Bygglov och andra regler för laddning i garage?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mjwahl
Teslaägare
Inlägg: 394
Blev medlem: 10 jun 2015 11:49

Re: Bygglov och andra regler för laddning i garage?

Inlägg av mjwahl »

Surfaren skrev:
Jag tappade tydligen tråden på den här tråden...

Jag är helt med er angående det där med brandrisk kontra bensinbilar osv. Men nu är frågan mest om det finns några lagar och regler, om vi lägger tyckandet åt sidan, som innebär att min förening måste ha nåt särskilt tillstånd eller installera något specifikt, för att uppfylla kraven.
mjwahl skrev:
Du behöver inget bygglov. Egenkontroller från behörig elektriker räcker i papper/tillståndsväg.
Vet du om någon officiell källa som styrker detta? Så vi har lite mer på benen att visa skeptikerna, tänker jag.
Någon officiell källa har jag inte. Jag föreslår att du i så fall kontaktar bygglovshandläggare på kommunen och berättar vad du ska göra och fråga om det krävs bygglov eller något annat tillstånd. Förslagsvis via mail så får du automatiskt skriftligt besked som du sen kan visa de klentrogna.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1895
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Bygglov och andra regler för laddning i garage?

Inlägg av themax »

Surfaren skrev:
Lembritt skrev:
Absolut. Jag finner dock inget direkt svar där.
Förstår det – våra förutsättningar är ju lite annorlunda då vi byter ut befintliga motorvärmare till elbilsladdning. Dessutom är vi en samfällighet som har ett anläggningsbeslut att ta hänsyn till. Å andra sidan har ni inget sådant i BRF, så på så sätt är det lättare för er att bygga infrastrukturen utifrån era behov och inte efter gamla beslut som hängt med i decennier.

Jag skulle rekommendera dig ta kontakt med tomas@navagroup.se och kolla upp hur de brukar jobba med BRF. Det är de som installerar hos oss och Tomas är projektledare och har genom sitt bolag NewEL (som vi anlitar för installationen) stenkoll på allt sånt där. Hälsa från mig! Och om du föredrar telefon så är hans telefonnummer 0708-475530.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Bygglov och andra regler för laddning i garage?

Inlägg av Surfaren »

themax skrev:
Jag skulle rekommendera dig ta kontakt med tomas@navagroup.se och kolla upp hur de brukar jobba med BRF. Det är de som installerar hos oss och Tomas är projektledare och har genom sitt bolag NewEL (som vi anlitar för installationen) stenkoll på allt sånt där. Hälsa från mig! Och om du föredrar telefon så är hans telefonnummer 0708-475530.
Tack! Förstår han om jag hälsar från "themax"? :)
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2267
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Bygglov och andra regler för laddning i garage?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Är det inomhus och användningsområdet redan är garage för bilar är det inte någon bygglovspliktig åtgärd att sätta upp laddboxar.

Att sätta upp en SuC utomhus på sin egna fastighet vet jag inte om det skulle kunna vara bygglovspliktigt, har aldrig hört det om motorvärmarstolpar till exempel.

Det ligger istället under ellagstiftningen, och den kommer inom kort att uppdateras en del:

http://www.elsakerhetsverket.se/om-oss/lag-och-ratt/

9 maj kommer nya utgåva 3 av elinstallationsreglerna ut, i den finns ett nytt avsnitt 722 Laddning av elfordon som beskriver hur elektrikern ska göra rent eltekniskt med den fasta installationen.
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Bygglov och andra regler för laddning i garage?

Inlägg av Surfaren »

Tackar, ska läsa på där.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Skriv svar