Myfc range extender
Moderator: Redaktion
- tobbeturbo
- Teslaägare
- Inlägg: 267
- Blev medlem: 28 aug 2016 16:19
- Ort: Sthlm/Nkpg
Re: Myfc range extender
myfc är spännande. Jag har dock inte gått in i det själv eftersom jag haft svårt att se vinsten med att ladda mobilen med en svindyr teknik. På en elbil kunde det kanske vara intressant, om man får ner storleken på blocken (ökar energitätheten). Sedan är det ju en prisfråga också. Jag tror personligen att folket bakom myfc tror så mycket på tekniken att dom inte klarar att produktifiera den.
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Myfc range extender
Även ifall själva cellen är minimal så går det åt ca 1 kg vätgas per 10 mil. Låter kanske inte särskilt mycket och i vikt är det inte det men i volym är det väldigt mycket. Utan tryck så tar det 12 kubikmeter... Kör man med tryckbehållare så minskar totala volymen men tryckbehållaren med all kringutrustning tar också plats och komplexitet och kostnader ökar. Vätgas är inte lämplig för personbilar. Som REX funkar det ännu sämre då sannolikheten att du kan tanka vätgas är mycket mindre än sannolikheten att det finns ett eluttag. Från vloggen låter det som att det rör sig om rätt låg effekt på bränslecellen. Låter som man bara vill få investeringspengar, annars hade man nog inte gått ut så tidigt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- tobbeturbo
- Teslaägare
- Inlägg: 267
- Blev medlem: 28 aug 2016 16:19
- Ort: Sthlm/Nkpg
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Myfc range extender
Var det inte dom som laddade mobiltelefonen med bränsle puckar? Väldkgt konstigt (och otroligt dyrt) tänk...
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Myfc range extender
Kul att myFC fått en tråd här!
Jag har följt bolaget i många, många år, och tror att de kommer att nå sitt kommersiella genombrott inom kort.
Tekniken kommer från KTH, så det ligger minst 15 års forskning bakom detta.
Som REX tror jag deras teknik kan passa utmärkt. Deras nya Laminacell är världens minsta och energitätaste cell. Uppskalningsbar?
Och viktigt: myFC använder INTE komprimerad vätgas till sina celler, utan cellen skapar själv vätgasen genom myFCs speciella bränsle.
Alltså inga farliga vätgasbehållare behövs.
Vilket bilföretag som ingår avtal får vi nog veta innan årets slut.
Jag har följt bolaget i många, många år, och tror att de kommer att nå sitt kommersiella genombrott inom kort.
Tekniken kommer från KTH, så det ligger minst 15 års forskning bakom detta.
Som REX tror jag deras teknik kan passa utmärkt. Deras nya Laminacell är världens minsta och energitätaste cell. Uppskalningsbar?
Och viktigt: myFC använder INTE komprimerad vätgas till sina celler, utan cellen skapar själv vätgasen genom myFCs speciella bränsle.
Alltså inga farliga vätgasbehållare behövs.
Vilket bilföretag som ingår avtal får vi nog veta innan årets slut.
Re: Myfc range extender
Det låter helt klart intressant, vet du ungefär hur mycket bränsle räknat i liter som det krävs för att köpen mil t ex? Om det är ett eget bränsle så är frågan om produktionskostnaderna för detta bränsle, kommer de ligga ungefär på samma milskostnad som bensin idag?greencars skrev:Och viktigt: myFC använder INTE komprimerad vätgas till sina celler, utan cellen skapar själv vätgasen genom myFCs speciella bränsle.
Re: Myfc range extender
Ett flytande bränsle?greencars skrev:Och viktigt: myFC använder INTE komprimerad vätgas till sina celler, utan cellen skapar själv vätgasen genom myFCs speciella bränsle.
Liknande krav på tanken som en bensintank?
Var kan man läsa mer om det?
Re: Myfc range extender
Nu vet jag inte vikt på dessa puckar, men om de är mycket mer energitäta än batterier så kanske på fjällvandring.Teslaspolen skrev:Var det inte dom som laddade mobiltelefonen med bränsle puckar? Väldkgt konstigt (och otroligt dyrt) tänk...
Re: Myfc range extender
Hallå igen. Har inte tid att skriva så långt, så det blir lite kort:
MyFC köpte ett bolag som hade framställt ett speciellt bränsle (tror det var amerikanskt) och har sedan själva utvecklat detta bränsle ytterligare.
Deras första produkt som nådde marknaden var Powertrekk, även kallad Obamaladdaren efter presidenten fått en demo på KTH, och denna laddare var en sorts Proof of concept. Helt enkelt visa att tekniken fungerade: bränslecell, tillsätt myFC:s egna bränsle, vätgas och energi bildas. 10000 st sålda laddare ungefär.
Nästa steg var en bränslecellsladdare för mobiler/laptops kalad JAQ. Betydligt mer användarvänlig och snygg designad. Här används ett engångskort som innehåller bränslet, för att ladda sin telefon/platta.
Avtal knyts med stormobildistributör i Kina. Comittmentpå 400k laddare, option på ytterligare 900k. Volymleveranser slutet 2017.
Här visar det sig att myFC har utvecklat en ny bränslecell kallad LAMINA. Världens tummaste och mest energitäta bränslecell.
En ny hybridladdare för smartphones/plattor tas fram i detta nu, JAQHybrid. Bränslecell kombinerad med batteri.
Kort efter detta går myFC utmed att de även satsar på bilindustrin och att ta fram en REX, efter närmanden från bilindustrin där de idag för avancerade samtal.
Alltså: en bränslecellsteknik främst ämnad för smartphonemarknaden och powerbanks, har nu oväntat halkat in på en ny marknad där tekniken kan appliceras.
Oerhört intressant.
MyFC är ingen dagslända utan ett bolag med enormt mycket forskning bakom sig. Väl patenterade. Ingen lagring av vätgas utan ett eget framställt bränsle.
Exakt hur tekniken för en REX ser ut vet ingen utanför bolaget idag.
MyFC köpte ett bolag som hade framställt ett speciellt bränsle (tror det var amerikanskt) och har sedan själva utvecklat detta bränsle ytterligare.
Deras första produkt som nådde marknaden var Powertrekk, även kallad Obamaladdaren efter presidenten fått en demo på KTH, och denna laddare var en sorts Proof of concept. Helt enkelt visa att tekniken fungerade: bränslecell, tillsätt myFC:s egna bränsle, vätgas och energi bildas. 10000 st sålda laddare ungefär.
Nästa steg var en bränslecellsladdare för mobiler/laptops kalad JAQ. Betydligt mer användarvänlig och snygg designad. Här används ett engångskort som innehåller bränslet, för att ladda sin telefon/platta.
Avtal knyts med stormobildistributör i Kina. Comittmentpå 400k laddare, option på ytterligare 900k. Volymleveranser slutet 2017.
Här visar det sig att myFC har utvecklat en ny bränslecell kallad LAMINA. Världens tummaste och mest energitäta bränslecell.
En ny hybridladdare för smartphones/plattor tas fram i detta nu, JAQHybrid. Bränslecell kombinerad med batteri.
Kort efter detta går myFC utmed att de även satsar på bilindustrin och att ta fram en REX, efter närmanden från bilindustrin där de idag för avancerade samtal.
Alltså: en bränslecellsteknik främst ämnad för smartphonemarknaden och powerbanks, har nu oväntat halkat in på en ny marknad där tekniken kan appliceras.
Oerhört intressant.
MyFC är ingen dagslända utan ett bolag med enormt mycket forskning bakom sig. Väl patenterade. Ingen lagring av vätgas utan ett eget framställt bränsle.
Exakt hur tekniken för en REX ser ut vet ingen utanför bolaget idag.
Re: Myfc range extender
Här blandas det nog i hop lite, en bränslecell är inte energität, den är snarare effektät. Det är snarare deras bränsle som är energitätt.greencars skrev:Här visar det sig att myFC har utvecklat en ny bränslecell kallad LAMINA. Världens tummaste och mest energitäta bränslecell.
Problemet med detta är att vi inte har en aning om hur hög verkningsgraden är på hela kedjan bränsle>vätgas>el, om denna är på strax över 50% så är det inte så mycket bättre än Teslas batterier. Nu tror jag det är det, annars skulle de antagligen inte gå ut med den informationen men det känns som ett lätt sätt att få de mindre insatta att bara kolla på siffrorna. Vi vet alla att avståndet mellan bensin och batterier i energitäthet är gigantisk men att en elbil är tre gånger så effektiv vilket minskar skillnaderna en del. Hur stor är skillnaden här om man räckar med eventuella försluter för båda drivlinor?Jerker skrev:429 Wh/kg jämfört med 180-200 för litium-jonbatterier. Inte illa!
Re: Myfc range extender
Finns givetvis frågetecken angående en mängd saker, men uppenbarligen är de något på spåren när bilindustrin de facto visat stort intresse.
Jag VET att de som jobbar med denna teknik på myFC är mycket mycket kompetenta.
Detta ska inte ersätta batterier, utan komplettera! Glöm inte det.
Om Tesla är intresserade...ingen aning. Men någon eller några är.
Jag VET att de som jobbar med denna teknik på myFC är mycket mycket kompetenta.
Detta ska inte ersätta batterier, utan komplettera! Glöm inte det.
Om Tesla är intresserade...ingen aning. Men någon eller några är.
- SR-71-BlackBird
- Teslaägare
- Inlägg: 1489
- Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
- Ort: Björklinge
Re: Myfc range extender
Jag hoppas att Tesla fortsätter med sina rena och effektiva elbilar och inte adderar annan komplicerad teknik.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Re: Myfc range extender
Jag tror inte du behöver oroa dig för det. Jag håller f ö med.SR-71-BlackBird skrev:Jag hoppas att Tesla fortsätter med sina rena och effektiva elbilar och inte adderar annan komplicerad teknik.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Myfc range extender
Låter lite som att någon här sitter med lite för mycket aktier i bolaget...
Känns som att bolaget försöker lösa ett problem som folk inte har, och nu hittar en ny marknad att satsa på för att kunna motivera fler nyemissioner. Eller är det bara jag som är för cynisk?
Känns som att bolaget försöker lösa ett problem som folk inte har, och nu hittar en ny marknad att satsa på för att kunna motivera fler nyemissioner. Eller är det bara jag som är för cynisk?
Re: Myfc range extender
Nä, nuvarande elbilsägare har kanske inte detta problemet, de har ju redan elbil men detta kanske är för de som idag inte är villiga att ta steget över till elbilar. På så sätt så är detta kanske inte rätt ställe att ragga potentiella kunder men samtidigt så finns det säkert många teknikintresserade som kan vara intresserade av den anledningen på detta forumet.ochso skrev:Låter lite som att någon här sitter med lite för mycket aktier i bolaget...
Känns som att bolaget försöker lösa ett problem som folk inte har, och nu hittar en ny marknad att satsa på för att kunna motivera fler nyemissioner. Eller är det bara jag som är för cynisk?
Re: Myfc range extender
Om man känner att man måste ha en räckviddsförlängare så är detta väl det enda rätta. Jag tror ju att många kunder och många tillverkare anser att man måste ha nåt mer än batterierna i bilen och så kommer det att vara för en relativt lång tid framöver. Så jag tror att detta koncept har en marknad.
Re: Myfc range extender
Samtidigt är det när jag säger att alla kan tanka elbilen hemma för 2kr milen som den jag pratar med fattar grejen sen avslutar jag med gratis resor hela EuropaJerker skrev:Om man känner att man måste ha en räckviddsförlängare så är detta väl det enda rätta. Jag tror ju att många kunder och många tillverkare anser att man måste ha nåt mer än batterierna i bilen och så kommer det att vara för en relativt lång tid framöver. Så jag tror att detta koncept har en marknad.
Det här skulle bara förstöra
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Myfc range extender
Med "lösa problem som ingen har" syftade jag på mobilanvändare.
Jo visst, idén i sig är det väl inget fel på, men jämför med dagens produkt där det kostar 15 kr att ladda en mobiltelefon, jag tror ärligt talat inte att detta kommer bli någon succé. Dels ska man som konsument betala för tekniken och sedan för dessa dyra "puckar" anpassade för bilar. Alternativet är väl att företaget i princip bjuder på tekniken för att låsa upp folk att köpa just deras "puckar" men ärligt talat tror jag inte på det.
Har hört så många köpa i3 med REX och sedan konstatera att man aldrig använder den. Eller har jag fått fel uppfattning här kanske, det är mycket möjligt.
Nej, jag är fortsatt negativ till detta som lösning, tror att batterierna och laddningsmöjligheterna kommit så långt när "gemene man" ska köpa elbil.
Jo visst, idén i sig är det väl inget fel på, men jämför med dagens produkt där det kostar 15 kr att ladda en mobiltelefon, jag tror ärligt talat inte att detta kommer bli någon succé. Dels ska man som konsument betala för tekniken och sedan för dessa dyra "puckar" anpassade för bilar. Alternativet är väl att företaget i princip bjuder på tekniken för att låsa upp folk att köpa just deras "puckar" men ärligt talat tror jag inte på det.
Har hört så många köpa i3 med REX och sedan konstatera att man aldrig använder den. Eller har jag fått fel uppfattning här kanske, det är mycket möjligt.
Nej, jag är fortsatt negativ till detta som lösning, tror att batterierna och laddningsmöjligheterna kommit så långt när "gemene man" ska köpa elbil.
Re: Myfc range extender
Den enda räckviddsförlängaren jag skulle betala för är mer batterier allt annat är ju meningslöst.
Eller säg så här hur många bärgningar får man för de där tusenlapparna som extendern kostar? Fler än jag någonsin kommer behöva i alla fall.
Eller säg så här hur många bärgningar får man för de där tusenlapparna som extendern kostar? Fler än jag någonsin kommer behöva i alla fall.
Re: Myfc range extender
Jag ser ju också den invändningen som är giltig emot alla liknande initiativ att om produkten hade funnits färdigutvecklad idag och satt i bilar som såldes nu så hade den kunna fått en tids giltighet på marknaden. Men jag tror ju att den dagen den här sitter i en bil så finns inte längre behovet av den eftersom batterikostnaden gått ner, laddtiderna kortats osv. Gjorde samma reflektion när jag såg en fransmans om byggt en släpvagn med en bensindriven generator speciellt för Renault Zoe. Den kommer aldrig att komma ut på marknaden nu när bilen har 41 kWh.
Re: Myfc range extender
Oj 41 kWhJerker skrev:Jag ser ju också den invändningen som är giltig emot alla liknande initiativ att om produkten hade funnits färdigutvecklad idag och satt i bilar som såldes nu så hade den kunna fått en tids giltighet på marknaden. Men jag tror ju att den dagen den här sitter i en bil så finns inte längre behovet av den eftersom batterikostnaden gått ner, laddtiderna kortats osv. Gjorde samma reflektion när jag såg en fransmans om byggt en släpvagn med en bensindriven generator speciellt för Renault Zoe. Den kommer aldrig att komma ut på marknaden nu när bilen har 41 kWh.
Kunde inte låta bli
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Myfc range extender
Det är mycket för en Zoe!Smutt skrev:Oj 41 kWhJerker skrev:Jag ser ju också den invändningen som är giltig emot alla liknande initiativ att om produkten hade funnits färdigutvecklad idag och satt i bilar som såldes nu så hade den kunna fått en tids giltighet på marknaden. Men jag tror ju att den dagen den här sitter i en bil så finns inte längre behovet av den eftersom batterikostnaden gått ner, laddtiderna kortats osv. Gjorde samma reflektion när jag såg en fransmans om byggt en släpvagn med en bensindriven generator speciellt för Renault Zoe. Den kommer aldrig att komma ut på marknaden nu när bilen har 41 kWh.
Kunde inte låta bli