SMF Småbjörkens installation av laddboxar
Moderator: Redaktion
Re: SMF Småbjörkens installation av laddboxar
På mitt jobb så lyckades vi förhandla med Kia för att få ett bättre pris på Kia EV Soul. Kanske värt att kolla om Kia vill göra det för era medlemmar som nu kan ladda enkelt och bra!
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
Väntar på MYP blå/svart // 2016 Model X 90D [SÅLD]// 2019 Volvo XC60 T8 //1999 Subaru Impreza GT // 1973 VW Thing
Re: SMF Småbjörkens installation av laddboxar
Ja, vi har faktiskt diskuterat att när projektet är klart gå ut till tillverkarna och be dem göra en riktad kampanj mot medlemmarna. Bra att veta att Kia är öppna för sådana prylar.sweslac skrev:På mitt jobb så lyckades vi förhandla med Kia för att få ett bättre pris på Kia EV Soul. Kanske värt att kolla om Kia vill göra det för era medlemmar som nu kan ladda enkelt och bra!
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Re: SMF Småbjörkens installation av laddboxar
Har nu också läst artikeln i Elbilen. Trevligt! Ett gott föredöme som borde visas upp för många bostadsrättsföreningar så att de inte tar fel beslut den dagen det närmar sig...
Re: SMF Småbjörkens installation av laddboxar
Jag läser ju tidningen via Ztory, så jag får själv vänta någon vecka innan jag kan läsa den. Men kul att du gillar det vi gör – jag är grymt inspirerad av er elbilsbilister, och gör vad jag kan för att fler ska få upp ögonen för att det går att börja köra elektriskt. Hade vi inte varit infernaliska långåkare hade vi också kört elektriskt redan. Men jag får nog vackert vänta på min trea (precis som du måste jag betala varenda sekin med trippelbeskattade kronor som privatperson, och då är Model S och X ouppnåeliga drömmar).Jerker skrev:Har nu också läst artikeln i Elbilen. Trevligt! Ett gott föredöme som borde visas upp för många bostadsrättsföreningar så att de inte tar fel beslut den dagen det närmar sig...
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Re: SMF Småbjörkens installation av laddboxar
Nu har vi äntligen gjort en första test hur det går att ladda i våra garage. När allt är klart kommer jag bjuda in fler så vi får stresstesta systemet och lastbalanseringen.
Kul att några elektroner gör mer nytta än att bara värma en fossilbil!
Kul att några elektroner gör mer nytta än att bara värma en fossilbil!
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Re: SMF Småbjörkens installation av laddboxar
Kommer gärna och hjälper att stresstesta.themax skrev:Nu har vi äntligen gjort en första test hur det går att ladda i våra garage. När allt är klart kommer jag bjuda in fler så vi får stresstesta systemet och lastbalanseringen.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Re: SMF Småbjörkens installation av laddboxar
Har jag möjlighet kommer jag och hjälper till
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Re: SMF Småbjörkens installation av laddboxar
Nu kan jag meddela att Klimatklivet beslutat godkänna vår slutrapport och de återstående pengarna (50 % stöd) utbetalas i dagarna.
Förutom lite uppkopplingsproblem med ett fåtal laddare fungerar det utmärkt. Vi i styrelsen kan se elförbrukning på schuko och typ-2 (och det verkar som om det faktiskt dykt upp en och annan laddbar bil i föreningen under året, vilket var vårt mål).
Själv har jag ju ytterligare ett år på mig att förbereda mitt användande...
Förutom lite uppkopplingsproblem med ett fåtal laddare fungerar det utmärkt. Vi i styrelsen kan se elförbrukning på schuko och typ-2 (och det verkar som om det faktiskt dykt upp en och annan laddbar bil i föreningen under året, vilket var vårt mål).
Själv har jag ju ytterligare ett år på mig att förbereda mitt användande...
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Re: SMF Småbjörkens installation av laddboxar
Intressant läsning detta. Jag funderar på att bli aktiv i min förening och driva på för laddstolpar. Problemet som jag har sett är att vi har till den allra största delen uteplatser. Finns en del carports och ett fåtal garage. Men cirka 85% är uteplatser.
Men eran lösning på uteplatserna verkar riktigt fin.
Hade tänkt flytta till en nybyggd förening som ska ha inflyttning under 2019 och där det ska skruvas 3-fas uttag från början. Men det blir nog inte av så får ta och försöka driva på i min förening.
Så jag kommer nog att sno mycket av erfarenheterna från era installation rakt av.
Men eran lösning på uteplatserna verkar riktigt fin.
Hade tänkt flytta till en nybyggd förening som ska ha inflyttning under 2019 och där det ska skruvas 3-fas uttag från början. Men det blir nog inte av så får ta och försöka driva på i min förening.
Så jag kommer nog att sno mycket av erfarenheterna från era installation rakt av.
Re: SMF Småbjörkens installation av laddboxar
Snart har det gått två år sedan installationen. Hur många laddbara bilar finns det nu i er samfällighet?
Tesla Model Y Long Range
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
Re: SMF Småbjörkens installation av laddboxar
Vi har sex laddare som används lite mer frekvent, alltså 10% av alla garage. Den som använder mest (jag) förbrukar i genomsnitt 300 kWh i månaden (tänk dock på att vi kört knappt 3000 mil sedan vi fick bilen i mars)...
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Re: SMF Småbjörkens installation av laddboxar
Eftersom jag nyligen länkade till den här tråden så tänkte jag att jag kompletterar med lite mer information om vår installation också.
Vi har börjat med individuell mätning. Enligt vårt anläggningsbeslut får vi mäta förbrukning och debitera individuellt på sådant som var gemensamt när anläggningsbeslutet skrevs (värme, vatten etc.). Så vi har nu börjat med mätning av förbrukning för alla boxar. Eftersom det tidigare ingått el i garagen för motorvärmare har vi beslutat att 100 kWh/månaden ingår i samfällighetsavgiften. Allt därutöver faktureras. Då får den som använder motorvärmare sporadiskt samma kostnad som tidigare, men den som har laddbar bil får betala.
Eftersom vi ännu har så få som behöver faktureras så tar jag ut en förbrukningsrapport var tredje månad och kassören lägger in manuellt till fakturering. Mellan fem och åtta medlemmar får faktura för förbrukningen i garagen, då som mest på 800:- (det var jag som fick den fakturan ...). Vi följer upp förbrukning och elkostnad kontinuerligt och kan ändra om det visar sig att vårt system inte är rätt. Idag fakturerar vi 1:- per kWh men det kan både komma att höjas och sänkas. Samfälligheten ska vare sig gå med vinst eller förlust på detta.
Vi har aktiverat lastbalansering på alla boxar (det hade vi inte från start). Det innebär att vi har kunnat skruva upp "baseffekt" från 1,8 kW till 3,7 kW. Innan lastbalanseringen satte vi alla boxar till 8A för att se att allt fungerade och att nätet skulle klara belastningen. Våra boxar är ju enfas, så nu kör vi maxeffekt som standard. Som tidigare gäller att om någon medlem behöver mer elektroner för morgondagen finns flera snabbladdare i närheten där man kan fylla på snabbare innan man åker hem för nattparkering.
En gård har högre andel laddbara bilar och där går lastbalanseringen in med jämna mellanrum på båda kretsar som går där (2 kretsar med 3X16A respektive 3x25A). Där funderar vi på att installera en AmpGuard (https://charge-amps.com/sv/produkt/amp-guard/) för att inte riskera att kretsarna tillsammans överskrider servis på något sätt. I och för sig är servisen på 3x63A, men vi har andra förbrukare på den servisen också som inte får gå ner.
Under dessa dryga tre år har vi haft få problem med boxarna. Någon har bytts ut (elektronikfel) och ett par har fått nya kablar (oftast olycksaliga medlemmar som råkat köra över kabeln så den vikt sig dubbel). Vi har också bytt ut wifi-nätet då det vi installerade 2017 inte visade sig hålla måttet (nu kör vi meshnät från Ubiquiti Enterprise).
Vi har börjat med individuell mätning. Enligt vårt anläggningsbeslut får vi mäta förbrukning och debitera individuellt på sådant som var gemensamt när anläggningsbeslutet skrevs (värme, vatten etc.). Så vi har nu börjat med mätning av förbrukning för alla boxar. Eftersom det tidigare ingått el i garagen för motorvärmare har vi beslutat att 100 kWh/månaden ingår i samfällighetsavgiften. Allt därutöver faktureras. Då får den som använder motorvärmare sporadiskt samma kostnad som tidigare, men den som har laddbar bil får betala.
Eftersom vi ännu har så få som behöver faktureras så tar jag ut en förbrukningsrapport var tredje månad och kassören lägger in manuellt till fakturering. Mellan fem och åtta medlemmar får faktura för förbrukningen i garagen, då som mest på 800:- (det var jag som fick den fakturan ...). Vi följer upp förbrukning och elkostnad kontinuerligt och kan ändra om det visar sig att vårt system inte är rätt. Idag fakturerar vi 1:- per kWh men det kan både komma att höjas och sänkas. Samfälligheten ska vare sig gå med vinst eller förlust på detta.
Vi har aktiverat lastbalansering på alla boxar (det hade vi inte från start). Det innebär att vi har kunnat skruva upp "baseffekt" från 1,8 kW till 3,7 kW. Innan lastbalanseringen satte vi alla boxar till 8A för att se att allt fungerade och att nätet skulle klara belastningen. Våra boxar är ju enfas, så nu kör vi maxeffekt som standard. Som tidigare gäller att om någon medlem behöver mer elektroner för morgondagen finns flera snabbladdare i närheten där man kan fylla på snabbare innan man åker hem för nattparkering.
En gård har högre andel laddbara bilar och där går lastbalanseringen in med jämna mellanrum på båda kretsar som går där (2 kretsar med 3X16A respektive 3x25A). Där funderar vi på att installera en AmpGuard (https://charge-amps.com/sv/produkt/amp-guard/) för att inte riskera att kretsarna tillsammans överskrider servis på något sätt. I och för sig är servisen på 3x63A, men vi har andra förbrukare på den servisen också som inte får gå ner.
Under dessa dryga tre år har vi haft få problem med boxarna. Någon har bytts ut (elektronikfel) och ett par har fått nya kablar (oftast olycksaliga medlemmar som råkat köra över kabeln så den vikt sig dubbel). Vi har också bytt ut wifi-nätet då det vi installerade 2017 inte visade sig hålla måttet (nu kör vi meshnät från Ubiquiti Enterprise).
Senast redigerad av themax, redigerad totalt 1 gånger.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Re: SMF Småbjörkens installation av laddboxar
Är ni drabbade utav momslagen och behövt momsregistrera eller är det bara BRF?themax skrev:Eftersom jag nyligen länkade till den här tråden så tänkte jag att jag kompletterar med lite mer information om vår installation också.
Vi har börjat med individuell mätning. Enligt vårt anläggningsbeslut får vi mäta förbrukning och debitera individuellt på sådant som var gemensamt när anläggningsbeslutet skrevs (värme, vatten etc.). Så vi har nu börjat med mätning av förbrukning för alla boxar. Eftersom det tidigare ingått el i garagen för motorvärmare har vi beslutat att 100 kWh/månaden ingår i samfällighetsavgiften. Allt därutöver faktureras. Då får den som använder motorvärmare sporadiskt samma kostnad som tidigare, men den som har laddbar bil får betala.
Eftersom vi ännu har så få som behöver faktureras så tar jag ut en förbrukningsrapport var tredje månad och kassören lägger in manuellt till fakturering. Mellan fem och åtta medlemmar får faktura för förbrukningen i garagen, då som mest på 800:- (det var jag som fick den fakturan ...). Vi följer upp förbrukning och elkostnad kontinuerligt och kan ändra om det visar sig att vårt system inte är rätt. Idag fakturerar vi 1:- per kWh men det kan både komma att höjas och sänkas. Samfälligheten ska vare sig gå med vinst eller förlust på detta.
Vi har aktiverat lastbalansering på alla boxar (det hade vi inte från start). Det innebär att vi har kunnat skruva upp "baseffekt" från 1,8 kW till 3,7 kW. Innan lastbalanseringen satte vi alla boxar till 8A för att se att allt fungerade och att nätet skulle klara belastningen. Våra boxar är ju enfas, så nu kör vi maxeffekt som standard. Som tidigare gäller att om någon medlem behöver mer elektroner för morgondagen finns flera snabbladdare i närheten där man kan fylla på snabbare innan man åker hem för nattparkering.
En gård har högre andel laddbara bilar och där går lastbalanseringen in med jämna mellanrum på båda kretsar som går där (2 kretsar med 3X16A respektive 3x25A). Där funderar vi på att installera en AmpGuard (https://charge-amps.com/sv/produkt/amp-guard/) för att inte riskera att kretsarna tillsammans överskrider servis på något sätt. I och för sig är servisen på 3x63A, men vi har andra förbrukare på den servisen också som inte får gå ner.
Under dessa dryga tre år har vi haft få problem med boxarna. Någon har bytts ut (elektronikfel) och ett par har fått nya kablar (oftast olycksaliga medlemmar som råkat köra över kabeln så den vikt sig dubbel). Vi har bytt ut wifi-nätet då det vi installerade 2017 inte visade sig hålla måttet (nu kör vi meshnät från Ubiquiti Enterprise).
Re: SMF Småbjörkens installation av laddboxar
Nej, ingen momsregistrering för oss. Klippt från nätet; ”Om samfälligheten endast tillgodoser gemensamma behov för samfällighetens fastigheter föreligger emellertid ingen momspliktig verksamhet.”Esterox skrev:Är ni drabbade utav momslagen och behövt momsregistrera eller är det bara BRF?
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Re: SMF Småbjörkens installation av laddboxar
Kontrollera det en gång till bara. Vet att många missat att mätning med IMD är numera momspliktig. Men kanske bara gäller bostadsrätter och inte samfällighets garage.themax skrev:Nej, ingen momsregistrering för oss. Klippt från nätet; ”Om samfälligheten endast tillgodoser gemensamma behov för samfällighetens fastigheter föreligger emellertid ingen momspliktig verksamhet.”Esterox skrev:Är ni drabbade utav momslagen och behövt momsregistrera eller är det bara BRF?
https://www.fastighetsagarna.se/aktuell ... r-i-hyran/
SMF Småbjörkens installation av laddboxar
Tack. Skulle det vara så att vi skulle bli momspliktiga så går vi över till att fakturera för tillgång till motorvärmaruttag, utan mätning ...Esterox skrev:Kontrollera det en gång till bara. Vet att många missat att mätning med IMD är numera momspliktig. Men kanske bara gäller bostadsrätter och inte samfällighets garage.themax skrev:Nej, ingen momsregistrering för oss. Klippt från nätet; ”Om samfälligheten endast tillgodoser gemensamma behov för samfällighetens fastigheter föreligger emellertid ingen momspliktig verksamhet.”Esterox skrev:Är ni drabbade utav momslagen och behövt momsregistrera eller är det bara BRF?
https://www.fastighetsagarna.se/aktuell ... r-i-hyran/
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.