Sätta regler för elbilsladdning i samfällt garage?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Sätta regler för elbilsladdning i samfällt garage?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Innan nya laddboxar och övriga installationer blir utförda finns det önskemål att redan nu erbjuda elbilsladdning i samfällt garage.

Funderar på lämplig regler, förutsättningarna är att vi idag har 3x16A via en jordfelsbrytare till varje garage. Det är 12 platser och 6 motorvärmarboxar med dubbeluttag i varje garage.

Motorvärmarboxarna är utan timer och säkrade med 6 ampere per uttag idag. Allt är i mycket gott skick med hela fina uttag, bra elkablar och elcentraler.

Min tanke är följande:

1. Anmäl till styrelsen att Ni önskar laddplats.

2. Elektriker säkrar då upp befintliga schukouttaget till 10 A, max tre elbilar per garage kan anslutas fördelat med en bil på varje fas L1, L2 och L3. Utöver detta 3-5 ICE bilar med motorvärmare per garage, max 2 timmar via egen timer)

3. Endast godkänd laddkabel från biltillverkaren med övervakad Mode 3 laddning är tillåten, UMC-boxen ska anslutas direkt i motorvärmarboxens schuckouttag och skarvsladd får ej användas. Hylla för UMC-boxen ska anordnas.

4. Obegränsad laddtid erbjuds, max laddnings inställning är 10 A ström eller 2,3 kW vilket ger drygt 1 mils körning per laddnings timme.

5. Extra värmekälla som kupévärmare eller batterivärmare får ej anslutas, elbilens laddkabel får användas om bilen har inbyggt eget värmesystem.

6. Redovisa för styrelsen årlig förbrukning exklusive eventuell inbyggd kupévärme, förbrukningen debiteras elbilsägaren. (För att det ska bli rättvist mot ICE ägare)
sladd.jpg
Användarvisningsbild
pinussen
Teslaägare
Inlägg: 320
Blev medlem: 03 aug 2016 22:37
Ort: Brottby
Kontakt:

Re: Sätta regler för elbilsladdning i samfällt garage?

Inlägg av pinussen »

Punkt 3 är lite för snäv tror jag. Nissans medföljande laddare är mode 2, undrar om inte Teslas är det också? Och UMC är det nog bara Teslas som heter.

Tror också att Nissans drar mer, 13 A? och det går inte att begränsa hur mycket den drar. Kanske kan man säkra upp till 16 istället?

Hålla koll på hur mycket man laddar blir kanske lite meckigt också, vet inte riktigt hur man sköter det på ett bra sätt. Dessutom har vi väl det legala problemet att man inte får sälja vidare el. Då är det högre månadskostnad för parkeringen som gäller, kanske en lättare lösning också.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Sätta regler för elbilsladdning i samfällt garage?

Inlägg av LarsL »

Nissan Leafs standard laddkabel är inställd på 10A. De levererade MY16 med 8A men det blev uppdaterat vid servicen.

Tycker det verkar vara en vettig och balanserad tex. Borde gå hem både hos EV och ICE ägare.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Sätta regler för elbilsladdning i samfällt garage?

Inlägg av chaffis75 »

Bara lite kort så kan jag berätta att Nissans standard sladd till laddare är på 10Amp så den biten ska inte vara problem dock kan man skaffa en annan sladd och få ut lite mer, laddaren i bilen är på 3kW. Vi kör själva får leaf standard sladd i ett 10amp uttag där jag dessutom har några andra små förbrukare (under 100w) . Ska dock bli intressant till vintern då jag även har en frost vakt (ca 500w) som är på samma säkring.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Sätta regler för elbilsladdning i samfällt garage?

Inlägg av themax »

Off Grid Byggaren skrev:
Innan nya laddboxar och övriga installationer blir utförda finns det önskemål att redan nu erbjuda elbilsladdning i samfällt garage.

Funderar på lämplig regler, förutsättningarna är att vi idag har 3x16A via en jordfelsbrytare till varje garage. Det är 12 platser och 6 motorvärmarboxar med dubbeluttag i varje garage.

Motorvärmarboxarna är utan timer och säkrade med 6 ampere per uttag idag. Allt är i mycket gott skick med hela fina uttag, bra elkablar och elcentraler.

Min tanke är följande:

1. Anmäl till styrelsen att Ni önskar laddplats.

2. Elektriker säkrar då upp befintliga schukouttaget till 10 A, max tre elbilar per garage kan anslutas fördelat med en bil på varje fas L1, L2 och L3. Utöver detta 3-5 ICE bilar med motorvärmare per garage, max 2 timmar via egen timer)

3. Endast godkänd laddkabel från biltillverkaren med övervakad Mode 3 laddning är tillåten, UMC-boxen ska anslutas direkt i motorvärmarboxens schuckouttag och skarvsladd får ej användas. Hylla för UMC-boxen ska anordnas.

4. Obegränsad laddtid erbjuds, max laddnings inställning är 10 A ström eller 2,3 kW vilket ger drygt 1 mils körning per laddnings timme.

5. Extra värmekälla som kupévärmare eller batterivärmare får ej anslutas, elbilens laddkabel får användas om bilen har inbyggt eget värmesystem.

6. Redovisa för styrelsen årlig förbrukning exklusive eventuell inbyggd kupévärme, förbrukningen debiteras elbilsägaren. (För att det ska bli rättvist mot ICE ägare)
sladd.jpg
Det finns tekniska lösningar för allt det där i den box vi valde; Halo från Charge-Amps. Avläsning av förbrukning, prioritet för laddning över schuko, lastfördelning mellan alla boxar och maxeffekt (vi har satt 3,7 kW, alltså 16 amp. Med lastfördelning kommer det funka ändå). Att sätta nya schukouttag för elbilsladdning gör att du inte kan söka medel ur klimatklivet. Det är att kasta pengar i sjön om du frågar mig.

Men det är klart – vill ni inte bygga om så behövs regler. Frågan är vem som ska kontrollera att de följs, och vilka sanktionsmöjligheter samfälligheten kan sätta mot den som missköter sig? Vem agerar polis?

Vi har haft precis samma diskussion i vår styrelse och vi vill inte agera polis mot någon. Vi har höjt avgiften för att återbetala investeringen snabbare, och i den ingår el enligt schablonmetoden. Vi tror nämligen inte att alla kommer skaffa elbil den dagen laddaren är inkopplad och fungerar.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Sätta regler för elbilsladdning i samfällt garage?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Nu missförstod Ni vår tanke. Planen är att söka bidrag och göra ny installation av moderna övervakade laddboxar.

Men vi vill kunna erbjuda elbilsladdning redan idag, flera elbilsägare börjar dyka upp i kvarteren.

Eltekniska möjligheterna finns ju redan på plats i garagen så det skulle fungera bra med rätt regelverk redan från idag.

Vad ska vi kalla kontrollenheten, EVSE (Electric Vehicle Supply Equipment) som finns mellan ladduttaget och fordonet och som kontrollerar laddningsförloppet?

Mode 2 laddning är det tydligen som är aktuellt isåfall.
Elbil_ladda_med_kontrollbox.jpg
En erfarenhet från Norge visar att kontrollenheten som väger mellan 1-3 kg och sitter ca 30 cm från kontakten ofta hänger ner och ger ett mekaniskt slitage på kontakt och uttag.
Lämpligen fästs den upp eller läggas på en hylla.

Kanske ska ta med i reglerna att schuko kontakten ska tryckas i mycket hårt och kontrolleras att den är 100% intryckt, samt att laddkabel ska hängas upp i hela sin längd när den inte sitter i bilen?
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Sätta regler för elbilsladdning i samfällt garage?

Inlägg av joel80 »

Punkt 4 är väldigt Tesla-inriktad.. Många elbilar drar inte mer än 1.5kmh/mil och vissa även mindre. Ska man nämna mil per timme kanske man ska skriva ca 1-2 mil per timme beroende på bil och förbrukning.
Sen håller jag med pinussen om att punkt tre kan vara för snäv, och att man kanske bör tillåta godkända tredjepartsladdare också.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Sätta regler för elbilsladdning i samfällt garage?

Inlägg av themax »

Off Grid Byggaren skrev:
Nu missförstod Ni vår tanke. Planen är att söka bidrag och göra ny installation av moderna övervakade laddboxar.

Men vi vill kunna erbjuda elbilsladdning redan idag, flera elbilsägare börjar dyka upp i kvarteren.
Ah, då förstår jag. Vi hade en medlem med en plug-in för ett år sedan, och vi lät honom ladda fritt i motorvärmaruttaget. Det var avsäkrat till 10A och vi tyckte inte det spelade så stor roll vare sig kapacitetsmässigt eller förbrukningsmässigt.

Lägg energin på att planera och påskynda ombyggnaden istället, är mitt råd.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Sätta regler för elbilsladdning i samfällt garage?

Inlägg av joel80 »

Fast dom hade ju bara 6A i motorvärmarstolparna.. Det blir väldigt långsam laddning...
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Sätta regler för elbilsladdning i samfällt garage?

Inlägg av Surfaren »

Blanda nu inte ihop "mode" och "type". Teslan har tex Mode 3 Type 2.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
pinussen
Teslaägare
Inlägg: 320
Blev medlem: 03 aug 2016 22:37
Ort: Brottby
Kontakt:

Re: Sätta regler för elbilsladdning i samfällt garage?

Inlägg av pinussen »

Är inte dmcn mode 2?

Skickat från min S40 via Tapatalk
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Sätta regler för elbilsladdning i samfällt garage?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Funderar på om vi istället ska skriva att laddning bör göras med bilens laddkabel eller likvärdig.

Laddkabeln ska ha övervakning och vara ansluten utan skarvsladd direkt i motorvärmaruttaget.
Skriv svar