SMF Småbjörkens installation av laddboxar

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Inläggav themax » 11 apr 2017 09:35

För att hålla ihop diskussionen om vårt projekt att bygga om 62 parkerings- & garageplatser till elbilsladdning startar jag en tråd om projektet här. Lovar svara så snart jag kan på era frågor.

Det som inte står är att vi återanvänder den gamla dimensioneringen av servis till gårdarna så alla laddboxar måste ha lastfördelning sinsemellan och det klarar de. Som mest har vi 3*25A som ska serva 9 platser men vi räknar inte med att det blir något problem än på några år.

Tibors artikel
http://teslaclubsweden.se/billigare-an-motorvarmare/

Vår blogg om projektet:
http://www.smabjorken.se/smabjorkensklimatkliv
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 fram till en nu omprogrammerad Audi.
Har provkört Model S ett flertal gånger men har hittills lyckat undvika klicka på "beställ" på alla versioner jag byggt och räknat på ...
Användarvisningsbild
themax

Re: SMF Småbjörkens installation av laddboxar

Inläggav apkungen » 11 apr 2017 11:43

Tror inte att det kommer att bli något problem över huvud taget. 17kW på 9 bilar innebär att varje bil kan få runt 9 mils räckvidd per 10h natt. I snitt åker en bil 3 mil per dag så många bilar kommer snabbt bli fulladdade och då krämas det på mer till andra platser. Hur mycket klarar varje box som mest? Är det 16a enfas eftersom ni använder befintlig dragning?
Användarvisningsbild
apkungen

Inläggav Teslaägare Jocce » 11 apr 2017 11:53

Petar in en kommentar här också! :)

Tycker detta var bra och finurligt av er! Och trots min kommentar gällande Klimatklivet i artikeln så är jag bara positiv över hela denna grej! :)
Klimatklivet är en bra grej och hoppas fler utnyttjar den.
Man kan dock tycka att handläggning / info osv skulle gå snabbare, t.ex. förhandsbeslut och liknande (eller för mindre projekt godkännande direkt utan knepiga framräknaden av miljöbesparingar osv).

Bör ni ut all kabel fram till boxarna också?
Får man fråga vad slutnotan landar på?

/Jocce
Köpa en ny Tesla Model S eller X? Gratis Supercharging samt 9000 kr i rabatt:
http://ts.la/joacim2204

85D Midnight Silver , panoramatak, nextgen, helsvart interiör, matt abachiträ autopilot, luftfjädring, köldpaket.
- LEVERERAD 2016-03-05 :D
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare

Inläggav themax » 11 apr 2017 17:46

apkungen skrev:Tror inte att det kommer att bli något problem över huvud taget. 17kW på 9 bilar innebär att varje bil kan få runt 9 mils räckvidd per 10h natt. I snitt åker en bil 3 mil per dag så många bilar kommer snabbt bli fulladdade och då krämas det på mer till andra platser. Hur mycket klarar varje box som mest? Är det 16a enfas eftersom ni använder befintlig dragning?

Vi drar trefas till alla för fördelningen, men kommer bara dela ut 3,7 kW (dvs enfas).

Haloboxen kommer klara upp till 22 kW, men vi har inte beställt den konfigurationen eftersom den inte är klar ännu vad jag förstod.

Och det är precis som du säger – vi räknar med att det kommer räcka för de allra flesta medlemmarna. De som behöver "toppa upp" kan åka till Kista och göra det.
--------
Har provkört Model S ett flertal gånger men har hittills lyckat undvika klicka på "beställ" på alla versioner jag byggt och räknat på ...
Användarvisningsbild
themax

Inläggav themax » 11 apr 2017 17:57

Jocce skrev:Petar in en kommentar här också! :)

Tycker detta var bra och finurligt av er! Och trots min kommentar gällande Klimatklivet i artikeln så är jag bara positiv över hela denna grej! :)
Klimatklivet är en bra grej och hoppas fler utnyttjar den.
Man kan dock tycka att handläggning / info osv skulle gå snabbare, t.ex. förhandsbeslut och liknande (eller för mindre projekt godkännande direkt utan knepiga framräknaden av miljöbesparingar osv).

Bör ni ut all kabel fram till boxarna också?
Får man fråga vad slutnotan landar på?

/Jocce

Eftersom vi var tidiga så låg Klimatklivet på mig för att hjälpa till att komplettera ansökan. Vi är något av ett referensprojekt även för dem men miljöbeskrivningen behöver man som förening inte lägga mycket tid på. Som företag som söker är det dock viktigare.

Vi har fått halva stödet utbetalt och får andra halvan när vi redovisar projektet (måste ske före sista december). Hela projektet går på 1.100.000 varav hälften bekostas av Klimatklivet. Som Tibor skriver i artikeln skulle det bli dyrare (någonstans runt 50.000 räknade vi ut) att byta till nya motorvärmaruttag.

Vi återanvänder all kabel som går att återanvända, men i offerten finns det "luft" att byta där det behövs.

Som anekdot kan sägas att jag påtade ihop ansökan en fredagskväll över ett glas vin, baserat på ett projekt jag läst om på nätet. Jag bara översatte det till våra förutsättningar och lade på 10 %. Det visade sig stämma rätt bra med den offert vi fick från NewEL.

Alla beviljade ansökningar finns i kalkylarket https://www.naturvardsverket.se/upload/start/klimatklivet/klimatklivet-beviljade-ansokningar-2017-04-11.xlsx.
--------
Användarvisningsbild
themax

Inläggav neriksson » 11 apr 2017 20:34

Kul att se att det verkar bli(vit) ett lyckat projekt!

Hur löser ni det med betalning för laddning med era medlemmar? Installeras separata elmätare på varje laddbox eller betalas en schablonpeng av alla?
Reserverat Model 3
neriksson

Inläggav Claes Schumann » 11 apr 2017 20:46

Hej!
Mycket skoj detta tycker jag. Vi i vår samfällighet på 37 hus har en liknande sits, där motorvärmaruttagen med elmätare i garagelängorna från 1977 börjar gå sönder. En fråga som dock har blivit en tråkig start för styrelsen fick till svar att det påstås kräva en ändring i föreningens anläggningsbeslut för att få montera in laddare för elbilar. Har ni gjort detta eller har ni kunnat runda det juridiska på något smart sätt. För vår förening skulle det kosta minst 40000 - 50000 kr, lantmäteriet kunde inte säga en exakt summa, för att bara få till ändringen i dessa papper.
Mvh Claes
Claes Schumann

Inläggav Teslaägare mati » 11 apr 2017 20:50

@themax
Du är väl medveten om att du har nu ännu ett argument mindre att inte skaffa elbil? Nu är det dags. ;) :)
Model S P85 (såld)
Model S 90D | lev 2017-03-27 | Deep Blue Metallic
Gratis och fossilfri energi för alltid med 14kWp solceller
Skicka PM om du vill ha 9000kr i rabatt och fri SuC
Användarvisningsbild
mati
Teslaägare

Inläggav themax » 11 apr 2017 20:54

neriksson skrev:Kul att se att det verkar bli(vit) ett lyckat projekt!

Hur löser ni det med betalning för laddning med era medlemmar? Installeras separata elmätare på varje laddbox eller betalas en schablonpeng av alla?

Eftersom vi inte räknar med någon explosion av elbilar när laddboxarna väl är på plats så kör vi "gratis" i början. Dock har vi höjt avgiften med 200:- i månaden för att snabbare återbetala till vår fond. Vi får se hur elförbrukningen i garagen utvecklar sig. Vi kan aktivera individuell mätning senare.
--------
Användarvisningsbild
themax

Inläggav themax » 11 apr 2017 20:59

Claes Schumann skrev:Hej!
Mycket skoj detta tycker jag. Vi i vår samfällighet på 37 hus har en liknande sits, där motorvärmaruttagen med elmätare i garagelängorna från 1977 börjar gå sönder. En fråga som dock har blivit en tråkig start för styrelsen fick till svar att det påstås kräva en ändring i föreningens anläggningsbeslut för att få montera in laddare för elbilar. Har ni gjort detta eller har ni kunnat runda det juridiska på något smart sätt. För vår förening skulle det kosta minst 40000 - 50000 kr, lantmäteriet kunde inte säga en exakt summa, för att bara få till ändringen i dessa papper.
Mvh Claes

Vi har resonerat på samma sätt som när vi drog in fiber (också i egen regi för 10 år sedan). Enligt ett beslut i HD kan åtgärder som dessa ses som naturlig förnyelse (då fenomenet elbilar inte fanns när anläggningsbeslutet skrevs) och alltså behövs ingen ny förrättning. Precis som fiber och internetanslutning inte fanns i mitten på 80-talet.

Kan ni undvika ny förrättning så underlättar det, och i och med att detta omfattar samtliga medlemmar ändras vare sig värde, andelstal eller andra delar i anläggningsbeslutet.

Det är också därför vi har en box med schuko. Då finns funktionen "motorvärmaruttag" kvar.
--------
Användarvisningsbild
themax

Nästa

Återgå till Övrigt