SMF Småbjörkens installation av laddboxar

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: SMF Småbjörkens installation av laddboxar

Inlägg av bylund »

mati skrev:
@themax
Du är väl medveten om att du har nu ännu ett argument mindre att inte skaffa elbil? Nu är det dags. ;) :)
themax, det verkar som du missade att svara på matis fråga ;)
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: SMF Småbjörkens installation av laddboxar

Inlägg av themax »

bylund skrev:
mati skrev:
@themax
Du är väl medveten om att du har nu ännu ett argument mindre att inte skaffa elbil? Nu är det dags. ;) :)
themax, det verkar som du missade att svara på matis fråga ;)
"Glömde"... ;-)
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Re: SMF Småbjörkens installation av laddboxar

Inlägg av Jocce »

themax skrev:

Eftersom vi var tidiga så låg Klimatklivet på mig för att hjälpa till att komplettera ansökan. Vi är något av ett referensprojekt även för dem men miljöbeskrivningen behöver man som förening inte lägga mycket tid på. Som företag som söker är det dock viktigare.

Vi har fått halva stödet utbetalt och får andra halvan när vi redovisar projektet (måste ske före sista december). Hela projektet går på 1.100.000 varav hälften bekostas av Klimatklivet. Som Tibor skriver i artikeln skulle det bli dyrare (någonstans runt 50.000 räknade vi ut) att byta till nya motorvärmaruttag.

Vi återanvänder all kabel som går att återanvända, men i offerten finns det "luft" att byta där det behövs.

Som anekdot kan sägas att jag påtade ihop ansökan en fredagskväll över ett glas vin, baserat på ett projekt jag läst om på nätet. Jag bara översatte det till våra förutsättningar och lade på 10 %. Det visade sig stämma rätt bra med den offert vi fick från NewEL.

Alla beviljade ansökningar finns i kalkylarket https://www.naturvardsverket.se/upload/ ... 04-11.xlsx.

Låter som du fick bättre kontakt med Klimatklivet-kontaktpersoner än vad jag fick. Fick i princip ingen hjälp och fick googla mig fram till allt. Vi fick dock godkänt för de 4 stolparna vi satte upp (Totalt ca 60.000 kr varav 30.000 betalas av klimatklivet, hälften skall ha betalats ut nu och vi är i princip klara nu, smådetaljer klart, så skall slutrapportera snart).
Det där med Fredagskväll och ett glas vin känner jag igen, även om jag tror det var en Onsdag för min del ;)


Som sagt, inte meningen att låta neggo i min kommentar i artikeln, ser detta bara som ett positivt och spännande projekt :)


/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: SMF Småbjörkens installation av laddboxar

Inlägg av Svenssons »

Roligt att höra om detta projekt! Kom att tänka på att schuko-uttaget även kan användas på sommaren för de med parkeringsplats och elcykel. Med en sådan här lösning så blir det ju win-win för alla (förutom möjligtvis för alla skattebetalare som får betala för bidraget men vi vinner å andra sidan på att omställningen till el går framåt och att därmed beroendet av import av olja minskar plus renare luft för alla).

Jag tror att just möjlighet att ladda bilen över natten där man bor kommer vara bland de största hindren för elbilar i framtiden. Här löser ni detta på ett galant sätt!
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
eldaria
elbilist
Inlägg: 1
Blev medlem: 12 apr 2017 12:15

Re: SMF Småbjörkens installation av laddboxar

Inlägg av eldaria »

Mycket intressant, vi har precis skickat in vår ansökan för några veckor sedan.

Jag är nyfiken på hur er lösning för lastbalansering ser ut?

Vi vill exempelvis ha att lastbalanseringen ska ta hänsyn till andra laster då exempelvis vi har Ventilation, KabelTV, Undercentraler, Fiber, och existerande motorvärmaruttag som inte byts ut, m.m. till samma huvudsäkring som vår motorvärmaruttag idag är.
Sen verkar de flesta lösningar för lastbalansering vara att man väntar till en bil är klar sen börjar nästa, osv.
Vi sökte en lösning som kan fördela tillgänglig effekt på alla så att även om man inte kanske hinner få full effekt, så får man något under tiden man är inkopplad ifall det är många som laddar samtidigt.

Det vi fått är att det är svårt att få till det så som vi önskar, att tekniken inte är där o.s.v.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: SMF Småbjörkens installation av laddboxar

Inlägg av themax »

eldaria skrev:
Mycket intressant, vi har precis skickat in vår ansökan för några veckor sedan.

Jag är nyfiken på hur er lösning för lastbalansering ser ut?

Vi vill exempelvis ha att lastbalanseringen ska ta hänsyn till andra laster då exempelvis vi har Ventilation, KabelTV, Undercentraler, Fiber, och existerande motorvärmaruttag som inte byts ut, m.m. till samma huvudsäkring som vår motorvärmaruttag idag är.
Sen verkar de flesta lösningar för lastbalansering vara att man väntar till en bil är klar sen börjar nästa, osv.
Vi sökte en lösning som kan fördela tillgänglig effekt på alla så att även om man inte kanske hinner få full effekt, så får man något under tiden man är inkopplad ifall det är många som laddar samtidigt.

Det vi fått är att det är svårt att få till det så som vi önskar, att tekniken inte är där o.s.v.
Vi har inte bestämt helt hur lastbalanseringen kommer se ut. Vi har en servis på 63A till varje garagegård (totalt 4 st) och de är i sin tur avsäkrade med lägre effekt trefas beroende på antal platser, 16A & 25A. Det betyder att det kan bli lite olika beroende på vad som funkar just där.

Servisen vi har dit gäller bara laddboxarna, garagebelysning, gårdsbelysning och garageöppnare. Bör räcka och bli över.

Troligtvis blir det dock "lite till alla" istället för "först till kvarn".
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Vasp
Inlägg: 584
Blev medlem: 27 jan 2015 14:40
Ort: Skellefteå

Re: SMF Småbjörkens installation av laddboxar

Inlägg av Vasp »

Björn Nyland la upp nån video om nått system som delar på samma 63a säkring. Strömmen delas ut jämt mellan bilarna. När nån är klar så får de andra mer och om nån kommer och kopplar in sig så får man mindre.

Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: SMF Småbjörkens installation av laddboxar

Inlägg av themax »

Nu har Charge-Amps lagt ut en pressrelease om vårt projekt på MyNewsDesk också. Tyvärr ville inte Naturvårdsverket vara med (de har bestämt sig för att inte kommentera enskilda projekt de stöder) men fram till nyligen var det meningen att de också skulle uttalat sig i den här pressreleasen.

https://www.mynewsdesk.com/se/charge-am ... =send_list

Sen får man väl lida lite för att selfien tillsammans med Haloboxen blev sådär ...
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
LarsB
Teslaägare
Inlägg: 183
Blev medlem: 31 mar 2015 23:11

Re: SMF Småbjörkens installation av laddboxar

Inlägg av LarsB »

Angående debitering så har ju varje Halo Box inbyggd energimätare, och man kan ju få dem att styras antingen via RFID tag eller från mobilen. Har inte aktiverat detta på mina ännu så vet inte exakt hur det funkar.
Vad gäller lastbalanseringen så borde väl det kunna göras genom att Halo-boxarna talar om för varje bil hur mycket de får belasta dynamiskt, och skickar ut ny info till bilen när nån mer kommer eller nån kopplar ur. Dvs styrs via mjukvara.
I dagsläget får man ringa Chargeamps om man vill ändra inställningen för strömmen men det skall gå att göra via "appen" efter sommaren enl. Anna.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: SMF Småbjörkens installation av laddboxar

Inlägg av themax »

LarsB skrev:
Angående debitering så har ju varje Halo Box inbyggd energimätare, och man kan ju få dem att styras antingen via RFID tag eller från mobilen. Har inte aktiverat detta på mina ännu så vet inte exakt hur det funkar.
Vad gäller lastbalanseringen så borde väl det kunna göras genom att Halo-boxarna talar om för varje bil hur mycket de får belasta dynamiskt, och skickar ut ny info till bilen när nån mer kommer eller nån kopplar ur. Dvs styrs via mjukvara.
I dagsläget får man ringa Chargeamps om man vill ändra inställningen för strömmen men det skall gå att göra via "appen" efter sommaren enl. Anna.
Vi har inte "kopplat upp" våra ännu – arbetet med att installera dem pågår fortfarande några veckor och vi har heller inte bestämt hur uppkopplingen ska se ut (jobbar på att få vår bredbandsleverantör att sätta upp ett dedikerat wi-fi-nät). Men lastbalanseringen beror på servisen (63A) där vi har både 16A och 25A under på olika delar och olika antal parkeringsplatser.

Fördelningen inom varje "subnät" blir förmodligen dynamiskt som du skriver ovan.

Med de beräkningar vi gjort gör att de allra flesta kommer klara sig med 3,7 kW som vi installerar (baserat på svenskens genomsnittssträcka 1200 mil/år och att bilen står parkerad 95% av sin levnadstid). Om någon behöver mer finns snabbladdare i Kista.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
sweslac
Teslaägare
Inlägg: 310
Blev medlem: 08 mar 2015 15:31
Ort: Vallentuna

Re: SMF Småbjörkens installation av laddboxar

Inlägg av sweslac »

På mitt jobb så lyckades vi förhandla med Kia för att få ett bättre pris på Kia EV Soul. Kanske värt att kolla om Kia vill göra det för era medlemmar som nu kan ladda enkelt och bra!


Sent from my iPhone using Tapatalk
Väntar på MYP blå/svart // 2016 Model X 90D [SÅLD]// 2019 Volvo XC60 T8 //1999 Subaru Impreza GT // 1973 VW Thing
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: SMF Småbjörkens installation av laddboxar

Inlägg av themax »

sweslac skrev:
På mitt jobb så lyckades vi förhandla med Kia för att få ett bättre pris på Kia EV Soul. Kanske värt att kolla om Kia vill göra det för era medlemmar som nu kan ladda enkelt och bra!
Ja, vi har faktiskt diskuterat att när projektet är klart gå ut till tillverkarna och be dem göra en riktad kampanj mot medlemmarna. Bra att veta att Kia är öppna för sådana prylar.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: SMF Småbjörkens installation av laddboxar

Inlägg av Jerker »

Har nu också läst artikeln i Elbilen. Trevligt! Ett gott föredöme som borde visas upp för många bostadsrättsföreningar så att de inte tar fel beslut den dagen det närmar sig...
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: SMF Småbjörkens installation av laddboxar

Inlägg av themax »

Jerker skrev:
Har nu också läst artikeln i Elbilen. Trevligt! Ett gott föredöme som borde visas upp för många bostadsrättsföreningar så att de inte tar fel beslut den dagen det närmar sig...
Jag läser ju tidningen via Ztory, så jag får själv vänta någon vecka innan jag kan läsa den. Men kul att du gillar det vi gör – jag är grymt inspirerad av er elbilsbilister, och gör vad jag kan för att fler ska få upp ögonen för att det går att börja köra elektriskt. Hade vi inte varit infernaliska långåkare hade vi också kört elektriskt redan. Men jag får nog vackert vänta på min trea (precis som du måste jag betala varenda sekin med trippelbeskattade kronor som privatperson, och då är Model S och X ouppnåeliga drömmar).
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: SMF Småbjörkens installation av laddboxar

Inlägg av themax »

Nu har vi äntligen gjort en första test hur det går att ladda i våra garage. När allt är klart kommer jag bjuda in fler så vi får stresstesta systemet och lastbalanseringen.

Kul att några elektroner gör mer nytta än att bara värma en fossilbil!


Bild

Bild
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1871
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: SMF Småbjörkens installation av laddboxar

Inlägg av bjelkeman »

themax skrev:
Nu har vi äntligen gjort en första test hur det går att ladda i våra garage. När allt är klart kommer jag bjuda in fler så vi får stresstesta systemet och lastbalanseringen.
Kommer gärna och hjälper att stresstesta.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: SMF Småbjörkens installation av laddboxar

Inlägg av chpaulin »

Har jag möjlighet kommer jag och hjälper till :)
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: SMF Småbjörkens installation av laddboxar

Inlägg av themax »

Nu kan jag meddela att Klimatklivet beslutat godkänna vår slutrapport och de återstående pengarna (50 % stöd) utbetalas i dagarna.

Förutom lite uppkopplingsproblem med ett fåtal laddare fungerar det utmärkt. Vi i styrelsen kan se elförbrukning på schuko och typ-2 (och det verkar som om det faktiskt dykt upp en och annan laddbar bil i föreningen under året, vilket var vårt mål).

Själv har jag ju ytterligare ett år på mig att förbereda mitt användande...
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Vasp
Inlägg: 584
Blev medlem: 27 jan 2015 14:40
Ort: Skellefteå

Re: SMF Småbjörkens installation av laddboxar

Inlägg av Vasp »

Intressant läsning detta. Jag funderar på att bli aktiv i min förening och driva på för laddstolpar. Problemet som jag har sett är att vi har till den allra största delen uteplatser. Finns en del carports och ett fåtal garage. Men cirka 85% är uteplatser.

Men eran lösning på uteplatserna verkar riktigt fin.

Hade tänkt flytta till en nybyggd förening som ska ha inflyttning under 2019 och där det ska skruvas 3-fas uttag från början. Men det blir nog inte av så får ta och försöka driva på i min förening.

Så jag kommer nog att sno mycket av erfarenheterna från era installation rakt av.
4711
Inlägg: 1
Blev medlem: 12 jan 2018 09:38

Re: SMF Småbjörkens installation av laddboxar

Inlägg av 4711 »

Grattis till laddarna, väldigt inspirerande det hela!
Användarvisningsbild
Mr S
Teslaägare
Inlägg: 216
Blev medlem: 29 jul 2018 14:45

Re: SMF Småbjörkens installation av laddboxar

Inlägg av Mr S »

Snart har det gått två år sedan installationen. Hur många laddbara bilar finns det nu i er samfällighet?
Tesla Model Y Long Range
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: SMF Småbjörkens installation av laddboxar

Inlägg av themax »

Vi har sex laddare som används lite mer frekvent, alltså 10% av alla garage. Den som använder mest (jag) förbrukar i genomsnitt 300 kWh i månaden (tänk dock på att vi kört knappt 3000 mil sedan vi fick bilen i mars)...
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: SMF Småbjörkens installation av laddboxar

Inlägg av themax »

Eftersom jag nyligen länkade till den här tråden så tänkte jag att jag kompletterar med lite mer information om vår installation också.

Vi har börjat med individuell mätning. Enligt vårt anläggningsbeslut får vi mäta förbrukning och debitera individuellt på sådant som var gemensamt när anläggningsbeslutet skrevs (värme, vatten etc.). Så vi har nu börjat med mätning av förbrukning för alla boxar. Eftersom det tidigare ingått el i garagen för motorvärmare har vi beslutat att 100 kWh/månaden ingår i samfällighetsavgiften. Allt därutöver faktureras. Då får den som använder motorvärmare sporadiskt samma kostnad som tidigare, men den som har laddbar bil får betala.

Eftersom vi ännu har så få som behöver faktureras så tar jag ut en förbrukningsrapport var tredje månad och kassören lägger in manuellt till fakturering. Mellan fem och åtta medlemmar får faktura för förbrukningen i garagen, då som mest på 800:- (det var jag som fick den fakturan ...). Vi följer upp förbrukning och elkostnad kontinuerligt och kan ändra om det visar sig att vårt system inte är rätt. Idag fakturerar vi 1:- per kWh men det kan både komma att höjas och sänkas. Samfälligheten ska vare sig gå med vinst eller förlust på detta.

Vi har aktiverat lastbalansering på alla boxar (det hade vi inte från start). Det innebär att vi har kunnat skruva upp "baseffekt" från 1,8 kW till 3,7 kW. Innan lastbalanseringen satte vi alla boxar till 8A för att se att allt fungerade och att nätet skulle klara belastningen. Våra boxar är ju enfas, så nu kör vi maxeffekt som standard. Som tidigare gäller att om någon medlem behöver mer elektroner för morgondagen finns flera snabbladdare i närheten där man kan fylla på snabbare innan man åker hem för nattparkering.

En gård har högre andel laddbara bilar och där går lastbalanseringen in med jämna mellanrum på båda kretsar som går där (2 kretsar med 3X16A respektive 3x25A). Där funderar vi på att installera en AmpGuard (https://charge-amps.com/sv/produkt/amp-guard/) för att inte riskera att kretsarna tillsammans överskrider servis på något sätt. I och för sig är servisen på 3x63A, men vi har andra förbrukare på den servisen också som inte får gå ner.

Under dessa dryga tre år har vi haft få problem med boxarna. Någon har bytts ut (elektronikfel) och ett par har fått nya kablar (oftast olycksaliga medlemmar som råkat köra över kabeln så den vikt sig dubbel). Vi har också bytt ut wifi-nätet då det vi installerade 2017 inte visade sig hålla måttet (nu kör vi meshnät från Ubiquiti Enterprise).
Senast redigerad av themax, redigerad totalt 1 gånger.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: SMF Småbjörkens installation av laddboxar

Inlägg av Esterox »

themax skrev:
Eftersom jag nyligen länkade till den här tråden så tänkte jag att jag kompletterar med lite mer information om vår installation också.

Vi har börjat med individuell mätning. Enligt vårt anläggningsbeslut får vi mäta förbrukning och debitera individuellt på sådant som var gemensamt när anläggningsbeslutet skrevs (värme, vatten etc.). Så vi har nu börjat med mätning av förbrukning för alla boxar. Eftersom det tidigare ingått el i garagen för motorvärmare har vi beslutat att 100 kWh/månaden ingår i samfällighetsavgiften. Allt därutöver faktureras. Då får den som använder motorvärmare sporadiskt samma kostnad som tidigare, men den som har laddbar bil får betala.

Eftersom vi ännu har så få som behöver faktureras så tar jag ut en förbrukningsrapport var tredje månad och kassören lägger in manuellt till fakturering. Mellan fem och åtta medlemmar får faktura för förbrukningen i garagen, då som mest på 800:- (det var jag som fick den fakturan ...). Vi följer upp förbrukning och elkostnad kontinuerligt och kan ändra om det visar sig att vårt system inte är rätt. Idag fakturerar vi 1:- per kWh men det kan både komma att höjas och sänkas. Samfälligheten ska vare sig gå med vinst eller förlust på detta.

Vi har aktiverat lastbalansering på alla boxar (det hade vi inte från start). Det innebär att vi har kunnat skruva upp "baseffekt" från 1,8 kW till 3,7 kW. Innan lastbalanseringen satte vi alla boxar till 8A för att se att allt fungerade och att nätet skulle klara belastningen. Våra boxar är ju enfas, så nu kör vi maxeffekt som standard. Som tidigare gäller att om någon medlem behöver mer elektroner för morgondagen finns flera snabbladdare i närheten där man kan fylla på snabbare innan man åker hem för nattparkering.

En gård har högre andel laddbara bilar och där går lastbalanseringen in med jämna mellanrum på båda kretsar som går där (2 kretsar med 3X16A respektive 3x25A). Där funderar vi på att installera en AmpGuard (https://charge-amps.com/sv/produkt/amp-guard/) för att inte riskera att kretsarna tillsammans överskrider servis på något sätt. I och för sig är servisen på 3x63A, men vi har andra förbrukare på den servisen också som inte får gå ner.

Under dessa dryga tre år har vi haft få problem med boxarna. Någon har bytts ut (elektronikfel) och ett par har fått nya kablar (oftast olycksaliga medlemmar som råkat köra över kabeln så den vikt sig dubbel). Vi har bytt ut wifi-nätet då det vi installerade 2017 inte visade sig hålla måttet (nu kör vi meshnät från Ubiquiti Enterprise).
Är ni drabbade utav momslagen och behövt momsregistrera eller är det bara BRF?
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: SMF Småbjörkens installation av laddboxar

Inlägg av themax »

Esterox skrev:
Är ni drabbade utav momslagen och behövt momsregistrera eller är det bara BRF?
Nej, ingen momsregistrering för oss. Klippt från nätet; ”Om samfälligheten endast tillgodoser gemensamma behov för samfällighetens fastigheter föreligger emellertid ingen momspliktig verksamhet.”
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Skriv svar