Elektrisk röjsåg? Vad har Björn Ferry?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Bjorn N
Inlägg: 123
Blev medlem: 09 sep 2016 09:33

Elektrisk röjsåg? Vad har Björn Ferry?

Inlägg av Bjorn N »

Hej!

Eftersom jag ska växla upp min aktivitet som hobbyskogsbrukare framöver så tänkte jag investera i ett Husqvarna ryggsäcksbatteri och elektrisk motorsåg och röjsåg.
Björn Ferry pratade ju i Teslapodden om sina röjsågar, så om du fortfarande lurar i vassen på forumet Björn, eller om någon annan har någon erfarenhet av främst elektrisk röjsåg, (motorsåg har jag hittat en modell som jag tror på) så är jag intresserad hjälp med tips på vilka modeller man borde titta närmare på. Jag har inte hittat någon modell som Husqvarna kallar för "röjsåg" förutom en kedjeröjsåg, men jag är mer ute efter en med klinga. Funkar någon av dem som kallas trimmer till att såga småträd också eller finns den någon modell som jag helt enkelt inte har hittat?

/Björn Nilsson, Umeå

För övrigt bodde jag ett tag i samma trappuppgång som Björn Lind, men själv har jag trots namnet tyvärr aldrig varit med i OS. ;-)
ochso
Inlägg: 365
Blev medlem: 22 feb 2016 21:03

Re: Elektrisk röjsåg? Vad har Björn Ferry?

Inlägg av ochso »

Hej!

Jag kan tipsa om podden "skogspodden". Nu har jag inte lyssnat på de senaste tre avsnitten men de brukar ha Husqvarna som huvudsponsor och ändrade sitt intro-ljud från en brummande fossildriven motorsåg till en vinande eldriven dito. De har också recenserat Husqvarnas elektriska röjsåg i ett avsnitt där de hade varit ute och använt den med samma batteri en hel arbetsdag och de var mycket nöjda.

http://www.skogspodden.se/

Björn Ferry har för övrigt varit med i den podden också.
Bjorn N
Inlägg: 123
Blev medlem: 09 sep 2016 09:33

Re: Elektrisk röjsåg? Vad har Björn Ferry?

Inlägg av Bjorn N »

Tack! Den ska jag lyssna på.
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Elektrisk röjsåg? Vad har Björn Ferry?

Inlägg av Monark1954 »

Hej
Husqvarnas sida är till för hackers, det tar tid innan man hittar rätt.
Har själv sökt tidigare och funnit detta:

Röjsåg
http://www.husqvarna.com/se/produkter/r ... 967326711/

Översikt batterimaskiner
http://www.husqvarna.com/se/produkter/batteri-serien/

Ryggbatteri för längre drift.
http://www.husqvarna.com/se/reservdelar ... 966776001/

Återstår att köpa och prova.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Bjorn N
Inlägg: 123
Blev medlem: 09 sep 2016 09:33

Re: Elektrisk röjsåg? Vad har Björn Ferry?

Inlägg av Bjorn N »

Ja precis! Den där trimmern/röjsågen har jag också hittat, den finns under röjsågar, men de kallar den trimmer och det finns ingen sågklinga till den (i beskrivningen i alla fall). Men jag får väl gå till min lokale återförsäljare och fråga dem, för man tycker ju att det borde gå att sätta en sågklinga på den där.
Bjorn N
Inlägg: 123
Blev medlem: 09 sep 2016 09:33

Re: Elektrisk röjsåg? Vad har Björn Ferry?

Inlägg av Bjorn N »

Skogspoddarna verkar i och för sig väldigt imponerade av kedjeröjsågen, jag börjar tro att jag bara är bakåtsträvare som vill ha klinga!
Användarvisningsbild
carl-pedal
Teslaägare
Inlägg: 220
Blev medlem: 07 dec 2016 20:55

Re: Elektrisk röjsåg? Vad har Björn Ferry?

Inlägg av carl-pedal »

Jag har en sån. Det är ingen skogsröjare utan en grästrimmer som går att köra sly med. Riggen är för klen för att vara vettig att ens prova med sågklinga, men iom att det inte är vettigt så ska jag prova om jag hittar lämplig klinga... Men jag är helt säker på att det inte räcker för träd i längden.
Innan jag skaffade Husqvarnan körde jag faktiskt med en elkonverterad skogsröjare, det var stabilt för träd men hade andra nackdelar.
Har även Hva batterisåg och den är grym!


Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Model YLR svart beställd 13/1
Model 3 SR+ vit - 21
Model S90 2015 RWD såld
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2350
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Elektrisk röjsåg? Vad har Björn Ferry?

Inlägg av AGCF »

Jag köpte den här samt skyddskläder Tecknical extreme strl L. Tror bara jag använt den 2 gånger. Vill du köpa? :) avdragbar moms. Har även kängor oanvända strl 44. Hjälm technical. Fattas bara ryggbatteriet.

Röjsåg har jag den som länkats till men den ska jag behålla.
IMG_1510.JPG
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Bjorn N
Inlägg: 123
Blev medlem: 09 sep 2016 09:33

Re: Elektrisk röjsåg? Vad har Björn Ferry?

Inlägg av Bjorn N »

Kläder har jag men sågen kan vara intressant! Vad ska du ha för den?
Användarvisningsbild
6884
Teslaägare
Inlägg: 76
Blev medlem: 20 feb 2016 06:46

Re: Elektrisk röjsåg? Vad har Björn Ferry?

Inlägg av 6884 »

Hallå där!
Jag har testat Husqvarnas kedjeröjsåg med det stora ryggsäcksbatteriet. Funkar fint, räcker hela dagen. MEN, jag använder hellre en vanlig röjsågsklinga. Den är effektivare, framförallt när det är många klena fingergrova stammar. Då sveper man och kan ta tio stammar på en gång. Med kedjeröjaren går det klart långsammare om det är klent.
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2350
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Elektrisk röjsåg? Vad har Björn Ferry?

Inlägg av AGCF »

Bjorn N skrev:
Kläder har jag men sågen kan vara intressant! Vad ska du ha för den?
Säljer helst allt :)
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Bjorn N
Inlägg: 123
Blev medlem: 09 sep 2016 09:33

Re: Elektrisk röjsåg? Vad har Björn Ferry?

Inlägg av Bjorn N »

@AGCF

Ja det förstår jag!

Jag tänkte nog också att jag ska köpa allt på samma ställe, underlättar ifall något krånglar sedan...
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Elektrisk röjsåg? Vad har Björn Ferry?

Inlägg av Monark1954 »

Batterismittad?
Triss i Husqarnas 536 serie batteri drivna skogsprodukter.Kedjeröjsåg, slyröjare och motorsåg.
Rymms även i en Leaf. Ingen bensinlukt.
DSC_1911.JPG
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jun 2015 23:50
Ort: Vårgårda
Kontakt:

Re: Elektrisk röjsåg? Vad har Björn Ferry?

Inlägg av Tjell »

Stihl har ju ryggsäcksbatteriröjsåg + en mesigare som inte klarar klinga.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Skriv svar