Reseavdrag och hur korkat kan det bli?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Reseavdrag och hur korkat kan det bli?

Inlägg av Mickep »

Känns som det är fel myndighet att bråka med, beslutar de om en granskning så blir det inte roligt. Och allt det för att man försöker få ersättning för utgifter man inte haft.(tycker det är självklart att man skall kunna styrka Sina uppgifter när det är våra skattepengar det handlar om)
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8571
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Reseavdrag och hur korkat kan det bli?

Inlägg av Pontus »

mati skrev:
Torkel skrev:
Men jag som offentliganställd tar alltid varje tillfälle att göra livet surt för mina klienter. Det är en fråga om yrkesstolthet!
:lol: Ja, det intrycket kan man få ibland hos vissa myndigheter eller kommunanställda.
Eller så kanske det är en missuppfattning om hur man tar eget ansvar och skapar sina egna arbetsuppgifter. Bara för att visa sig duktig och ha något att fylla ut sina arbetsdagar med?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Reseavdrag och hur korkat kan det bli?

Inlägg av Jerker »

I Norge har skattemyndigheten lite strängare regler att hålla sig efter. Nu är det inte huvudfrågan här, men vi har väl alla hört om mål där en person/företag har fått ett besked från en handläggare om att t.ex. ett avdrag är OK. Men sen kan en annan handläggare eller instans komma och ändra på det eller bara påstå att den första gjorde fel och det blir ändå skattebetalaren som blir straffad. Så går det inte till i Norge. Har man fått ett besked från Skattemyndigheten så är det det som gäller.

Har en bekant som berättade detta i samband med att han tagit över en stor privatvilla i centrala Oslo som han skulle finansiera med att ha hyresgäster. Man får hyra ut halva bostadsytan utan att betala skatt på hyresintäkterna. Då går det till så att han redovisar vilka rum han ska hyra ut och vilka andra utrymmen som hyresgästerna disponerar och myndigheten gör då en beräkning och kommer fram till hur stor andel av huset detta anses vara. Då får han skriftligt på detta och sen är det det som gäller. Även om den handläggaren gjorde fel och var för generös så kan han som fastighetsägare inte bli ålagd att betala retroaktiv skatt för detta. Känns som att man har en lite större omsorg om rättssäkerheten i Norge, iaf på den punkten.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Reseavdrag och hur korkat kan det bli?

Inlägg av mati »

Mickep skrev:
Känns som det är fel myndighet att bråka med, beslutar de om en granskning så blir det inte roligt. Och allt det för att man försöker få ersättning för utgifter man inte haft.(tycker det är självklart att man skall kunna styrka Sina uppgifter när det är våra skattepengar det handlar om)
Vad pratar du om? Vadå att bråka om utgifter man inte haft? Det är ju inga hittepåsiffror. Det är faktiska mil som min sambo har kört. Vi kan ju styrka allting och har kvitton och kontoutdrag. Enligt SKVs egna regler har hon rätt till ersättning för resor från och till jobbet. Att bränna runt 3000kr i månaden bara för bensin (+billån +slitage +värdeminskning +service +försäkring +skatt) för att ta sig till jobbet varje dag kallar jag för utgifter, som dessutom överstiger 18,5kr/mil med råge. Jag tänker inte efterskänka de pengarna hon har rätt till, bara för att nån handläggare har en identitetskris eller nånting.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Mrk
Teslaägare
Inlägg: 108
Blev medlem: 15 jul 2016 09:08
Ort: Stockholm

Re: Reseavdrag och hur korkat kan det bli?

Inlägg av Mrk »

Skicka in en kopia på elräkningen, med senaste kontoutdrag att ni betalat den ;)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Reseavdrag och hur korkat kan det bli?

Inlägg av mati »

Mrk skrev:
Skicka in en kopia på elräkningen, med senaste kontoutdrag att ni betalat den ;)
Det vill de inte. Jag frågade. Det behövs inte. Elbilen kostar ingenting i drift enligt SKV (vilket går att diskutera, lite kostar de ju ändå) och därför får man reseavdrag för elbil utan att behöva redovisa bränslekostnader. Det är ju ett schablonavdrag. Om bränslet däremot kostar pengar så måste man redovisa sina bränslekostnader. Trots att det är samma schablonavdrag som för elbilar. Jättelogiskt eller? Nu var vi ju tyvärr så ärliga och angav att sambon körde både elbil och bensinbil. Därav allt krångel. Hade vi ljugit och sagt att hon bara kört elbil så hade vi fått reseavdraget utan att behöva skicka en massa kontoutdrag och kvitton och "bevis" på att det var verkligen vi som köpt bensin.

När man läser på SKVs hemsida så står det visserligen att man ska styrka sina utgifter med bensinkvitton t.ex. Det är ju därför vi har sparat kvitton. Man kan ju kanske tro att det handlar om bränslekostnader. Men om man läser lite noggrannare så handlar det egentligen bara om att man ska kunna styrka att man verkligen har kört de milen man vill ha avdrag för. Det kan man göra på olika sätt, inte bara med bensinkvitton, t.ex. serviceprotokoll eller så. Bensinkvitton kan bara indirekt användas för att på ett ungefärligt räkna ut om den totala bensinförbrukningen motsvarade de milen man anger. Men det är ju väldigt grovt. Kostnaderna för bränsle har däremot ingenting att göra med själva avdraget. Det är inte så konstigt heller. Bränslekostnader är ju bara en liten del av den totala milkostnaden. Det roliga är att SKVs handläggare inte verkar förstå detta. De gör en konstig koppling mellan bensinräkningen och reseavdraget. För bensinbilar. För elbilar nöjer de sig med uppgiften att man har kört en massa mil med den. Tur det. Att sortera bland alla kilowattimmar som har gått genom elmätaren hemma blir betydligt svårare än att gå igenom alla kontoutdrag med bensinräkningar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Reseavdrag och hur korkat kan det bli?

Inlägg av gellerstam »

@ Mati:
Kan du inte kontakta ngn annan handläggare och förklara läget? Så kan de kanske fixa ngt bakom kulisserna och på så vis behöver inte din handläggare dra tillbaka sina krav och där med "erkänna" att hen gjort fel.
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Reseavdrag och hur korkat kan det bli?

Inlägg av mati »

gellerstam skrev:
@ Mati:
Kan du inte kontakta ngn annan handläggare och förklara läget? Så kan de kanske fixa ngt bakom kulisserna och på så vis behöver inte din handläggare dra tillbaka sina krav och där med "erkänna" att hen gjort fel.
Vi får se vad som händer. De måste ju på något sätt ta ställning nu efter vi har skickat in 45 sidor med kontoutdrag. Som jag har förstått det så är handläggaren själv under handledning eller nåt. Hon var t.ex. tvungen att gå och fråga sin handledare när jag upplyste henne om faktumet att det gäller samma schablonbelopp för elbilar som för bensinbilar. Hon trodde inte mig då och sa att hon hade "för sig" att ersättningen för elbilar var lägre. Sen kom hon tillbaka och erkände att jag hade rätt. Fast hon uttryckte sig annorlunda såklart. Hon hade fortfarande rätt eftersom ersättningen för elbilar är 9.50kr när det gäller förmånsbil (det var aldrig någon fråga om förmånsbil här). Fast då är det fortfarande samma belopp som för bensinbilar, men det gick långt över hennes tankeförmåga.
Om hon fortsätter med att envisas att vi ska skicka in en massa betydelselösa uppgifter så kommer jag att be om att få prata med någon annan.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8571
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Reseavdrag och hur korkat kan det bli?

Inlägg av Pontus »

mati skrev:
gellerstam skrev:
@ Mati:
Kan du inte kontakta ngn annan handläggare och förklara läget? Så kan de kanske fixa ngt bakom kulisserna och på så vis behöver inte din handläggare dra tillbaka sina krav och där med "erkänna" att hen gjort fel.
Vi får se vad som händer. De måste ju på något sätt ta ställning nu efter vi har skickat in 45 sidor med kontoutdrag. Som jag har förstått det så är handläggaren själv under handledning eller nåt. Hon var t.ex. tvungen att gå och fråga sin handledare när jag upplyste henne om faktumet att det gäller samma schablonbelopp för elbilar som för bensinbilar. Hon trodde inte mig då och sa att hon hade "för sig" att ersättningen för elbilar var lägre. Sen kom hon tillbaka och erkände att jag hade rätt. Fast hon uttryckte sig annorlunda såklart. Hon hade fortfarande rätt eftersom ersättningen för elbilar är 9.50kr när det gäller förmånsbil (det var aldrig någon fråga om förmånsbil här). Fast då är det fortfarande samma belopp som för bensinbilar, men det gick långt över hennes tankeförmåga.
Om hon fortsätter med att envisas att vi ska skicka in en massa betydelselösa uppgifter så kommer jag att be om att få prata med någon annan.
Hon kanske kan be sin handläggare om råd hur man säger att ni har rätt utan att erkänna att hon hade fel och i så fall kanske det finns ett lyckligt slut för alla :)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19566
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Reseavdrag och hur korkat kan det bli?

Inlägg av Bjelke »

Hon kanske passar bättre som golvläggare...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8571
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Reseavdrag och hur korkat kan det bli?

Inlägg av Pontus »

Bjelke skrev:
Hon kanske passar bättre som golvläggare...
Vet inte om jag skulle vilja att hon lägger ett rött laminat golv i vårat hus när vi beställt ek och dessutom vägrar erkänna att det är fel trots att det står ek i beställningen och dessutom vägrar rätta till det.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: Reseavdrag och hur korkat kan det bli?

Inlägg av Foluke »

Pontus skrev:
mati skrev:
gellerstam skrev:
@ Mati:
Kan du inte kontakta ngn annan handläggare och förklara läget? Så kan de kanske fixa ngt bakom kulisserna och på så vis behöver inte din handläggare dra tillbaka sina krav och där med "erkänna" att hen gjort fel.
Vi får se vad som händer. De måste ju på något sätt ta ställning nu efter vi har skickat in 45 sidor med kontoutdrag. Som jag har förstått det så är handläggaren själv under handledning eller nåt. Hon var t.ex. tvungen att gå och fråga sin handledare när jag upplyste henne om faktumet att det gäller samma schablonbelopp för elbilar som för bensinbilar. Hon trodde inte mig då och sa att hon hade "för sig" att ersättningen för elbilar var lägre. Sen kom hon tillbaka och erkände att jag hade rätt. Fast hon uttryckte sig annorlunda såklart. Hon hade fortfarande rätt eftersom ersättningen för elbilar är 9.50kr när det gäller förmånsbil (det var aldrig någon fråga om förmånsbil här). Fast då är det fortfarande samma belopp som för bensinbilar, men det gick långt över hennes tankeförmåga.
Om hon fortsätter med att envisas att vi ska skicka in en massa betydelselösa uppgifter så kommer jag att be om att få prata med någon annan.
Hon kanske kan be sin handläggare om råd hur man säger att ni har rätt utan att erkänna att hon hade fel och i så fall kanske det finns ett lyckligt slut för alla :)
Var utsatt för något liknande för många år sedan. Långa samtal med handläggare som vägrade avdrag. Vi överklagade och fick rätt och handläggaren konstaterade att han visste för lite. Dock sa ha, det gällde en hyresfastighet, "Sälj din fastighet och bli en hederlig medborgare!". Han stod på vänsterns lista, kommunalt! :ugeek:
Model S P85D,
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Reseavdrag och hur korkat kan det bli?

Inlägg av mati »

Lite uppdatering. SKV nekar reseavdraget vi begär och sänker det med en tredjedel. De gör bedömningen att sambon inte hade de utgifter som krävs för att få beloppet hon begär. De går med på att hon har kört de angivna milen med Teslan. Men bensinbilen har enligt SKV inte gått tillräckligt många mil, det finns inget utrymme för privata mil. Idioter. Tror de verkligen att vi kör bensinbil privat mer än abolut nödvändigt? Nu får vi se hur vi går vidare. Det här är inte klokt alltså.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1556
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Reseavdrag och hur korkat kan det bli?

Inlägg av Klintan »

Sjukt! De borde fatta att med en elbil i hushållet använder man alltid den i första hand.

Skickat från min Nexus 5X via Tapatalk
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: Reseavdrag och hur korkat kan det bli?

Inlägg av Foluke »

mati skrev:
Lite uppdatering. SKV nekar reseavdraget vi begär och sänker det med en tredjedel. De gör bedömningen att sambon inte hade de utgifter som krävs för att få beloppet hon begär. De går med på att hon har kört de angivna milen med Teslan. Men bensinbilen har enligt SKV inte gått tillräckligt många mil, det finns inget utrymme för privata mil. Idioter. Tror de verkligen att vi kör bensinbil privat mer än abolut nödvändigt? Nu får vi se hur vi går vidare. Det här är inte klokt alltså.
Du får nog begära ett personligt möte med handläggaren. Du begär ju schablonbelopp efter vad jag förstår. Då skall du väl inte ens behöva visa kostnader. Personligt möte där vederbörande inte kan komma undan med skriftväxling. Samtal med lagtext och regler! Inte tro eller tyckande!
Model S P85D,
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Reseavdrag och hur korkat kan det bli?

Inlägg av mati »

De sitter långt bort i Karlstad. De vill nog inte ha personliga möten.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8571
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Reseavdrag och hur korkat kan det bli?

Inlägg av Pontus »

Klintan skrev:
Sjukt! De borde fatta att med en elbil i hushållet använder man alltid den i första hand.

Skickat från min Nexus 5X via Tapatalk
Sjukt! De borde fatta att med en Tesla i hushållet använder man alltid den i första hand.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Reseavdrag och hur korkat kan det bli?

Inlägg av mati »

Jag ska skriva nånting i den stilen till SKV. De kanske sitter ute och lagar maten över en lägereld fast de har en spis i köket. Det är ungefär samma sak.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Reseavdrag och hur korkat kan det bli?

Inlägg av bullen »

mati skrev:
De sitter långt bort i Karlstad. De vill nog inte ha personliga möten.
Ska jag gå upp o sparka på dom?Bild
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Reseavdrag och hur korkat kan det bli?

Inlägg av mati »

bullen skrev:
mati skrev:
De sitter långt bort i Karlstad. De vill nog inte ha personliga möten.
Ska jag gå upp o sparka på dom?Bild
Bra förslag. Du skulle ju kunna åka förbi med valfri Tesla och åskådliggöra varför man aldrig någonsin använder en bensinbil för privata resor när man har en Tesla. Tanken är så fullkomligt absurd att jag inte riktigt vet hur jag ska förklara det för dem. Jag har ett gammalt sketet utedass här ute. Ska jag använda det också, trots att jag har en vanlig toalett?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Reseavdrag och hur korkat kan det bli?

Inlägg av bullen »

Ska du använda utedasset privat eller i tjänsten
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Reseavdrag och hur korkat kan det bli?

Inlägg av mati »

bullen skrev:
Ska du använda utedasset privat eller i tjänstenBild
Just nu skiter jag privat i Skatteverket.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Reseavdrag och hur korkat kan det bli?

Inlägg av mati »

Uppdatering:
Efter att vi har skickat in ytterligare ett brev till SKV där vi har förklarat att man inte använder en bensinbil mer än nödvändigt när man har en elbil, har idag det av oss begärda reseavdraget trillat in på kontot. Utan några som helst ytterligare kommentarer eller besked. Det bara kom. SKV har alltså äntligen gett upp efter flera veckors diskussioner.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Reseavdrag och hur korkat kan det bli?

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
Uppdatering:
Efter att vi har skickat in ytterligare ett brev till SKV där vi har förklarat att man inte använder en bensinbil mer än nödvändigt när man har en elbil, har idag det av oss begärda reseavdraget trillat in på kontot. Utan några som helst ytterligare kommentarer eller besked. Det bara kom. SKV har alltså äntligen gett upp efter flera veckors diskussioner.
Grattis! :)

Det är kanske nån som slutligen läst regelboken och kommit fram till att de inte har nåt case och dessutom har de insett att ni inte tänker ge er.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Reseavdrag och hur korkat kan det bli?

Inlägg av mati »

Jag måste backa lite. Det fattas fortfarande ca 4000kr. Vi har visserligen fått mer än vad de har sagt, men mindre än vad vi har begärt. Verkar vara ett godtyckligt belopp.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar