Löneavdelningen har fått snurren

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8574
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Löneavdelningen har fått snurren

Inlägg av Pontus »

Antingen har är dom väldigt noggranna eller så har dom för lite att göra. Jag köpte nya hjulbultar i höstas då jag saknade dessa vid bytet till vinterhjul i höstas, ej samma som på sommarhjulen. Det kostade 440 kr, otur men billigare än att åka hem och tillbaka och då förlora drygt 2 timmar tyckte jag.
Nu har löneavdelningen hittat den reseräkningen, igen?, och skriver till mig att förmånsvärdet måste höjas och det måste höjas retroaktivt med 8 kr/månad. Trodde först att det var ett skämt men icke. Vet inte vad jag ska säga :?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Löneavdelningen har fått snurren

Inlägg av Smutt »

Hjulbultar=högre förmånsvärde den var ny :P
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Re: Löneavdelningen har fått snurren

Inlägg av Jocce »

De gamla hade väl kommit bort eller gått sönder och då var nya tvungna att införskaffas. Är väl inte konstigare än att något annat går sönder. Dvs du ska väl inte betala förmånsvärde på dem. (Även om det inte var någon hutlös summa!)

Lek med tanken att du behöver byta fjädrar på bilen. Du åker och köper nya (och låter någon montera eller gör själv), inte ska du betala för dem då.

De måste med andra ord bokföra det som service/reparationer/reservdelar eller något istället för tillbehör till bilen.


/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Löneavdelningen har fått snurren

Inlägg av Limbster »

Bättre att din löneavdelning hittar det än att någon som inte gillar på skatteverket råkar se det ;)

Rätt ska vara rätt :lol:
nöjd med min Ampera tillsvidare
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Löneavdelningen har fått snurren

Inlägg av gellerstam »

Så länge du lämnar dina gamla muttrar till firman så att du inte har möjlighet att använda dem ska du bara förmånsbeskatta för en uppsättning muttrar per hjul. Har du däremot dubbla uppsättningar är det helt rätt att de ska förmånsbeskattas. :-) Så gå in med de gamla muttrarna till löneavdelningen så slipper du betala dessa 8kr/månaden .... ;)

/Edit pga n ist för m
Senast redigerad av gellerstam, redigerad totalt 1 gånger.
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11846
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Löneavdelningen har fått snurren

Inlägg av HelectriC »

Det låter lite som hos oss när jag hade kört en given sträcka och satte x kilometer på reseräkningen. Då fick jag tillbaks att vägen minsann var 2 km kortare om man trycker in det på Google maps :lol: :lol: :lol: dom har fasen inget att göra där!
Jag bad dom då ta bort 9kr från utbetalningen :lol:
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: Löneavdelningen har fått snurren

Inlägg av Foluke »

Sådant här är inte bra för blodtrycket!
Model S P85D,
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Löneavdelningen har fått snurren

Inlägg av Bjelke »

Ja jäklar vilken rysare alltså.... :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
LarsB
Teslaägare
Inlägg: 183
Blev medlem: 31 mar 2015 23:11

Re: Löneavdelningen har fått snurren

Inlägg av LarsB »

Ibland är det bra att vara sin egen löneavdelning...
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5516
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Löneavdelningen har fått snurren

Inlägg av Gustafsson »

LarsB skrev:
Ibland är det bra att vara sin egen löneavdelning...
+1. Speciellt om man är i bultbranchen.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8574
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Löneavdelningen har fått snurren

Inlägg av Pontus »

Nu löste det sig i och med att jag översatte titeln till svenska så hon visste vad det handlade om. Dvs det slutade som ett missförstånd och jag är 4kr rikare på bankkontot varje månad. :)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Löneavdelningen har fått snurren

Inlägg av Jerker »

HelectriC skrev:
Det låter lite som hos oss när jag hade kört en given sträcka och satte x kilometer på reseräkningen. Då fick jag tillbaks att vägen minsann var 2 km kortare om man trycker in det på Google maps :lol: :lol: :lol: dom har fasen inget att göra där!
Jag bad dom då ta bort 9kr från utbetalningen :lol:
Var inte reseräkningen redan attesterad? Då har inte löneassistenten rätt att ändra nåt.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11846
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Löneavdelningen har fått snurren

Inlägg av HelectriC »

Jerker skrev:
HelectriC skrev:
Det låter lite som hos oss när jag hade kört en given sträcka och satte x kilometer på reseräkningen. Då fick jag tillbaks att vägen minsann var 2 km kortare om man trycker in det på Google maps :lol: :lol: :lol: dom har fasen inget att göra där!
Jag bad dom då ta bort 9kr från utbetalningen :lol:
Var inte reseräkningen redan attesterad? Då har inte löneassistenten rätt att ändra nåt.
Jo då, hos oss går dom in med stora pennan över attesterna och allt.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Löneavdelningen har fått snurren

Inlägg av Jerker »

HelectriC skrev:
Jerker skrev:
HelectriC skrev:
Det låter lite som hos oss när jag hade kört en given sträcka och satte x kilometer på reseräkningen. Då fick jag tillbaks att vägen minsann var 2 km kortare om man trycker in det på Google maps :lol: :lol: :lol: dom har fasen inget att göra där!
Jag bad dom då ta bort 9kr från utbetalningen :lol:
Var inte reseräkningen redan attesterad? Då har inte löneassistenten rätt att ändra nåt.
Jo då, hos oss går dom in med stora pennan över attesterna och allt.
Hm... då antar jag att de har ledningens mandat att göra så? Hos oss funkar det inte så. Visserligen kan den ekonomiassisten vi har påpeka om hon hittar sånt som det är stor risk att revisorerna inte skulle godkänna, men annars ska hon bara snällt betala ut det som chefen attesterat. Och om hon har några synpunkter så ska hon ta det med chefen, inte direkt med nån anställd.
Skriv svar