Batteridrivna trädgårdsmaskiner

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Salo
Teslaägare
Inlägg: 33
Blev medlem: 27 apr 2017 20:36
Ort: Örebro

Re: Batteridrivna trädgårdsmaskiner

Inlägg av Salo »

Jerker skrev:
Har provkört gräsklipparen nu och den är helt OK! :-) Jag har ju kört sladdmaskin förut, så det var inte samma överraskning över hur lättkörd och effektiv en elklippare är och den gjorde mig inte besviken. Klarade 2/3 av min gräsmatta innan batteriet var slut så resten får bli i morgon.
Köp till ett extra batteri så får du allt gjort när du håller på :)
Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 17 okt 2015 19:56
Ort: Skarpö, Vaxholm

Re: Batteridrivna trädgårdsmaskiner

Inlägg av Johnalm »

David D skrev:
Ja, det är inte helt lätt att begripa sig på vad som passar ihop. Jag åkte till Bauhaus förra veckan för att köpa en Rotak 43 Li men blev stående ett tag i butiken när jag började fundera (dvs googla) på vilka apparater som var kompatibla med vilka batterier. Två timmar (ungefär :)) senare åkte jag därifrån med gräsklipparen och en nätbeställning på Toolab.se för trimmern. De har testats av mig i veckan och fungerar bra med samma batteri :)
Jag fick bara ett batteri med i lådan till min gräsklippare, vet du om det finns extra batterier på Toolab? Ska kolla!
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Användarvisningsbild
David D
Teslaägare
Inlägg: 148
Blev medlem: 19 apr 2017 09:06
Ort: Sollentuna

Re: Batteridrivna trädgårdsmaskiner

Inlägg av David D »

Jag köpte gräsklipparen på Bauhaus och då ingick två 4.0 Ah-batterier. De hade 20% rabatt så ca 5400 för klippare, laddare och dubbla batterier.
Model S Long Range 2019 - Midnight Silver Metallic
Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 17 okt 2015 19:56
Ort: Skarpö, Vaxholm

Re: Batteridrivna trädgårdsmaskiner

Inlägg av Johnalm »

David D skrev:
Jag köpte gräsklipparen på Bauhaus och då ingick två 4.0 Ah-batterier. De hade 20% rabatt så ca 5400 för klippare, laddare och dubbla batterier.
Typiskt, som el-pionjär (köpte förra våren) så fick man bara ett... :lol:
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10910
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Batteridrivna trädgårdsmaskiner

Inlägg av Jerker »

Salo skrev:
Jerker skrev:
Har provkört gräsklipparen nu och den är helt OK! :-) Jag har ju kört sladdmaskin förut, så det var inte samma överraskning över hur lättkörd och effektiv en elklippare är och den gjorde mig inte besviken. Klarade 2/3 av min gräsmatta innan batteriet var slut så resten får bli i morgon.
Köp till ett extra batteri så får du allt gjort när du håller på :)
Lite för dyrt, tycker jag. Ska försöka klara mig med ett först. Går det inte så får jag väl köpa till ett senare.
Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 17 okt 2015 19:56
Ort: Skarpö, Vaxholm

Re: Batteridrivna trädgårdsmaskiner

Inlägg av Johnalm »

Jerker skrev:
Salo skrev:
Jerker skrev:
Har provkört gräsklipparen nu och den är helt OK! :-) Jag har ju kört sladdmaskin förut, så det var inte samma överraskning över hur lättkörd och effektiv en elklippare är och den gjorde mig inte besviken. Klarade 2/3 av min gräsmatta innan batteriet var slut så resten får bli i morgon.
Köp till ett extra batteri så får du allt gjort när du håller på :)
Lite för dyrt, tycker jag. Ska försöka klara mig med ett först. Går det inte så får jag väl köpa till ett senare.
Ja, ett extra batteri går lös på nästan 2 tuss... för ett 4 Ah alltså.
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10910
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Batteridrivna trädgårdsmaskiner

Inlägg av Jerker »

Men det är ändå fascinerande hur mycket energi det ryms i ett så litet batteri!
Användarvisningsbild
neriksson
Teslaägare
Inlägg: 65
Blev medlem: 09 sep 2016 19:43
Referralkod: ts.la/stefan784459

Re: Batteridrivna trädgårdsmaskiner

Inlägg av neriksson »

Började också använda Ryobi för 2 år sen och börjar bygga upp en liten arsenal med deras maskiner.
Bytte från Bosch när jag insåg att dom inte har samma batterier till alla maskiner och kan bara hålla med om att det är ett vinnande koncept med ett enda batteri till allt.
Dessutom kör svärfar också på Ryobi så enkelt att låna verktyg när man behöver. :D
Tesla Model Y | Long Range AWD | 2023
Kia e-Niro | Advance Plus Tech | 2021
Nissan Leaf | Tekna 30kWh | 2017
Reserverat Avbokat Model 3 | 31 augusti 2016
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10910
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Batteridrivna trädgårdsmaskiner

Inlägg av Jerker »

Fast Ryobi har ju två olika system, 18V och 36V. Så man får välja först vilket man ska ha tillgång till. Det finns fler maskiner till 18V-systemet i nuläget, men jag ville ha det lite mer kraftfulla till gräsklipparen, så jag gick på 36V.
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Batteridrivna trädgårdsmaskiner

Inlägg av Surfaren »

Jag köpte en Ryobi-klippare, som med två 18V-batterier når 36V. Tyckte den var smäck*. Var glad att sälja skrället när vi flyttade tillbaka till lägenhet.

* Bygeln med handtaget var vikbar, men gick inte att skruva fast till 100% ens från början. Alla knapparna på handtaget för att hålla maskinen igång (man kan välja vilken av dem man vill använda) hade usel passform. Ibland fick jag hålla på och krångla med dessa knappar för att ens få igång den. Och den skulle klara upp till 600 kvm på en laddning, men vi fick vara glada om den orkade med våra 150 utan att ge upp. Klipper man två gånger i veckan så kanske den orkar 600...

Köpte senare en Makita grästrimmer. Vilken skillnad i kvalitetskänsla. Aldrig mer Ryobi för mig. Makita har också system med samma batteri till många maskiner.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
Mrk
Teslaägare
Inlägg: 108
Blev medlem: 15 jul 2016 09:08
Ort: Stockholm

Re: Batteridrivna trädgårdsmaskiner

Inlägg av Mrk »

Surfaren skrev:

Köpte senare en Makita grästrimmer. Vilken skillnad i kvalitetskänsla. Aldrig mer Ryobi för mig. Makita har också system med samma batteri till många maskiner.
Jag höll i en Royorbison-skruvdragare en gång i en butik. Fick ångestkänningar och sprang ut.

Makita dock - mumma
Användarvisningsbild
Andreasson
Teslaägare
Inlägg: 258
Blev medlem: 11 jun 2015 14:57
Ort: Västerås

Re: Batteridrivna trädgårdsmaskiner

Inlägg av Andreasson »

Jag har tittat på Stiga's batteriklippare och är lite sugen.
Någon som har erfarenhet av dessa??
Model S 85D (2015)
Model X Long Range (2020)
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare
Inlägg: 739
Blev medlem: 05 sep 2015 20:08

Re: Batteridrivna trädgårdsmaskiner

Inlägg av bat »

Andreasson skrev:
Jag har tittat på Stiga's batteriklippare och är lite sugen.
Någon som har erfarenhet av dessa??
Ja. Jättebra maskin. 47 S AE.
Senast redigerad av bat, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Batteridrivna trädgårdsmaskiner

Inlägg av ovelundkvist »

Min tre år gamla Bosch Rotak 43 Li, som jag är väldigt nöjd med, kunde man då köpa med ett eller två batterier, med ungefär 1500:- i skillnad.
Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jun 2015 23:50
Ort: Vårgårda
Kontakt:

Re: Batteridrivna trädgårdsmaskiner

Inlägg av Tjell »

Vi har ca 1,5 ha att klippa så robotklippare blir för dyrt. Vi köpte i stället en elektrisk åkklippare! Det går åt att dela upp klippandet på 2x ca 3-4 h men eftersom jag jobbar hemifrån så funkar det utmärkt! Den skulle dock ha vunnit på att vara 4WD...Bild


Skickat via min iPhone och Tapatalk
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10910
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Batteridrivna trädgårdsmaskiner

Inlägg av Jerker »

Tjell skrev:
Vi har ca 1,5 ha att klippa så robotklippare blir för dyrt. Vi köpte i stället en elektrisk åkklippare! Det går åt att dela upp klippandet på 2x ca 3-4 h men eftersom jag jobbar hemifrån så funkar det utmärkt! Den skulle dock ha vunnit på att vara 4WD...
Hur stort batteri är det i den?
Användarvisningsbild
MSO
Teslaägare
Inlägg: 653
Blev medlem: 13 apr 2015 10:47

Re: Batteridrivna trädgårdsmaskiner

Inlägg av MSO »

bat skrev:
Andreasson skrev:
Jag har tittat på Stiga's batteriklippare och är lite sugen.
Någon som har erfarenhet av dessa??
Ja. Jättebra maskin. 47 S AE.

- Gustav
29kg låter lite styvt, men den kanske är självgående?
  1. 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
ekonomisk trygghet
Inlägg: 27
Blev medlem: 28 aug 2015 09:36

Re: Batteridrivna trädgårdsmaskiner

Inlägg av ekonomisk trygghet »

Tänkte på det, robotgräsklippare följer ju en "tråd" runt gräsmattan som man gräver ner. Borde det inte gå att göra något liknande med självkörande bilar? Det hade ju minskat problemen rejält på vintern då vägarna är snötäckta.
Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jun 2015 23:50
Ort: Vårgårda
Kontakt:

Re: Batteridrivna trädgårdsmaskiner

Inlägg av Tjell »

Jerker skrev:
Tjell skrev:
Vi har ca 1,5 ha att klippa så robotklippare blir för dyrt. Vi köpte i stället en elektrisk åkklippare! Det går åt att dela upp klippandet på 2x ca 3-4 h men eftersom jag jobbar hemifrån så funkar det utmärkt! Den skulle dock ha vunnit på att vara 4WD...
Hur stort batteri är det i den?
Det står det faktiskt inte...https://www.bygghemma.se/tradgard-och-u ... GAod30MDIg


Skickat via min iPhone och Tapatalk
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Hok
Inlägg: 365
Blev medlem: 13 jan 2015 17:37

Re: Batteridrivna trädgårdsmaskiner

Inlägg av Hok »

Jag tryckte på läs mer då stod det.

Fakta
- Batterityp: Bly/Syra
- Batterikapacitet: 135 Ah
- Batterispänning: 3x12V
- Maximal körtid (beroende på gräsförhållande): 90 min
- Laddningstid: 16 h
- Motortyp (drivning): Elektrisk
- Material klippkåpa: Stål
- Drivmetod: Pedalmanövrerad
- Hastighet framåt, min-max: 0-7,5 km/h
- Hastighet bakåt, min-max: 0-2,5 km/h
- Sätesmaterial: Vinyl
- Däckdimension, fram: 155/50-8
- Däckdimension, bak: 155/50-8
Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jun 2015 23:50
Ort: Vårgårda
Kontakt:

Batteridrivna trädgårdsmaskiner

Inlägg av Tjell »

Se där! Nåja, jag har inte fått frukost ännu...

Jag har dock ett par grejer att bygga om på den, framför allt underlätta att ta loss klippdäcket för rengöring! Asjobbigt som det är nu!


Skickat via min iPhone och Tapatalk
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Nusse
Inlägg: 70
Blev medlem: 05 apr 2014 18:40
Ort: Kumla

Re: Batteridrivna trädgårdsmaskiner

Inlägg av Nusse »

Har precis beställt en BOSCH ROTAK 430 LI INKL. 2ST 2,6AH 36V BATTERI (efterföljare till 43 LI, om jag fattar det rätt). Prissänkt idag. Något tveksamt om det är 2,6 Ah eller 2,0. Kommer eventuellt inte räcka med två fulladdade batt för att klara tomten.
https://www.bauhaus.se/grasklippare-bos ... riven.html BOSCH ROTAK 430 LI INKL. 2ST 2,6AH 36V BATTERI

Har haft en Worx robot i två år som fastnar lite för ofta i en slänt som finns på baksidan av tomten. Inne på gratisservice nu och snart på Blocket ;-)
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2350
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Batteridrivna trädgårdsmaskiner

Inlägg av AGCF »

http://www.husqvarna.com/se/produkter/g ... 967099201/

Husqvarna har också batteri-handjagare nu. Men varför inte självgående?
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Batteridrivna trädgårdsmaskiner

Inlägg av ovelundkvist »

Nusse skrev:
Har precis beställt en BOSCH ROTAK 430 LI INKL. 2ST 2,6AH 36V BATTERI (efterföljare till 43 LI, om jag fattar det rätt). Prissänkt idag. Något tveksamt om det är 2,6 Ah eller 2,0. Kommer eventuellt inte räcka med två fulladdade batt för att klara tomten.
https://www.bauhaus.se/grasklippare-bos ... riven.html BOSCH ROTAK 430 LI INKL. 2ST 2,6AH 36V BATTERI

Har haft en Worx robot i två år som fastnar lite för ofta i en slänt som finns på baksidan av tomten. Inne på gratisservice nu och snart på Blocket ;-)
Vet du vad det är för skillnad mellan 430 & 43? Det verkar lite oklart om man läser om dem och bilden för 430 hos Bauhaus är en 43, med hus i silver istället för mörkgrått...
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10910
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Batteridrivna trädgårdsmaskiner

Inlägg av Jerker »

Kunde inte hålla mig utan jag köpte en Ryobi batterikedjesåg också. Därmed fick jag ett batteri till, så nu känner jag att jag klarar mig fint.

Sågen skär som i smör, helt underbar!
Skriv svar