Sida 1 av 2

Re: SMF Småbjörkens installation av laddboxar

Postat: 11 apr 2017 22:38
av bylund
mati skrev:
@themax
Du är väl medveten om att du har nu ännu ett argument mindre att inte skaffa elbil? Nu är det dags. ;) :)
themax, det verkar som du missade att svara på matis fråga ;)

Re: SMF Småbjörkens installation av laddboxar

Postat: 11 apr 2017 23:12
av themax
bylund skrev:
mati skrev:
@themax
Du är väl medveten om att du har nu ännu ett argument mindre att inte skaffa elbil? Nu är det dags. ;) :)
themax, det verkar som du missade att svara på matis fråga ;)
"Glömde"... ;-)

Re: SMF Småbjörkens installation av laddboxar

Postat: 12 apr 2017 08:14
av Jocce
themax skrev:

Eftersom vi var tidiga så låg Klimatklivet på mig för att hjälpa till att komplettera ansökan. Vi är något av ett referensprojekt även för dem men miljöbeskrivningen behöver man som förening inte lägga mycket tid på. Som företag som söker är det dock viktigare.

Vi har fått halva stödet utbetalt och får andra halvan när vi redovisar projektet (måste ske före sista december). Hela projektet går på 1.100.000 varav hälften bekostas av Klimatklivet. Som Tibor skriver i artikeln skulle det bli dyrare (någonstans runt 50.000 räknade vi ut) att byta till nya motorvärmaruttag.

Vi återanvänder all kabel som går att återanvända, men i offerten finns det "luft" att byta där det behövs.

Som anekdot kan sägas att jag påtade ihop ansökan en fredagskväll över ett glas vin, baserat på ett projekt jag läst om på nätet. Jag bara översatte det till våra förutsättningar och lade på 10 %. Det visade sig stämma rätt bra med den offert vi fick från NewEL.

Alla beviljade ansökningar finns i kalkylarket https://www.naturvardsverket.se/upload/ ... 04-11.xlsx.

Låter som du fick bättre kontakt med Klimatklivet-kontaktpersoner än vad jag fick. Fick i princip ingen hjälp och fick googla mig fram till allt. Vi fick dock godkänt för de 4 stolparna vi satte upp (Totalt ca 60.000 kr varav 30.000 betalas av klimatklivet, hälften skall ha betalats ut nu och vi är i princip klara nu, smådetaljer klart, så skall slutrapportera snart).
Det där med Fredagskväll och ett glas vin känner jag igen, även om jag tror det var en Onsdag för min del ;)


Som sagt, inte meningen att låta neggo i min kommentar i artikeln, ser detta bara som ett positivt och spännande projekt :)


/Jocce

Re: SMF Småbjörkens installation av laddboxar

Postat: 12 apr 2017 12:18
av Svenssons
Roligt att höra om detta projekt! Kom att tänka på att schuko-uttaget även kan användas på sommaren för de med parkeringsplats och elcykel. Med en sådan här lösning så blir det ju win-win för alla (förutom möjligtvis för alla skattebetalare som får betala för bidraget men vi vinner å andra sidan på att omställningen till el går framåt och att därmed beroendet av import av olja minskar plus renare luft för alla).

Jag tror att just möjlighet att ladda bilen över natten där man bor kommer vara bland de största hindren för elbilar i framtiden. Här löser ni detta på ett galant sätt!

Re: SMF Småbjörkens installation av laddboxar

Postat: 12 apr 2017 12:27
av eldaria
Mycket intressant, vi har precis skickat in vår ansökan för några veckor sedan.

Jag är nyfiken på hur er lösning för lastbalansering ser ut?

Vi vill exempelvis ha att lastbalanseringen ska ta hänsyn till andra laster då exempelvis vi har Ventilation, KabelTV, Undercentraler, Fiber, och existerande motorvärmaruttag som inte byts ut, m.m. till samma huvudsäkring som vår motorvärmaruttag idag är.
Sen verkar de flesta lösningar för lastbalansering vara att man väntar till en bil är klar sen börjar nästa, osv.
Vi sökte en lösning som kan fördela tillgänglig effekt på alla så att även om man inte kanske hinner få full effekt, så får man något under tiden man är inkopplad ifall det är många som laddar samtidigt.

Det vi fått är att det är svårt att få till det så som vi önskar, att tekniken inte är där o.s.v.

Re: SMF Småbjörkens installation av laddboxar

Postat: 12 apr 2017 15:49
av themax
eldaria skrev:
Mycket intressant, vi har precis skickat in vår ansökan för några veckor sedan.

Jag är nyfiken på hur er lösning för lastbalansering ser ut?

Vi vill exempelvis ha att lastbalanseringen ska ta hänsyn till andra laster då exempelvis vi har Ventilation, KabelTV, Undercentraler, Fiber, och existerande motorvärmaruttag som inte byts ut, m.m. till samma huvudsäkring som vår motorvärmaruttag idag är.
Sen verkar de flesta lösningar för lastbalansering vara att man väntar till en bil är klar sen börjar nästa, osv.
Vi sökte en lösning som kan fördela tillgänglig effekt på alla så att även om man inte kanske hinner få full effekt, så får man något under tiden man är inkopplad ifall det är många som laddar samtidigt.

Det vi fått är att det är svårt att få till det så som vi önskar, att tekniken inte är där o.s.v.
Vi har inte bestämt helt hur lastbalanseringen kommer se ut. Vi har en servis på 63A till varje garagegård (totalt 4 st) och de är i sin tur avsäkrade med lägre effekt trefas beroende på antal platser, 16A & 25A. Det betyder att det kan bli lite olika beroende på vad som funkar just där.

Servisen vi har dit gäller bara laddboxarna, garagebelysning, gårdsbelysning och garageöppnare. Bör räcka och bli över.

Troligtvis blir det dock "lite till alla" istället för "först till kvarn".

Re: SMF Småbjörkens installation av laddboxar

Postat: 12 apr 2017 16:40
av Vasp
Björn Nyland la upp nån video om nått system som delar på samma 63a säkring. Strömmen delas ut jämt mellan bilarna. När nån är klar så får de andra mer och om nån kommer och kopplar in sig så får man mindre.


Re: SMF Småbjörkens installation av laddboxar

Postat: 21 apr 2017 14:27
av themax
Nu har Charge-Amps lagt ut en pressrelease om vårt projekt på MyNewsDesk också. Tyvärr ville inte Naturvårdsverket vara med (de har bestämt sig för att inte kommentera enskilda projekt de stöder) men fram till nyligen var det meningen att de också skulle uttalat sig i den här pressreleasen.

https://www.mynewsdesk.com/se/charge-am ... =send_list

Sen får man väl lida lite för att selfien tillsammans med Haloboxen blev sådär ...

Re: SMF Småbjörkens installation av laddboxar

Postat: 21 apr 2017 19:05
av LarsB
Angående debitering så har ju varje Halo Box inbyggd energimätare, och man kan ju få dem att styras antingen via RFID tag eller från mobilen. Har inte aktiverat detta på mina ännu så vet inte exakt hur det funkar.
Vad gäller lastbalanseringen så borde väl det kunna göras genom att Halo-boxarna talar om för varje bil hur mycket de får belasta dynamiskt, och skickar ut ny info till bilen när nån mer kommer eller nån kopplar ur. Dvs styrs via mjukvara.
I dagsläget får man ringa Chargeamps om man vill ändra inställningen för strömmen men det skall gå att göra via "appen" efter sommaren enl. Anna.

Re: SMF Småbjörkens installation av laddboxar

Postat: 21 apr 2017 21:24
av themax
LarsB skrev:
Angående debitering så har ju varje Halo Box inbyggd energimätare, och man kan ju få dem att styras antingen via RFID tag eller från mobilen. Har inte aktiverat detta på mina ännu så vet inte exakt hur det funkar.
Vad gäller lastbalanseringen så borde väl det kunna göras genom att Halo-boxarna talar om för varje bil hur mycket de får belasta dynamiskt, och skickar ut ny info till bilen när nån mer kommer eller nån kopplar ur. Dvs styrs via mjukvara.
I dagsläget får man ringa Chargeamps om man vill ändra inställningen för strömmen men det skall gå att göra via "appen" efter sommaren enl. Anna.
Vi har inte "kopplat upp" våra ännu – arbetet med att installera dem pågår fortfarande några veckor och vi har heller inte bestämt hur uppkopplingen ska se ut (jobbar på att få vår bredbandsleverantör att sätta upp ett dedikerat wi-fi-nät). Men lastbalanseringen beror på servisen (63A) där vi har både 16A och 25A under på olika delar och olika antal parkeringsplatser.

Fördelningen inom varje "subnät" blir förmodligen dynamiskt som du skriver ovan.

Med de beräkningar vi gjort gör att de allra flesta kommer klara sig med 3,7 kW som vi installerar (baserat på svenskens genomsnittssträcka 1200 mil/år och att bilen står parkerad 95% av sin levnadstid). Om någon behöver mer finns snabbladdare i Kista.

Re: SMF Småbjörkens installation av laddboxar

Postat: 23 apr 2017 17:01
av sweslac
På mitt jobb så lyckades vi förhandla med Kia för att få ett bättre pris på Kia EV Soul. Kanske värt att kolla om Kia vill göra det för era medlemmar som nu kan ladda enkelt och bra!


Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: SMF Småbjörkens installation av laddboxar

Postat: 29 apr 2017 10:52
av themax
sweslac skrev:
På mitt jobb så lyckades vi förhandla med Kia för att få ett bättre pris på Kia EV Soul. Kanske värt att kolla om Kia vill göra det för era medlemmar som nu kan ladda enkelt och bra!
Ja, vi har faktiskt diskuterat att när projektet är klart gå ut till tillverkarna och be dem göra en riktad kampanj mot medlemmarna. Bra att veta att Kia är öppna för sådana prylar.

Re: SMF Småbjörkens installation av laddboxar

Postat: 29 apr 2017 18:07
av Jerker
Har nu också läst artikeln i Elbilen. Trevligt! Ett gott föredöme som borde visas upp för många bostadsrättsföreningar så att de inte tar fel beslut den dagen det närmar sig...

Re: SMF Småbjörkens installation av laddboxar

Postat: 29 apr 2017 22:06
av themax
Jerker skrev:
Har nu också läst artikeln i Elbilen. Trevligt! Ett gott föredöme som borde visas upp för många bostadsrättsföreningar så att de inte tar fel beslut den dagen det närmar sig...
Jag läser ju tidningen via Ztory, så jag får själv vänta någon vecka innan jag kan läsa den. Men kul att du gillar det vi gör – jag är grymt inspirerad av er elbilsbilister, och gör vad jag kan för att fler ska få upp ögonen för att det går att börja köra elektriskt. Hade vi inte varit infernaliska långåkare hade vi också kört elektriskt redan. Men jag får nog vackert vänta på min trea (precis som du måste jag betala varenda sekin med trippelbeskattade kronor som privatperson, och då är Model S och X ouppnåeliga drömmar).

Re: SMF Småbjörkens installation av laddboxar

Postat: 20 maj 2017 17:29
av themax
Nu har vi äntligen gjort en första test hur det går att ladda i våra garage. När allt är klart kommer jag bjuda in fler så vi får stresstesta systemet och lastbalanseringen.

Kul att några elektroner gör mer nytta än att bara värma en fossilbil!


Bild

Bild

Re: SMF Småbjörkens installation av laddboxar

Postat: 20 maj 2017 19:04
av bjelkeman
themax skrev:
Nu har vi äntligen gjort en första test hur det går att ladda i våra garage. När allt är klart kommer jag bjuda in fler så vi får stresstesta systemet och lastbalanseringen.
Kommer gärna och hjälper att stresstesta.

Re: SMF Småbjörkens installation av laddboxar

Postat: 21 maj 2017 09:21
av chpaulin
Har jag möjlighet kommer jag och hjälper till :)

Re: SMF Småbjörkens installation av laddboxar

Postat: 29 dec 2017 09:41
av themax
Nu kan jag meddela att Klimatklivet beslutat godkänna vår slutrapport och de återstående pengarna (50 % stöd) utbetalas i dagarna.

Förutom lite uppkopplingsproblem med ett fåtal laddare fungerar det utmärkt. Vi i styrelsen kan se elförbrukning på schuko och typ-2 (och det verkar som om det faktiskt dykt upp en och annan laddbar bil i föreningen under året, vilket var vårt mål).

Själv har jag ju ytterligare ett år på mig att förbereda mitt användande...

Re: SMF Småbjörkens installation av laddboxar

Postat: 29 dec 2017 15:31
av Vasp
Intressant läsning detta. Jag funderar på att bli aktiv i min förening och driva på för laddstolpar. Problemet som jag har sett är att vi har till den allra största delen uteplatser. Finns en del carports och ett fåtal garage. Men cirka 85% är uteplatser.

Men eran lösning på uteplatserna verkar riktigt fin.

Hade tänkt flytta till en nybyggd förening som ska ha inflyttning under 2019 och där det ska skruvas 3-fas uttag från början. Men det blir nog inte av så får ta och försöka driva på i min förening.

Så jag kommer nog att sno mycket av erfarenheterna från era installation rakt av.

Re: SMF Småbjörkens installation av laddboxar

Postat: 12 jan 2018 09:45
av 4711
Grattis till laddarna, väldigt inspirerande det hela!

Re: SMF Småbjörkens installation av laddboxar

Postat: 22 sep 2019 07:38
av Mr S
Snart har det gått två år sedan installationen. Hur många laddbara bilar finns det nu i er samfällighet?

Re: SMF Småbjörkens installation av laddboxar

Postat: 22 sep 2019 19:25
av themax
Vi har sex laddare som används lite mer frekvent, alltså 10% av alla garage. Den som använder mest (jag) förbrukar i genomsnitt 300 kWh i månaden (tänk dock på att vi kört knappt 3000 mil sedan vi fick bilen i mars)...

Re: SMF Småbjörkens installation av laddboxar

Postat: 06 okt 2020 09:32
av themax
Eftersom jag nyligen länkade till den här tråden så tänkte jag att jag kompletterar med lite mer information om vår installation också.

Vi har börjat med individuell mätning. Enligt vårt anläggningsbeslut får vi mäta förbrukning och debitera individuellt på sådant som var gemensamt när anläggningsbeslutet skrevs (värme, vatten etc.). Så vi har nu börjat med mätning av förbrukning för alla boxar. Eftersom det tidigare ingått el i garagen för motorvärmare har vi beslutat att 100 kWh/månaden ingår i samfällighetsavgiften. Allt därutöver faktureras. Då får den som använder motorvärmare sporadiskt samma kostnad som tidigare, men den som har laddbar bil får betala.

Eftersom vi ännu har så få som behöver faktureras så tar jag ut en förbrukningsrapport var tredje månad och kassören lägger in manuellt till fakturering. Mellan fem och åtta medlemmar får faktura för förbrukningen i garagen, då som mest på 800:- (det var jag som fick den fakturan ...). Vi följer upp förbrukning och elkostnad kontinuerligt och kan ändra om det visar sig att vårt system inte är rätt. Idag fakturerar vi 1:- per kWh men det kan både komma att höjas och sänkas. Samfälligheten ska vare sig gå med vinst eller förlust på detta.

Vi har aktiverat lastbalansering på alla boxar (det hade vi inte från start). Det innebär att vi har kunnat skruva upp "baseffekt" från 1,8 kW till 3,7 kW. Innan lastbalanseringen satte vi alla boxar till 8A för att se att allt fungerade och att nätet skulle klara belastningen. Våra boxar är ju enfas, så nu kör vi maxeffekt som standard. Som tidigare gäller att om någon medlem behöver mer elektroner för morgondagen finns flera snabbladdare i närheten där man kan fylla på snabbare innan man åker hem för nattparkering.

En gård har högre andel laddbara bilar och där går lastbalanseringen in med jämna mellanrum på båda kretsar som går där (2 kretsar med 3X16A respektive 3x25A). Där funderar vi på att installera en AmpGuard (https://charge-amps.com/sv/produkt/amp-guard/) för att inte riskera att kretsarna tillsammans överskrider servis på något sätt. I och för sig är servisen på 3x63A, men vi har andra förbrukare på den servisen också som inte får gå ner.

Under dessa dryga tre år har vi haft få problem med boxarna. Någon har bytts ut (elektronikfel) och ett par har fått nya kablar (oftast olycksaliga medlemmar som råkat köra över kabeln så den vikt sig dubbel). Vi har också bytt ut wifi-nätet då det vi installerade 2017 inte visade sig hålla måttet (nu kör vi meshnät från Ubiquiti Enterprise).

Re: SMF Småbjörkens installation av laddboxar

Postat: 06 okt 2020 09:39
av Esterox
themax skrev:
Eftersom jag nyligen länkade till den här tråden så tänkte jag att jag kompletterar med lite mer information om vår installation också.

Vi har börjat med individuell mätning. Enligt vårt anläggningsbeslut får vi mäta förbrukning och debitera individuellt på sådant som var gemensamt när anläggningsbeslutet skrevs (värme, vatten etc.). Så vi har nu börjat med mätning av förbrukning för alla boxar. Eftersom det tidigare ingått el i garagen för motorvärmare har vi beslutat att 100 kWh/månaden ingår i samfällighetsavgiften. Allt därutöver faktureras. Då får den som använder motorvärmare sporadiskt samma kostnad som tidigare, men den som har laddbar bil får betala.

Eftersom vi ännu har så få som behöver faktureras så tar jag ut en förbrukningsrapport var tredje månad och kassören lägger in manuellt till fakturering. Mellan fem och åtta medlemmar får faktura för förbrukningen i garagen, då som mest på 800:- (det var jag som fick den fakturan ...). Vi följer upp förbrukning och elkostnad kontinuerligt och kan ändra om det visar sig att vårt system inte är rätt. Idag fakturerar vi 1:- per kWh men det kan både komma att höjas och sänkas. Samfälligheten ska vare sig gå med vinst eller förlust på detta.

Vi har aktiverat lastbalansering på alla boxar (det hade vi inte från start). Det innebär att vi har kunnat skruva upp "baseffekt" från 1,8 kW till 3,7 kW. Innan lastbalanseringen satte vi alla boxar till 8A för att se att allt fungerade och att nätet skulle klara belastningen. Våra boxar är ju enfas, så nu kör vi maxeffekt som standard. Som tidigare gäller att om någon medlem behöver mer elektroner för morgondagen finns flera snabbladdare i närheten där man kan fylla på snabbare innan man åker hem för nattparkering.

En gård har högre andel laddbara bilar och där går lastbalanseringen in med jämna mellanrum på båda kretsar som går där (2 kretsar med 3X16A respektive 3x25A). Där funderar vi på att installera en AmpGuard (https://charge-amps.com/sv/produkt/amp-guard/) för att inte riskera att kretsarna tillsammans överskrider servis på något sätt. I och för sig är servisen på 3x63A, men vi har andra förbrukare på den servisen också som inte får gå ner.

Under dessa dryga tre år har vi haft få problem med boxarna. Någon har bytts ut (elektronikfel) och ett par har fått nya kablar (oftast olycksaliga medlemmar som råkat köra över kabeln så den vikt sig dubbel). Vi har bytt ut wifi-nätet då det vi installerade 2017 inte visade sig hålla måttet (nu kör vi meshnät från Ubiquiti Enterprise).
Är ni drabbade utav momslagen och behövt momsregistrera eller är det bara BRF?

Re: SMF Småbjörkens installation av laddboxar

Postat: 06 okt 2020 21:54
av themax
Esterox skrev:
Är ni drabbade utav momslagen och behövt momsregistrera eller är det bara BRF?
Nej, ingen momsregistrering för oss. Klippt från nätet; ”Om samfälligheten endast tillgodoser gemensamma behov för samfällighetens fastigheter föreligger emellertid ingen momspliktig verksamhet.”