Reseavdrag och hur korkat kan det bli?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8571
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Reseavdrag och hur korkat kan det bli?

Inlägg av Pontus »

Bjelke skrev:
Hon kanske passar bättre som golvläggare...
Vet inte om jag skulle vilja att hon lägger ett rött laminat golv i vårat hus när vi beställt ek och dessutom vägrar erkänna att det är fel trots att det står ek i beställningen och dessutom vägrar rätta till det.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: Reseavdrag och hur korkat kan det bli?

Inlägg av Foluke »

Pontus skrev:
mati skrev:
gellerstam skrev:
@ Mati:
Kan du inte kontakta ngn annan handläggare och förklara läget? Så kan de kanske fixa ngt bakom kulisserna och på så vis behöver inte din handläggare dra tillbaka sina krav och där med "erkänna" att hen gjort fel.
Vi får se vad som händer. De måste ju på något sätt ta ställning nu efter vi har skickat in 45 sidor med kontoutdrag. Som jag har förstått det så är handläggaren själv under handledning eller nåt. Hon var t.ex. tvungen att gå och fråga sin handledare när jag upplyste henne om faktumet att det gäller samma schablonbelopp för elbilar som för bensinbilar. Hon trodde inte mig då och sa att hon hade "för sig" att ersättningen för elbilar var lägre. Sen kom hon tillbaka och erkände att jag hade rätt. Fast hon uttryckte sig annorlunda såklart. Hon hade fortfarande rätt eftersom ersättningen för elbilar är 9.50kr när det gäller förmånsbil (det var aldrig någon fråga om förmånsbil här). Fast då är det fortfarande samma belopp som för bensinbilar, men det gick långt över hennes tankeförmåga.
Om hon fortsätter med att envisas att vi ska skicka in en massa betydelselösa uppgifter så kommer jag att be om att få prata med någon annan.
Hon kanske kan be sin handläggare om råd hur man säger att ni har rätt utan att erkänna att hon hade fel och i så fall kanske det finns ett lyckligt slut för alla :)
Var utsatt för något liknande för många år sedan. Långa samtal med handläggare som vägrade avdrag. Vi överklagade och fick rätt och handläggaren konstaterade att han visste för lite. Dock sa ha, det gällde en hyresfastighet, "Sälj din fastighet och bli en hederlig medborgare!". Han stod på vänsterns lista, kommunalt! :ugeek:
Model S P85D,
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Reseavdrag och hur korkat kan det bli?

Inlägg av mati »

Lite uppdatering. SKV nekar reseavdraget vi begär och sänker det med en tredjedel. De gör bedömningen att sambon inte hade de utgifter som krävs för att få beloppet hon begär. De går med på att hon har kört de angivna milen med Teslan. Men bensinbilen har enligt SKV inte gått tillräckligt många mil, det finns inget utrymme för privata mil. Idioter. Tror de verkligen att vi kör bensinbil privat mer än abolut nödvändigt? Nu får vi se hur vi går vidare. Det här är inte klokt alltså.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1556
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Reseavdrag och hur korkat kan det bli?

Inlägg av Klintan »

Sjukt! De borde fatta att med en elbil i hushållet använder man alltid den i första hand.

Skickat från min Nexus 5X via Tapatalk
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: Reseavdrag och hur korkat kan det bli?

Inlägg av Foluke »

mati skrev:
Lite uppdatering. SKV nekar reseavdraget vi begär och sänker det med en tredjedel. De gör bedömningen att sambon inte hade de utgifter som krävs för att få beloppet hon begär. De går med på att hon har kört de angivna milen med Teslan. Men bensinbilen har enligt SKV inte gått tillräckligt många mil, det finns inget utrymme för privata mil. Idioter. Tror de verkligen att vi kör bensinbil privat mer än abolut nödvändigt? Nu får vi se hur vi går vidare. Det här är inte klokt alltså.
Du får nog begära ett personligt möte med handläggaren. Du begär ju schablonbelopp efter vad jag förstår. Då skall du väl inte ens behöva visa kostnader. Personligt möte där vederbörande inte kan komma undan med skriftväxling. Samtal med lagtext och regler! Inte tro eller tyckande!
Model S P85D,
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Reseavdrag och hur korkat kan det bli?

Inlägg av mati »

De sitter långt bort i Karlstad. De vill nog inte ha personliga möten.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8571
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Reseavdrag och hur korkat kan det bli?

Inlägg av Pontus »

Klintan skrev:
Sjukt! De borde fatta att med en elbil i hushållet använder man alltid den i första hand.

Skickat från min Nexus 5X via Tapatalk
Sjukt! De borde fatta att med en Tesla i hushållet använder man alltid den i första hand.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Reseavdrag och hur korkat kan det bli?

Inlägg av mati »

Jag ska skriva nånting i den stilen till SKV. De kanske sitter ute och lagar maten över en lägereld fast de har en spis i köket. Det är ungefär samma sak.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Reseavdrag och hur korkat kan det bli?

Inlägg av bullen »

mati skrev:
De sitter långt bort i Karlstad. De vill nog inte ha personliga möten.
Ska jag gå upp o sparka på dom?Bild
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Reseavdrag och hur korkat kan det bli?

Inlägg av mati »

bullen skrev:
mati skrev:
De sitter långt bort i Karlstad. De vill nog inte ha personliga möten.
Ska jag gå upp o sparka på dom?Bild
Bra förslag. Du skulle ju kunna åka förbi med valfri Tesla och åskådliggöra varför man aldrig någonsin använder en bensinbil för privata resor när man har en Tesla. Tanken är så fullkomligt absurd att jag inte riktigt vet hur jag ska förklara det för dem. Jag har ett gammalt sketet utedass här ute. Ska jag använda det också, trots att jag har en vanlig toalett?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Reseavdrag och hur korkat kan det bli?

Inlägg av bullen »

Ska du använda utedasset privat eller i tjänsten
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Reseavdrag och hur korkat kan det bli?

Inlägg av mati »

bullen skrev:
Ska du använda utedasset privat eller i tjänstenBild
Just nu skiter jag privat i Skatteverket.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Reseavdrag och hur korkat kan det bli?

Inlägg av mati »

Uppdatering:
Efter att vi har skickat in ytterligare ett brev till SKV där vi har förklarat att man inte använder en bensinbil mer än nödvändigt när man har en elbil, har idag det av oss begärda reseavdraget trillat in på kontot. Utan några som helst ytterligare kommentarer eller besked. Det bara kom. SKV har alltså äntligen gett upp efter flera veckors diskussioner.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Reseavdrag och hur korkat kan det bli?

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
Uppdatering:
Efter att vi har skickat in ytterligare ett brev till SKV där vi har förklarat att man inte använder en bensinbil mer än nödvändigt när man har en elbil, har idag det av oss begärda reseavdraget trillat in på kontot. Utan några som helst ytterligare kommentarer eller besked. Det bara kom. SKV har alltså äntligen gett upp efter flera veckors diskussioner.
Grattis! :)

Det är kanske nån som slutligen läst regelboken och kommit fram till att de inte har nåt case och dessutom har de insett att ni inte tänker ge er.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Reseavdrag och hur korkat kan det bli?

Inlägg av mati »

Jag måste backa lite. Det fattas fortfarande ca 4000kr. Vi har visserligen fått mer än vad de har sagt, men mindre än vad vi har begärt. Verkar vara ett godtyckligt belopp.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 17 okt 2015 19:56
Ort: Skarpö, Vaxholm

Re: Reseavdrag och hur korkat kan det bli?

Inlägg av Johnalm »

mati skrev:
Jag måste backa lite. Det fattas fortfarande ca 4000kr. Vi har visserligen fått mer än vad de har sagt, men mindre än vad vi har begärt. Verkar vara ett godtyckligt belopp.
Otroligt. I båda avseendena... :lol:
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Reseavdrag och hur korkat kan det bli?

Inlägg av gellerstam »

Skönt att de gett med sig. Ska bli intressant att höra hur de motiverar de 4kkr som fattas.
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Reseavdrag och hur korkat kan det bli?

Inlägg av mati »

De motiverar det inte alls. När man loggar in på SkV så står det ingenting om något beslut. Det står bara att skattedeklarationen är inskickad och vilket belopp man preliminärt ska få tillbaka. Men det är som sagt inte samma belopp som vi har fått. Och det är inte heller det beloppet som SkV har meddelat oss som de tyckte att vi skulle få istället. Det vi har fått ligger nånstans mitt emellan. Känns som de försöker med nån slags kohandel. Eller snarare kamelhandel på en basar eller nåt. Vad är det för bananrepubliksfasoner egentligen? Reglerna gäller uppenbarligen inte alla, eller så kan man tolka dem godtyckligt.
Jag tror att jag kommer göra samma godtyckliga tolkning nästa månad när jag ska betala in arbetsgivaravgiften och skatten. Undrar vad de säger då. Det kanske är så det fungerar?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19566
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Reseavdrag och hur korkat kan det bli?

Inlägg av Bjelke »

Jösses........ Ok lite bra men ändå lixom :?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Reseavdrag och hur korkat kan det bli?

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
Jösses........ Ok lite bra men ändå lixom :?
Ju längre jag funderar på det desto mer förbannad blir jag. Det här är nästan värre eftersom det visar tydligt hur systemet fungerar. I min värld hade det funnits två godtagbara scenarion:

Scenario 1: SKV går med på våra krav och betalar ut reseavdraget enligt gällande regelverk.
Scenario 2: SKV kan bevisa att vi har fel på något vis och att vi därför inte har rätt till hela beloppet. Avdraget minskas med det beloppet som vi inte har rätt till. (Vilket vi har, men ni fattar) Fortfarande är det enligt gällande regelverk.

I båda fallen hade vi pratat en rättssäker hantering av ärendet.

Rådande scenario är dock att skatteverket utan för oss begripliga skäl (bortsett från att staten behöver dra in pengar till varje pris) anser att vi inte ska få hela reseavdraget. Det motiveras inte direkt med fakta utan bara med en massa antaganden och framförallt redovisas inte hur de kommer fram till beloppet de är beredda att betala. Vi bestrider och får då lite mer än vad de ville ge oss i början men fortfarande mindre än vad vi begär, vilket bevisar att beloppet är totalt godtyckligt valt.
Kontentan är att det alltså uppenbarligen går att förhandla eller pruta. Skattereglerna tillåter mig veterligen ingenting som liknar prutmån, vilket innebär att SKV inte på något vis följer reglerna de själva har satt upp. Och det gör mig så förbannad. Varför ska då vi egentligen följa reglerna?
Rättsäkerhet? Vad hette det sa du...? Påminner mig tyvärr väldigt mycket om en stat i öst som min familj flydde ifrån. Namnet började på D och slutade på R. Och så var det nåt D i mitten också. Denna stat försvann för att den behandlade alla sina medborgare som kriminella.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19566
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Reseavdrag och hur korkat kan det bli?

Inlägg av Bjelke »

Omvänd bevisbörda, skitkul bara det lixom, men rättssäkert tycker man ju att det ska vara ändå :evil:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Reseavdrag och hur korkat kan det bli?

Inlägg av Leo »

Fick ett separat "skattebeslut" på en förändrad bedömning på....1kr!!!!! :x

Portot och kuvertet kostade väl 10ggr så mycket så där var det minsann inte tal om något ungefär :shock:
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Reseavdrag och hur korkat kan det bli?

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
Omvänd bevisbörda, skitkul bara det lixom, men rättssäkert tycker man ju att det ska vara ändå :evil:
Jag pratade med min redovisningsbyrå idag och de sa att bevisbördan ligger hos SKV, inte hos oss. Det enda man måste bevisa är att man har jobbat det antalet dagar man anger och att man inte kan åka kollektivt till jobbet. Det finns varken skyldighet att spara bensinkvitton eller att föra resejournal eller liknande. Att vi ändå har kvitton är egentligen totalt ointressant. Vilken bil man har kört och vem som har betalat för det har inte SkV att göra med. Det visste jag ju redan, men det var ändå bra att höra det en gång till.
Mem som sagt, DDR... :o :oops:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Reseavdrag och hur korkat kan det bli?

Inlägg av gellerstam »

Håller med dig och dina två alternativ!

Lider med dig Mati. :evil:
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19566
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Reseavdrag och hur korkat kan det bli?

Inlägg av Bjelke »

RSV är ett jävla pack egentligen :(
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar