det hade jag förträngt, de hade ofta en dyr husvagn och dyr båt på tillsalulistan också, obs innan husbilar var vanliga i sverige, är väl lättare för dem nuLarsL skrev:Jo, det där känner man ju igen. Man stövlar in hos bilskojare och säger "Hej! Jag skulle vilja kolla på xxx bilen ni hade på blocket". Säljaren bara "Öhh, nä det går inte vi håller på och sjösätter en båt med den" jag "Va!?!"12man skrev:för 15-20 år sedan var det inte ovanligt att bilhandlare hade några överprissatta bilar som ägaren/na gled runt i tills det kom någon lagom korkad som köpte den till utsatt pris,
Därför köper jag helst på kvarndamen, där vet man att de vill sälja i alla fall.
Blocket långliggare
Moderator: Redaktion
Re: Blocket långliggare
ms 76132 "Eleamore"
Re: Blocket långliggare
Priset måste väl vara en faktor? Hur länge brukar Lamborghinis och Ferraris ligga på blocket?
En bil för 5k på Blocket går nog fort för det är inte hela världen om det blir en dålig affär, de flesta skulle återhämta sig ganska snabbt.
Men en bil för 5-600k, då vill man vara riktigt säker innan man slår till.
En bil för 5k på Blocket går nog fort för det är inte hela världen om det blir en dålig affär, de flesta skulle återhämta sig ganska snabbt.
Men en bil för 5-600k, då vill man vara riktigt säker innan man slår till.
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Re: Blocket långliggare
Jag tittade på vad en 75D med samma utrustning kostar och då hamnar vi på över 1200000kr. Så att sätta priset till 400kkr känns lite väl lågt. Jag skulle inte bli förvånad om jag får 700kkr plus minus några tusen när den är 2 år gammal.apkungen skrev:Jag tror att just teslor har det problemet. Det finns väldigt många som verkligen vill ha en Tesla men som vill ha den till ett vettigt pris. Jag tror att befintliga ägare gärna värderar sin 85a minst som en ny 75a och tänker inte riktigt på att kvalitén blivit bättre, facelift, effektivare bil, ap mm. Och en tre år gammal bil som gått 6kmil borde få alltså åtminstone vara halva priset av en 75a men det är de inte i närheten av. Så visst är det prissättningen som är svår. Många som är intresserad av tesla som inte är insatta tycker nog att de borde få en sån för 400kkr vilket är hälften av nypris men bilarna läggs ut för 70 procent dyrare än det. Klart det är svårt att göra affär.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Blocket långliggare
Menade egentligen att många tänker "halva nypriset" efter tre år men så ser det ju inte ut. 600k för en tre år gammal s85a är rätt rimligt egentligen med tanke på prisuppgången. Det finns ju en del teslor med vettiga priser men många ligger väl högt, speciellt de från bilhandlare.Pontus skrev:Jag tittade på vad en 75D med samma utrustning kostar och då hamnar vi på över 1200000kr. Så att sätta priset till 400kkr känns lite väl lågt. Jag skulle inte bli förvånad om jag får 700kkr plus minus några tusen när den är 2 år gammal.apkungen skrev:Jag tror att just teslor har det problemet. Det finns väldigt många som verkligen vill ha en Tesla men som vill ha den till ett vettigt pris. Jag tror att befintliga ägare gärna värderar sin 85a minst som en ny 75a och tänker inte riktigt på att kvalitén blivit bättre, facelift, effektivare bil, ap mm. Och en tre år gammal bil som gått 6kmil borde få alltså åtminstone vara halva priset av en 75a men det är de inte i närheten av. Så visst är det prissättningen som är svår. Många som är intresserad av tesla som inte är insatta tycker nog att de borde få en sån för 400kkr vilket är hälften av nypris men bilarna läggs ut för 70 procent dyrare än det. Klart det är svårt att göra affär.
Re: Blocket långliggare
Bilen är värd vad köparen är villig att betala för den och inte en krona mer eller mindre.apkungen skrev:Menade egentligen att många tänker "halva nypriset" efter tre år men så ser det ju inte ut. 600k för en tre år gammal s85a är rätt rimligt egentligen med tanke på prisuppgången. Det finns ju en del teslor med vettiga priser men många ligger väl högt, speciellt de från bilhandlare.Pontus skrev:Jag tittade på vad en 75D med samma utrustning kostar och då hamnar vi på över 1200000kr. Så att sätta priset till 400kkr känns lite väl lågt. Jag skulle inte bli förvånad om jag får 700kkr plus minus några tusen när den är 2 år gammal.apkungen skrev:Jag tror att just teslor har det problemet. Det finns väldigt många som verkligen vill ha en Tesla men som vill ha den till ett vettigt pris. Jag tror att befintliga ägare gärna värderar sin 85a minst som en ny 75a och tänker inte riktigt på att kvalitén blivit bättre, facelift, effektivare bil, ap mm. Och en tre år gammal bil som gått 6kmil borde få alltså åtminstone vara halva priset av en 75a men det är de inte i närheten av. Så visst är det prissättningen som är svår. Många som är intresserad av tesla som inte är insatta tycker nog att de borde få en sån för 400kkr vilket är hälften av nypris men bilarna läggs ut för 70 procent dyrare än det. Klart det är svårt att göra affär.
Man kan ha åsikter om vad en bil bör kosta men det är bara åsikter och inte verklighet
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Blocket långliggare
Din är som sagt billigast av alla, det är ett bra pris, absolut men om man ska jämföra den med en 75a idag så tror jag att dagens textilsäten är ungefär likvärdiga med gårdagens skinnsäten. Mycket i teknikpak är standard idag och premiumpak för eldriven baklucka känns inte motiverat. Kanske kan man lägga på skinnsäten eller premiumpaket för att hamna på samma motsvarande nivå.Datordoktorn skrev:Du kan köpa min S85 för halva nypriset av en S75 med motsvarande utrustning.
Den ligger på blocket, billigast av de alla...
Halva priset av en 75a med luftfjädring och ljusbruna skinnsäten med lite dekor kostar 985kkr efter miljööbilsavdrag, halva priset på det blir 492kkr.
Men som sagt så finns det ett sug efter teslor så ditt pris på 590k borde definitivt vara möjligt att få. Om jag hade det att lägga på en bil hade jag definitivt köpt din.
Re: Blocket långliggare
Bara jag som är bitter... Trodde jag skulle ha köpt en beggad model s för 400k för ett halvår sen vid det här lagete5m1r skrev:Bilen är värd vad köparen är villig att betala för den och inte en krona mer eller mindre.apkungen skrev:Menade egentligen att många tänker "halva nypriset" efter tre år men så ser det ju inte ut. 600k för en tre år gammal s85a är rätt rimligt egentligen med tanke på prisuppgången. Det finns ju en del teslor med vettiga priser men många ligger väl högt, speciellt de från bilhandlare.Pontus skrev:Jag tittade på vad en 75D med samma utrustning kostar och då hamnar vi på över 1200000kr. Så att sätta priset till 400kkr känns lite väl lågt. Jag skulle inte bli förvånad om jag får 700kkr plus minus några tusen när den är 2 år gammal.apkungen skrev:Jag tror att just teslor har det problemet. Det finns väldigt många som verkligen vill ha en Tesla men som vill ha den till ett vettigt pris. Jag tror att befintliga ägare gärna värderar sin 85a minst som en ny 75a och tänker inte riktigt på att kvalitén blivit bättre, facelift, effektivare bil, ap mm. Och en tre år gammal bil som gått 6kmil borde få alltså åtminstone vara halva priset av en 75a men det är de inte i närheten av. Så visst är det prissättningen som är svår. Många som är intresserad av tesla som inte är insatta tycker nog att de borde få en sån för 400kkr vilket är hälften av nypris men bilarna läggs ut för 70 procent dyrare än det. Klart det är svårt att göra affär.
Man kan ha åsikter om vad en bil bör kosta men det är bara åsikter och inte verklighet
Re: Blocket långliggare
Om ett halvår får du kanske en NY tesla för det priset.
Model X75D & Model S75D
Kört Tesla sedan feb. 2015
Kört Tesla sedan feb. 2015
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19566
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Blocket långliggare
Good pointZoidberg skrev:Om ett halvår får du kanske en NY tesla för det priset.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Blocket långliggare
Ja jag hoppas verkligen på det . Ställde mig så klart i kö redan den 31a mars för över ett år sen!Zoidberg skrev:Om ett halvår får du kanske en NY tesla för det priset.
Blocket långliggare
Två månader är ju ingenting. Jag är mer intresserad hur den här handlaren bland andra, vars bilar legat uppe runt ett år, resonerar (och varför de inte sänker priset).
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Re: Blocket långliggare
Det där ser ju ut som ett typiskt importföretag. Tror inte ens bilen finns om du ringer och frågar men lustigt nog så har hen en annan på gång från kontinenten.themax skrev:Två månader är ju ingenting. Jag är mer intresserad hur den här handlaren bland andra, vars bilar legat uppe runt ett år, resonerar (och varför de inte sänker priset).
Re: Blocket långliggare
Du kan ju ha en poäng där – jag är dåligt uppdaterad på bilskojarmetoder. Då kan man ju fråga sig, vem handlar av ett sånt företag?LarsL skrev:Det där ser ju ut som ett typiskt importföretag. Tror inte ens bilen finns om du ringer och frågar men lustigt nog så har hen en annan på gång från kontinenten.themax skrev:Två månader är ju ingenting. Jag är mer intresserad hur den här handlaren bland andra, vars bilar legat uppe runt ett år, resonerar (och varför de inte sänker priset).
Dock finns flera bilar till, även från andra handlare (och en och annan privat). Finns bland annat en X60 på Lidingö som varit ute i 112 dagar.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Re: Blocket långliggare
Wow, 975k.... Min kostade 998 ny med ca 100k mer i utrustning. Inte konstigt att den är osåld.themax skrev:Du kan ju ha en poäng där – jag är dåligt uppdaterad på bilskojarmetoder. Då kan man ju fråga sig, vem handlar av ett sånt företag?LarsL skrev:Det där ser ju ut som ett typiskt importföretag. Tror inte ens bilen finns om du ringer och frågar men lustigt nog så har hen en annan på gång från kontinenten.themax skrev:Två månader är ju ingenting. Jag är mer intresserad hur den här handlaren bland andra, vars bilar legat uppe runt ett år, resonerar (och varför de inte sänker priset).
Dock finns flera bilar till, även från andra handlare (och en och annan privat). Finns bland annat en X60 på Lidingö som varit ute i 112 dagar.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Blocket långliggare
Jag köpte min bil av Auto Classica. Kan bekräfta att det är precis så, bilen på bilden finns (troligen) inte, däremot letar de upp en bil baserat på de önskemål du har.LarsL skrev:Det där ser ju ut som ett typiskt importföretag. Tror inte ens bilen finns om du ringer och frågar men lustigt nog så har hen en annan på gång från kontinenten.themax skrev:Två månader är ju ingenting. Jag är mer intresserad hur den här handlaren bland andra, vars bilar legat uppe runt ett år, resonerar (och varför de inte sänker priset).
Jag fick bara en positiv känsla av Auto Classica. Kändes som ett seriöst företag. Ägaren hade en helt fantstisk bilhall med riktigt klassiska bilmodeller vid sidan av själva försäljningshallen.
En papegoja av nåt slag hade de också!
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Blocket långliggare
Lita alltid på en man som har en papegoja och ett träben
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Blocket långliggare
HahahahaSmutt skrev:Lita alltid på en man som har en papegoja och ett träben
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19566
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Blocket långliggare
Smutt skrev:Lita alltid på en man som har en papegoja och ett träben
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Blocket långliggare
Kan oxå bara säga positiv om Auto Classica. Dom tog hem Roadstern åt mig. O det fanns mycket kul i deras hall. Iaf om man har fossilböjelser
Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Re: Blocket långliggare
Också positiv om Auto Classica. Ytterst hjälpsamma. Köpte min där. Den fanns på riktigt, även om den kördes till vardags av en säljare.
Tesla Model S 85 (2015) Mörkblå
- jeppe_sthlm
- Teslaägare
- Inlägg: 1057
- Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
- Ort: Solna
Re: Blocket långliggare
Vet inte hur mycket dollarkursen påverkar beg-priserna jämfört med andra märken?
Min gissning är att i de fall det finns en generalagent inblandad som står för importen, så tar de en del av valutarisken för att kunna hålla ett någorlunda jämnt pris ut till marknaden på en modell över tid.
I Teslas fall slår valutakursen direkt, vilket i sin tur gör att beg-priserna under en tid varit orimligt höga i jämförelse med vad man en gång betalade för bilen.
Nästa aspekt är det faktum att det inte finns några reella alternativ om man vill körs elbil som enda bil. Den sanningen är ju dock på väg att omkullkastas ganska rejält under nästa år (Model 3, Bolt, Leaf 60kWh osv).
I kombination med att det är ett nytt märke som har brutit ned de klassiska årsmodellscyklerna, åker åttor runt konkurrenterna med utvecklingstakten, inte har några kampanjer eller rabatter och dessutom uppdaterar befintliga bilar, så är mitt resonemang att marknaden inte riktigt vet hur bilarna ska värderas. De traditionella måtten räcker kanske inte riktigt.
Saker som t.ex. registrerad effekt och om bilen är moms-smittad eller ej kanske gör mer på beg-priset än för andra märken.
Det var som sagt mina personliga spaningar.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Min gissning är att i de fall det finns en generalagent inblandad som står för importen, så tar de en del av valutarisken för att kunna hålla ett någorlunda jämnt pris ut till marknaden på en modell över tid.
I Teslas fall slår valutakursen direkt, vilket i sin tur gör att beg-priserna under en tid varit orimligt höga i jämförelse med vad man en gång betalade för bilen.
Nästa aspekt är det faktum att det inte finns några reella alternativ om man vill körs elbil som enda bil. Den sanningen är ju dock på väg att omkullkastas ganska rejält under nästa år (Model 3, Bolt, Leaf 60kWh osv).
I kombination med att det är ett nytt märke som har brutit ned de klassiska årsmodellscyklerna, åker åttor runt konkurrenterna med utvecklingstakten, inte har några kampanjer eller rabatter och dessutom uppdaterar befintliga bilar, så är mitt resonemang att marknaden inte riktigt vet hur bilarna ska värderas. De traditionella måtten räcker kanske inte riktigt.
Saker som t.ex. registrerad effekt och om bilen är moms-smittad eller ej kanske gör mer på beg-priset än för andra märken.
Det var som sagt mina personliga spaningar.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Model S Standard Range Raven
Re: Blocket långliggare
Men det finns ju många exempel på där begagnatpriset inte alls har att göra med nypriset på en bil. Tror att man gör fel om man jämför med vad en bil kostade som ny. Det enda som spelar roll är väl vad köparna vill betala och vad säljarna vill sälja för.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Blocket långliggare
Personligen är jag övertygad om att mindre än en av tusen bilar i Sverige säljs till högre pris begagnad än listat nypris...Pontus skrev:Men det finns ju många exempel på där begagnatpriset inte alls har att göra med nypriset på en bil. Tror att man gör fel om man jämför med vad en bil kostade som ny. Det enda som spelar roll är väl vad köparna vill betala och vad säljarna vill sälja för.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021