Fossilbilen dör 2020
Moderator: Redaktion
Re: Fossilbilen dör 2020
Jag tror at så fort elbil är billigare än fossilbil kommer många vilja byta.
Då kommer begagnade fossilbilar rasa i pris det sätter ytterligare fart på elbilsförsäljningen.
Jag tror på en iPhone effekt och jag tror den startar med Tesla M3, men det är bra att det kommer fler märken det gör bara att det finns fler modeller att välja på. Vilken i sin tur ökar försäljningen.
Så den som har en fossilbrännare gör klokt i att byta så fort som möjligt.
Då kommer begagnade fossilbilar rasa i pris det sätter ytterligare fart på elbilsförsäljningen.
Jag tror på en iPhone effekt och jag tror den startar med Tesla M3, men det är bra att det kommer fler märken det gör bara att det finns fler modeller att välja på. Vilken i sin tur ökar försäljningen.
Så den som har en fossilbrännare gör klokt i att byta så fort som möjligt.
MYP -22 | MIB | svart/svart
Re: Fossilbilen dör 2020
Å andra sidan kommer man kunna äga billiga fossilare länge då begagnat marknaden blir billig.
I Indien funderar det på att göra nya bilar 15% billigare om du skrotar din 15-17 år gamla bil.
I Indien funderar det på att göra nya bilar 15% billigare om du skrotar din 15-17 år gamla bil.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Re: Fossilbilen dör 2020
Olje priset kommer stiga till extrema nivåer pga ute blivna investeringar ett inbördes krig i Saudiarabien och efterfrågan på elbilar blir extrem
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Fossilbilen dör 2020
[quote="Toja"]Jag tror at så fort elbil är billigare än fossilbil kommer många vilja byta.
Då kommer begagnade fossilbilar rasa i pris det sätter ytterligare fart på elbilsförsäljningen.
...]
Nja, när elbilen är billigare per månad än vad fossilbilen är så sker skiftet. För mig händer det när elbilen kostar 3000kr/månad. Då kan jag inte längre motivera en fossilbil. Andra har så klart en annan gräns beroende på hur långt de kör.
Då kommer begagnade fossilbilar rasa i pris det sätter ytterligare fart på elbilsförsäljningen.
...]
Nja, när elbilen är billigare per månad än vad fossilbilen är så sker skiftet. För mig händer det när elbilen kostar 3000kr/månad. Då kan jag inte längre motivera en fossilbil. Andra har så klart en annan gräns beroende på hur långt de kör.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Fossilbilen dör 2020
Undrar hur nära i tiden vi är nu egentligen, efteråt kommer vi tycka att det gick sjukt fort iaf (vilket vi skrivit
fler ggr redan)...
fler ggr redan)...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Fossilbilen dör 2020
Ja tex så kommer dom begagnade elbilarna som rullat några år att kunna funka som andrabil för vääääldigt många ävenLarsL skrev:Toja skrev:Jag tror at så fort elbil är billigare än fossilbil kommer många vilja byta.
Då kommer begagnade fossilbilar rasa i pris det sätter ytterligare fart på elbilsförsäljningen.
...]
Nja, när elbilen är billigare per månad än vad fossilbilen är så sker skiftet. För mig händer det när elbilen kostar 3000kr/månad. Då kan jag inte längre motivera en fossilbil. Andra har så klart en annan gräns beroende på hur långt de kör.
om räckvidden bara ligger på strax under 10 mil (om dom börjar bli ganska många) och samma gäller ju för dom som helt
enkelt inte kör långt varje dag (som förstabil alltså)....
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Fossilbilen dör 2020
De som kör korta sträckor blir ju tyvärr de sista med fossilbil eftersom de inte har samma ekonomiska motivation. De kan harva runt i en gammal Volvo som inte behöver kosta dem något alls utöver skatt och försäkring.Bjelke skrev:Ja tex så kommer dom begagnade elbilarna som rullat några år att kunna funka som andrabil för vääääldigt många ävenLarsL skrev:Toja skrev:Jag tror at så fort elbil är billigare än fossilbil kommer många vilja byta.
Då kommer begagnade fossilbilar rasa i pris det sätter ytterligare fart på elbilsförsäljningen.
...]
Nja, när elbilen är billigare per månad än vad fossilbilen är så sker skiftet. För mig händer det när elbilen kostar 3000kr/månad. Då kan jag inte längre motivera en fossilbil. Andra har så klart en annan gräns beroende på hur långt de kör.
om räckvidden bara ligger på strax under 10 mil (om dom börjar bli ganska många) och samma gäller ju för dom som helt
enkelt inte kör långt varje dag (som förstabil alltså)....
Re: Fossilbilen dör 2020
Å andra sidan gör det inte så mycket heller. Ju mindre man kör desto mindre förpestar man luften.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Fossilbilen dör 2020
Det trodde jag oxo ganska länge, tills jag haft elbil några vintrar... Nu är jag inte lika säker på det längre, det är sjuktLarsL skrev:De som kör korta sträckor blir ju tyvärr de sista med fossilbil eftersom de inte har samma ekonomiska motivation. De kan harva runt i en gammal Volvo som inte behöver kosta dem något alls utöver skatt och försäkring.Bjelke skrev:Ja tex så kommer dom begagnade elbilarna som rullat några år att kunna funka som andrabil för vääääldigt många ävenLarsL skrev:Toja skrev:Jag tror at så fort elbil är billigare än fossilbil kommer många vilja byta.
Då kommer begagnade fossilbilar rasa i pris det sätter ytterligare fart på elbilsförsäljningen.
...]
Nja, när elbilen är billigare per månad än vad fossilbilen är så sker skiftet. För mig händer det när elbilen kostar 3000kr/månad. Då kan jag inte längre motivera en fossilbil. Andra har så klart en annan gräns beroende på hur långt de kör.
om räckvidden bara ligger på strax under 10 mil (om dom börjar bli ganska många) och samma gäller ju för dom som helt
enkelt inte kör långt varje dag (som förstabil alltså)....
trevligt att slippa åka till macken speciellt vintertid, det är sjukt trevligt att slippa kallstarter (om bilen startar alls när
den börjar bli till åren osv), det är sjukt trevligt med månadskostnaderna om dom sjunker drastiskt även om man inte
åker mycket eller helt enkelt vill åka lite extra en period, det är sjukt trevligt om man kan komma undan en stor del av
sakerna som kollas på besiktningen osv... När man pratar med folk så faller det ofta enbart på priset på bilen och eg.
inget annat, så när det kommer begagnade så tror jag numera att även äldre fossiler "dör" pgav av saker som elbilar
är bättre på
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Fossilbilen dör 2020
Fast de allra flesta köper inte nya bilar, ens för 250 k. Det du får idag och inom några år för 250 k elbil är en mellanutrustad småbil, typ Zoe eller Leaf. Så jo, det skiljer absolut för mycket för att ett stort skifte ska ske.joel80 skrev:Småbilsmarknaden har alltså redan val där det med supermiljöbilspremien inte skiljer så väldigt mycket i inköpspris.
Det som kommer närmsta 2 åren verkar vara bilar i de större klasserna, och när tjänstebilsklassen får vettiga val för en peng som inte är Tesla-extrem så kommer det gå fort!
Jag tror skiftet kommer när man har en handfull elbilar i alla storlekar som kostar lika mycket som mellanklassbilar (typ Skoda). I praktiken är de då billigare i inköp än många "vanliga" bilar och betydligt billigare med drift inräknat. Jag tror alltså prisskillnaden måste vara uppenbart god för att kritiker ska välja elbil.
Re: Fossilbilen dör 2020
Tjänstebilen är viktigast för nyförsäljning. Får inte kosta mer än 400'. Och folk har krav.
Många har gamla billiga bilar, 20-70'.
Måste ut beggade elbliar i dessa prisklasser (folk kanske ger lite mer för att de är billiga i drift).
Många har gamla billiga bilar, 20-70'.
Måste ut beggade elbliar i dessa prisklasser (folk kanske ger lite mer för att de är billiga i drift).
Re: Fossilbilen dör 2020
om du har en månadskostnad på leasing/lån på 3000, så kanske du har mellan 1-2.000 i soppa räkning. Den måste du räkna in också. elkosnaden ligger på max 20% av sopparäkningen.LarsL skrev:Toja skrev:Jag tror at så fort elbil är billigare än fossilbil kommer många vilja byta.
Då kommer begagnade fossilbilar rasa i pris det sätter ytterligare fart på elbilsförsäljningen.
...]
Nja, när elbilen är billigare per månad än vad fossilbilen är så sker skiftet. För mig händer det när elbilen kostar 3000kr/månad. Då kan jag inte längre motivera en fossilbil. Andra har så klart en annan gräns beroende på hur långt de kör.
MYP -22 | MIB | svart/svart
Re: Fossilbilen dör 2020
Det blir väl tvärtom. När åtgången av bensin minskar kraftigt kommer priset gå ner och olje industrin måste stänga ner massa oljekällor.Smutt skrev:Olje priset kommer stiga till extrema nivåer pga ute blivna investeringar ett inbördes krig i Saudiarabien och efterfrågan på elbilar blir extrem
Däremot kommer staten att försätta hölja skatten, så priset i pumpen blir nog ungefär samma.
MYP -22 | MIB | svart/svart
Re: Fossilbilen dör 2020
Det här kommer bli intressant, men jag tror att det börjar nästa år.Bjelke skrev:Undrar hur nära i tiden vi är nu egentligen, efteråt kommer vi tycka att det gick sjukt fort iaf (vilket vi skrivit
fler ggr redan)...
När Model 3 kommer, måste dom andra sänka priset för att sälja något.
Det kommer göra att alt fler kommer välja elbil.
2019, senast 2020 är fossilbilen död för nyförsäljning hoppas jag.
Jag har varit med på några såna här skiften och man blir förvånad varje gång hur fort det går när det väl sätter fart.
Enda skillnaden denna gång är att bilar är rätt dyra, vilket kan bromsa hastigheten i övergången lite.
Men för nybilsförsäljningen kommer det gå riktigt fort.
Ingen kommer vilja köpa en dyr bil som dom tor kan bli svårsåld eller rasar 70-80 % i värde på 3 år.
MYP -22 | MIB | svart/svart
Re: Fossilbilen dör 2020
2020 kommer det inte finnas så mycket elbilar så att efterfrågan minskar så risken för en kraftig uppgång är fortfarande överhängandeToja skrev:Det blir väl tvärtom. När åtgången av bensin minskar kraftigt kommer priset gå ner och olje industrin måste stänga ner massa oljekällor.Smutt skrev:Olje priset kommer stiga till extrema nivåer pga ute blivna investeringar ett inbördes krig i Saudiarabien och efterfrågan på elbilar blir extrem
Däremot kommer staten att försätta hölja skatten, så priset i pumpen blir nog ungefär samma.
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Fossilbilen dör 2020
Hur ser det ut med förberedelserna för en ev. extrem ökning av elbilar? Tänker främst på batterifabriker. Tesla verkar ha planerat för att kunna sälja rätt många bilar och ha täckning för det med sina egna batterier, men nästan alla andra tillverkare verkar inte planera för en så stor ökning. Kolla bara på Hyundai Ioniq där dom trodde hybriden skulle sälja bäst, men där det är den rena elbilen som alla vill ha. Dom har leveransproblem...
Läst nyheter om att det byggs stora btterifabriker runtom i världen och att det snackas om att bygga i Europa.. Men hur ligger man till och finns det förutsättningar för att det skulle kunna bli sån boom redan om 3 år?
Läst nyheter om att det byggs stora btterifabriker runtom i världen och att det snackas om att bygga i Europa.. Men hur ligger man till och finns det förutsättningar för att det skulle kunna bli sån boom redan om 3 år?
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Fossilbilen dör 2020
Absolut! Bara det inte kommer någon "motpropp" nånstans på vägen. T ex tillgången på litium, kobolt eller nåt annat jox som måste till för att Elon, Northvolt eller vad batteritillverkarna då heter, tar slut!Jerker skrev:Ja, jag tror definitivt att det är så att vid nåt tillfälle kommer proppen att gå ur marknaden och då dör fossilbilen. Frågan är bara när detta sker. Många s.k. experter som uttalar sig tror att övergången kommer att ske gradvis, och gör förutsägelser om att andelen sålda elbilar kommer att vara typ 50% år 2030, men då tar de inte hänsyn till "Iphoneeffekten".
X100 lev.14/8-18.
Re: Fossilbilen dör 2020
om du har en månadskostnad på leasing/lån på 3000, så kanske du har mellan 1-2.000 i soppa räkning. Den måste du räkna in också. elkosnaden ligger på max 20% av sopparäkningen.[/quote]Toja skrev:LarsL skrev:Nja, när elbilen är billigare per månad än vad fossilbilen är så sker skiftet. För mig händer det när elbilen kostar 3000kr/månad. Då kan jag inte längre motivera en fossilbil. Andra har så klart en annan gräns beroende på hur långt de kör.Toja skrev:Jag tror at så fort elbil är billigare än fossilbil kommer många vilja byta.
Då kommer begagnade fossilbilar rasa i pris det sätter ytterligare fart på elbilsförsäljningen.
...]
Leasingen på 3000kr/mån är för elbilen, fossilen är en skrutt som inte kostar något i kapital. Men i det läget blir ändå elbilen billigare för mig än fossilen. Jag kan alltså inte då ens skaffa mig en Volvo 745 och halka omkring i för det skulle bli dyrare.
Alltså fanns det en elbil med dragkrok för 5-6000kr/månad så skulle jag vara fossilfri. Inte av religösa eller moraliska skäl utan bara för att det är bästa ekonomin.
Re: Fossilbilen dör 2020
Litium kan du glömma det går åt ytterst lite litium till varje bil, mindre än bly till fossilbilar. Det finns dessutom mer lituhum än bly på jorden och vi påstår inte att vi ska sluta tillverka fossilbilar för att vi inte har bly till startbatteriet, elker hur?far1far2 skrev:Absolut! Bara det inte kommer någon "motpropp" nånstans på vägen. T ex tillgången på litium, kobolt eller nåt annat jox som måste till för att Elon, Northvolt eller vad batteritillverkarna då heter, tar slut!Jerker skrev:Ja, jag tror definitivt att det är så att vid nåt tillfälle kommer proppen att gå ur marknaden och då dör fossilbilen. Frågan är bara när detta sker. Många s.k. experter som uttalar sig tror att övergången kommer att ske gradvis, och gör förutsägelser om att andelen sålda elbilar kommer att vara typ 50% år 2030, men då tar de inte hänsyn till "Iphoneeffekten".
Uppstår ett behov så kommer gruvorna öppnas och resurserna finnas. Se hur stora ansträningar vi gör för att få upp olja, och metallerna kan vi återanvända för alltid (om det krävs).
Re: Fossilbilen dör 2020
Som jag har förstått det så ökar t.ex. Samsung och LG sin produktion enormt inför boomen, med nya fabriker i Ungern och Polen.joel80 skrev:Hur ser det ut med förberedelserna för en ev. extrem ökning av elbilar? Tänker främst på batterifabriker. Tesla verkar ha planerat för att kunna sälja rätt många bilar och ha täckning för det med sina egna batterier, men nästan alla andra tillverkare verkar inte planera för en så stor ökning. Kolla bara på Hyundai Ioniq där dom trodde hybriden skulle sälja bäst, men där det är den rena elbilen som alla vill ha. Dom har leveransproblem...
Läst nyheter om att det byggs stora btterifabriker runtom i världen och att det snackas om att bygga i Europa.. Men hur ligger man till och finns det förutsättningar för att det skulle kunna bli sån boom redan om 3 år?
Re: Fossilbilen dör 2020
Jag tycker du har både rätt och fel. Ja de finns god tillgång till Litium på vård jord men att starta upp gruvor och hela processen runt tar tid, inte så svårt kanske men tid kommer de garanterat ta.LarsL skrev:Litium kan du glömma det går åt ytterst lite litium till varje bil, mindre än bly till fossilbilar. Det finns dessutom mer lituhum än bly på jorden och vi påstår inte att vi ska sluta tillverka fossilbilar för att vi inte har bly till startbatteriet, elker hur?far1far2 skrev:Absolut! Bara det inte kommer någon "motpropp" nånstans på vägen. T ex tillgången på litium, kobolt eller nåt annat jox som måste till för att Elon, Northvolt eller vad batteritillverkarna då heter, tar slut!Jerker skrev:Ja, jag tror definitivt att det är så att vid nåt tillfälle kommer proppen att gå ur marknaden och då dör fossilbilen. Frågan är bara när detta sker. Många s.k. experter som uttalar sig tror att övergången kommer att ske gradvis, och gör förutsägelser om att andelen sålda elbilar kommer att vara typ 50% år 2030, men då tar de inte hänsyn till "Iphoneeffekten".
Uppstår ett behov så kommer gruvorna öppnas och resurserna finnas. Se hur stora ansträngningar vi gör för att få upp olja, och metallerna kan vi återanvända för alltid (om det krävs).
Samma sak gäller övergången till elbilar, 2020 kommer antalet modeller av elbilar bara vara en bråkdel av vad de finns follsil modeller även om antalet modeller detta år kommer ha ökat väldigt mycket jämför med idag. Jag tror snarast 2020 är året då vi ser en brytpunkt och att försäljningen kommer öka enormt och vara mycket märkbar men jag tror fortfarande de säljs fler fossil än elbilar eftersom vi inte har kapacitet nog för batterier litium och saknar vissa modeller som folk vill ha.
Ja detta är min tro, hur de blir kan bara framtiden berätta för oss..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Fossilbilen dör 2020
Tack Tokel.. Låter lovande och hoppas att det inte blir en flaskhals där.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Fossilbilen dör 2020
När det gäller litium så är det som jag skrev inga problem. Behövs inga nya gruvor eller annat. Om litium är ett problem för elbilen så är bly det för fossilbilen, det ligger på den nivån.chaffis75 skrev:Jag tycker du har både rätt och fel. Ja de finns god tillgång till Litium på vård jord men att starta upp gruvor och hela processen runt tar tid, inte så svårt kanske men tid kommer de garanterat ta.LarsL skrev:Litium kan du glömma det går åt ytterst lite litium till varje bil, mindre än bly till fossilbilar. Det finns dessutom mer lituhum än bly på jorden och vi påstår inte att vi ska sluta tillverka fossilbilar för att vi inte har bly till startbatteriet, elker hur?far1far2 skrev:Absolut! Bara det inte kommer någon "motpropp" nånstans på vägen. T ex tillgången på litium, kobolt eller nåt annat jox som måste till för att Elon, Northvolt eller vad batteritillverkarna då heter, tar slut!Jerker skrev:Ja, jag tror definitivt att det är så att vid nåt tillfälle kommer proppen att gå ur marknaden och då dör fossilbilen. Frågan är bara när detta sker. Många s.k. experter som uttalar sig tror att övergången kommer att ske gradvis, och gör förutsägelser om att andelen sålda elbilar kommer att vara typ 50% år 2030, men då tar de inte hänsyn till "Iphoneeffekten".
Uppstår ett behov så kommer gruvorna öppnas och resurserna finnas. Se hur stora ansträngningar vi gör för att få upp olja, och metallerna kan vi återanvända för alltid (om det krävs).
Samma sak gäller övergången till elbilar, 2020 kommer antalet modeller av elbilar bara vara en bråkdel av vad de finns follsil modeller även om antalet modeller detta år kommer ha ökat väldigt mycket jämför med idag. Jag tror snarast 2020 är året då vi ser en brytpunkt och att försäljningen kommer öka enormt och vara mycket märkbar men jag tror fortfarande de säljs fler fossil än elbilar eftersom vi inte har kapacitet nog för batterier litium och saknar vissa modeller som folk vill ha.
Ja detta är min tro, hur de blir kan bara framtiden berätta för oss..
Det som kan ta tid är Cobolt som det dels behövs mer av och som dessutom inte har så stora gruvor just nu. Men uppstår behovet så ökar priset och då kommer brytningen igång. Eftersom Cobolt finns i samma gruvor som koppar så kan omställningen gå fort.
Re: Fossilbilen dör 2020
Jag hoppas också på att antalet ökar snabbt framöver men förutom att jag tror produktionen kommer vara begränsad(dels batterier men även tillverkarnas vilja) så tror jag utbudet kommer anses begränsat lång tid framöver. Visst ser det ut som att det kommer många nya elbilar framöver men om vi ska tro Wikipedia så har Toyota själva 78 olika modeller för tillfället till försäljning i världen. Nu är det förvisso en del modeller som heter olika på olika marknader och långt ifrån alla finns på alla marknader men de säger ändå något om hur stort utbudet på bilar är idag.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Toyota_vehicles
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Toyota_vehicles
Re: Fossilbilen dör 2020
Har inget med dagens tillverkares vilja att göra. Kineserna kommer svämmaöver marknaden med billiga elbilar i flera olika utföranden. Har då dagens tillverkare inte haft viljan så kommer de att dö, Toyota först och tyngst.vigge50 skrev:Jag hoppas också på att antalet ökar snabbt framöver men förutom att jag tror produktionen kommer vara begränsad(dels batterier men även tillverkarnas vilja) så tror jag utbudet kommer anses begränsat lång tid framöver. Visst ser det ut som att det kommer många nya elbilar framöver men om vi ska tro Wikipedia så har Toyota själva 78 olika modeller för tillfället till försäljning i världen. Nu är det förvisso en del modeller som heter olika på olika marknader och långt ifrån alla finns på alla marknader men de säger ändå något om hur stort utbudet på bilar är idag.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Toyota_vehicles