Fossilbilen dör 2020

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Fossilbilen dör 2020

Inlägg av Zalman3 »

Sten B. Nilsson (professor vid internationella institutet för tillämpad systemanalys (IIASA) i
Österrike).

Har skrivit detta:
"Biltillverkarna har som mål att under perioden 2020–2025 ska de batteridrivna bilarna
vara avsevärt billigare än samma versioner av bilarna med förbränningsmotorer."

"Kina ”tvingar” världen att skaffa elbilar.
Politiska beslut driver marknaden mot elbilar. Kina
antog redan 2009 en plan angående elbilar med målen: (1) att utveckla en världsledande
industri som skapar arbete och exportintäkter, (2) minska landets oljeberoende. (3) att minska
luftföroreningarna i städerna, och (4) att minska koldioxidutsläppen. Detta har resulterat i att
man idag i Kina har cirka en miljon elfordon rullande (plug-in batteri elektriska bilar och plug-in
elhybrider, personbilar och tunga fordon.) som är lokalt producerade i Kina. Marknaden har
exploderat sedan 2014. Det ledande företaget är BYD (Build Your Dream), som är delägt av
Warren Buffet och har visionen att förändra världen. "
http://www.skogen.se/sites/skogen.se/fi ... ofuels.pdf

Vem kommer efter 2020 köpa en fossilbil som är DYRARE i inköp och som kostar 5-10ggr mer per mil att köra?

Kan tänka mig att Kina tillverkade elbilar kommer att säljas i massor i världen efter 2020.
Lågt pris, låga driftskostnader och "evig" garanti(kan tänka mig att det förutsätter dyr service varje år)
gör att de blir konkurrenskraftiga.

"Lynk & Co 03 presenterad tillsammans med livstids garanti"
http://teknikensvarld.se/lynk-co-03-pre ... ti-470239/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11846
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Fossilbilen dör 2020

Inlägg av HelectriC »

Tur att Audi ska komma med sin första elbil 2020 då :lol: blir ett lättöverskådligt totalt utbud av modeller hos Audi :lol:
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Fossilbilen dör 2020

Inlägg av Jerker »

Ja, jag tror definitivt att det är så att vid nåt tillfälle kommer proppen att gå ur marknaden och då dör fossilbilen. Frågan är bara när detta sker. Många s.k. experter som uttalar sig tror att övergången kommer att ske gradvis, och gör förutsägelser om att andelen sålda elbilar kommer att vara typ 50% år 2030, men då tar de inte hänsyn till "Iphoneeffekten".

Men det är ändå lite annorlunda med så dyra produkter som bilar. Ta ett exempel: En typisk nybilsägare som byter bil vart 3:e år köper en ny fossil för 500000. När han 3 år senare vill byta in denna mot en ny så är den 3 år gamla fossilen inte längre värd lika mycket som den brukat vara tidigare eftersom igen vill betala det för en sunkig fossil. Vad ska denne köpare då göra? Ta smällen och köpa en ny ändå eller behålla den? Det lär ju finnas fossilkramare som mer än gärna köper en billig mindre begagnad fossil än en elbil, osv.

Hur kommer bilmarknaden att fungera vid en sån här omställning? Det finns många fördröjningseffekter i systemet som kan försena övergången. Tillgången till batterier är bara en. Att bilar representerar ett stort kapital är en annan.

Ska hur som helst bli intressant att se!
Senast redigerad av Jerker, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Fossilbilen dör 2020

Inlägg av Zalman3 »

Jerker skrev:
Ja, jag tror definitivt att det är så att vid nåt tillfälle kommer proppen att gå ur marknaden och då dör fossilbilen. Frågan är bara när detta sker. Många s.k. experter som uttalar sig tror att övergången kommer att ske gradvis, och gör förutsägelser om att andelen sålda elbilar kommer att vara typ 50% år 2030, men då tar de inte hänsyn till "Iphoneeffekten".

Men det är ändå lite annorlunda med så dyra produkter som bilar. Ta ett exempel: En typisk nybilsägare som byter bil vart 3:e år köper en ny fossil för 500000. När han 3 år senare vill byta in denna mot en ny så är den 3 är gamla fossilen inte längre värd lika mycket som den brukat vara tidigare eftersom igen vill betala det för en sunkig fossil. Vad ska denne köpare då göra? Ta smällen och köpa en ny ändå eller behålla den? Det lär ju finnas fossilkramare som mer än gärna köper en billig mindre begagnad fossil än en elbil, osv.

Hur kommer bilmarknaden att fungera vid en sån här omställning? Det finns många fördröjningseffekter i systemet som kan försena övergången. Tillgången till batterier är bara en. Att bilar representerar ett stort kapital är en annan.

Ska hur som helst bli intressant att se!
Jag tror att proppen går ur redan i september när världens största elbilstillverkare Nissan, kommer med en folkbil som går mer än 300km och som kostar som en vanlig bil.
Dock kommer elbilstillverkarna inte kunna leverera i den takt som kunderna vill på grund av batteri brist.
Så övergången sker i den takt som elbilstillverkarna kan leverera.

Se bara på Tesla, prio1 är att leverera modell 3 i volymer!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
joel80
elbilist
Inlägg: 3071
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Fossilbilen dör 2020

Inlägg av joel80 »

Du kan redan idag få elbilar på runt 25mils räckvidd för under 300k. Hyundai Ioniq t.ex.. (har sett offerter i elbil forum efter ca 10-12% rabatt där man hamnar på under 300k.) Problemet är att tillverkaren inte fattade hur högt tryck det skulle bli så dom kan inte ens i närheten matcha efterfrågan. Dom hade trott att deras hybrid skulle bli storsäljaren men elbilen fick initialt 4ggr mer beställningar eller nått sånt.

Zoe's nya elbil går upp mot 40 mil..

Småbilsmarknaden har alltså redan val där det med supermiljöbilspremien inte skiljer så väldigt mycket i inköpspris.
Det som kommer närmsta 2 åren verkar vara bilar i de större klasserna, och när tjänstebilsklassen får vettiga val för en peng som inte är Tesla-extrem så kommer det gå fort!
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Fossilbilen dör 2020

Inlägg av Jerker »

joel80 skrev:
Du kan redan idag få elbilar på runt 25mils räckvidd för under 300k. Hyundai Ioniq t.ex.. (har sett offerter i elbil forum efter ca 10-12% rabatt där man hamnar på under 300k.) Problemet är att tillverkaren inte fattade hur högt tryck det skulle bli så dom kan inte ens i närheten matcha efterfrågan. Dom hade trott att deras hybrid skulle bli storsäljaren men elbilen fick initialt 4ggr mer beställningar eller nått sånt.

Zoe's nya elbil går upp mot 40 mil..

Småbilsmarknaden har alltså redan val där det med supermiljöbilspremien inte skiljer så väldigt mycket i inköpspris.
Det som kommer närmsta 2 åren verkar vara bilar i de större klasserna, och när tjänstebilsklassen får vettiga val för en peng som inte är Tesla-extrem så kommer det gå fort!
Över huvud taget så är det mellanklassbilarna med "allround"-funktionalitet som saknas. Lite större bagage, dragkrok och takräcke är sånt som måste till innan den stora massan kunder strömmar till.
Användarvisningsbild
Elputte
Inlägg: 225
Blev medlem: 03 dec 2014 19:33
Ort: Bromma

Re: Fossilbilen dör 2020

Inlägg av Elputte »

Min kristallkula säger mig en kaosartad övergång när det väl börjar vända. Det kommer någorlunda vettigt prisvärda modeller med bra räckvidd. Samtidigt som efterfrågan skjuter i höjden. Miljömedvetenheten ökar hos folk, olika krav ifrån tex städer kräver elbil, i vissa länder höjs skatter etc för fossilbilar. Många skaffar elbil men har ingenstans att ladda. För utbyggnaden av laddstationer hinner inte med. Alla kan ju inte ladda hemma. En del som tänkt ladda på jobbet tvingas åka allt tidigare till jobbet för att slåss om de få uttagen som finns. Tidningarna hakar på och sprider artiklar om nyblivna elbilsägare som med fuktiga ögon desperat tvingas leta laddställen och inte kan åka hem till familjen. Samt en och annan bild på någon elbil som stannat på motorvägen (att det är tidningens egen med laddning kvar nämns förstås inte). Samtidigt så vill ju biltillverkarna tjäna så mycket pengar som möjligt. Med en enorm efterfråga varför sänka priserna eller lägga sig alltför lågt? Kanske att tex Tesla kan spela en viktig roll här. Vidare så kommer givetvis de som är motståndare till elbilar att höras i debatten. "Min gamla 740 är det bästa för miljön eftersom den redan är tillverkad", "Elbilarna har alldeles för kort räckvidd, minst 100 mil är ett måste". Dessutom så kommer självkörande elbilar samtidigt. Vilket innebär att "Mohammed kommer att leda en strejk på Arlanda eftersom han och hans kollegor riskerar att bli arbetslösa"(dessutom är hans kusin orolig för sin bilverkstad eftersom elbilar inte lagas lika ofta). Detta blandas med nöjda elbilsägare som sprider hur roligt det är att köra elbil. Samtidigt som en del är avundsjuka för att de inte har råd att köpa en ny elbil (eller fossilbil heller föd den delen). Så jag tror vi går en spännande framtid till mötes. Men den blir elektrisk hur som helst till slut.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Fossilbilen dör 2020

Inlägg av apkungen »

Jag trodde att Nissan skulle komma med en riktigt snygg bil som Nissan ids concept som skulle komma 35 mil på motorväg i 120 och laddas med 150kW men nu med spionbilderna ser den inte speciellt snygg ut, och inte så jätte aerodynamisk och inte några 60kwh batteri helt utan snarare 40 så den kommer nog att gå något längre än zoe 40 bara, runt 20 mil på motorväg i 120 och framförallt snabbladdas snabbare och typ 300k efter rabatt.

En 40kwh leaf med bra snabbladdning men som inte väcker så mycket habegär måste nog ned i runt 220k efter premie för att sälja bra och för att sälja riktigt riktigt bra måste den nog med i 180k och det tror inte jag kommer att hända.
Senast redigerad av apkungen, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jun 2015 23:50
Ort: Vårgårda
Kontakt:

Re: Fossilbilen dör 2020

Inlägg av Tjell »

Ytterligare en faktor att räkna med är utvecklingen av bränsleceller. Där finns en enorm potential: tillverkningsmässigt, var och hur det kan appliceras och, inte minst, som energilagring.


Skickat via min iPhone och Tapatalk
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Inlägg: 749
Blev medlem: 04 feb 2015 16:28
Ort: Skövde
Referralkod: ts.la/bjrn381

Re: Fossilbilen dör 2020

Inlägg av Bjorn »

Otroligt svårt att förutsäga vad som händer om ett eller några Kinaföretag "slår till" med full kraft och lanserar en bil som:

- Är i storlek med iMiev
- Går 10-12 mil (Kanske optionspris på 50% mer räckvidd)
- Har måttliga prestanda och finesser.
- Måttlig finish och kvalitet. (Kina har ansträngt sig, men inte mer)
- Billiga reservdelar, som det många gånger är med produkter från Kina, Man kan nästan köpa alla delar för priset av en hel produkt.
- Billig service. "Roy och Roger" kan allt utom drivlina och elektronik som ändå inte behöver kollas under bilens livstid.
- Ett pris på 120 - 130 kkr

Inte ett omöjligt pris, med tanke på att små ICE säljs för runt 100kkr. BEV exkl. batteri borde bli något billigare än ICE vid massproduktion. Lägg till ett batteri för 20-30kkr.
Jag känner många som inte skulle tveka på en sån som andrabil eller pendlarbil och en del som skulle kunna ha den som enda bil och byta med typ föräldrarna eller hyra 4 ggr om året vid fjällresa och sånt. Jag tror att en sån skulle nästan omgående sälja flera hundra tusen bara i Sverige, helt oavsett dragkrok och annat. Om det blir riktigt bra ekonomi då försvinner kraven på bekvämlighet rätt fort för många av oss.

Ett laddkaos, det lär det bli, Elputte, men det får lösas.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare
Inlägg: 975
Blev medlem: 20 jul 2015 18:04
Ort: Saltsjö-Boo

Re: Fossilbilen dör 2020

Inlägg av Toja »

Jag tror at så fort elbil är billigare än fossilbil kommer många vilja byta.
Då kommer begagnade fossilbilar rasa i pris det sätter ytterligare fart på elbilsförsäljningen.
Jag tror på en iPhone effekt och jag tror den startar med Tesla M3, men det är bra att det kommer fler märken det gör bara att det finns fler modeller att välja på. Vilken i sin tur ökar försäljningen.
Så den som har en fossilbrännare gör klokt i att byta så fort som möjligt.
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1873
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Fossilbilen dör 2020

Inlägg av bjelkeman »

Å andra sidan kommer man kunna äga billiga fossilare länge då begagnat marknaden blir billig.


I Indien funderar det på att göra nya bilar 15% billigare om du skrotar din 15-17 år gamla bil.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Fossilbilen dör 2020

Inlägg av Smutt »

Olje priset kommer stiga till extrema nivåer pga ute blivna investeringar ett inbördes krig i Saudiarabien och efterfrågan på elbilar blir extrem
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Fossilbilen dör 2020

Inlägg av LarsL »

[quote="Toja"]Jag tror at så fort elbil är billigare än fossilbil kommer många vilja byta.
Då kommer begagnade fossilbilar rasa i pris det sätter ytterligare fart på elbilsförsäljningen.
...]

Nja, när elbilen är billigare per månad än vad fossilbilen är så sker skiftet. För mig händer det när elbilen kostar 3000kr/månad. Då kan jag inte längre motivera en fossilbil. Andra har så klart en annan gräns beroende på hur långt de kör.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Fossilbilen dör 2020

Inlägg av Bjelke »

Undrar hur nära i tiden vi är nu egentligen, efteråt kommer vi tycka att det gick sjukt fort iaf (vilket vi skrivit
fler ggr redan)...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Fossilbilen dör 2020

Inlägg av Bjelke »

LarsL skrev:
Toja skrev:
Jag tror at så fort elbil är billigare än fossilbil kommer många vilja byta.
Då kommer begagnade fossilbilar rasa i pris det sätter ytterligare fart på elbilsförsäljningen.
...]

Nja, när elbilen är billigare per månad än vad fossilbilen är så sker skiftet. För mig händer det när elbilen kostar 3000kr/månad. Då kan jag inte längre motivera en fossilbil. Andra har så klart en annan gräns beroende på hur långt de kör.
Ja tex så kommer dom begagnade elbilarna som rullat några år att kunna funka som andrabil för vääääldigt många även
om räckvidden bara ligger på strax under 10 mil (om dom börjar bli ganska många) och samma gäller ju för dom som helt
enkelt inte kör långt varje dag (som förstabil alltså)....
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Fossilbilen dör 2020

Inlägg av LarsL »

Bjelke skrev:
LarsL skrev:
Toja skrev:
Jag tror at så fort elbil är billigare än fossilbil kommer många vilja byta.
Då kommer begagnade fossilbilar rasa i pris det sätter ytterligare fart på elbilsförsäljningen.
...]

Nja, när elbilen är billigare per månad än vad fossilbilen är så sker skiftet. För mig händer det när elbilen kostar 3000kr/månad. Då kan jag inte längre motivera en fossilbil. Andra har så klart en annan gräns beroende på hur långt de kör.
Ja tex så kommer dom begagnade elbilarna som rullat några år att kunna funka som andrabil för vääääldigt många även
om räckvidden bara ligger på strax under 10 mil (om dom börjar bli ganska många) och samma gäller ju för dom som helt
enkelt inte kör långt varje dag (som förstabil alltså)....
De som kör korta sträckor blir ju tyvärr de sista med fossilbil eftersom de inte har samma ekonomiska motivation. De kan harva runt i en gammal Volvo som inte behöver kosta dem något alls utöver skatt och försäkring.
Jerka
Inlägg: 938
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Fossilbilen dör 2020

Inlägg av Jerka »

Å andra sidan gör det inte så mycket heller. Ju mindre man kör desto mindre förpestar man luften.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Fossilbilen dör 2020

Inlägg av Bjelke »

LarsL skrev:
Bjelke skrev:
LarsL skrev:
Toja skrev:
Jag tror at så fort elbil är billigare än fossilbil kommer många vilja byta.
Då kommer begagnade fossilbilar rasa i pris det sätter ytterligare fart på elbilsförsäljningen.
...]

Nja, när elbilen är billigare per månad än vad fossilbilen är så sker skiftet. För mig händer det när elbilen kostar 3000kr/månad. Då kan jag inte längre motivera en fossilbil. Andra har så klart en annan gräns beroende på hur långt de kör.
Ja tex så kommer dom begagnade elbilarna som rullat några år att kunna funka som andrabil för vääääldigt många även
om räckvidden bara ligger på strax under 10 mil (om dom börjar bli ganska många) och samma gäller ju för dom som helt
enkelt inte kör långt varje dag (som förstabil alltså)....
De som kör korta sträckor blir ju tyvärr de sista med fossilbil eftersom de inte har samma ekonomiska motivation. De kan harva runt i en gammal Volvo som inte behöver kosta dem något alls utöver skatt och försäkring.
Det trodde jag oxo ganska länge, tills jag haft elbil några vintrar... Nu är jag inte lika säker på det längre, det är sjukt
trevligt att slippa åka till macken speciellt vintertid, det är sjukt trevligt att slippa kallstarter (om bilen startar alls när
den börjar bli till åren osv), det är sjukt trevligt med månadskostnaderna om dom sjunker drastiskt även om man inte
åker mycket eller helt enkelt vill åka lite extra en period, det är sjukt trevligt om man kan komma undan en stor del av
sakerna som kollas på besiktningen osv... När man pratar med folk så faller det ofta enbart på priset på bilen och eg.
inget annat, så när det kommer begagnade så tror jag numera att även äldre fossiler "dör" pgav av saker som elbilar
är bättre på :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Torkel
Inlägg: 402
Blev medlem: 13 apr 2016 13:47
Ort: Mölndal

Re: Fossilbilen dör 2020

Inlägg av Torkel »

joel80 skrev:
Småbilsmarknaden har alltså redan val där det med supermiljöbilspremien inte skiljer så väldigt mycket i inköpspris.
Det som kommer närmsta 2 åren verkar vara bilar i de större klasserna, och när tjänstebilsklassen får vettiga val för en peng som inte är Tesla-extrem så kommer det gå fort!
Fast de allra flesta köper inte nya bilar, ens för 250 k. Det du får idag och inom några år för 250 k elbil är en mellanutrustad småbil, typ Zoe eller Leaf. Så jo, det skiljer absolut för mycket för att ett stort skifte ska ske.
Jag tror skiftet kommer när man har en handfull elbilar i alla storlekar som kostar lika mycket som mellanklassbilar (typ Skoda). I praktiken är de då billigare i inköp än många "vanliga" bilar och betydligt billigare med drift inräknat. Jag tror alltså prisskillnaden måste vara uppenbart god för att kritiker ska välja elbil.
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Fossilbilen dör 2020

Inlägg av Swede1 »

Tjänstebilen är viktigast för nyförsäljning. Får inte kosta mer än 400'. Och folk har krav.

Många har gamla billiga bilar, 20-70'.

Måste ut beggade elbliar i dessa prisklasser (folk kanske ger lite mer för att de är billiga i drift).
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare
Inlägg: 975
Blev medlem: 20 jul 2015 18:04
Ort: Saltsjö-Boo

Re: Fossilbilen dör 2020

Inlägg av Toja »

LarsL skrev:
Toja skrev:
Jag tror at så fort elbil är billigare än fossilbil kommer många vilja byta.
Då kommer begagnade fossilbilar rasa i pris det sätter ytterligare fart på elbilsförsäljningen.
...]

Nja, när elbilen är billigare per månad än vad fossilbilen är så sker skiftet. För mig händer det när elbilen kostar 3000kr/månad. Då kan jag inte längre motivera en fossilbil. Andra har så klart en annan gräns beroende på hur långt de kör.
om du har en månadskostnad på leasing/lån på 3000, så kanske du har mellan 1-2.000 i soppa räkning. Den måste du räkna in också. elkosnaden ligger på max 20% av sopparäkningen.
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare
Inlägg: 975
Blev medlem: 20 jul 2015 18:04
Ort: Saltsjö-Boo

Re: Fossilbilen dör 2020

Inlägg av Toja »

Smutt skrev:
Olje priset kommer stiga till extrema nivåer pga ute blivna investeringar ett inbördes krig i Saudiarabien och efterfrågan på elbilar blir extrem
Det blir väl tvärtom. När åtgången av bensin minskar kraftigt kommer priset gå ner och olje industrin måste stänga ner massa oljekällor.
Däremot kommer staten att försätta hölja skatten, så priset i pumpen blir nog ungefär samma.
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare
Inlägg: 975
Blev medlem: 20 jul 2015 18:04
Ort: Saltsjö-Boo

Re: Fossilbilen dör 2020

Inlägg av Toja »

Bjelke skrev:
Undrar hur nära i tiden vi är nu egentligen, efteråt kommer vi tycka att det gick sjukt fort iaf (vilket vi skrivit
fler ggr redan)...
Det här kommer bli intressant, men jag tror att det börjar nästa år.
När Model 3 kommer, måste dom andra sänka priset för att sälja något.
Det kommer göra att alt fler kommer välja elbil.
2019, senast 2020 är fossilbilen död för nyförsäljning hoppas jag.

Jag har varit med på några såna här skiften och man blir förvånad varje gång hur fort det går när det väl sätter fart.
Enda skillnaden denna gång är att bilar är rätt dyra, vilket kan bromsa hastigheten i övergången lite.
Men för nybilsförsäljningen kommer det gå riktigt fort.
Ingen kommer vilja köpa en dyr bil som dom tor kan bli svårsåld eller rasar 70-80 % i värde på 3 år.
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Fossilbilen dör 2020

Inlägg av Smutt »

Toja skrev:
Smutt skrev:
Olje priset kommer stiga till extrema nivåer pga ute blivna investeringar ett inbördes krig i Saudiarabien och efterfrågan på elbilar blir extrem
Det blir väl tvärtom. När åtgången av bensin minskar kraftigt kommer priset gå ner och olje industrin måste stänga ner massa oljekällor.
Däremot kommer staten att försätta hölja skatten, så priset i pumpen blir nog ungefär samma.
2020 kommer det inte finnas så mycket elbilar så att efterfrågan minskar så risken för en kraftig uppgång är fortfarande överhängande
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Skriv svar