Strömmen delas ut jämt mellan bilarna. När nån är klar så får de andra mer och om nån kommer och kopplar in sig så får man mindre.

https://www.youtube.com/watch?v=0Pdw_UM9Gng
Vasp

Inläggav themax » 21 apr 2017 14:27

Nu har Charge-Amps lagt ut en pressrelease om vårt projekt på MyNewsDesk också. Tyvärr ville inte Naturvårdsverket vara med (de har bestämt sig för att inte kommentera enskilda projekt de stöder) men fram till nyligen var det meningen att de också skulle uttalat sig i den här pressreleasen.

https://www.mynewsdesk.com/se/charge-amps/pressreleases/stoersta-laddprojektet-i-sverige-1925029?utm_campaign=send_list

Sen får man väl lida lite för att selfien tillsammans med Haloboxen blev sådär ...
--------
Användarvisningsbild
themax

Inläggav Teslaägare LarsB » 21 apr 2017 19:05

Angående debitering så har ju varje Halo Box inbyggd energimätare, och man kan ju få dem att styras antingen via RFID tag eller från mobilen. Har inte aktiverat detta på mina ännu så vet inte exakt hur det funkar.
Vad gäller lastbalanseringen så borde väl det kunna göras genom att Halo-boxarna talar om för varje bil hur mycket de får belasta dynamiskt, och skickar ut ny info till bilen när nån mer kommer eller nån kopplar ur. Dvs styrs via mjukvara.
I dagsläget får man ringa Chargeamps om man vill ändra inställningen för strömmen men det skall gå att göra via "appen" efter sommaren enl. Anna.
Användarvisningsbild
LarsB
Teslaägare

Inläggav themax » 21 apr 2017 21:24

LarsB skrev:Angående debitering så har ju varje Halo Box inbyggd energimätare, och man kan ju få dem att styras antingen via RFID tag eller från mobilen. Har inte aktiverat detta på mina ännu så vet inte exakt hur det funkar.
Vad gäller lastbalanseringen så borde väl det kunna göras genom att Halo-boxarna talar om för varje bil hur mycket de får belasta dynamiskt, och skickar ut ny info till bilen när nån mer kommer eller nån kopplar ur. Dvs styrs via mjukvara.
I dagsläget får man ringa Chargeamps om man vill ändra inställningen för strömmen men det skall gå att göra via "appen" efter sommaren enl. Anna.

Vi har inte "kopplat upp" våra ännu – arbetet med att installera dem pågår fortfarande några veckor och vi har heller inte bestämt hur uppkopplingen ska se ut (jobbar på att få vår bredbandsleverantör att sätta upp ett dedikerat wi-fi-nät). Men lastbalanseringen beror på servisen (63A) där vi har både 16A och 25A under på olika delar och olika antal parkeringsplatser.

Fördelningen inom varje "subnät" blir förmodligen dynamiskt som du skriver ovan.

Med de beräkningar vi gjort gör att de allra flesta kommer klara sig med 3,7 kW som vi installerar (baserat på svenskens genomsnittssträcka 1200 mil/år och att bilen står parkerad 95% av sin levnadstid). Om någon behöver mer finns snabbladdare i Kista.
--------
Användarvisningsbild
themax

FöregåendeNästa

Återgå till Övrigt