Blocket långliggare

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Blocket långliggare

Inlägg av kler »

Vad kan anledningen vara att det ligger Teslor på blocket som legat där ~2 mån?
Jag snabbräknade till 6 st. som legat sen februari. Med tanke på att många suktar Tesla så är det lite ologiskt.
Jag kan bara se två anledningar:
- Objektet har problem
- Säljaren har en orealistiskt syn på andrahandsvärdet

Eller är det något jag missar?
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Blocket långliggare

Inlägg av Legato »

Lustigt. Läste detta inlägg och tänkte "två månader känns inte så länge", minuter senare snubblade jag över denna artikel:

http://www.teslarati.com/survey-ranks-u ... ong-peers/

Gäller såklart USA men intressant ändå att Model S "vänds" snabbast med nästan tre månader i snitt...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Blocket långliggare

Inlägg av apkungen »

Jag tror att just teslor har det problemet. Det finns väldigt många som verkligen vill ha en Tesla men som vill ha den till ett vettigt pris. Jag tror att befintliga ägare gärna värderar sin 85a minst som en ny 75a och tänker inte riktigt på att kvalitén blivit bättre, facelift, effektivare bil, ap mm. Och en tre år gammal bil som gått 6kmil borde få alltså åtminstone vara halva priset av en 75a men det är de inte i närheten av. Så visst är det prissättningen som är svår. Många som är intresserad av tesla som inte är insatta tycker nog att de borde få en sån för 400kkr vilket är hälften av nypris men bilarna läggs ut för 70 procent dyrare än det. Klart det är svårt att göra affär.
Användarvisningsbild
Datordoktorn
Teslaägare
Inlägg: 319
Blev medlem: 27 mar 2014 21:46
Ort: Partille

Re: Blocket långliggare

Inlägg av Datordoktorn »

Du kan köpa min S85 för halva nypriset av en S75 med motsvarande utrustning.
Den ligger på blocket, billigast av de alla...
S85 2014 grått skinn, såld.
Blå S75 AP2 beställd o avbeställd (pga sjukdom)
Blå S75D, vit insida, pano, AP, premium, kolfiber.

http://---
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: Blocket långliggare

Inlägg av kler »

2 månader kanske inte är så mycket. Har faktiskt aldrig sålt en bil på blocket, bara MC, och det brukar inte ta många dagar. Men jag är sån att jag hellre går ner i pris än att babbla med massor av intressenter.
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: Blocket långliggare

Inlägg av kler »

Hade varit väldigt intressant att fått se slutpriset på de bilar som säljs på blocket.
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Blocket långliggare

Inlägg av LarsL »

En del av bilarna undrar man nästan om de finns eller egentligen är till salu. Kan tänka mig att "många" slänger ut en annons på blocket bara för att kolla läget. Antingen för att de vill ha koll på värdet på sin faktiska bil eller för att de ska se om det är värt att importera en bil som de ännu inte äger... :roll:
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare
Inlägg: 739
Blev medlem: 05 sep 2015 20:08

Re: Blocket långliggare

Inlägg av bat »

En del finns inte i Sverige utan importeras från Tyskland om kunden dyker upp.. Skulle tro de flesta är den typen av halv-fake annonser.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Blocket långliggare

Inlägg av 12man »

för 15-20 år sedan var det inte ovanligt att bilhandlare hade några överprissatta bilar som ägaren/na gled runt i tills det kom någon lagom korkad som köpte den till utsatt pris,
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Blocket långliggare

Inlägg av LarsL »

12man skrev:
för 15-20 år sedan var det inte ovanligt att bilhandlare hade några överprissatta bilar som ägaren/na gled runt i tills det kom någon lagom korkad som köpte den till utsatt pris,
Jo, det där känner man ju igen. Man stövlar in hos bilskojare och säger "Hej! Jag skulle vilja kolla på xxx bilen ni hade på blocket". Säljaren bara "Öhh, nä det går inte vi håller på och sjösätter en båt med den" jag "Va!?!"

Därför köper jag helst på kvarndamen, där vet man att de vill sälja i alla fall.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Blocket långliggare

Inlägg av 12man »

LarsL skrev:
12man skrev:
för 15-20 år sedan var det inte ovanligt att bilhandlare hade några överprissatta bilar som ägaren/na gled runt i tills det kom någon lagom korkad som köpte den till utsatt pris,
Jo, det där känner man ju igen. Man stövlar in hos bilskojare och säger "Hej! Jag skulle vilja kolla på xxx bilen ni hade på blocket". Säljaren bara "Öhh, nä det går inte vi håller på och sjösätter en båt med den" jag "Va!?!"

Därför köper jag helst på kvarndamen, där vet man att de vill sälja i alla fall.
det hade jag förträngt, de hade ofta en dyr husvagn och dyr båt på tillsalulistan också, obs innan husbilar var vanliga i sverige, är väl lättare för dem nu
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare
Inlägg: 1538
Blev medlem: 24 jan 2015 18:49

Re: Blocket långliggare

Inlägg av Feddan »

Priset måste väl vara en faktor? Hur länge brukar Lamborghinis och Ferraris ligga på blocket?

En bil för 5k på Blocket går nog fort för det är inte hela världen om det blir en dålig affär, de flesta skulle återhämta sig ganska snabbt.
Men en bil för 5-600k, då vill man vara riktigt säker innan man slår till.
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Blocket långliggare

Inlägg av Pontus »

apkungen skrev:
Jag tror att just teslor har det problemet. Det finns väldigt många som verkligen vill ha en Tesla men som vill ha den till ett vettigt pris. Jag tror att befintliga ägare gärna värderar sin 85a minst som en ny 75a och tänker inte riktigt på att kvalitén blivit bättre, facelift, effektivare bil, ap mm. Och en tre år gammal bil som gått 6kmil borde få alltså åtminstone vara halva priset av en 75a men det är de inte i närheten av. Så visst är det prissättningen som är svår. Många som är intresserad av tesla som inte är insatta tycker nog att de borde få en sån för 400kkr vilket är hälften av nypris men bilarna läggs ut för 70 procent dyrare än det. Klart det är svårt att göra affär.
Jag tittade på vad en 75D med samma utrustning kostar och då hamnar vi på över 1200000kr. Så att sätta priset till 400kkr känns lite väl lågt. Jag skulle inte bli förvånad om jag får 700kkr plus minus några tusen när den är 2 år gammal.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Blocket långliggare

Inlägg av apkungen »

Pontus skrev:
apkungen skrev:
Jag tror att just teslor har det problemet. Det finns väldigt många som verkligen vill ha en Tesla men som vill ha den till ett vettigt pris. Jag tror att befintliga ägare gärna värderar sin 85a minst som en ny 75a och tänker inte riktigt på att kvalitén blivit bättre, facelift, effektivare bil, ap mm. Och en tre år gammal bil som gått 6kmil borde få alltså åtminstone vara halva priset av en 75a men det är de inte i närheten av. Så visst är det prissättningen som är svår. Många som är intresserad av tesla som inte är insatta tycker nog att de borde få en sån för 400kkr vilket är hälften av nypris men bilarna läggs ut för 70 procent dyrare än det. Klart det är svårt att göra affär.
Jag tittade på vad en 75D med samma utrustning kostar och då hamnar vi på över 1200000kr. Så att sätta priset till 400kkr känns lite väl lågt. Jag skulle inte bli förvånad om jag får 700kkr plus minus några tusen när den är 2 år gammal.
Menade egentligen att många tänker "halva nypriset" efter tre år men så ser det ju inte ut. 600k för en tre år gammal s85a är rätt rimligt egentligen med tanke på prisuppgången. Det finns ju en del teslor med vettiga priser men många ligger väl högt, speciellt de från bilhandlare.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Blocket långliggare

Inlägg av e5m1r »

apkungen skrev:
Pontus skrev:
apkungen skrev:
Jag tror att just teslor har det problemet. Det finns väldigt många som verkligen vill ha en Tesla men som vill ha den till ett vettigt pris. Jag tror att befintliga ägare gärna värderar sin 85a minst som en ny 75a och tänker inte riktigt på att kvalitén blivit bättre, facelift, effektivare bil, ap mm. Och en tre år gammal bil som gått 6kmil borde få alltså åtminstone vara halva priset av en 75a men det är de inte i närheten av. Så visst är det prissättningen som är svår. Många som är intresserad av tesla som inte är insatta tycker nog att de borde få en sån för 400kkr vilket är hälften av nypris men bilarna läggs ut för 70 procent dyrare än det. Klart det är svårt att göra affär.
Jag tittade på vad en 75D med samma utrustning kostar och då hamnar vi på över 1200000kr. Så att sätta priset till 400kkr känns lite väl lågt. Jag skulle inte bli förvånad om jag får 700kkr plus minus några tusen när den är 2 år gammal.
Menade egentligen att många tänker "halva nypriset" efter tre år men så ser det ju inte ut. 600k för en tre år gammal s85a är rätt rimligt egentligen med tanke på prisuppgången. Det finns ju en del teslor med vettiga priser men många ligger väl högt, speciellt de från bilhandlare.
Bilen är värd vad köparen är villig att betala för den och inte en krona mer eller mindre.
Man kan ha åsikter om vad en bil bör kosta men det är bara åsikter och inte verklighet Bild
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Blocket långliggare

Inlägg av apkungen »

Datordoktorn skrev:
Du kan köpa min S85 för halva nypriset av en S75 med motsvarande utrustning.
Den ligger på blocket, billigast av de alla...
Din är som sagt billigast av alla, det är ett bra pris, absolut men om man ska jämföra den med en 75a idag så tror jag att dagens textilsäten är ungefär likvärdiga med gårdagens skinnsäten. Mycket i teknikpak är standard idag och premiumpak för eldriven baklucka känns inte motiverat. Kanske kan man lägga på skinnsäten eller premiumpaket för att hamna på samma motsvarande nivå.

Halva priset av en 75a med luftfjädring och ljusbruna skinnsäten med lite dekor kostar 985kkr efter miljööbilsavdrag, halva priset på det blir 492kkr.

Men som sagt så finns det ett sug efter teslor så ditt pris på 590k borde definitivt vara möjligt att få. Om jag hade det att lägga på en bil hade jag definitivt köpt din.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Blocket långliggare

Inlägg av apkungen »

e5m1r skrev:
apkungen skrev:
Pontus skrev:
apkungen skrev:
Jag tror att just teslor har det problemet. Det finns väldigt många som verkligen vill ha en Tesla men som vill ha den till ett vettigt pris. Jag tror att befintliga ägare gärna värderar sin 85a minst som en ny 75a och tänker inte riktigt på att kvalitén blivit bättre, facelift, effektivare bil, ap mm. Och en tre år gammal bil som gått 6kmil borde få alltså åtminstone vara halva priset av en 75a men det är de inte i närheten av. Så visst är det prissättningen som är svår. Många som är intresserad av tesla som inte är insatta tycker nog att de borde få en sån för 400kkr vilket är hälften av nypris men bilarna läggs ut för 70 procent dyrare än det. Klart det är svårt att göra affär.
Jag tittade på vad en 75D med samma utrustning kostar och då hamnar vi på över 1200000kr. Så att sätta priset till 400kkr känns lite väl lågt. Jag skulle inte bli förvånad om jag får 700kkr plus minus några tusen när den är 2 år gammal.
Menade egentligen att många tänker "halva nypriset" efter tre år men så ser det ju inte ut. 600k för en tre år gammal s85a är rätt rimligt egentligen med tanke på prisuppgången. Det finns ju en del teslor med vettiga priser men många ligger väl högt, speciellt de från bilhandlare.
Bilen är värd vad köparen är villig att betala för den och inte en krona mer eller mindre.
Man kan ha åsikter om vad en bil bör kosta men det är bara åsikter och inte verklighet Bild
Bara jag som är bitter... Trodde jag skulle ha köpt en beggad model s för 400k för ett halvår sen vid det här laget :oops:
Användarvisningsbild
Zoidberg
Teslaägare
Inlägg: 977
Blev medlem: 19 jul 2014 14:45
Ort: Frillesås

Re: Blocket långliggare

Inlägg av Zoidberg »

Om ett halvår får du kanske en NY tesla för det priset. :shock:
Model X75D & Model S75D
Kört Tesla sedan feb. 2015
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Blocket långliggare

Inlägg av Bjelke »

Zoidberg skrev:
Om ett halvår får du kanske en NY tesla för det priset. :shock:
Good point :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Blocket långliggare

Inlägg av apkungen »

Zoidberg skrev:
Om ett halvår får du kanske en NY tesla för det priset. :shock:
Ja jag hoppas verkligen på det :). Ställde mig så klart i kö redan den 31a mars för över ett år sen!
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Blocket långliggare

Inlägg av themax »

Två månader är ju ingenting. Jag är mer intresserad hur den här handlaren bland andra, vars bilar legat uppe runt ett år, resonerar (och varför de inte sänker priset).

Bild
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Blocket långliggare

Inlägg av LarsL »

themax skrev:
Två månader är ju ingenting. Jag är mer intresserad hur den här handlaren bland andra, vars bilar legat uppe runt ett år, resonerar (och varför de inte sänker priset).

Bild
Det där ser ju ut som ett typiskt importföretag. Tror inte ens bilen finns om du ringer och frågar men lustigt nog så har hen en annan på gång från kontinenten.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Blocket långliggare

Inlägg av themax »

LarsL skrev:
themax skrev:
Två månader är ju ingenting. Jag är mer intresserad hur den här handlaren bland andra, vars bilar legat uppe runt ett år, resonerar (och varför de inte sänker priset).

Bild
Det där ser ju ut som ett typiskt importföretag. Tror inte ens bilen finns om du ringer och frågar men lustigt nog så har hen en annan på gång från kontinenten.
Du kan ju ha en poäng där – jag är dåligt uppdaterad på bilskojarmetoder. Då kan man ju fråga sig, vem handlar av ett sånt företag?

Dock finns flera bilar till, även från andra handlare (och en och annan privat). Finns bland annat en X60 på Lidingö som varit ute i 112 dagar.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Blocket långliggare

Inlägg av Legato »

themax skrev:
LarsL skrev:
themax skrev:
Två månader är ju ingenting. Jag är mer intresserad hur den här handlaren bland andra, vars bilar legat uppe runt ett år, resonerar (och varför de inte sänker priset).

Bild
Det där ser ju ut som ett typiskt importföretag. Tror inte ens bilen finns om du ringer och frågar men lustigt nog så har hen en annan på gång från kontinenten.
Du kan ju ha en poäng där – jag är dåligt uppdaterad på bilskojarmetoder. Då kan man ju fråga sig, vem handlar av ett sånt företag?

Dock finns flera bilar till, även från andra handlare (och en och annan privat). Finns bland annat en X60 på Lidingö som varit ute i 112 dagar.
Wow, 975k.... Min kostade 998 ny med ca 100k mer i utrustning. Inte konstigt att den är osåld.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
diskoper
Teslaägare
Inlägg: 5
Blev medlem: 30 sep 2016 22:14

Re: Blocket långliggare

Inlägg av diskoper »

LarsL skrev:
themax skrev:
Två månader är ju ingenting. Jag är mer intresserad hur den här handlaren bland andra, vars bilar legat uppe runt ett år, resonerar (och varför de inte sänker priset).

Bild
Det där ser ju ut som ett typiskt importföretag. Tror inte ens bilen finns om du ringer och frågar men lustigt nog så har hen en annan på gång från kontinenten.
Jag köpte min bil av Auto Classica. Kan bekräfta att det är precis så, bilen på bilden finns (troligen) inte, däremot letar de upp en bil baserat på de önskemål du har.

Jag fick bara en positiv känsla av Auto Classica. Kändes som ett seriöst företag. Ägaren hade en helt fantstisk bilhall med riktigt klassiska bilmodeller vid sidan av själva försäljningshallen.

En papegoja av nåt slag hade de också! Bild

Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skriv svar