Laddare på Strandvägen i Stockholm

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3589
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Laddare på Strandvägen i Stockholm

Inlägg av jonasl »

Populär plats att ladda på!

Imorse tankade en Taxi Stockholm-tesla från snabbladdaren och tre av de andra platserna var upptagna, en i3, en Volvo-hybrid och en Clever-stripad (!) Mitsubishi PHEV.

Ingen annan laddare (bortser från SUC) jag sett har det varit sånt tryck på, bra utdelning.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Laddare på Strandvägen i Stockholm

Inlägg av Bjelke »

Bra betyg på satsningen :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3589
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Laddare på Strandvägen i Stockholm

Inlägg av jonasl »

Fortfarande väl utnyttjad laddgata! Imorse stod det i vanlig ordning en taxi-tesla och Chademo-laddade, och 6 av de 8 andra platserna var upptagna (av laddande bilar, blandat batteribilar och hybrider).
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Laddare på Strandvägen i Stockholm

Inlägg av helix »

Byggs ut med ytterligare laddare på Strandvägen :)
Jag räknade till 12 nya grävda hål för laddstolpar
sv.jpg
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Laddare på Strandvägen i Stockholm

Inlägg av bylund »

Känt vilken operatör det handlar om?
Vore bra om det var någon annan än Eon så att det blir direkt konkurrens.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3589
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Laddare på Strandvägen i Stockholm

Inlägg av jonasl »

Såg det imorse också men är inte säker på att det är laddare, det har varit snack om staket där också eftersom husbilarna parkerar med överhäng på över en meter ut på cykelbanan.

Ska kolla på vägen hem..
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1731
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Laddare på Strandvägen i Stockholm

Inlägg av Franz »

jonasl skrev:
Såg det imorse också men är inte säker på att det är laddare, det har varit snack om staket där också eftersom husbilarna parkerar med överhäng på över en meter ut på cykelbanan.

Ska kolla på vägen hem..
Laddarna skulle nog även hindra så att husbilarna inte kom för nära cykelbanan ;).
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3589
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Laddare på Strandvägen i Stockholm

Inlägg av jonasl »

De hade börjat montera låga staket nu på eftermiddagen när jag passerade.

Tre lediga laddplatser! Många hybrider som laddar.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Verdi

Re: Laddare på Strandvägen i Stockholm

Inlägg av Verdi »

jonasl skrev:
De hade börjat montera låga staket nu på eftermiddagen när jag passerade.

Tre lediga laddplatser! Många hybrider som laddar.
Känns som om hybridägare jagar mer laddning än vi som kör rena elbilar. Vi klarar oss utan små korta laddningar som inte ger så mycket. T ex så orkar jag ibland inte ladda i3an på jobbet om den nästan är full fast uttag finns.
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Laddare på Strandvägen i Stockholm

Inlägg av Swede1 »

Verdi skrev:
jonasl skrev:
De hade börjat montera låga staket nu på eftermiddagen när jag passerade.

Tre lediga laddplatser! Många hybrider som laddar.
Känns som om hybridägare jagar mer laddning än vi som kör rena elbilar. Vi klarar oss utan små korta laddningar som inte ger så mycket. T ex så orkar jag ibland inte ladda i3an på jobbet om den nästan är full fast uttag finns.

Hur känsligt är BMW i3 batteri för att stå med full laddning länge? Nån som vet? Går inte att ställa max laddnivå så den laddar alltid 100% om man inte tar ur sladden.
Verdi

Re: Laddare på Strandvägen i Stockholm

Inlägg av Verdi »

Swede1 skrev:
Verdi skrev:
jonasl skrev:
De hade börjat montera låga staket nu på eftermiddagen när jag passerade.

Tre lediga laddplatser! Många hybrider som laddar.
Känns som om hybridägare jagar mer laddning än vi som kör rena elbilar. Vi klarar oss utan små korta laddningar som inte ger så mycket. T ex så orkar jag ibland inte ladda i3an på jobbet om den nästan är full fast uttag finns.

Hur känsligt är BMW i3 batteri för att stå med full laddning länge? Nån som vet? Går inte att ställa max laddnivå så den laddar alltid 100% om man inte tar ur sladden.
Sägs ju att batteriet i i3an är större än det som finns tillgängligt så 100% är inte 100%.

Enligt denna länk är det 82%. https://bmwi3owner.com/sv/2016/08/the-n ... expensive/

Vet att tillgänglig kapacitet har ökats via mjukvaruuppdatering minst en gång. Tror det är nåt på 29 kWh nu. Eller runt 90%. Exakt hur mycket man har tillgängligt ska gå att se i nån hemlig meny...

Det är en lite annan approach än vad Tesla har men enligt vad jag har hört så klarar sig i3ans batteri till och med bättre än Teslas batterier. Det går ju inte ens att ladda fullt på riktigt så det låter rimligt.
Användarvisningsbild
Wilson
elbilist
Inlägg: 371
Blev medlem: 22 nov 2015 12:39
Ort: Stockholm

Re: Laddare på Strandvägen i Stockholm

Inlägg av Wilson »

Verdi skrev:
Swede1 skrev:
Verdi skrev:
jonasl skrev:
De hade börjat montera låga staket nu på eftermiddagen när jag passerade.

Tre lediga laddplatser! Många hybrider som laddar.
Känns som om hybridägare jagar mer laddning än vi som kör rena elbilar. Vi klarar oss utan små korta laddningar som inte ger så mycket. T ex så orkar jag ibland inte ladda i3an på jobbet om den nästan är full fast uttag finns.

Hur känsligt är BMW i3 batteri för att stå med full laddning länge? Nån som vet? Går inte att ställa max laddnivå så den laddar alltid 100% om man inte tar ur sladden.
Sägs ju att batteriet i i3an är större än det som finns tillgängligt så 100% är inte 100%.

Enligt denna länk är det 82%. https://bmwi3owner.com/sv/2016/08/the-n ... expensive/

Vet att tillgänglig kapacitet har ökats via mjukvaruuppdatering minst en gång. Tror det är nåt på 29 kWh nu. Eller runt 90%. Exakt hur mycket man har tillgängligt ska gå att se i nån hemlig meny...

Det är en lite annan approach än vad Tesla har men enligt vad jag har hört så klarar sig i3ans batteri till och med bättre än Teslas batterier. Det går ju inte ens att ladda fullt på riktigt så det låter rimligt.
Precis. 100% på displayen är inte 100% på riktigt. Men det är nog lite mer än 82-90%, eftersom det finns lite buffert i botten också.

Den där hemliga menyn är inte så svår att locka fram. Har beskrivit hur det går till i denna tråd:

http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =27&t=8039
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3589
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Laddare på Strandvägen i Stockholm

Inlägg av jonasl »

Fullt imorse! Skoj tänkte jag först. Sen insåg jag att det var pga ovan nämnda staketbygge, nästan hela parkeringen i övrigt är just nu avstängd.

En Model S knep sista platsen precis när jag kom, en blå X rullade förbi men fick ingen plats. Flera hybrider (men det brukar det vara) laddade, och faktiskt ingen bil som inte laddade.

Dvs 6 som AC-laddade och sen stod en taxi-tesla och Chademo-laddade också.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Skriv svar