Minut pris eller kwh pris?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

chaffis75
elbilist
Inlägg: 4884
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Minut pris eller kwh pris?

Inlägg av chaffis75 »

Kan kanske rätt att snabb laddare stänger där runt 90% och att man sedan har en långsamladdare vid sidan om för de som måste upp till 100%,kan vi ibland vars så att man vill upp till 100% om man har en lång sträcka dock är detta nog ganska ovanligt speciellt när laddnings infrastruktur blir bättre.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
joel80
elbilist
Inlägg: 3068
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Minut pris eller kwh pris?

Inlägg av joel80 »

Man löser ju det här enkelt genom att ha flera anslutningar till varje laddare, där den som är på kö får ta det av den strömstyrka som blir över från den första. Om den då vill ladda till 100% gör det ju inte så mycket då den som är på kö kommer få bra laddhastighet från att den första fått i runt 85-90%.

Laddstolpar på 100-150kw med 4st anslutningar per stolpe och ett smart kösystem som lastbalanserar i den ordning man kopplat in sig...
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Minut pris eller kwh pris?

Inlägg av apkungen »

Det här har diskuterats så många gånger. Många säger att minutpris är rätt eftersom man betalar för att få använda en snabb laddare, inte själva strömmen, den är ju så billig i sammanhanget, men jag tycker att detta är fel, jag tycker att laddarna idag är designade fel. SuC är lite bättre designade men fortfarande är de inte optimala.

Det som kostar pengar är fortfarande att dra fram en fet matning och att ha en fet likriktare, det är effekten som kostar pengar. Om bilen som laddar är flaskhalsen så är det laddaren det är fel på. Smäll upp några till kablar bara. Varför är det så svårt att sätta dit dubbla chademo o CCS o typ 2 på en laddare? Lär inte kosta många kronor, kanske 10k per extra stolpe, ingenting i sammanhanget på en halv miljon.

I dagsläget pga att laddarna ser ut som de gör tycker jag att minutpris är rätt, men det är en nödlösning som jag är övertygad kommer att lösas redan i år med de nya snabbare laddarna som bla forum ska sätta upp sin förmodligen kommer att ha mängder med anslutningspunkter.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Minut pris eller kwh pris?

Inlägg av Jerker »

LarsL skrev:
Senast jag laddade på en Clever-laddare så stängde den av vid 94%.
Jag laddar ofta på Clever och har aldrig varit med om det. Laddar oftast till 99% eftersom den sista procenten på min Zoe tar 30 min. Det måste ha varit nåt tillfälligt att den slog av vid 94%.
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare
Inlägg: 1038
Blev medlem: 31 maj 2016 10:11
Ort: Kungsbacka

Re: Minut pris eller kwh pris?

Inlägg av Anders77 »

Varför inte en kombination?
Lågt KW pris i kombination med minutpris.

Då via minutpriset betalar man för tjänsten samt KW priset för elen. Det gör att står du länge blir det dyrt på grund av minutpriset. Laddar du kort stund blir det ej så dyrt.
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Minut pris eller kwh pris?

Inlägg av Jerker »

apkungen skrev:
Lär inte kosta många kronor, kanske 10k per extra stolpe, ingenting i sammanhanget på en halv miljon.
Senast jag kollade så kostade en sån där stolpe med alla tre handskarna i runda slängar 100.000:-, men jag antar dels att stora aktörer kan köpa dem billigare och att med ökad utbyggnad sjunker priserna. Så det kan ju kanske bli så att vid högre utnyttjande kommer man att sätta dit fler stolpar som använder sig av samma matning.

Det är ju trots allt fortfarande så att dessa 3-handskarsstolpar ytterst sällan är upptagna. Jag, som använder växelströmshandsken, har hittills efter 1¼ år aldrig behövt stå i kö, och endast vid ett par tillfällen har jag laddat samtidigt med nån som laddat likström.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Minut pris eller kwh pris?

Inlägg av Jerker »

Anders77 skrev:
Varför inte en kombination?
Lågt KW pris i kombination med minutpris.

Då via minutpriset betalar man för tjänsten samt KW priset för elen. Det gör att står du länge blir det dyrt på grund av minutpriset. Laddar du kort stund blir det ej så dyrt.
Den dagen detta blir ett problem så håller jag med om att man bör titta på olika lösningar för att få folk att inte stå längre än absolut nödvändigt, men så är det inte idag.

Det jag spontant känner är att jag inte har nån koll på vad det kostar mig att ladda på en laddare med minutpris och därför laddar jag bokstavligen inte en minut längre än jag vet att jag absolut behöver och kan jag så väljer jag hellre en Clever eftersom de debiterar per kWh. Det stör mig också att min Zoe som kan ta emot max 22 kW AC är dubbelt så dyr att ladda mot en äldre Zoe som kan ta emot 43 kW. Jag har ingen lust att gynna en marknadsaktör som tillämpar en sån här prissättning.
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare
Inlägg: 1038
Blev medlem: 31 maj 2016 10:11
Ort: Kungsbacka

Re: Minut pris eller kwh pris?

Inlägg av Anders77 »

Jerker skrev:
Anders77 skrev:
Varför inte en kombination?
Lågt KW pris i kombination med minutpris.

Då via minutpriset betalar man för tjänsten samt KW priset för elen. Det gör att står du länge blir det dyrt på grund av minutpriset. Laddar du kort stund blir det ej så dyrt.
Den dagen detta blir ett problem så håller jag med om att man bör titta på olika lösningar för att få folk att inte stå längre än absolut nödvändigt, men så är det inte idag.

Det jag spontant känner är att jag inte har nån koll på vad det kostar mig att ladda på en laddare med minutpris och därför laddar jag bokstavligen inte en minut längre än jag vet att jag absolut behöver och kan jag så väljer jag hellre en Clever eftersom de debiterar per kWh. Det stör mig också att min Zoe som kan ta emot max 22 kW AC är dubbelt så dyr att ladda mot en äldre Zoe som kan ta emot 43 kW. Jag har ingen lust att gynna en marknadsaktör som tillämpar en sån här prissättning.
Ja det låter dumt. Förstår hur du tänker.
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Minut pris eller kwh pris?

Inlägg av Jerker »

Anders77 skrev:
Jerker skrev:
Det jag spontant känner är att jag inte har nån koll på vad det kostar mig att ladda på en laddare med minutpris och därför laddar jag bokstavligen inte en minut längre än jag vet att jag absolut behöver
Ja det låter dumt. Förstår hur du tänker.
Ska lägga till till det jag skrev ovan att visst, de uppnår ju bevisligen det att man inte står och laddar i onödan, men de förlorar ju samtidigt på det eftersom jag inte laddar så länge jag kan även om där inte står nån i kö och väntar, utan bara så mycket att jag kommer fram till deras konkurrent. Så det är ett dubbeleggat svärd.
joel80
elbilist
Inlägg: 3068
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Minut pris eller kwh pris?

Inlägg av joel80 »

Minutpris gör också att de flesta elbilar blir dyrare att ladda under kalla perioder/vintern.

Enda orsaken att ta en del som minutpris är om snabbladdarna står på ett sånt attraktivt ställe att det bör kosta för själva parkeringen.
Är det för att fria upp laddare så löser man det bättre med fler laddare eller fler kablar till samma laddare.

(Man kan sätta en maxtid om det skulle vara nödvändigt vid vissa för att efter en viss tid börja ta ett högt minutpris utöver kwh-pris.)
Men det blir helt snett om man aldrig vet vad det kommer kosta att ladda det man ska ha.. Olika beroende på bil/temperatur/laddare.

När vi nu också kommer att få snabbare laddare på upp till 100-150kwh så kommer prisskillnaderna mellan bilar bli ännu större om dom envisas med minutpris... Nej enda vettiga är att ha flera anslutningar och kwh-pris.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Minut pris eller kwh pris?

Inlägg av Jerker »

Var ute en sväng med bilen nu och roade mig med att ladda på en Fortumstolpe. Det visade sig att den gav som bäst - vid 70% laddning - 19,5 kW. När det gick upp emot 80% sjönk det drastiskt och dalade ner till 5 kW när den nått upp till 99% och verkade parkera sig där.

Det kostar 1:50/minut för växelström och jag stod där 30 minuter och betalade 45:-. I början låg kWh-kostnaden på 4:60/kWh och genomsnittet blev 6:82.

Batteritempen låg på 16 grader. Vid laddning börjar kylfläktarna börjar gå om temperaturen är över 25 grader, ungefär.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Minut pris eller kwh pris?

Inlägg av Mickep »

Om man tänker från ett företagares synvinkel så vill denna få maximal utdelning på investerat kapital. Detta gör att vi kan se om det intresset alignar med konumenternas önskningar.

Om vi tar minutpris. Som företagare vill man få ut så mycket som möjligt till minsta kostnad. det som inträffar då är att man vill att bilarna skall stå så länge som möjligt, och det gör inget om man begränsar eltillförseln då den är en kostad som inte är beroende av tiden, så denna får gärna vara så låg som möjligt om det går, utan att kunderna blir irriterade. men helst skall stationerna stå upptagna LÄNGE. det är effekterna av minuitpris, incitament att höja laddhastigheten är ganska låg. Då går det snabbare att ladda och då måste man ha ett högre minutpris, men det går fortfarande emot FEK logiken.

däremot med kwh debitering är det som energibolag. Där kan man justera prissättningen mot spotpriset. dvs man nar hela tiden täckning för sina kostnader. Att öka hastigheten är inget problem eftersom man kan debitera för det. Det finns också inbygd incitament att sluta ladda när hastigheten är låg. att ha kunder som segladdar är inte acceptabelt. Här vill man ha unga fräsha alerta kundbatterier som är redo att ta ellt man stoppar i dem. omsättningen på laddstationen är hög.

Då går frågan till kunderna som i marknadsekonomi är de som väljer. Vilka kommer de att välja först och främst?
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19565
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Minut pris eller kwh pris?

Inlägg av Bjelke »

Mickep skrev:
Om man tänker från ett företagares synvinkel så vill denna få maximal utdelning på investerat kapital. Detta gör att vi kan se om det intresset alignar med konumenternas önskningar.

Om vi tar minutpris. Som företagare vill man få ut så mycket som möjligt till minsta kostnad. det som inträffar då är att man vill att bilarna skall stå så länge som möjligt, och det gör inget om man begränsar eltillförseln då den är en kostad som inte är beroende av tiden, så denna får gärna vara så låg som möjligt om det går, utan att kunderna blir irriterade. men helst skall stationerna stå upptagna LÄNGE. det är effekterna av minuitpris, incitament att höja laddhastigheten är ganska låg. Då går det snabbare att ladda och då måste man ha ett högre minutpris, men det går fortfarande emot FEK logiken.

däremot med kwh debitering är det som energibolag. Där kan man justera prissättningen mot spotpriset. dvs man nar hela tiden täckning för sina kostnader. Att öka hastigheten är inget problem eftersom man kan debitera för det. Det finns också inbygd incitament att sluta ladda när hastigheten är låg. att ha kunder som segladdar är inte acceptabelt. Här vill man ha unga fräsha alerta kundbatterier som är redo att ta ellt man stoppar i dem. omsättningen på laddstationen är hög.

Då går frågan till kunderna som i marknadsekonomi är de som väljer. Vilka kommer de att välja först och främst?
Mkt bra skrivet! Och väldigt logiskt :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar