Sluta Citera det senaste inlägget

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10300
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Sluta Citera det senaste inlägget

Inlägg av Legato »

evilirish skrev:
Legato skrev:
Exakt så! Hade "hen" saknat praktisk funktion hade jag helt förstått frustrationen.
Det är här jag menar precis tvärtom. Ordet "hen" fyller ingen praktisk funktion någonstans.
Och vad anser du då att man ska använda när det handlar om en person av okänt kön? På vilket sätt är "syskon" meningsfullt om inte "hen" är det?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Sluta Citera det senaste inlägget

Inlägg av Svenssons »

Legato skrev:
mati skrev:
Fel. Jag använder ordet som passar bäst i sammanhanget naturligtvis. Inte alla tre samtidigt, även om det har blivit p k i Tyskland att göra så.
Hela poängen är ju att man inte alltid vet om det är en han eller hon. När inte "hen" fanns så blev man då tvungen att skriva/säga "han/hon" alternativt då möjligen göra som din galna kompis och säga "människan". Samma problem får man som sagt om man vägrar använda ordet "syskon" och bara envisas med att säga "bror" eller "syster".
Nja, vi har sedan länge ordet "hin" med samma betydelse som "hen" så det var inte att vi inte hade något ord för det. Dock har nog ordet "hin" blivit nersvärtat av att användas tillsammans med ordet "håle" när man pratar om djävulen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
boreno
Teslaägare
Inlägg: 775
Blev medlem: 02 dec 2015 07:37
Ort: Stockholm

Re: Sluta Citera det senaste inlägget

Inlägg av boreno »

boreno skrev:
Jag tror att även de gamla grekerna hade problem med detta på MIT i internets linda.
Tyvärr var det ingen som hade lust att diskutera de gamla grekernas sätt att citera när de hänge på internetforum.

Språkfrågor är tydligen mer poppis nuförtiden...
Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21"
Pearl | Model 3 SR+ 2019
Prince | Model 3 Performance Mars 2019
Dementor | Model S 90D 2017
Kalle | Model S 85D 2016
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Sluta Citera det senaste inlägget

Inlägg av evilirish »

Legato skrev:
Och vad anser du då att man ska använda när det handlar om en person av okänt kön? På vilket sätt är "syskon" meningsfullt om inte "hen" är det?
Beroende på kontext. Personen, individen, vederbörande, denne, föraren, man, ...
Eller helt enkelt ingenting alls, då det inte behövs.
T.ex:

- Läkaren ställde en fråga.

- Vad svarade du hen då?
vs.
- Vad svarade du då?

Angående en person av okänt kön, så är det ju just en person. Varför skapa ett hittepå-ord för någonting som redan finns?

Syskon betecknar släktskap mellan individer. Analogin är snarare om jag uppfinner hittepå-ordet "bryster" bara och enkom för att kunna säga lillebryster/storebryster för att vara politiskt korrekt könsneutral.
Men det behövs ju inte, för man kan t.ex använda "äldre syskon" istället. "Bryster" är precis som "hen" helt onödigt.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10300
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Sluta Citera det senaste inlägget

Inlägg av Legato »

Samtliga ord avsevärt mycket längre och ineffektivare än han/hon/hen.

Syskon är den könsneutrala benämningen för bror eller syster, så dess relation är helt identisk med hens relation till han/hon.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10300
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Sluta Citera det senaste inlägget

Inlägg av Legato »

boreno skrev:
boreno skrev:
Jag tror att även de gamla grekerna hade problem med detta på MIT i internets linda.
Tyvärr var det ingen som hade lust att diskutera de gamla grekernas sätt att citera när de hänge på internetforum.

Språkfrågor är tydligen mer poppis nuförtiden...
Det kändes ju som en ganska död diskussion om MIT-folk försökt knäcka problemet i decennier utan framgång :roll:

Bättre då att fokusera på att försöka få forumets medlemmar att inse "hens" överlägsenhet. :D
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Torkel
Inlägg: 402
Blev medlem: 13 apr 2016 13:47
Ort: Mölndal

Re: Sluta Citera det senaste inlägget

Inlägg av Torkel »

Jag skulle vilja diskutera morfologi hos pronomina i samtida svenskan... men jag tror jag lämnar det till annan tråd i annat forum. [/hint]

Annars tycker jag det är rätt skönt med citat och citerade svar. Men man får vara noga med att kapa dem till rimlig längd:
... skönt med citat ...
Användarvisningsbild
boreno
Teslaägare
Inlägg: 775
Blev medlem: 02 dec 2015 07:37
Ort: Stockholm

Re: Sluta Citera det senaste inlägget

Inlägg av boreno »

Jag tycker att det är mindre irriterande med långa citat eller citat som saknas, jämfört med det faktum att så många trådar på svenska nätforum tenderar att urarta i offtopic-diskussioner om språket, som förs av hormonstinna hennar.
Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21"
Pearl | Model 3 SR+ 2019
Prince | Model 3 Performance Mars 2019
Dementor | Model S 90D 2017
Kalle | Model S 85D 2016
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Sluta Citera det senaste inlägget

Inlägg av bullen »

Ni får du sluta med det där könsneutrala dravlet! Heter ditt barn Hanrik eller Honrik?
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6519
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Sluta Citera det senaste inlägget

Inlägg av Tars »

bullen skrev:
Ni får du sluta med det där könsneutrala dravlet! Heter ditt barn Hanrik eller Honrik?
BildBild
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
icreate
elbilist
Inlägg: 237
Blev medlem: 03 apr 2016 15:58

Re: Sluta Citera det senaste inlägget

Inlägg av icreate »

Synd att det händer så lite intressant på elbilsfronten att det här blir den ojämförligt mest aktiva tråden...
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6519
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Sluta Citera det senaste inlägget

Inlägg av Tars »

icreate skrev:
Synd att det händer så lite intressant på elbilsfronten att det här blir den ojämförligt mest aktiva tråden...
Bensin brinner bra
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19566
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Sluta Citera det senaste inlägget

Inlägg av Bjelke »

bullen skrev:
Ni får du sluta med det där könsneutrala dravlet! Heter ditt barn Hanrik eller Honrik?
:lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Sluta Citera det senaste inlägget

Inlägg av mati »

bullen skrev:
Ni får du sluta med det där könsneutrala dravlet! Heter ditt barn Hanrik eller Honrik?
:lol: :lol:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6519
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Sluta Citera det senaste inlägget

Inlägg av Tars »

Går och poppar popcorn
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Sluta Citera det senaste inlägget

Inlägg av evilirish »

boreno skrev:
Jag tycker att det är mindre irriterande med långa citat eller citat som saknas, jämfört med det faktum att så många trådar på svenska nätforum tenderar att urarta i offtopic-diskussioner om språket, som förs av hormonstinna hennar.
Trots off-topic så är vi ju ändå en del on-topic. Citeringen här är ju helt klart blandad Bild

On-off-topic så är en anledning denna:
- The only thing evil needs in order to prevail is for good men to do nothing.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Sluta Citera det senaste inlägget

Inlägg av LarsL »

bullen skrev:
Ni får du sluta med det där könsneutrala dravlet! Heter ditt barn Hanrik eller Honrik?
Får man verkligen säga barn, vet du inte om det är din dotter eller son? :D

Slappna av och använd språket det förändras hela tiden.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10300
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Sluta Citera det senaste inlägget

Inlägg av Legato »

LarsL skrev:

Får man verkligen säga barn, vet du inte om det är din dotter eller son? :D

Slappna av och använd språket det förändras hela tiden.
Ja usch, "barn" är garanterat ett ord som feminist-pk-politiker körde ner i halsen på medborgarna nån gång på 1700-talet. Jag ska av ren princip sluta använda det :roll:
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sluta Citera det senaste inlägget

Inlägg av Jerker »

Det är många som i mina öron förvanskar och misshandlar språket och det kommer hela tiden nyord som skaver i öronen men det är så ett språk fungerar och det är bara att tugga i sig det. Det är inte jag som har bestämmanderätt över hur språket ska användas i framtiden utan framtida brukare.

Ja, jag för också min krigföring mot avarter i det tysta. Här på forumet finner jag mig själv ibland medvetet leta efter svenskare ord för tekniska termer eftersom jag tycker det är synd att inte använda de svenska ord vi har, t.ex. istället för unveil har jag använt avtäckning, bara för att ta ett exempel.

Men jag vet att detta båtar föga (OBS, ingen felskrivning!) men jag mår lite bättre av att göra så. I all stillhet! ;)
Användarvisningsbild
boreno
Teslaägare
Inlägg: 775
Blev medlem: 02 dec 2015 07:37
Ort: Stockholm

Re: Sluta Citera det senaste inlägget

Inlägg av boreno »

För att citera ett tidigare inlägg "letar efter svenska termer". Hållet helt med där. Blir otroligt irriterad på reklam för diverse skönhetsprodukter med en ny "formula", t.ex.

Det är skönt att internet och tv finns, så man kan får andrum och få bli arg på något annat än livets vanliga träda ;-)
Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21"
Pearl | Model 3 SR+ 2019
Prince | Model 3 Performance Mars 2019
Dementor | Model S 90D 2017
Kalle | Model S 85D 2016
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Sluta Citera det senaste inlägget

Inlägg av mati »

Jag råkade häromdagen få en teknisk manual i händerna som var skriven på franska. Jag läste franska i skolan mer eller (snarare) mindre framgångsrikt, men jag trodde att jag ändå skulle kunna lista ut de delarna jag var intresserad av.
Nejdå. ALLT var på franska. De har franska uttryck för bokstavligen alla tekniska termer som vi brukar använda de engelska uttrycken för. Jag fattade ingenting. Inte Google-translate heller för den delen. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19566
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Sluta Citera det senaste inlägget

Inlägg av Bjelke »

Då ligger vår franska på samma nivå antagligen :lol:
(jag läste tom två år på gymnasiet efter högstadiets tre år utan framgång)
Däremot är jag sugen på att lära mig italienska eller spanska men har bara börjat sniffa på det och inser (minns) hur kass jag är på språk :(
Hoppas dom är bra på engelska därnere då det är lite av planen att bosätta mig neröver nåt tag (eller i af större del av åren).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sluta Citera det senaste inlägget

Inlägg av Jerker »

Norrmännen är väl lite så också, framför allt stavar om lånord som t.ex. sentrum<->centrum och framför allt isländarna har väl total nolltolerans emot lånord och skapar egna isländska ord för allt.

I Sverige har vi länge varit väldigt snabba att ta in ord från länder och kulturer som vi beundrat.
Tyskan (mynt, anhörig, handla, jungfru, fönster, borg, fru, hantverk, stad, borgmästare, skomakare, lägga, hand, gripa, veta, son, blind, bära...)
Franskan (kostym paraply, parasoll, sandal, uniform, frisyr, frisör, champagne, dessert, assiett, butelj, karaff, maräng, applåd, debut, kuliss, maskerad, operett, affisch, annons, jargong, journalist, redaktör, roman, garage...)

Idag har vi ju inflytande från engelskan och det behöver jag inte ge exempel på. Det är svårt att föreställa sig ett svenskt språk utan inflytande från andra. Engelskan har ju f.ö. en bedövande stor andel ord som kommer från latinet. Antagligen ett arv från den romerska tiden.

Det finns ju lite roliga exempel på ord som vandrat över världen. Det fornnordiska vindöga (fönster) finns ju fortfarande i norskan (vindu) och danskan (vindue) och vikingarna tog det till England där det blev window och Microsoft tog det tillbaka till Sverige... :) Det nu svenska lånade vi alltså in från tyskan. Frågan är varför man då tyckte att fönster var ett bättre ord än vindöga, som var ett klart beskrivande ord av vad det var, medan fönster (Fenster) knappast kan ha haft det för dåtidens människor? Kanske att det var i en brytningstid då man började sätta in glas i vindögonen så att vinden inte längre kändes och då accepterade man tyskarnas ord för det?

När datorn gjorde sitt inträde så kallades den först räknemaskin i Sverige. I Tyskan heter den fortfarande det (Rechner, om man inte använder Computer, vilket ju betyder - just det, räknemaskin). Men det var en av de stora svenska tidningarna, DN eller SVD tror jag, som utlyste en tävling om ett svenskt ord på denna nya maskin och det som vann var ett ord i analogi med andra svenska konstruktioner av liknande slag. Motor är skapat av det latinska "moto" (jämför med engelskans "motion"!) som betyder rörelse, rotor (rotation) osv., så man tyckte att en maskin som behandlar data skulle heta dator, och så blev det! Ett lyckat exempel på hur man skapar ett nytt ord!
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Sluta Citera det senaste inlägget

Inlägg av mati »

Om vi ändå håller på så kan jag väl även nämna de roliga exemplen på ord som låter likadant, men som betyder nåt helt annat. Så kallade falska vänner.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3 ... _och_tyska
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sluta Citera det senaste inlägget

Inlägg av Jerker »

mm... att vara gift kan vara som ett gift...
Skriv svar