Göteborgs P-bolag vill bygga laddplatser

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Torkel
Inlägg: 402
Blev medlem: 13 apr 2016 13:47
Ort: Mölndal

Göteborgs P-bolag vill bygga laddplatser

Inlägg av Torkel »

Kanske är smart att gå in och anmäla intresse?

https://www.p-bolaget.goteborg.se/p-til ... lladdning/
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Göteborgs P-bolag vill bygga laddplatser

Inlägg av LarsL »

Jobbigt när de inte kan skilja på effekt och energimängd.
Bilen laddas med låg effekt (0,9-3,7 kWh) där den står parkerad en längre tid.

Vi får väl hoppas att man får betydligt mer än 3,7kWh genom laddarna annars blir det dyrt.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Göteborgs P-bolag vill bygga laddplatser

Inlägg av Jerker »

Hm... 500:-/månad. Är man garanterad en plats med laddning då? Vad kostar parkeringstillståndet?

Varför kan de inte ge full information?
Användarvisningsbild
Daoops
Inlägg: 952
Blev medlem: 18 mar 2014 06:15
Ort: Göteborg

Re: Göteborgs P-bolag vill bygga laddplatser

Inlägg av Daoops »

Boendeparkering tillkommer. Så beroende på zon mellan runt 150 och 650 kr mån har jag för mig att det är.

Men är det någon som kommer förbi inloggningen när man skall ansöka?
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Göteborgs P-bolag vill bygga laddplatser

Inlägg av danni »

LarsL skrev:
Jobbigt när de inte kan skilja på effekt och energimängd.
Bilen laddas med låg effekt (0,9-3,7 kWh) där den står parkerad en längre tid.

Vi får väl hoppas att man får betydligt mer än 3,7kWh genom laddarna annars blir det dyrt.
Hehe, höll på att skriva en ifrågasättande kommentar här, men så såg jag... Detta eviga problem med enheterna!
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Torkel
Inlägg: 402
Blev medlem: 13 apr 2016 13:47
Ort: Mölndal

Re: Göteborgs P-bolag vill bygga laddplatser

Inlägg av Torkel »

Daoops skrev:
Boendeparkering tillkommer. Så beroende på zon mellan runt 150 och 650 kr mån har jag för mig att det är.

Men är det någon som kommer förbi inloggningen när man skall ansöka?

Ja det var inga problem för mig, fick däremot registrera mig som "hyra parkering" på tjänster i kontot eftersom jag bara haft appen som besök innan. Sen fanns det inga parkeringar nära jobbet eller min bostad så jag mejlade dem istället.
Användarvisningsbild
Daoops
Inlägg: 952
Blev medlem: 18 mar 2014 06:15
Ort: Göteborg

Re: Göteborgs P-bolag vill bygga laddplatser

Inlägg av Daoops »

Torkel skrev:
Daoops skrev:
Boendeparkering tillkommer. Så beroende på zon mellan runt 150 och 650 kr mån har jag för mig att det är.

Men är det någon som kommer förbi inloggningen när man skall ansöka?

Ja det var inga problem för mig, fick däremot registrera mig som "hyra parkering" på tjänster i kontot eftersom jag bara haft appen som besök innan. Sen fanns det inga parkeringar nära jobbet eller min bostad så jag mejlade dem istället.
Ja precis, fick svar från deras kundtjänst också. Tack ändå.
Man måste alltså ha en paerkering eller stå i kö för en (vilket inte kostar något) för att kunna anmäla intresse om laddning.
Användarvisningsbild
Torkel
Inlägg: 402
Blev medlem: 13 apr 2016 13:47
Ort: Mölndal

Re: Göteborgs P-bolag vill bygga laddplatser

Inlägg av Torkel »

Mejlade om möjlighet till laddning i anslutning till arbetsplatsen i Göteborg men de nappade inte riktig på det:
Hej P-bolaget.

Jag jobbar inom staden och står inför att köpa elbil.
Jag undrar därför om det finns några laddplatser för anställda? Finns det kanske möjlighet att köpa laddning på laddplatser för stadens elbilar?

En destinationladdning på/nära min arbetsplats skulle göra mitt vardagsliv betydligare enklare.

// Erik

Ps. Lovvärt initiativ med "var vill du ladda?"-kampanjen. Enligt en undersökning i Karlstad kommun avser 70% av de tillfrågade att köpa elbil inom 10 år. Då gäller det naturligtvis att planera för det idag.

Jag kan tänka mig att behovet blir störst av långsamladdning vid arbetsplatser och gatuparkeringar, där användarna har behov under dagen som inte täcks av hemmaladdning.

- Författat på mobilen

---
P-bolaget Kundtjänst <kundtjanst@p-bolaget.goteborg.se>
Hej Erik,

Intresset och behovet av elbilar och laddplatser är stort och vi är glada över att nu vara igång med projektet för att bygga laddplatser runt om i staden!

Det finns inga särskilda laddplatser för stadens anställda, utan vi hänvisar dig till att anmäla ditt intresse på vår hemsida. Vi kommer att börja med att bygga laddplatser där intresset är störst.


Med vänlig hälsning,

Kundtjänst
Göteborgs Stads Parkering AB


---
Hej Kundtjänst.

Anledningen till att jag mejlade direkt är att jag (som många andra) jobbar i staden men bor i annan kommun. Laddning på boendeparkering är alltså inget alternativ.

Däremot hade en eller två laddplatser nära jobbet gjort livet lättare. Eftersom jag vet att det redan idag finns laddplatser för stadens bilpool kanske man kunde utöka dessa? Eller kanske bara sätta upp motorvärmaruttag på parkeringar vid hus?

Bara tankar på hur man skulle kunna underlätta omställningen till grön transport :)

// Erik

---
P-bolaget Kundtjänst <kundtjanst@p-bolaget.goteborg.se> Fri, Jun 2, 2017 at 3:17 PM

Hej Erik,

Du kan ansöka om ett parkeringstillstånd med laddmöjlighet i närheten av din arbetsplats, genom vår kampanj. Det finns inga boendekrav för våra parkeringstillstånd, så det går bra för dig att hyra parkering även om du bor i en annan kommun. Vi har tyvärr inte möjlighet att ge någon förtur till stadens anställda, utan alla behöver anmäla sitt intresse på hemsidan, för att påverka vart laddstolparna först ska installeras.


Med vänlig hälsning,

Kundtjänst
Göteborgs Stads Parkering AB
Så precis som Daoops skrev så måste man alltså ställa sig i kö till boendeparkering för att sedan betala boende-p + laddavgift. Vilket ju inte är så hett kanske. :/
Skriv svar