Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Myfc range extender

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Re: Myfc range extender

Inläggav ochso » 22 maj 2017 16:39

Med "lösa problem som ingen har" syftade jag på mobilanvändare.

Jo visst, idén i sig är det väl inget fel på, men jämför med dagens produkt där det kostar 15 kr att ladda en mobiltelefon, jag tror ärligt talat inte att detta kommer bli någon succé. Dels ska man som konsument betala för tekniken och sedan för dessa dyra "puckar" anpassade för bilar. Alternativet är väl att företaget i princip bjuder på tekniken för att låsa upp folk att köpa just deras "puckar" men ärligt talat tror jag inte på det.

Har hört så många köpa i3 med REX och sedan konstatera att man aldrig använder den. Eller har jag fått fel uppfattning här kanske, det är mycket möjligt.

Nej, jag är fortsatt negativ till detta som lösning, tror att batterierna och laddningsmöjligheterna kommit så långt när "gemene man" ska köpa elbil.
ochso
 
Inlägg: 320
Blev medlem: 22 feb 2016 21:03

Re: Myfc range extender

Inläggav elbilist LarsL » 22 maj 2017 17:34

Den enda räckviddsförlängaren jag skulle betala för är mer batterier allt annat är ju meningslöst.
Eller säg så här hur många bärgningar får man för de där tusenlapparna som extendern kostar? Fler än jag någonsin kommer behöva i alla fall.
Nissan Leaf 30kWh Tekna
Beställt, 15 Juni, Tesla Model 3 SR+ Midnight Silver Metallic, svart inredning, dragkrok.
LarsL
elbilist
 
Inlägg: 8834
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Ort: Härryda
Referralkod: lars74032

Re: Myfc range extender

Inläggav elbilist Jerker » 22 maj 2017 17:38

Jag ser ju också den invändningen som är giltig emot alla liknande initiativ att om produkten hade funnits färdigutvecklad idag och satt i bilar som såldes nu så hade den kunna fått en tids giltighet på marknaden. Men jag tror ju att den dagen den här sitter i en bil så finns inte längre behovet av den eftersom batterikostnaden gått ner, laddtiderna kortats osv. Gjorde samma reflektion när jag såg en fransmans om byggt en släpvagn med en bensindriven generator speciellt för Renault Zoe. Den kommer aldrig att komma ut på marknaden nu när bilen har 41 kWh.
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Reserverat Tesla 3 i MoS 31/3 -16 med köplats #1
Beställt en Kia e-Niro med dragkrok
Reserverat Sono Sion med dragkrok könr. 2170 (!)
Renault Zoe Intense 41 kWh -18
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
 
Inlägg: 6478
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Myfc range extender

Inläggav Teslaägare Smutt » 22 maj 2017 17:45

Jerker skrev:Jag ser ju också den invändningen som är giltig emot alla liknande initiativ att om produkten hade funnits färdigutvecklad idag och satt i bilar som såldes nu så hade den kunna fått en tids giltighet på marknaden. Men jag tror ju att den dagen den här sitter i en bil så finns inte längre behovet av den eftersom batterikostnaden gått ner, laddtiderna kortats osv. Gjorde samma reflektion när jag såg en fransmans om byggt en släpvagn med en bensindriven generator speciellt för Renault Zoe. Den kommer aldrig att komma ut på marknaden nu när bilen har 41 kWh.


Oj 41 kWh

Kunde inte låta bli :lol:
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D
Användarvisningsbild
Smutt
Teslaägare
 
Inlägg: 2634
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Myfc range extender

Inläggav elbilist Jerker » 22 maj 2017 18:29

Smutt skrev:
Jerker skrev:Jag ser ju också den invändningen som är giltig emot alla liknande initiativ att om produkten hade funnits färdigutvecklad idag och satt i bilar som såldes nu så hade den kunna fått en tids giltighet på marknaden. Men jag tror ju att den dagen den här sitter i en bil så finns inte längre behovet av den eftersom batterikostnaden gått ner, laddtiderna kortats osv. Gjorde samma reflektion när jag såg en fransmans om byggt en släpvagn med en bensindriven generator speciellt för Renault Zoe. Den kommer aldrig att komma ut på marknaden nu när bilen har 41 kWh.


Oj 41 kWh

Kunde inte låta bli :lol:


Det är mycket för en Zoe! :cry:
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Reserverat Tesla 3 i MoS 31/3 -16 med köplats #1
Beställt en Kia e-Niro med dragkrok
Reserverat Sono Sion med dragkrok könr. 2170 (!)
Renault Zoe Intense 41 kWh -18
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
 
Inlägg: 6478
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Myfc range extender

Inläggav greencars » 23 maj 2017 07:16

Jättebra med diskussion för/emot.

Alltså igen, detta ska komplettera batterierna i en citybil.

Fördelen är att tillverkarna exempelvis kan göra mindre batterier, "två bilar för samma mängd litium", och sen ha REXEN som backup.

Om det slår eller inte, vi får se.
greencars
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 21 maj 2017 09:24

Re: Myfc range extender

Inläggav Teslaägare tobbeturbo » 23 maj 2017 08:31

Jag tänkte också att det kan bli en bra diskussion när jag skapade tråden. Jag tycker själv att det känns onödigt att göra en ren elbil till en hybrid. Onödigt.
Användarvisningsbild
tobbeturbo
Teslaägare
 
Inlägg: 267
Blev medlem: 28 aug 2016 15:19
Ort: Sthlm/Nkpg

Re: Myfc range extender

Inläggav Teslaägare Svenssons » 23 maj 2017 09:41

Vad är vinsten med Myfc range extender? Den tar plats, vikt och kostar pengar som istället skulle kunna nyttjas till batterier, måste tankas med något slags bränsle som inte är nämnt vad det är eller var man kan köpa det och sedan skall detta bränsle göras om till vätgas för att sedan nyttjas i bränslecell för att sedan kunna ge el till batteri, el som du kan ladda från vilket eluttag som helst om du har en elbil.

För mig låter det som en mycket dum lösning som dessutom inte är en lösning på själva problemet, längre räckvidd för batterielbilar.
Tesla Model X Signature #588 VIN S01051 Signature Red med drag och kyla samt ljust koskinn och svart på övrig interiör och fälgar. Started to move away from ICE-age!
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
 
Inlägg: 8321
Blev medlem: 11 aug 2014 21:59
Ort: Kalmar
Referralkod: axel6326

Re: Myfc range extender

Inläggav greencars » 28 maj 2017 17:33

Fördelar med hybrid?

Jodå det finns. Exempelvis bristen på litium och det som krävs att bygga batterier.
Ett mycket påtagligt problem när elbilsmarknaden exploderar, vilket den kommer att göra.

Tillverka två elbilar för samma mängd batterikomponenter, och släng in en REX.
greencars
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 21 maj 2017 09:24

Re: Myfc range extender

Inläggav Teslaägare Svenssons » 28 maj 2017 18:21

greencars skrev:Fördelar med hybrid?

Jodå det finns. Exempelvis bristen på litium och det som krävs att bygga batterier.
Ett mycket påtagligt problem när elbilsmarknaden exploderar, vilket den kommer att göra.

Tillverka två elbilar för samma mängd batterikomponenter, och släng in en REX.

Det finns ingen brist på litium, det är bland jordens mest vanliga grundämne och man eldar inte upp det som man gör med oljan. Se #11 här: http://teslaclubsweden.se/elbilsmyter/

Vad är fördelen med hybrid? Ingen! Hybriddrift innebär alltid konsumtion av något alternativt bränsle och detta bränsle är alltid mindre effektivt än eldrift. Vad för bränsle som Myfc ska använda sig verkar vara höljt i dunkel eftersom man verkar vilja producera vätgasen från något obestämt bränsle för att slippa tryckgastankning m.m. Detta bränsle innebär ännu mer förlust än ren vätgas till bränslecellen.

Vad har en REX för nytta om den tar större plats och kostar mer än batteri, gör bilen mer komplicerad och måste tankas på speciella platser?
Tesla Model X Signature #588 VIN S01051 Signature Red med drag och kyla samt ljust koskinn och svart på övrig interiör och fälgar. Started to move away from ICE-age!
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
 
Inlägg: 8321
Blev medlem: 11 aug 2014 21:59
Ort: Kalmar
Referralkod: axel6326

FöregåendeNästa

Återgå till Övrigt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Yxel och 3 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.