BEnsin- och dieselfordon borta om bara 8 år!?
Moderator: Redaktion
BEnsin- och dieselfordon borta om bara 8 år!?
Mot alla uttalanden om att det kommer att ta fram till 2050 eller senare till att det slutas tillverkas fossilfordon kommer nu en studie som påstår att det bara kommer att ta 8 år innan dessa fordon är ute ur leken. Nu tror ju jag kanske inte att det kommer att gå riktigt så fort, men vi har ju sett hur etablerade förståsigpåare har haft fel sen sekelskiftet och underskattat kraften i elbilars attraktionskraft och i snabbheten i utvecklingen av bl.a. batterier.
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... a-atta-ar/
Men vad tror vi? När sker sammanbrottet av fossilbilindustrin och oljeindustrin?
Jag kan iofs tro att det om 8 år egentligen är olönsamt att tillverka fossiler, men kommer alla kunder att hålla med? Kommer det inte att finnas en massa fossilkramare som blir obstinata och köper fossilt bara för sakens skull och därmed håller igång den industrin ytterligare några år?
Visst, det kan nog gå väldigt snabbt när det väl vänder. När fossilerna drabbas av att små serier driver upp priset på dem så flyr nog köparna.
Jag tror nog att vissa flaskhalsar inom tillverkningen av elbilar kan fördröja det hela, tillgången på batterier t.ex. Om man ska klara detta redan om 8 år så måste det startas byggen av nåt hundratal Gigafactories redan idag, och det är väl inte riktigt vad vi ser. Nåt dussin kanske planeras.
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... a-atta-ar/
Men vad tror vi? När sker sammanbrottet av fossilbilindustrin och oljeindustrin?
Jag kan iofs tro att det om 8 år egentligen är olönsamt att tillverka fossiler, men kommer alla kunder att hålla med? Kommer det inte att finnas en massa fossilkramare som blir obstinata och köper fossilt bara för sakens skull och därmed håller igång den industrin ytterligare några år?
Visst, det kan nog gå väldigt snabbt när det väl vänder. När fossilerna drabbas av att små serier driver upp priset på dem så flyr nog köparna.
Jag tror nog att vissa flaskhalsar inom tillverkningen av elbilar kan fördröja det hela, tillgången på batterier t.ex. Om man ska klara detta redan om 8 år så måste det startas byggen av nåt hundratal Gigafactories redan idag, och det är väl inte riktigt vad vi ser. Nåt dussin kanske planeras.
Re: BEnsin- och dieselfordon borta om bara 8 år!?
Jag gissar att 2030 som senast kommer avgasfordonen vara i minoritet bland nybilsförsäljning.
Model S85D -15, "Voltaire"
Re: BEnsin- och dieselfordon borta om bara 8 år!?
Jag tror att det kommer att gå väldigt snabbt när det väl vänder. Tror att det kommer att ske runt 2020 och nåt åt senare kommer nog 90 procent av alla bilar vara elbilar, men de sista 10 procenten kan nog komma att ta lång tid. De som verkligen behöver kunna dra typ hästtransport uppe i Norrland långa sträckor t.ex. Då behövs liksom 150kWh batteri och ännu snabbare laddning och det tar nog tid innan det finns en elbil till överkomligt pris som har det. Och så finns det ju fossilbilskramare...
Re: BEnsin- och dieselfordon borta om bara 8 år!?
Men hur ska man hinna öka tillverkningen av batterier så att efterfrågan kan tillfredsställas? Se bara på hur det går med Teslas Gigafactory. Trots att de nog gör allt de kan för att få den klar så snabbt som möjligt så kommer det väl att ta 4-5 år? Ännu är inte bilindustrin på det klara med att detta kommer att hända, kanske inser de det om 3-5 år, sen ska man börja bygga batterifabriker i stor skala och innan de fabrikerna är klara är det ytterligare några år. Och så ska man ställa om produktionslinjerna, det tar också sin lilla tid.
Jag tror att dessa flaskhalsar kommer att fördröja omställningen i praktiken. I teorin, där det inte fanns några flaskhalsar skulle det säkert vara möjligt att fossiltillverkningen är över 2025, men inte i verkligheten.
Jag tror att dessa flaskhalsar kommer att fördröja omställningen i praktiken. I teorin, där det inte fanns några flaskhalsar skulle det säkert vara möjligt att fossiltillverkningen är över 2025, men inte i verkligheten.
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: BEnsin- och dieselfordon borta om bara 8 år!?
Det här ligger i linje med vad jag brukar prata om. Och det som kommer göra skillnaden är de autonoma bilarna. Så fort det finns 100% autonoma bilar tillgängliga för försäljning så försvinner nästan alla argument för enskilda att köpa och ha egen bil, åtminstone sålänge man inte bor långt ute på landsbygden. I det läget tar transporttjänsterna över det behov som privatbilar tidigare fyllt, och för transporttjänsterna finns det i stort sett inga som helst anledningar att ha fossilbilar. Så i det läget kommer nästan alla nya bilar som säljs att vara autonoma elbilar.
Att det skiftet kommer kan vi nog vara ganska överens om, även om man kan diskutera hur fort det kommer gå. Så som jag ser det är vi mitt uppe i skiftet just nu och jag tror definitivt att det kommer att komma långt före 2030 - troligen ligger tipping point någonstans runt 2021-2022. Sen kommer inte alla bilar att bytas ut över natten, men just prognosen att 95% av alla körda kilometrar kommer göras av autonoma elbilar till 2030 låter högst rimlig.
Att det skiftet kommer kan vi nog vara ganska överens om, även om man kan diskutera hur fort det kommer gå. Så som jag ser det är vi mitt uppe i skiftet just nu och jag tror definitivt att det kommer att komma långt före 2030 - troligen ligger tipping point någonstans runt 2021-2022. Sen kommer inte alla bilar att bytas ut över natten, men just prognosen att 95% av alla körda kilometrar kommer göras av autonoma elbilar till 2030 låter högst rimlig.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: BEnsin- och dieselfordon borta om bara 8 år!?
Jag tror precis som apkungen att när väl brytpunkten kommer så kommer det att gå riktigt fort för nybilsförsäljningen, sedan kommer begagnatmarkanden att släpa efter 10-20 år.
Det som krävs för den stora revolutionen är iaf två genombrott till för batterierna. Dels att de behöver kunna lagra ungefär dubbelt så mycket energi som nu och dels att energipåfyllningen behöver bli snabbare, gärna upp till tio gånger så snabb.
Även om batteribilar är i princip ett fullgott alternativ redan nu kommer de att behöva bli betydligt bättre än befintligt utbud för att gemene person ska bemöda sig att ställa om sin vardag. Därför måste de bli bättre på alla sätt och vis innan fossilerna på riktigt får dödsstöten. Det är därför jag gissar på ungefär 13 år tills vi når tippningspunkten.
Att jag skriver att bilarna kommer att behöva kunna tankas betydligt snabbare än idag har att göra med den automatiserade körningen. Om du inte behöver köra själv kommer många att välja att äta i bilen medan de åker så tankningen kommer att ske under tiden de väntar på att maten ska bli redo.
Det som krävs för den stora revolutionen är iaf två genombrott till för batterierna. Dels att de behöver kunna lagra ungefär dubbelt så mycket energi som nu och dels att energipåfyllningen behöver bli snabbare, gärna upp till tio gånger så snabb.
Även om batteribilar är i princip ett fullgott alternativ redan nu kommer de att behöva bli betydligt bättre än befintligt utbud för att gemene person ska bemöda sig att ställa om sin vardag. Därför måste de bli bättre på alla sätt och vis innan fossilerna på riktigt får dödsstöten. Det är därför jag gissar på ungefär 13 år tills vi når tippningspunkten.
Att jag skriver att bilarna kommer att behöva kunna tankas betydligt snabbare än idag har att göra med den automatiserade körningen. Om du inte behöver köra själv kommer många att välja att äta i bilen medan de åker så tankningen kommer att ske under tiden de väntar på att maten ska bli redo.
Model S85D -15, "Voltaire"
- EnTraktor
- Teslaägare
- Inlägg: 2081
- Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
- Ort: Tyresö
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: BEnsin- och dieselfordon borta om bara 8 år!?
Visst kommer det gå fort när elbilarna väl kommer men det dröjer nått år till. Alla vill inte ha Tesla. Vi behöver 2-3 bra modeller från 8-10 tillverkare för att alla ska hitta det som dom vill ha och försäljningen kan sätta fart. Min gissning är att 2020 är häften av bilarna som säljs i Sverige elbilar. 2022 säljs 80% elbilar. 2026 är halva bilparken elektrisk.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
- gellerstam
- Teslaägare
- Inlägg: 2072
- Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
- Ort: Vid Runn
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Re: BEnsin- och dieselfordon borta om bara 8 år!?
I Maj numret av Teknikens värld så står det att det finns överkapacitet på batterier ..... Där av så sjunker priserna.
Artikel av Mikael Stjerna om Ampera-e's batteri avslutas med detta ....
Artikel av Mikael Stjerna om Ampera-e's batteri avslutas med detta ....
Tesla Model Y
Re: BEnsin- och dieselfordon borta om bara 8 år!?
2025 är mer än hälften av pendlarbilarna elektriska. Det har jag trott ganska länge och fortsätter så.
2030 kanske en majoritet av alla bilar är elektriska och 2035 är det ingen som använder en fossil längre, av ekonomiska skäl.
2030 kanske en majoritet av alla bilar är elektriska och 2035 är det ingen som använder en fossil längre, av ekonomiska skäl.
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: BEnsin- och dieselfordon borta om bara 8 år!?
Pratar vi Sverige, Europa eller världen som helhet?
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: BEnsin- och dieselfordon borta om bara 8 år!?
Fattiga länder med sol och låga krav på säkerhet kommer nå bra ekonomi först med typ vad vi skulle kalla elmoppar med paraplyTeslaspolen skrev:Pratar vi Sverige, Europa eller världen som helhet?
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: BEnsin- och dieselfordon borta om bara 8 år!?
Jag kan inte tänka mig att inte ha 2 bilar men dom får gärna gå på eldanni skrev:Det här ligger i linje med vad jag brukar prata om. Och det som kommer göra skillnaden är de autonoma bilarna. Så fort det finns 100% autonoma bilar tillgängliga för försäljning så försvinner nästan alla argument för enskilda att köpa och ha egen bil, åtminstone sålänge man inte bor långt ute på landsbygden. I det läget tar transporttjänsterna över det behov som privatbilar tidigare fyllt, och för transporttjänsterna finns det i stort sett inga som helst anledningar att ha fossilbilar. Så i det läget kommer nästan alla nya bilar som säljs att vara autonoma elbilar.
Att det skiftet kommer kan vi nog vara ganska överens om, även om man kan diskutera hur fort det kommer gå. Så som jag ser det är vi mitt uppe i skiftet just nu och jag tror definitivt att det kommer att komma långt före 2030 - troligen ligger tipping point någonstans runt 2021-2022. Sen kommer inte alla bilar att bytas ut över natten, men just prognosen att 95% av alla körda kilometrar kommer göras av autonoma elbilar till 2030 låter högst rimlig.
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: BEnsin- och dieselfordon borta om bara 8 år!?
Jo, så kanske det är, men så fort tillverkningen skjuter i höjden gäller det nog att ligga i för att orka med efterfrågan!gellerstam skrev:I Maj numret av Teknikens värld så står det att det finns överkapacitet på batterier ..... Där av så sjunker priserna.
Artikel av Mikael Stjerna om Ampera-e's batteri avslutas med detta ....
Re: BEnsin- och dieselfordon borta om bara 8 år!?
Den stora frågan är när massan fattat att fossilen är döende hur agerar dom då?Jerker skrev:Jo, så kanske det är, men så fort tillverkningen skjuter i höjden gäller det nog att ligga i för att orka med efterfrågan!gellerstam skrev:I Maj numret av Teknikens värld så står det att det finns överkapacitet på batterier ..... Där av så sjunker priserna.
Artikel av Mikael Stjerna om Ampera-e's batteri avslutas med detta ....
Köper dom en ny fossil när dom vill ha ny bil och det finns för få elbilar?
Eller ställer dom sig snällt i kö och håller liv i den gamla i väntan på leverans?
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: BEnsin- och dieselfordon borta om bara 8 år!?
Mycket olika i olika länder tror jag. I Sverige tror jag att den rena fossilbilen försvinner först. Alla fossilbilar kommer vara nån form av en hybrid för bättre bränsleekonomi. Tänk Toyota som idag har hybrid variant av många modeller runt 2025 tror jag att hybrid modell är standard hos alla bilmärken som säljer nybilar i Sverige. 2030 kommer det vara i princip över för hybridbilen som inte går att ladda. Plug in hybrid för bättre prestanda men främst ekonomiska skäl. Och slutligen nån gång mellan 2035-2040 så går det inte att köpa en nybil som har förbränningsmotor.
Man kan tycka att det är långt bort. Men mycket måste hända för att Elbilen ska bli mainstream. Fler modeller från fler märken. Längre räckvidd och snabbare laddning. Men framförallt priset. Måste finnas elbilar som kostar i 100000 kr segmentet innan elbilen blir mainstream. Och de bilarna måste samtidigt ha ganska lång räckvidd och snabbladdning.
Man kan tycka att det är långt bort. Men mycket måste hända för att Elbilen ska bli mainstream. Fler modeller från fler märken. Längre räckvidd och snabbare laddning. Men framförallt priset. Måste finnas elbilar som kostar i 100000 kr segmentet innan elbilen blir mainstream. Och de bilarna måste samtidigt ha ganska lång räckvidd och snabbladdning.
Re: BEnsin- och dieselfordon borta om bara 8 år!?
Men om dom säljs som mobiler du betalar bara en månadskostnad då går det fort! att omvända alla som är kreditvärdiga eller har en snäll pappa osvVasp skrev:Mycket olika i olika länder tror jag. I Sverige tror jag att den rena fossilbilen försvinner först. Alla fossilbilar kommer vara nån form av en hybrid för bättre bränsleekonomi. Tänk Toyota som idag har hybrid variant av många modeller runt 2025 tror jag att hybrid modell är standard hos alla bilmärken som säljer nybilar i Sverige. 2030 kommer det vara i princip över för hybridbilen som inte går att ladda. Plug in hybrid för bättre prestanda men främst ekonomiska skäl. Och slutligen nån gång mellan 2035-2040 så går det inte att köpa en nybil som har förbränningsmotor.
Man kan tycka att det är långt bort. Men mycket måste hända för att Elbilen ska bli mainstream. Fler modeller från fler märken. Längre räckvidd och snabbare laddning. Men framförallt priset. Måste finnas elbilar som kostar i 100000 kr segmentet innan elbilen blir mainstream. Och de bilarna måste samtidigt ha ganska lång räckvidd och snabbladdning.
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: BEnsin- och dieselfordon borta om bara 8 år!?
Det blir inga 10-20 år. Så fort de autonoma elbilarna finns så och är tillgängliga för alla via smarta tjänster så kommer det bli så mycket billigare och smidigare att inte ha egen bil alls, att begagnade fossilbilar kommer bli i princip värdelösa över natten. Begagnatmarknaden för bilar kommer att implodera.Seregon skrev:Jag tror precis som apkungen att när väl brytpunkten kommer så kommer det att gå riktigt fort för nybilsförsäljningen, sedan kommer begagnatmarkanden att släpa efter 10-20 år.
Vad jag menar är att det kommer vara totalt ekonomiskt vanvett för någon alls att ha egna, privata bilar. Du kommer kunna få alla dina transporttjänster uppfyllda lika smidigt som med egen bil fast till en bråkdel av kostnaden. Är det verkligen värt för dig att betala 20 gånger så mycket bara för att ha två helt egna bilar som ingen annan nånsin åker i? Att ha egen bil lär bli en lyx nästan i nivå med att ha privatflygplan.Smutt skrev:Jag kan inte tänka mig att inte ha 2 bilar men dom får gärna gå på el
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: BEnsin- och dieselfordon borta om bara 8 år!?
Om 3 år finns bilmodeller som täcker de flesta behoven.
Laddinfrastruktur för andra tillverkare är nog på plats om 5 år.
Vilket gör att jag tror att andelen nya bilar som säljs i västvärlden inklusive Kina kommer ligga på 20% 2021.
2023 tror jag på 50-60% som säljs är elbilar. Om 8 år tror jag det är 95 % som är el.
Just batterier samt laddinfrastruktur tror jag är största utmaningen.
Okej att göra 500 k bilar per år med batteri och att vi nu har överskott.
Men att gå till 45.8 miljoner bilar som såldes 2016, eller beräknade 110 miljoner bilar som vi kommer nå om några år är enorma kvantiteter. Den omställningen tar tid tror jag.
Laddinfrastruktur för andra tillverkare är nog på plats om 5 år.
Vilket gör att jag tror att andelen nya bilar som säljs i västvärlden inklusive Kina kommer ligga på 20% 2021.
2023 tror jag på 50-60% som säljs är elbilar. Om 8 år tror jag det är 95 % som är el.
Just batterier samt laddinfrastruktur tror jag är största utmaningen.
Okej att göra 500 k bilar per år med batteri och att vi nu har överskott.
Men att gå till 45.8 miljoner bilar som såldes 2016, eller beräknade 110 miljoner bilar som vi kommer nå om några år är enorma kvantiteter. Den omställningen tar tid tror jag.
Svart X90D, bokat en M3.
Re: BEnsin- och dieselfordon borta om bara 8 år!?
Vad jag menar är att det kommer vara totalt ekonomiskt vanvett för någon alls att ha egna, privata bilar. Du kommer kunna få alla dina transporttjänster uppfyllda lika smidigt som med egen bil fast till en bråkdel av kostnaden. Är det verkligen värt för dig att betala 20 gånger så mycket bara för att ha två helt egna bilar som ingen annan nånsin åker i? Att ha egen bil lär bli en lyx nästan i nivå med att ha privatflygplan.[/
Ja självklart tänk om nån behöver åka till sjukhuset litar inte en sekund på att ambulansen kommer så fort som jag vill.
Att i det läget vänta på nått utan ratt som vägrar köra för fort på trottoarer med punktering osv, alldrig i livet!!!!
Ja självklart tänk om nån behöver åka till sjukhuset litar inte en sekund på att ambulansen kommer så fort som jag vill.
Att i det läget vänta på nått utan ratt som vägrar köra för fort på trottoarer med punktering osv, alldrig i livet!!!!
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: BEnsin- och dieselfordon borta om bara 8 år!?
Sen efter bergkvara buss historien så tror jag ingen i min familj kommer sätta sig i en bil där risk för slarv förekommer
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: BEnsin- och dieselfordon borta om bara 8 år!?
Har det varit uppe i någon tråd att när Nevs producerar bilar för svenska marknaden kommer de inte gå att köpa dom?
Vill du ha en bil från dom säljs den bara som en del av ett paket med tjänster där delning av bilen högst troligt kommer att vara en del av denna tjänst.
Vill du ha en bil från dom säljs den bara som en del av ett paket med tjänster där delning av bilen högst troligt kommer att vara en del av denna tjänst.
Re: BEnsin- och dieselfordon borta om bara 8 år!?
Autonoma fordon slarvar inte! De håller regler slaviskt. Inga chansning, ingen vårdslöshet, ingen promillekörning. Mycket mycket säkrare!Smutt skrev:Sen efter bergkvara buss historien så tror jag ingen i min familj kommer sätta sig i en bil där risk för slarv förekommer
Model S P85D,
Re: BEnsin- och dieselfordon borta om bara 8 år!?
Fast den som underhåller dem kan slarva. Vilket jag gissar är det Smutt syftar på.Foluke skrev:Autonoma fordon slarvar inte! De håller regler slaviskt. Inga chansning, ingen vårdslöshet, ingen promillekörning. Mycket mycket säkrare!Smutt skrev:Sen efter bergkvara buss historien så tror jag ingen i min familj kommer sätta sig i en bil där risk för slarv förekommer
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: BEnsin- och dieselfordon borta om bara 8 år!?
Vilken intressant diskussion!
Några tror omställningen går fort, andra långsammare. Jag själv tror 2021-2022 blir tidpunkten då nästan alla stora bilproducenter kommer att ha ett antal modeller för enbart eldrift. Priserna för en BEV kommer att vara på samma nivå som fossilbilarna och enbart entusiasterna kommer att välja en ICE-bil. Batterier kommer att kosta $100/kWh och håller för >5000 cyklar.
- Det kanske handlar mer om information och utbildning, för att förmå bilköparen att välja det vi idag ser som en självklarhet. Hur lång tid tog omställningen från Mobiltelefon till Smartphone? Hur lång tid har det tagit för Norge att nå 50% EV av alla sålda bilar?
- Infrastrukturen är redan på plats för dagens bestånd och det finns massor av aktörer som väntar på att antal laddbara fordon ska öka, så de kan satsa ännu mer på laddplatser. De flesta laddar ju trotsallt hemma, och en del även på arbetsplatsen. Destinationsladdare, laddstilpar och snabbladdare kommer att finnas på plats när omställningen sker.
Så Jerker, det kanske går så snabbt som några gissar.
Några tror omställningen går fort, andra långsammare. Jag själv tror 2021-2022 blir tidpunkten då nästan alla stora bilproducenter kommer att ha ett antal modeller för enbart eldrift. Priserna för en BEV kommer att vara på samma nivå som fossilbilarna och enbart entusiasterna kommer att välja en ICE-bil. Batterier kommer att kosta $100/kWh och håller för >5000 cyklar.
- Det kanske handlar mer om information och utbildning, för att förmå bilköparen att välja det vi idag ser som en självklarhet. Hur lång tid tog omställningen från Mobiltelefon till Smartphone? Hur lång tid har det tagit för Norge att nå 50% EV av alla sålda bilar?
- Infrastrukturen är redan på plats för dagens bestånd och det finns massor av aktörer som väntar på att antal laddbara fordon ska öka, så de kan satsa ännu mer på laddplatser. De flesta laddar ju trotsallt hemma, och en del även på arbetsplatsen. Destinationsladdare, laddstilpar och snabbladdare kommer att finnas på plats när omställningen sker.
Så Jerker, det kanske går så snabbt som några gissar.
Model 3 LR, Röd. Saknar min tidigare MS.
Re: BEnsin- och dieselfordon borta om bara 8 år!?
Jag är inte riktigt lika optimistisk. I och för sig håller jag med om att det kommer gå ganska fort när brytpunkten väl har kommit, men det dröjer tills vi är där. Minst 15 år i Europa skulle jag tro. Samtidigt finns en möjlighet att kineserna pressar oss i rätt riktning och då kan det gå fortare. Jag tror inte att "vår" bilindustri kommer att stå för omställningen. I bästa fall hänger de med i lagom takt, men det kommer att bli andra som bestämmer riktningen. När man tittar på den självutnämnda bil-nationen Tyskland, där elbilar är ungefär lika vanliga som älgar i Stockholms innerstad, så förstår man att det inte kan gå fort. 45 miljoner fossilbilar i ett land som har byggt sin identitet kring dessa, byter man inte ut på några år.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14