Blocket långliggare

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1047
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Blocket långliggare

Inlägg av jeppe_sthlm »

Vet inte hur mycket dollarkursen påverkar beg-priserna jämfört med andra märken?

Min gissning är att i de fall det finns en generalagent inblandad som står för importen, så tar de en del av valutarisken för att kunna hålla ett någorlunda jämnt pris ut till marknaden på en modell över tid.

I Teslas fall slår valutakursen direkt, vilket i sin tur gör att beg-priserna under en tid varit orimligt höga i jämförelse med vad man en gång betalade för bilen.

Nästa aspekt är det faktum att det inte finns några reella alternativ om man vill körs elbil som enda bil. Den sanningen är ju dock på väg att omkullkastas ganska rejält under nästa år (Model 3, Bolt, Leaf 60kWh osv).

I kombination med att det är ett nytt märke som har brutit ned de klassiska årsmodellscyklerna, åker åttor runt konkurrenterna med utvecklingstakten, inte har några kampanjer eller rabatter och dessutom uppdaterar befintliga bilar, så är mitt resonemang att marknaden inte riktigt vet hur bilarna ska värderas. De traditionella måtten räcker kanske inte riktigt.

Saker som t.ex. registrerad effekt och om bilen är moms-smittad eller ej kanske gör mer på beg-priset än för andra märken.

Det var som sagt mina personliga spaningar.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8505
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Blocket långliggare

Inlägg av Pontus »

Men det finns ju många exempel på där begagnatpriset inte alls har att göra med nypriset på en bil. Tror att man gör fel om man jämför med vad en bil kostade som ny. Det enda som spelar roll är väl vad köparna vill betala och vad säljarna vill sälja för.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10129
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Blocket långliggare

Inlägg av Legato »

Pontus skrev:
Men det finns ju många exempel på där begagnatpriset inte alls har att göra med nypriset på en bil. Tror att man gör fel om man jämför med vad en bil kostade som ny. Det enda som spelar roll är väl vad köparna vill betala och vad säljarna vill sälja för.
Personligen är jag övertygad om att mindre än en av tusen bilar i Sverige säljs till högre pris begagnad än listat nypris...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Skriv svar