Tillåtet att provköra självkörande bilar

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
port513
Inlägg: 75
Blev medlem: 06 okt 2014 08:06
Ort: Staffanstorp

Re: Tillåtet att provköra självkörande bilar

Inlägg av port513 »

Feddan skrev:
Anders77 skrev:
Sen komiskt att de säger att Volvo ligger långt fram i utvecklingen :D
Varför är det komiskt? Det gör de ju. De har ett samarbete med Uber och har haft självkörande bilar i San Francisco, Pittsburgh och Göteborg sedan en tid tillbaka.
I Göteborg är det ju till och med privata familjer som testar nu.

Hur långt har Tesla kommit? De har ju inte ens fått upp mjukvaran för AP2 i nivå med AP1 än.

Nissan visade nyligen en imponerande provkörning av en självkörande Leaf i Storbritannien. Så de såg också ut att ligga före Tesla.
Kör verkligen Volvo redan?
De lär inte få köra innan Sverige ändrat lagen, jag var en av de testpersoner som togs ut men då jag inte befinner mig i deras testområde så fick jag hoppa av ;)
Då snackades det om att de inte kunde dra igång testverksamheten innan lagen ändrats för att tillåta självkörande bilar.


/Henke
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare
Inlägg: 1038
Blev medlem: 31 maj 2016 10:11
Ort: Kungsbacka

Re: Tillåtet att provköra självkörande bilar

Inlägg av Anders77 »

port513 skrev:
Feddan skrev:
Anders77 skrev:
Sen komiskt att de säger att Volvo ligger långt fram i utvecklingen :D
Varför är det komiskt? Det gör de ju. De har ett samarbete med Uber och har haft självkörande bilar i San Francisco, Pittsburgh och Göteborg sedan en tid tillbaka.
I Göteborg är det ju till och med privata familjer som testar nu.

Hur långt har Tesla kommit? De har ju inte ens fått upp mjukvaran för AP2 i nivå med AP1 än.

Nissan visade nyligen en imponerande provkörning av en självkörande Leaf i Storbritannien. Så de såg också ut att ligga före Tesla.
Kör verkligen Volvo redan?
De lär inte få köra innan Sverige ändrat lagen, jag var en av de testpersoner som togs ut men då jag inte befinner mig i deras testområde så fick jag hoppa av ;)
Då snackades det om att de inte kunde dra igång testverksamheten innan lagen ändrats för att tillåta självkörande bilar.


/Henke
Det var en famil som fick 1 bil i Januari. Sen som jag sagt tidigare, de har högst 10 bilar igång av alla sina 100 bilar i detta storskaliga världsunika test, som de brukar kalla det :D

X90D
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tillåtet att provköra självkörande bilar

Inlägg av LarsL »

mati skrev:
Ja, det är riktigt. Skulle Tesla lyckas med konststycket att få det att fungera så har de med ett slag en massa självkörande bilar ute på vägarna. Och då leder de stort, rent volymmässigt. Men det är såklart en jäkla chansning. De har ju commitat sig till en viss hårdvara, funkar det inte så går det åt helvete för dem. Alla andra verkar ju försöka att utveckla självkörningsförmågan iterativt, dvs både hårdvara och mjukvara förändras kontinuerligt under utvecklingen, och det hela konvergerar förhoppningsvis så småningom i ett tillförlitligt och hyfsat billigt system.
Tro inte för en sekund att Tesla inte utvecklar hårdvaran. Vi har förmodligen både AP3 och AP4 innan 2020 då Volvo kommer med deras 1:a.
Användarvisningsbild
Elmil
Teslaägare
Inlägg: 562
Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
Ort: Smedjebacken
Referralkod: ts.la/mats11813

Re: Tillåtet att provköra självkörande bilar

Inlägg av Elmil »

port513 skrev:
Feddan skrev:
Anders77 skrev:
Sen komiskt att de säger att Volvo ligger långt fram i utvecklingen :D
Varför är det komiskt? Det gör de ju. De har ett samarbete med Uber och har haft självkörande bilar i San Francisco, Pittsburgh och Göteborg sedan en tid tillbaka.
I Göteborg är det ju till och med privata familjer som testar nu.

Hur långt har Tesla kommit? De har ju inte ens fått upp mjukvaran för AP2 i nivå med AP1 än.

Nissan visade nyligen en imponerande provkörning av en självkörande Leaf i Storbritannien. Så de såg också ut att ligga före Tesla.
Kör verkligen Volvo redan?
De lär inte få köra innan Sverige ändrat lagen, jag var en av de testpersoner som togs ut men då jag inte befinner mig i deras testområde så fick jag hoppa av ;)
Då snackades det om att de inte kunde dra igång testverksamheten innan lagen ändrats för att tillåta självkörande bilar.


/Henke
Dagens Industri skriver idag att Volvo nu fått tillståndet från Transportstyrelsen. SVT text-TV har rubriken "Självkörande bilar snart i Sverige" :roll:
Enligt Transportstyrelsens handlingar, som Di Digital tagit del av, kommer Volvo att köra de självkörande bilarna runt Göteborgsområdet. Det handlar om E20, E45 och riksväg 40 samt flera leder runt Göteborgs stad.

Men tillståndet kommer med hårda krav.

Volvos bilar får inte köra fortare än 60 kilometer i timmen när de självkörande funktionerna är aktiva. Den självkörande Volvon får inte heller göra filbyten, föraren i bilen måste hela tiden hålla minst en hand på ratten och måste ha genomgått utbildning av Volvo.
Men Teslas AP är ok? :?

https://digital.di.se/artikel/efter-van ... ande-bilar
Model 3 LR 2019
14.9 kWp solceller
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Tillåtet att provköra självkörande bilar

Inlägg av Surfaren »

Elmil skrev:
Enligt Transportstyrelsens handlingar, som Di Digital tagit del av, kommer Volvo att köra de självkörande bilarna runt Göteborgsområdet. Det handlar om E20, E45 och riksväg 40 samt flera leder runt Göteborgs stad.

Men tillståndet kommer med hårda krav.

Volvos bilar får inte köra fortare än 60 kilometer i timmen när de självkörande funktionerna är aktiva. Den självkörande Volvon får inte heller göra filbyten, föraren i bilen måste hela tiden hålla minst en hand på ratten och måste ha genomgått utbildning av Volvo.
Men Teslas AP är ok? :?
Transportstyrelsen briljerar som vanligt.

När det gäller AP-hårdvara så önskar jag att Tesla hade hållit sig vän med Mobileye några år till och tagit mer tid för att utveckla den nya hårdvaran. Finns inte ens chans i helvetet att AP2-hårdvaran kommer kunna köra helt själv i vinterslask.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare
Inlägg: 868
Blev medlem: 06 mar 2014 07:44
Ort: Laholm

Re: Tillåtet att provköra självkörande bilar

Inlägg av Delta »

Man kan ju undra varför Volvo inte gör som Tesla - göra testerna i verkligheten i 150 knyck för att lära sig tekniken. Sedan när man är klara med ett autonomt paket som fungerar, då söker man tillstånd. Tidsschemat blir nog svårt att hålla annars. Det gäller att få lite tryck på personalen som programmerar, annars blir det för mycket fikapauser, och produkten kommer ut för sent.
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1595
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Tillåtet att provköra självkörande bilar

Inlägg av frippan »

Veoneer har fått godkännande att köra på E4,E6 och väg 40. I max 80km/h

https://www.veoneer.com/en/press-releas ... ma/1652687
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Tillåtet att provköra självkörande bilar

Inlägg av Jeppe_E »

Herr X skrev:
Feddan skrev:
Anders77 skrev:
Sen komiskt att de säger att Volvo ligger långt fram i utvecklingen :D
Varför är det komiskt? Det gör de ju. De har ett samarbete med Uber och har haft självkörande bilar i San Francisco, Pittsburgh och Göteborg sedan en tid tillbaka.
I Göteborg är det ju till och med privata familjer som testar nu.
En komisk detalj är att Volvo inte har några elbilar, och Sverige har bland Europas sämsta subventioner/incitament för elbilar.
Volvo är däremot långt framme inom autonomi och nu får Sverige tidigt bland Europas mest progressiva lagar som tillåter autonom körning.

Det illustrerar tydligt Volvos inflytande över svensk politik i de här sammanhangen. Någon som bettar mot att elbilssubventionerna hux flux kommer bli fenomenala så fort Volvo har en elbil på marknaden?
Förutsätt inte att självkörande = elbilar.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Tillåtet att provköra självkörande bilar

Inlägg av frippe »

frippan skrev:
Veoneer har fått godkännande att köra på E4,E6 och väg 40. I max 80km/h

https://www.veoneer.com/en/press-releas ... ma/1652687
Känns inte det aningens trafikfarligt, att köra på motorväg i 80 km/h? Även om det är tillåtet. Finns en mängd med olyckor som skett p.g.a. långsamma fordon och ouppmärksamma förare som kört på bakifrån.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1595
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Tillåtet att provköra självkörande bilar

Inlägg av frippan »

frippe skrev:
frippan skrev:
Veoneer har fått godkännande att köra på E4,E6 och väg 40. I max 80km/h

https://www.veoneer.com/en/press-releas ... ma/1652687
Känns inte det aningens trafikfarligt, att köra på motorväg i 80 km/h? Även om det är tillåtet. Finns en mängd med olyckor som skett p.g.a. långsamma fordon och ouppmärksamma förare som kört på bakifrån.
Lastbilar och bilar med släp är ju begränsad till 80
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Tillåtet att provköra självkörande bilar

Inlägg av Geni87 »

frippan skrev:
Veoneer har fått godkännande att köra på E4,E6 och väg 40. I max 80km/h

https://www.veoneer.com/en/press-releas ... ma/1652687
Egentligen är det ju Zenuity, alltså Volvos och Veoneers (fd Autoliv) joint venture inom teknik för självkörande bilar som håller till på Lindholmen i GBG. Det är Zenuity man ska hålla koll på när det gäller Volvo Cars och autonoma bilar.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Skriv svar