Den stora skillnaden är att Tesla redan har hårdvaran på plats (om man nu tror AP2-hårdvaran är tillräcklig) i sina produktionsbilar. Alla andra håller på och experimenterar med betydligt mer komplicerade och kostsammare hårdvarusystem som inte skulle gå att implementera i produktionsbilar idag. Volvo tex pratar om att deras första självkörande bil ska lanseras 2021.mati skrev:Det beror på när de lyckas. Om det tar för lång tid hinner andra biltillverkare komma före med sina egna system och då ligger inte Tesla före. Glöm inte att Teslas startsträcka har blivit längre nu eftersom de har slängt allting och börjat om från början. Jag tror inte att AP2-systemet i sig är bättre eller kraftfullare än vad t.ex. Volvo, Nissan eller GM har. Det handlar bara om vem som kommer först.tias skrev:Om Tesla lyckas med sitt AP2-system kommer de troligtvis ligga långt före alla andra.
Tillåtet att provköra självkörande bilar
Moderator: Redaktion
Re: Tillåtet att provköra självkörande bilar
Re: Tillåtet att provköra självkörande bilar
Det är två intressanta och viktiga detaljer i denna nyhet :
1. Biltillverkaren måste söka dispens.
2. En ansvarig förare måste finnas i eller utanför bilen.
1. Om bara Tesla söker och får dispens kanske de får kalla sin AP2 för autonom bara de fått den att fungera någorlunda. Så som det fungerar redan nu i Tesla uppfyller ju kraven i punkt 2.
2. Då kan Tesla också släppa kravet på att man ska ta i ratten med jämna mellanrum. (Och folk kan börja leka med att sitta i baksätet osv.)
1. Biltillverkaren måste söka dispens.
2. En ansvarig förare måste finnas i eller utanför bilen.
1. Om bara Tesla söker och får dispens kanske de får kalla sin AP2 för autonom bara de fått den att fungera någorlunda. Så som det fungerar redan nu i Tesla uppfyller ju kraven i punkt 2.
2. Då kan Tesla också släppa kravet på att man ska ta i ratten med jämna mellanrum. (Och folk kan börja leka med att sitta i baksätet osv.)
Re: Tillåtet att provköra självkörande bilar
Ja, det är riktigt. Skulle Tesla lyckas med konststycket att få det att fungera så har de med ett slag en massa självkörande bilar ute på vägarna. Och då leder de stort, rent volymmässigt. Men det är såklart en jäkla chansning. De har ju commitat sig till en viss hårdvara, funkar det inte så går det åt helvete för dem. Alla andra verkar ju försöka att utveckla självkörningsförmågan iterativt, dvs både hårdvara och mjukvara förändras kontinuerligt under utvecklingen, och det hela konvergerar förhoppningsvis så småningom i ett tillförlitligt och hyfsat billigt system.tias skrev:Den stora skillnaden är att Tesla redan har hårdvaran på plats (om man nu tror AP2-hårdvaran är tillräcklig) i sina produktionsbilar. Alla andra håller på och experimenterar med betydligt mer komplicerade och kostsammare hårdvarusystem som inte skulle gå att implementera i produktionsbilar idag. Volvo tex pratar om att deras första självkörande bil ska lanseras 2021.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Tillåtet att provköra självkörande bilar
Många säger att Volvo inte har något inflytande längre, men likförbannat är det mycket som bara händer när Volvo gör något. Känns som om de har mer inflytande än någonsin.Herr X skrev:En komisk detalj är att Volvo inte har några elbilar, och Sverige har bland Europas sämsta subventioner/incitament för elbilar.Feddan skrev:Varför är det komiskt? Det gör de ju. De har ett samarbete med Uber och har haft självkörande bilar i San Francisco, Pittsburgh och Göteborg sedan en tid tillbaka.Anders77 skrev:Sen komiskt att de säger att Volvo ligger långt fram i utvecklingen
I Göteborg är det ju till och med privata familjer som testar nu.
Volvo är däremot långt framme inom autonomi och nu får Sverige tidigt bland Europas mest progressiva lagar som tillåter autonom körning.
Det illustrerar tydligt Volvos inflytande över svensk politik i de här sammanhangen. Någon som bettar mot att elbilssubventionerna hux flux kommer bli fenomenala så fort Volvo har en elbil på marknaden?
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: Tillåtet att provköra självkörande bilar
Varför tror du det?zyax skrev:Många säger att Volvo inte har något inflytande längre, men likförbannat är det mycket som bara händer när Volvo gör något. Känns som om de har mer inflytande än någonsin.Herr X skrev:En komisk detalj är att Volvo inte har några elbilar, och Sverige har bland Europas sämsta subventioner/incitament för elbilar.Feddan skrev:Varför är det komiskt? Det gör de ju. De har ett samarbete med Uber och har haft självkörande bilar i San Francisco, Pittsburgh och Göteborg sedan en tid tillbaka.Anders77 skrev:Sen komiskt att de säger att Volvo ligger långt fram i utvecklingen
I Göteborg är det ju till och med privata familjer som testar nu.
Volvo är däremot långt framme inom autonomi och nu får Sverige tidigt bland Europas mest progressiva lagar som tillåter autonom körning.
Det illustrerar tydligt Volvos inflytande över svensk politik i de här sammanhangen. Någon som bettar mot att elbilssubventionerna hux flux kommer bli fenomenala så fort Volvo har en elbil på marknaden?
Vovo har redan tillstånd att testa det pä en sträcka i Gbg området. De är inte i närheten av att gå ut på vanliga vägar än.
NEVS är närmare det just nu. Detta detta beslut i regeringen gör är att de låter företag som kommit längre än Volvo börja testa i Sverige. Samt den dagen Volvo har några bilar att testa så kan de det.
Men ärligt så är detta dåligt för Volvo. För Volvos del är det ju bättre om ingen annan får testa sina bilar någonstans medans Volvo har tillstånd på några vägar.
X90D
Svart X90D, bokat en M3.
Re: Tillåtet att provköra självkörande bilar
Så är det. Det är bara att hoppas att AP2-hårdvaran är tillräcklig och att de får ordning på mjukvaran inom överskådlig framtid...mati skrev:Ja, det är riktigt. Skulle Tesla lyckas med konststycket att få det att fungera så har de med ett slag en massa självkörande bilar ute på vägarna. Och då leder de stort, rent volymmässigt. Men det är såklart en jäkla chansning. De har ju commitat sig till en viss hårdvara, funkar det inte så går det åt helvete för dem. Alla andra verkar ju försöka att utveckla självkörningsförmågan iterativt, dvs både hårdvara och mjukvara förändras kontinuerligt under utvecklingen, och det hela konvergerar förhoppningsvis så småningom i ett tillförlitligt och hyfsat billigt system.tias skrev:Den stora skillnaden är att Tesla redan har hårdvaran på plats (om man nu tror AP2-hårdvaran är tillräcklig) i sina produktionsbilar. Alla andra håller på och experimenterar med betydligt mer komplicerade och kostsammare hårdvarusystem som inte skulle gå att implementera i produktionsbilar idag. Volvo tex pratar om att deras första självkörande bil ska lanseras 2021.
Re: Tillåtet att provköra självkörande bilar
Om nu AP2-hårdvaran skulle visa sig vara otillräcklig så är det väll bara att rulla in på servicecenter för att byta/uppgradera hårdvaran. Total självkörningsförmåga kostar ju ändå kunden en hel del men är ju egentligen bara programkod.
Model S P85DL+
Re: Tillåtet att provköra självkörande bilar
Nej, det kommer inte att hända. Pre-AP och AP1-bilar går inte heller att uppgradera till AP1 eller AP2, eftersom det skulle innebära en alldeles för stor kostnad och ett för stort ingrepp. Om det visar sig att AP2-hårdvaran inte håller måttet så kommer Tesla introducera AP3-hårdvara som antagligen inte är kompatibel med AP2. Inte en chans att man får det som uppdateringskit.mans71 skrev:Om nu AP2-hårdvaran skulle visa sig vara otillräcklig så är det väll bara att rulla in på servicecenter för att byta/uppgradera hårdvaran. Total självkörningsförmåga kostar ju ändå kunden en hel del men är ju egentligen bara programkod.
Nu kan man argumentera att man faktiskt har betalat för total självkörningsförmåga. Ja, det har man. Men det står ju tydligt att det inte fungerar ännu och att det kommer att ta tid. Det står däremot inte hur lång tid det tar. Tesla kan i all evighet hävda att det är under utveckling och kommer snart, förslagsvis någon torsdag om ett antal Elon-år. För det andra står det att bilen ska kunna hantera "de flesta trafiksituationerna" själv. Det kan betyda precis vad som helst.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Tillåtet att provköra självkörande bilar
Även Tesla har ett anseende de vill vårda, även om du mati nog inte upplevt det så på sistone
Att de skulle "lägga ner" AP2 innan det fungerar och utan någon kompensation börja sälja AP3 tycker jag känns extremt osannolikt.
Stor skillnad också på att uppgradera hårdvara i bilar där det redan sitter kameror och år kablar dragna vs att göra det i bilar som inte byggts för detta.
Att de skulle "lägga ner" AP2 innan det fungerar och utan någon kompensation börja sälja AP3 tycker jag känns extremt osannolikt.
Stor skillnad också på att uppgradera hårdvara i bilar där det redan sitter kameror och år kablar dragna vs att göra det i bilar som inte byggts för detta.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19529
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Tillåtet att provköra självkörande bilar
Mindre hårdvaruförändringar kan kanske komma framöver (nån kamera utbytt eller så) men förutom det så tror jag att Mati har rätt.Legato skrev:Även Tesla har ett anseende de vill vårda, även om du mati nog inte upplevt det så på sistone
Att de skulle "lägga ner" AP2 innan det fungerar och utan någon kompensation börja sälja AP3 tycker jag känns extremt osannolikt.
Stor skillnad också på att uppgradera hårdvara i bilar där det redan sitter kameror och år kablar dragna vs att göra det i bilar som inte byggts för detta.
Jag skrev oxo för ganska länge sedan att AP3 kommer att "ta över" efter AP2 (som jag inte tror har en chans att nå dit Elon antytt hittills)...
Någon kompensation för utebliven funktionalitet lär vi aldrig få se...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Tillåtet att provköra självkörande bilar
Kör verkligen Volvo redan?Feddan skrev:Varför är det komiskt? Det gör de ju. De har ett samarbete med Uber och har haft självkörande bilar i San Francisco, Pittsburgh och Göteborg sedan en tid tillbaka.Anders77 skrev:Sen komiskt att de säger att Volvo ligger långt fram i utvecklingen
I Göteborg är det ju till och med privata familjer som testar nu.
Hur långt har Tesla kommit? De har ju inte ens fått upp mjukvaran för AP2 i nivå med AP1 än.
Nissan visade nyligen en imponerande provkörning av en självkörande Leaf i Storbritannien. Så de såg också ut att ligga före Tesla.
De lär inte få köra innan Sverige ändrat lagen, jag var en av de testpersoner som togs ut men då jag inte befinner mig i deras testområde så fick jag hoppa av
Då snackades det om att de inte kunde dra igång testverksamheten innan lagen ändrats för att tillåta självkörande bilar.
/Henke
Re: Tillåtet att provköra självkörande bilar
Det var en famil som fick 1 bil i Januari. Sen som jag sagt tidigare, de har högst 10 bilar igång av alla sina 100 bilar i detta storskaliga världsunika test, som de brukar kalla detport513 skrev:Kör verkligen Volvo redan?Feddan skrev:Varför är det komiskt? Det gör de ju. De har ett samarbete med Uber och har haft självkörande bilar i San Francisco, Pittsburgh och Göteborg sedan en tid tillbaka.Anders77 skrev:Sen komiskt att de säger att Volvo ligger långt fram i utvecklingen
I Göteborg är det ju till och med privata familjer som testar nu.
Hur långt har Tesla kommit? De har ju inte ens fått upp mjukvaran för AP2 i nivå med AP1 än.
Nissan visade nyligen en imponerande provkörning av en självkörande Leaf i Storbritannien. Så de såg också ut att ligga före Tesla.
De lär inte få köra innan Sverige ändrat lagen, jag var en av de testpersoner som togs ut men då jag inte befinner mig i deras testområde så fick jag hoppa av
Då snackades det om att de inte kunde dra igång testverksamheten innan lagen ändrats för att tillåta självkörande bilar.
/Henke
X90D
Svart X90D, bokat en M3.
Re: Tillåtet att provköra självkörande bilar
Tro inte för en sekund att Tesla inte utvecklar hårdvaran. Vi har förmodligen både AP3 och AP4 innan 2020 då Volvo kommer med deras 1:a.mati skrev:Ja, det är riktigt. Skulle Tesla lyckas med konststycket att få det att fungera så har de med ett slag en massa självkörande bilar ute på vägarna. Och då leder de stort, rent volymmässigt. Men det är såklart en jäkla chansning. De har ju commitat sig till en viss hårdvara, funkar det inte så går det åt helvete för dem. Alla andra verkar ju försöka att utveckla självkörningsförmågan iterativt, dvs både hårdvara och mjukvara förändras kontinuerligt under utvecklingen, och det hela konvergerar förhoppningsvis så småningom i ett tillförlitligt och hyfsat billigt system.
- Elmil
- Teslaägare
- Inlägg: 562
- Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
- Ort: Smedjebacken
- Referralkod: ts.la/mats11813
Re: Tillåtet att provköra självkörande bilar
Dagens Industri skriver idag att Volvo nu fått tillståndet från Transportstyrelsen. SVT text-TV har rubriken "Självkörande bilar snart i Sverige"port513 skrev:Kör verkligen Volvo redan?Feddan skrev:Varför är det komiskt? Det gör de ju. De har ett samarbete med Uber och har haft självkörande bilar i San Francisco, Pittsburgh och Göteborg sedan en tid tillbaka.Anders77 skrev:Sen komiskt att de säger att Volvo ligger långt fram i utvecklingen
I Göteborg är det ju till och med privata familjer som testar nu.
Hur långt har Tesla kommit? De har ju inte ens fått upp mjukvaran för AP2 i nivå med AP1 än.
Nissan visade nyligen en imponerande provkörning av en självkörande Leaf i Storbritannien. Så de såg också ut att ligga före Tesla.
De lär inte få köra innan Sverige ändrat lagen, jag var en av de testpersoner som togs ut men då jag inte befinner mig i deras testområde så fick jag hoppa av
Då snackades det om att de inte kunde dra igång testverksamheten innan lagen ändrats för att tillåta självkörande bilar.
/Henke
Men Teslas AP är ok?Enligt Transportstyrelsens handlingar, som Di Digital tagit del av, kommer Volvo att köra de självkörande bilarna runt Göteborgsområdet. Det handlar om E20, E45 och riksväg 40 samt flera leder runt Göteborgs stad.
Men tillståndet kommer med hårda krav.
Volvos bilar får inte köra fortare än 60 kilometer i timmen när de självkörande funktionerna är aktiva. Den självkörande Volvon får inte heller göra filbyten, föraren i bilen måste hela tiden hålla minst en hand på ratten och måste ha genomgått utbildning av Volvo.
https://digital.di.se/artikel/efter-van ... ande-bilar
Model 3 LR 2019
14.9 kWp solceller
14.9 kWp solceller
Re: Tillåtet att provköra självkörande bilar
Transportstyrelsen briljerar som vanligt.Elmil skrev:Men Teslas AP är ok?Enligt Transportstyrelsens handlingar, som Di Digital tagit del av, kommer Volvo att köra de självkörande bilarna runt Göteborgsområdet. Det handlar om E20, E45 och riksväg 40 samt flera leder runt Göteborgs stad.
Men tillståndet kommer med hårda krav.
Volvos bilar får inte köra fortare än 60 kilometer i timmen när de självkörande funktionerna är aktiva. Den självkörande Volvon får inte heller göra filbyten, föraren i bilen måste hela tiden hålla minst en hand på ratten och måste ha genomgått utbildning av Volvo.
När det gäller AP-hårdvara så önskar jag att Tesla hade hållit sig vän med Mobileye några år till och tagit mer tid för att utveckla den nya hårdvaran. Finns inte ens chans i helvetet att AP2-hårdvaran kommer kunna köra helt själv i vinterslask.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Re: Tillåtet att provköra självkörande bilar
Man kan ju undra varför Volvo inte gör som Tesla - göra testerna i verkligheten i 150 knyck för att lära sig tekniken. Sedan när man är klara med ett autonomt paket som fungerar, då söker man tillstånd. Tidsschemat blir nog svårt att hålla annars. Det gäller att få lite tryck på personalen som programmerar, annars blir det för mycket fikapauser, och produkten kommer ut för sent.
Re: Tillåtet att provköra självkörande bilar
Veoneer har fått godkännande att köra på E4,E6 och väg 40. I max 80km/h
https://www.veoneer.com/en/press-releas ... ma/1652687
https://www.veoneer.com/en/press-releas ... ma/1652687
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Re: Tillåtet att provköra självkörande bilar
Förutsätt inte att självkörande = elbilar.Herr X skrev:En komisk detalj är att Volvo inte har några elbilar, och Sverige har bland Europas sämsta subventioner/incitament för elbilar.Feddan skrev:Varför är det komiskt? Det gör de ju. De har ett samarbete med Uber och har haft självkörande bilar i San Francisco, Pittsburgh och Göteborg sedan en tid tillbaka.Anders77 skrev:Sen komiskt att de säger att Volvo ligger långt fram i utvecklingen
I Göteborg är det ju till och med privata familjer som testar nu.
Volvo är däremot långt framme inom autonomi och nu får Sverige tidigt bland Europas mest progressiva lagar som tillåter autonom körning.
Det illustrerar tydligt Volvos inflytande över svensk politik i de här sammanhangen. Någon som bettar mot att elbilssubventionerna hux flux kommer bli fenomenala så fort Volvo har en elbil på marknaden?
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Tillåtet att provköra självkörande bilar
Känns inte det aningens trafikfarligt, att köra på motorväg i 80 km/h? Även om det är tillåtet. Finns en mängd med olyckor som skett p.g.a. långsamma fordon och ouppmärksamma förare som kört på bakifrån.frippan skrev:Veoneer har fått godkännande att köra på E4,E6 och väg 40. I max 80km/h
https://www.veoneer.com/en/press-releas ... ma/1652687
Model Y LR.
Model S70D
Re: Tillåtet att provköra självkörande bilar
Lastbilar och bilar med släp är ju begränsad till 80frippe skrev:Känns inte det aningens trafikfarligt, att köra på motorväg i 80 km/h? Även om det är tillåtet. Finns en mängd med olyckor som skett p.g.a. långsamma fordon och ouppmärksamma förare som kört på bakifrån.frippan skrev:Veoneer har fått godkännande att köra på E4,E6 och väg 40. I max 80km/h
https://www.veoneer.com/en/press-releas ... ma/1652687
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Re: Tillåtet att provköra självkörande bilar
Egentligen är det ju Zenuity, alltså Volvos och Veoneers (fd Autoliv) joint venture inom teknik för självkörande bilar som håller till på Lindholmen i GBG. Det är Zenuity man ska hålla koll på när det gäller Volvo Cars och autonoma bilar.frippan skrev:Veoneer har fått godkännande att köra på E4,E6 och väg 40. I max 80km/h
https://www.veoneer.com/en/press-releas ... ma/1652687