Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Myfc range extender

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Myfc range extender

Inläggav Teslaägare tobbeturbo » 15 maj 2017 08:18

Användarvisningsbild
tobbeturbo
Teslaägare
 
Inlägg: 267
Blev medlem: 28 aug 2016 15:19
Ort: Sthlm/Nkpg

Re: Myfc range extender

Inläggav Teslaägare Remuz » 15 maj 2017 08:21

myfc är spännande. Jag har dock inte gått in i det själv eftersom jag haft svårt att se vinsten med att ladda mobilen med en svindyr teknik. På en elbil kunde det kanske vara intressant, om man får ner storleken på blocken (ökar energitätheten). Sedan är det ju en prisfråga också. Jag tror personligen att folket bakom myfc tror så mycket på tekniken att dom inte klarar att produktifiera den.
P100D 7-sits med allt på
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
 
Inlägg: 3853
Blev medlem: 19 sep 2015 08:03
Ort: Stureby, Stockholm
Referralkod: stefan4169

Re: Myfc range extender

Inläggav Teslaägare Svenssons » 15 maj 2017 08:33

Även ifall själva cellen är minimal så går det åt ca 1 kg vätgas per 10 mil. Låter kanske inte särskilt mycket och i vikt är det inte det men i volym är det väldigt mycket. Utan tryck så tar det 12 kubikmeter... Kör man med tryckbehållare så minskar totala volymen men tryckbehållaren med all kringutrustning tar också plats och komplexitet och kostnader ökar. Vätgas är inte lämplig för personbilar. Som REX funkar det ännu sämre då sannolikheten att du kan tanka vätgas är mycket mindre än sannolikheten att det finns ett eluttag. Från vloggen låter det som att det rör sig om rätt låg effekt på bränslecellen. Låter som man bara vill få investeringspengar, annars hade man nog inte gått ut så tidigt.
Tesla Model X Signature #588 VIN S01051 Signature Red med drag och kyla samt ljust koskinn och svart på övrig interiör och fälgar. Started to move away from ICE-age!
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
 
Inlägg: 8375
Blev medlem: 11 aug 2014 21:59
Ort: Kalmar
Referralkod: axel6326

Re: Myfc range extender

Inläggav Teslaägare tobbeturbo » 15 maj 2017 08:37

Användarvisningsbild
tobbeturbo
Teslaägare
 
Inlägg: 267
Blev medlem: 28 aug 2016 15:19
Ort: Sthlm/Nkpg

Re: Myfc range extender

Inläggav Teslaägare Teslaspolen » 15 maj 2017 08:41

Var det inte dom som laddade mobiltelefonen med bränsle puckar? Väldkgt konstigt (och otroligt dyrt) tänk...
Like a bolt from the blue!

Investera för framtiden med TRINE! https://www.jointrine.com/just-invested/26249

Forumregel nr 1. Don't mention the kärnkraft! ;)

There is a storm coming...
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
 
Inlägg: 2585
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan
Referralkod: hans816

Re: Myfc range extender

Inläggav greencars » 21 maj 2017 09:38

Kul att myFC fått en tråd här!

Jag har följt bolaget i många, många år, och tror att de kommer att nå sitt kommersiella genombrott inom kort.

Tekniken kommer från KTH, så det ligger minst 15 års forskning bakom detta.

Som REX tror jag deras teknik kan passa utmärkt. Deras nya Laminacell är världens minsta och energitätaste cell. Uppskalningsbar?

Och viktigt: myFC använder INTE komprimerad vätgas till sina celler, utan cellen skapar själv vätgasen genom myFCs speciella bränsle.

Alltså inga farliga vätgasbehållare behövs.

Vilket bilföretag som ingår avtal får vi nog veta innan årets slut.
greencars
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 21 maj 2017 09:24

Re: Myfc range extender

Inläggav vigge50 » 21 maj 2017 09:46

greencars skrev:Och viktigt: myFC använder INTE komprimerad vätgas till sina celler, utan cellen skapar själv vätgasen genom myFCs speciella bränsle.

Det låter helt klart intressant, vet du ungefär hur mycket bränsle räknat i liter som det krävs för att köpen mil t ex? Om det är ett eget bränsle så är frågan om produktionskostnaderna för detta bränsle, kommer de ligga ungefär på samma milskostnad som bensin idag?
vigge50
 
Inlägg: 5618
Blev medlem: 11 apr 2014 11:23
Ort: Borlänge

Re: Myfc range extender

Inläggav Ric » 21 maj 2017 10:05

greencars skrev:Och viktigt: myFC använder INTE komprimerad vätgas till sina celler, utan cellen skapar själv vätgasen genom myFCs speciella bränsle.


Ett flytande bränsle?

Liknande krav på tanken som en bensintank?

Var kan man läsa mer om det?
Ric
 
Inlägg: 209
Blev medlem: 06 jan 2017 09:24

Re: Myfc range extender

Inläggav Ric » 21 maj 2017 10:11

Teslaspolen skrev:Var det inte dom som laddade mobiltelefonen med bränsle puckar? Väldkgt konstigt (och otroligt dyrt) tänk...


Nu vet jag inte vikt på dessa puckar, men om de är mycket mer energitäta än batterier så kanske på fjällvandring.
Ric
 
Inlägg: 209
Blev medlem: 06 jan 2017 09:24

Re: Myfc range extender

Inläggav greencars » 21 maj 2017 13:31

Hallå igen. Har inte tid att skriva så långt, så det blir lite kort:

MyFC köpte ett bolag som hade framställt ett speciellt bränsle (tror det var amerikanskt) och har sedan själva utvecklat detta bränsle ytterligare.
Deras första produkt som nådde marknaden var Powertrekk, även kallad Obamaladdaren efter presidenten fått en demo på KTH, och denna laddare var en sorts Proof of concept. Helt enkelt visa att tekniken fungerade: bränslecell, tillsätt myFC:s egna bränsle, vätgas och energi bildas. 10000 st sålda laddare ungefär.

Nästa steg var en bränslecellsladdare för mobiler/laptops kalad JAQ. Betydligt mer användarvänlig och snygg designad. Här används ett engångskort som innehåller bränslet, för att ladda sin telefon/platta.

Avtal knyts med stormobildistributör i Kina. Comittmentpå 400k laddare, option på ytterligare 900k. Volymleveranser slutet 2017.

Här visar det sig att myFC har utvecklat en ny bränslecell kallad LAMINA. Världens tummaste och mest energitäta bränslecell.

En ny hybridladdare för smartphones/plattor tas fram i detta nu, JAQHybrid. Bränslecell kombinerad med batteri.

Kort efter detta går myFC utmed att de även satsar på bilindustrin och att ta fram en REX, efter närmanden från bilindustrin där de idag för avancerade samtal.

Alltså: en bränslecellsteknik främst ämnad för smartphonemarknaden och powerbanks, har nu oväntat halkat in på en ny marknad där tekniken kan appliceras.
Oerhört intressant.

MyFC är ingen dagslända utan ett bolag med enormt mycket forskning bakom sig. Väl patenterade. Ingen lagring av vätgas utan ett eget framställt bränsle.

Exakt hur tekniken för en REX ser ut vet ingen utanför bolaget idag.
greencars
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 21 maj 2017 09:24

Nästa

Återgå till Övrigt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.