Fossilbilen dör 2020

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Fossilbilen dör 2020

Inlägg av Swede1 »

Tjänstebilen är viktigast för nyförsäljning. Får inte kosta mer än 400'. Och folk har krav.

Många har gamla billiga bilar, 20-70'.

Måste ut beggade elbliar i dessa prisklasser (folk kanske ger lite mer för att de är billiga i drift).
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare
Inlägg: 973
Blev medlem: 20 jul 2015 18:04
Ort: Saltsjö-Boo

Re: Fossilbilen dör 2020

Inlägg av Toja »

LarsL skrev:
Toja skrev:
Jag tror at så fort elbil är billigare än fossilbil kommer många vilja byta.
Då kommer begagnade fossilbilar rasa i pris det sätter ytterligare fart på elbilsförsäljningen.
...]

Nja, när elbilen är billigare per månad än vad fossilbilen är så sker skiftet. För mig händer det när elbilen kostar 3000kr/månad. Då kan jag inte längre motivera en fossilbil. Andra har så klart en annan gräns beroende på hur långt de kör.
om du har en månadskostnad på leasing/lån på 3000, så kanske du har mellan 1-2.000 i soppa räkning. Den måste du räkna in också. elkosnaden ligger på max 20% av sopparäkningen.
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare
Inlägg: 973
Blev medlem: 20 jul 2015 18:04
Ort: Saltsjö-Boo

Re: Fossilbilen dör 2020

Inlägg av Toja »

Smutt skrev:
Olje priset kommer stiga till extrema nivåer pga ute blivna investeringar ett inbördes krig i Saudiarabien och efterfrågan på elbilar blir extrem
Det blir väl tvärtom. När åtgången av bensin minskar kraftigt kommer priset gå ner och olje industrin måste stänga ner massa oljekällor.
Däremot kommer staten att försätta hölja skatten, så priset i pumpen blir nog ungefär samma.
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare
Inlägg: 973
Blev medlem: 20 jul 2015 18:04
Ort: Saltsjö-Boo

Re: Fossilbilen dör 2020

Inlägg av Toja »

Bjelke skrev:
Undrar hur nära i tiden vi är nu egentligen, efteråt kommer vi tycka att det gick sjukt fort iaf (vilket vi skrivit
fler ggr redan)...
Det här kommer bli intressant, men jag tror att det börjar nästa år.
När Model 3 kommer, måste dom andra sänka priset för att sälja något.
Det kommer göra att alt fler kommer välja elbil.
2019, senast 2020 är fossilbilen död för nyförsäljning hoppas jag.

Jag har varit med på några såna här skiften och man blir förvånad varje gång hur fort det går när det väl sätter fart.
Enda skillnaden denna gång är att bilar är rätt dyra, vilket kan bromsa hastigheten i övergången lite.
Men för nybilsförsäljningen kommer det gå riktigt fort.
Ingen kommer vilja köpa en dyr bil som dom tor kan bli svårsåld eller rasar 70-80 % i värde på 3 år.
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Fossilbilen dör 2020

Inlägg av Smutt »

Toja skrev:
Smutt skrev:
Olje priset kommer stiga till extrema nivåer pga ute blivna investeringar ett inbördes krig i Saudiarabien och efterfrågan på elbilar blir extrem
Det blir väl tvärtom. När åtgången av bensin minskar kraftigt kommer priset gå ner och olje industrin måste stänga ner massa oljekällor.
Däremot kommer staten att försätta hölja skatten, så priset i pumpen blir nog ungefär samma.
2020 kommer det inte finnas så mycket elbilar så att efterfrågan minskar så risken för en kraftig uppgång är fortfarande överhängande
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
joel80
elbilist
Inlägg: 3068
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Fossilbilen dör 2020

Inlägg av joel80 »

Hur ser det ut med förberedelserna för en ev. extrem ökning av elbilar? Tänker främst på batterifabriker. Tesla verkar ha planerat för att kunna sälja rätt många bilar och ha täckning för det med sina egna batterier, men nästan alla andra tillverkare verkar inte planera för en så stor ökning. Kolla bara på Hyundai Ioniq där dom trodde hybriden skulle sälja bäst, men där det är den rena elbilen som alla vill ha. Dom har leveransproblem...

Läst nyheter om att det byggs stora btterifabriker runtom i världen och att det snackas om att bygga i Europa.. Men hur ligger man till och finns det förutsättningar för att det skulle kunna bli sån boom redan om 3 år?
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
far1far2
Teslaägare
Inlägg: 693
Blev medlem: 16 okt 2015 17:13
Ort: Ronneby

Re: Fossilbilen dör 2020

Inlägg av far1far2 »

Jerker skrev:
Ja, jag tror definitivt att det är så att vid nåt tillfälle kommer proppen att gå ur marknaden och då dör fossilbilen. Frågan är bara när detta sker. Många s.k. experter som uttalar sig tror att övergången kommer att ske gradvis, och gör förutsägelser om att andelen sålda elbilar kommer att vara typ 50% år 2030, men då tar de inte hänsyn till "Iphoneeffekten".
Absolut! Bara det inte kommer någon "motpropp" nånstans på vägen. T ex tillgången på litium, kobolt eller nåt annat jox som måste till för att Elon, Northvolt eller vad batteritillverkarna då heter, tar slut! :(
X100 lev.14/8-18.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Fossilbilen dör 2020

Inlägg av LarsL »

Toja skrev:
LarsL skrev:
Toja skrev:
Jag tror at så fort elbil är billigare än fossilbil kommer många vilja byta.
Då kommer begagnade fossilbilar rasa i pris det sätter ytterligare fart på elbilsförsäljningen.
...]
Nja, när elbilen är billigare per månad än vad fossilbilen är så sker skiftet. För mig händer det när elbilen kostar 3000kr/månad. Då kan jag inte längre motivera en fossilbil. Andra har så klart en annan gräns beroende på hur långt de kör.
om du har en månadskostnad på leasing/lån på 3000, så kanske du har mellan 1-2.000 i soppa räkning. Den måste du räkna in också. elkosnaden ligger på max 20% av sopparäkningen.[/quote]

Leasingen på 3000kr/mån är för elbilen, fossilen är en skrutt som inte kostar något i kapital. Men i det läget blir ändå elbilen billigare för mig än fossilen. Jag kan alltså inte då ens skaffa mig en Volvo 745 och halka omkring i för det skulle bli dyrare.

Alltså fanns det en elbil med dragkrok för 5-6000kr/månad så skulle jag vara fossilfri. Inte av religösa eller moraliska skäl utan bara för att det är bästa ekonomin.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Fossilbilen dör 2020

Inlägg av LarsL »

far1far2 skrev:
Jerker skrev:
Ja, jag tror definitivt att det är så att vid nåt tillfälle kommer proppen att gå ur marknaden och då dör fossilbilen. Frågan är bara när detta sker. Många s.k. experter som uttalar sig tror att övergången kommer att ske gradvis, och gör förutsägelser om att andelen sålda elbilar kommer att vara typ 50% år 2030, men då tar de inte hänsyn till "Iphoneeffekten".
Absolut! Bara det inte kommer någon "motpropp" nånstans på vägen. T ex tillgången på litium, kobolt eller nåt annat jox som måste till för att Elon, Northvolt eller vad batteritillverkarna då heter, tar slut! :(
Litium kan du glömma det går åt ytterst lite litium till varje bil, mindre än bly till fossilbilar. Det finns dessutom mer lituhum än bly på jorden och vi påstår inte att vi ska sluta tillverka fossilbilar för att vi inte har bly till startbatteriet, elker hur?

Uppstår ett behov så kommer gruvorna öppnas och resurserna finnas. Se hur stora ansträningar vi gör för att få upp olja, och metallerna kan vi återanvända för alltid (om det krävs).
Användarvisningsbild
Torkel
Inlägg: 402
Blev medlem: 13 apr 2016 13:47
Ort: Mölndal

Re: Fossilbilen dör 2020

Inlägg av Torkel »

joel80 skrev:
Hur ser det ut med förberedelserna för en ev. extrem ökning av elbilar? Tänker främst på batterifabriker. Tesla verkar ha planerat för att kunna sälja rätt många bilar och ha täckning för det med sina egna batterier, men nästan alla andra tillverkare verkar inte planera för en så stor ökning. Kolla bara på Hyundai Ioniq där dom trodde hybriden skulle sälja bäst, men där det är den rena elbilen som alla vill ha. Dom har leveransproblem...

Läst nyheter om att det byggs stora btterifabriker runtom i världen och att det snackas om att bygga i Europa.. Men hur ligger man till och finns det förutsättningar för att det skulle kunna bli sån boom redan om 3 år?
Som jag har förstått det så ökar t.ex. Samsung och LG sin produktion enormt inför boomen, med nya fabriker i Ungern och Polen.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4878
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Fossilbilen dör 2020

Inlägg av chaffis75 »

LarsL skrev:
far1far2 skrev:
Jerker skrev:
Ja, jag tror definitivt att det är så att vid nåt tillfälle kommer proppen att gå ur marknaden och då dör fossilbilen. Frågan är bara när detta sker. Många s.k. experter som uttalar sig tror att övergången kommer att ske gradvis, och gör förutsägelser om att andelen sålda elbilar kommer att vara typ 50% år 2030, men då tar de inte hänsyn till "Iphoneeffekten".
Absolut! Bara det inte kommer någon "motpropp" nånstans på vägen. T ex tillgången på litium, kobolt eller nåt annat jox som måste till för att Elon, Northvolt eller vad batteritillverkarna då heter, tar slut! :(
Litium kan du glömma det går åt ytterst lite litium till varje bil, mindre än bly till fossilbilar. Det finns dessutom mer lituhum än bly på jorden och vi påstår inte att vi ska sluta tillverka fossilbilar för att vi inte har bly till startbatteriet, elker hur?

Uppstår ett behov så kommer gruvorna öppnas och resurserna finnas. Se hur stora ansträngningar vi gör för att få upp olja, och metallerna kan vi återanvända för alltid (om det krävs).
Jag tycker du har både rätt och fel. Ja de finns god tillgång till Litium på vård jord men att starta upp gruvor och hela processen runt tar tid, inte så svårt kanske men tid kommer de garanterat ta.

Samma sak gäller övergången till elbilar, 2020 kommer antalet modeller av elbilar bara vara en bråkdel av vad de finns follsil modeller även om antalet modeller detta år kommer ha ökat väldigt mycket jämför med idag. Jag tror snarast 2020 är året då vi ser en brytpunkt och att försäljningen kommer öka enormt och vara mycket märkbar men jag tror fortfarande de säljs fler fossil än elbilar eftersom vi inte har kapacitet nog för batterier litium och saknar vissa modeller som folk vill ha.

Ja detta är min tro, hur de blir kan bara framtiden berätta för oss..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
joel80
elbilist
Inlägg: 3068
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Fossilbilen dör 2020

Inlägg av joel80 »

Tack Tokel.. Låter lovande och hoppas att det inte blir en flaskhals där. :)
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Fossilbilen dör 2020

Inlägg av LarsL »

chaffis75 skrev:
LarsL skrev:
far1far2 skrev:
Jerker skrev:
Ja, jag tror definitivt att det är så att vid nåt tillfälle kommer proppen att gå ur marknaden och då dör fossilbilen. Frågan är bara när detta sker. Många s.k. experter som uttalar sig tror att övergången kommer att ske gradvis, och gör förutsägelser om att andelen sålda elbilar kommer att vara typ 50% år 2030, men då tar de inte hänsyn till "Iphoneeffekten".
Absolut! Bara det inte kommer någon "motpropp" nånstans på vägen. T ex tillgången på litium, kobolt eller nåt annat jox som måste till för att Elon, Northvolt eller vad batteritillverkarna då heter, tar slut! :(
Litium kan du glömma det går åt ytterst lite litium till varje bil, mindre än bly till fossilbilar. Det finns dessutom mer lituhum än bly på jorden och vi påstår inte att vi ska sluta tillverka fossilbilar för att vi inte har bly till startbatteriet, elker hur?

Uppstår ett behov så kommer gruvorna öppnas och resurserna finnas. Se hur stora ansträngningar vi gör för att få upp olja, och metallerna kan vi återanvända för alltid (om det krävs).
Jag tycker du har både rätt och fel. Ja de finns god tillgång till Litium på vård jord men att starta upp gruvor och hela processen runt tar tid, inte så svårt kanske men tid kommer de garanterat ta.

Samma sak gäller övergången till elbilar, 2020 kommer antalet modeller av elbilar bara vara en bråkdel av vad de finns follsil modeller även om antalet modeller detta år kommer ha ökat väldigt mycket jämför med idag. Jag tror snarast 2020 är året då vi ser en brytpunkt och att försäljningen kommer öka enormt och vara mycket märkbar men jag tror fortfarande de säljs fler fossil än elbilar eftersom vi inte har kapacitet nog för batterier litium och saknar vissa modeller som folk vill ha.

Ja detta är min tro, hur de blir kan bara framtiden berätta för oss..
När det gäller litium så är det som jag skrev inga problem. Behövs inga nya gruvor eller annat. Om litium är ett problem för elbilen så är bly det för fossilbilen, det ligger på den nivån.

Det som kan ta tid är Cobolt som det dels behövs mer av och som dessutom inte har så stora gruvor just nu. Men uppstår behovet så ökar priset och då kommer brytningen igång. Eftersom Cobolt finns i samma gruvor som koppar så kan omställningen gå fort.
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Fossilbilen dör 2020

Inlägg av vigge50 »

Jag hoppas också på att antalet ökar snabbt framöver men förutom att jag tror produktionen kommer vara begränsad(dels batterier men även tillverkarnas vilja) så tror jag utbudet kommer anses begränsat lång tid framöver. Visst ser det ut som att det kommer många nya elbilar framöver men om vi ska tro Wikipedia så har Toyota själva 78 olika modeller för tillfället till försäljning i världen. Nu är det förvisso en del modeller som heter olika på olika marknader och långt ifrån alla finns på alla marknader men de säger ändå något om hur stort utbudet på bilar är idag.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Toyota_vehicles
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Fossilbilen dör 2020

Inlägg av LarsL »

vigge50 skrev:
Jag hoppas också på att antalet ökar snabbt framöver men förutom att jag tror produktionen kommer vara begränsad(dels batterier men även tillverkarnas vilja) så tror jag utbudet kommer anses begränsat lång tid framöver. Visst ser det ut som att det kommer många nya elbilar framöver men om vi ska tro Wikipedia så har Toyota själva 78 olika modeller för tillfället till försäljning i världen. Nu är det förvisso en del modeller som heter olika på olika marknader och långt ifrån alla finns på alla marknader men de säger ändå något om hur stort utbudet på bilar är idag.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Toyota_vehicles
Har inget med dagens tillverkares vilja att göra. Kineserna kommer svämmaöver marknaden med billiga elbilar i flera olika utföranden. Har då dagens tillverkare inte haft viljan så kommer de att dö, Toyota först och tyngst.
Användarvisningsbild
Elputte
Inlägg: 225
Blev medlem: 03 dec 2014 19:33
Ort: Bromma

Re: Fossilbilen dör 2020

Inlägg av Elputte »

Någon som vet hur många elbilsmodeller det finns i världen egentligen? Kontra fossilbilar? Kanske även någon siffra några år bakåt i tiden.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Fossilbilen dör 2020

Inlägg av LarsL »

Finns ett 40-tal olika modeller från Kina. Och de kostar från 100 000Yuan så det går att bygga billiga elbilar.
http://chinaautoweb.com/electric-cars/

Här är en Wikipedia sida om tillgängliga bilar.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of ... _available
Användarvisningsbild
Elputte
Inlägg: 225
Blev medlem: 03 dec 2014 19:33
Ort: Bromma

Re: Fossilbilen dör 2020

Inlägg av Elputte »

Intressant, tack! LarsL
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Fossilbilen dör 2020

Inlägg av Jerker »

Tabellerna över befintliga bilar är inte särskilt välgjorda. Teslas alla olika modeller har fått egna rader i tabellen medan t.ex. Renault Zoe får samsas på en rad fast att det är 4 olika modeller, och därför framgår det inte vilka dessa är.

Det var det jag såg direkt eftersom jag känner till just det. Undrar vilka fler fel eller brister sammanställningen har?
Användarvisningsbild
strejf
Teslaägare
Inlägg: 245
Blev medlem: 03 sep 2016 22:56
Ort: Örnsköldsvik

Re: Fossilbilen dör 2020

Inlägg av strejf »

Jerker skrev:
Tabellerna över befintliga bilar är inte särskilt välgjorda. Teslas alla olika modeller har fått egna rader i tabellen medan t.ex. Renault Zoe får samsas på en rad fast att det är 4 olika modeller, och därför framgår det inte vilka dessa är.

Det var det jag såg direkt eftersom jag känner till just det. Undrar vilka fler fel eller brister sammanställningen har?
Då får du väl uppdatera listan så att den är korrekt, det är trots allt Wikipedia :D
Tesla Investerare
Tesla Model 3 2019
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Fossilbilen dör 2020

Inlägg av Jerker »

strejf skrev:
Jerker skrev:
Tabellerna över befintliga bilar är inte särskilt välgjorda. Teslas alla olika modeller har fått egna rader i tabellen medan t.ex. Renault Zoe får samsas på en rad fast att det är 4 olika modeller, och därför framgår det inte vilka dessa är.

Det var det jag såg direkt eftersom jag känner till just det. Undrar vilka fler fel eller brister sammanställningen har?
Då får du väl uppdatera listan så att den är korrekt, det är trots allt Wikipedia :D
Ja... jo... ...men orka...
LJac
Inlägg: 11
Blev medlem: 21 feb 2017 08:47

Re: Fossilbilen dör 2020

Inlägg av LJac »

Clean Technica visar aktuell statistik för elbilsförsäljningen i Kina med foton, priser och beskrivning av de vanligaste modellerna. Se https://cleantechnica.com/2017/04/23/ba ... es-report/

BAIC är en statligt ägd biltillverkare som numera dominerar. BYD ( Build Your Dreams) börsnoterat med Warren Buffet som en stor delägare, dominerade förut.
Skriv svar